Kompetencer til tiden – på tærsklen til det 21. Århundrede

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Etabler en professionel bestyrelse – og brug den!
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
3. april 2017 Torben Iversen, Master IT og læring.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
Bibliotek og Uddannelse – konference den 9. november 2006 Markedsføring af uddannelsesbiblioteket Gitte Larsen chefkonsulent Danmarks Biblioteksskole Kursus-
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
PSS-Promoting Social Skills
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Først lidt om Aalborg Portland
NOEA/Aalborg Universitet
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
IT i undervisningen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Nu er sitet jeres og hvad vil I gøre ved det?
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Program Kort introduktion til workshoppen 1. time Generel introduktion til DEF og deff.dk - den samlede on-line indgang til Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse.
Kulturudvalgsmøde Ω Strategi for Gribskov biblioteker 2007 Ω Servicemål Ω Fælles fokuspunkter for bibliotekerne Ω Folke/skolesamarbejde Ω Portaler.
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
Vision mission værdier handleplaner
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Projekt: Koncept til formidling
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kompetencer til tiden – på tærsklen til det 21. Århundrede v. Chefkonsulent Gitte Larsen Kursus- Og konsulentafdelingen Danmarks Biblioteksskole E-mail: gl@db.dk www.db.dk/kon v./ Gitte Larsen, chefkonsulent Kursus- og konsulentafdelingen Danmarks Biblioteksskole e-mail: gl@db.dk www.db.dk/kon NVBF’s forårskonference i Reykjavik 7.-8. Juni 2004

FAKTA om DBs kursusvirksomhed: Afholder 250-300 kurser og seminarer hvert år Udvikler ca. 75 nye kurser årligt Undervisere: skolens egne lærere (ca.70) + bibliotekarer fra praksis + private konsulenter >5000 kursister pr. år Skræddersyer kurser til alle bibliotekstyper + offentlige og private organisationer

Biblioteket i det 21. Århundrede – Hybridbiblioteket: hvad er det? Det klassiske forskningsbibliotek Med de tilbud, brugerne i det fysiske bibliotek forventer i 2004 Det elektroniske Bibliotek Med de tilbud, (distance)brugerne forventer i 2004

Biblioteket som studiested

– hvor brugerne kan arbejde med film, lydoptagelser og multimedier Mediatek – hvor brugerne kan arbejde med film, lydoptagelser og multimedier

Det fysiske rum til gruppearbejde

Biblioteket som dagligstue Aalborg Universitetsbibiotek 2003

Biblioteket som center for læring: Fysisk plads til undervisning af forskellige brugergrupper

Biblioteket som Center for Læring (2004) - fra instruktion til læring Udvikler undervisningsforløb (somme tider) i samarbejde med moderinstitution, der understøtter opbygning af informationskompetence hos studerende Giver adgang til relevante ’selv-instruktions’ programmer (turorials i anvendelse af bibliotekets ressourcer, informationssøgning på Internet, videnskabelig kommunikation, citering og referencer, etc.) Særlig støtte til de studerende, der må uddanne sig hjemmefra Stiller faciliteter til rådighed på stedet for deltagelse i fjernundervisning

Samlingerne: Opgaver: Trykte materialer Elektroniske materialer Udvikling af samlingerne Bevaring (fysisk og e-form) Kassation Formidling af samlingerne Undervisning- alle målgrupper …..uanset materialernes fysiske form

Biblioteket i det 21. Århundrede – Hybridbiblioteket: hvad er det? Det klassiske forskningsbibliotek Med de tilbud, brugerne i det fysiske bibliotek forventer i 2004 Det elektroniske Bibliotek Med de tilbud, (distance)brugerne forventer i 2004

Materialernes forandring: fra papir til skærm Spørgsmål: Hvordan vil den ændrede sammensætning af forskningsbibliotekernes materialer påvirke udlån og benyttelse? - stigning eller fald i benyttelse på stedet? - vil ’downloans’ af tidsskriftartikler helt erstatte udlån? - vil elektronisk publiceret materialer i pdf-format erstatte udlån? - vil e-bøger (opslagsværker, forskningspublikationer, etc.) erstatte trykte publikationer? - vil lydoptagelser, film, mv. hentes direkte fra Nettet? Hvor stor en del af ressourcerne vil blive brugt på e-baserede materialer og tjenester – herunder videreudvikling og drift af nettjenester (f.eks. Portaler) og licensbelagte produkter? Giver ligestilling af alle medier anledning til at ændre i sammensætningen af medarbejdernes kompetenceprofiler?

Et dansk eksempel: Bibliotek Et dansk eksempel: Bibliotek.dk blev lanceret i 2001 hvordan har det påvirket weblåneres brugsmønstre? Bibliotek.dk – at ’gå på biblioteket hjemmefra’ - alle materialer, der er indkøbt i folke- og forskningsbiblioteker samt alle titler i nationalbibliografien er søgbare og kan reserveres. Låner oplyser, hvor materialet ønskes afhentet resultatet: - brugsmønsteret er forandret – flere titler bestilles - nye befolkningsgrupper bliver lånere - større efterspørgsel på helt nye titler - stærkt stigende interurbanlån (31% i 2001 og yderligere 9% i 2002) - national kørselsordning etableret erfaringen: - web-lånere efterspørger nye serviceydelser fra biblioteket ex: ’Ask a librarian’ reference tjenester (24x7) At materialer, der ses i bibliotek.dk kan købes via boghandel

Nye krav til brugerbetjening - i det virtuelle miljø Betjening af web-lånerne - hvem er de? Hvad forventer de af biblioteket? - Hvordan måler vi web-lånernes brug af elektroniske tjenester? - Hvis de ikke låner materialer, hvordan måler vi outcome af benyttelse i stedet for output? Markedsføring af tjenester og services - branding af bibliotekets tjenester i det virtuelle rum. Hvordan? - hvordan formidler vi optimalt i det elektroniske rum? - hvordan får vi en interaktiv dialog i gang med web-lånerne? - hvordan synliggør vi nytten af bibliotekets produkter og tjenester? Synliggørelse af den enkelte biblioteksmedarbejders særlige kompetencer overfor web-låneren. Hvordan??

Kompetenceudvikling – 6 indgangsvinkler Kompetenceudvikling i et planlagt perspektiv Kompetenceudvikling – 6 indgangsvinkler Nye formelle kompetencer - vægt på teori og metode Nye færdigheder ”Biblioteket” folke-, fag- og forsknings, organisationer, etc. Faglig a’jourføring Ny inspiration Organisationsudvikling: - den enkelte medarbejder - ledelsesgruppen - en afdeling - hele organisationen Aktuelle bibliotekspolitiske emner Kursus Kompetencer til tiden - 27.april 2004 - Gitte Larsen

Kompetencer 3 typer: ’knowledge’ – ’skills’ –’attitudes’ Kompetenceudvikling i et planlagt perspektiv Kompetencer 3 typer: ’knowledge’ – ’skills’ –’attitudes’ Nye formelle kompetencer - vægt på teori og metode Nye færdigheder ”Biblioteket” folke-, fag- og forsknings, organisationer, etc. Faglig a’jourføring Skills Knowledge Ny inspiration Attitudes Organisationsudvikling: - den enkelte medarbejder - ledelsesgruppen - en afdeling - hele organisationen Aktuelle bibliotekspolitiske emner Kursus Kompetencer til tiden - 27.april 2004 - Gitte Larsen

Kompetenceudvikling i et planlagt perspektiv Kompetencer - den viden og erfaring, der sætter én i stand til at handle i hverdagen FAGLIGE f. eks. IT-kundskaber Viden om Informationssøgning Viden om Referencetjenester Viden om faglige emner Viden om pædagogisk teori- og metode Fædigheder i brugerundervisning Viden om projektledelse SOCIALE f.eks. At kunne Videndele Samarbejde Arbejde i teams Håndtere konfliker Udvise humoristisk sans PERSONLIGE f.eks. Gennemslagskraft Kommunikation Engagement Forandringsparathed Personlig planlægning Evne til læring Håndtere stress Pædagogiske evner Kursus Kompetencer til tiden - 27.april 2004 - Gitte Larsen

Kompetenceudvikling i et planlagt perspektiv Kompetencies: knowledge – skills –attitudes expressed by 53 US library directors source: Expectations of Librarians in the 21st Century. Edited by Karl Bridges. Greenwood, 2003. KNOWLEDGE - A solid, braod education - Knowledge of technology ”Ability to tell the difference between new technology and neccessary technology” - Professional knowlede and a broad understanding of the world’s knowledge - intellectually engaged ATTITUDES Intellectual curiosity risk taking Sence of humor Optimism & Entusiasm Flexibility Confidence Empathy Patiencec Assertiveness Tolerance for change SKILLS Customer service skills Teaching skills Creativity Ability to market lib.services Ability to be a team player Interpersonal ability Drive to learn Communication skills Ability to think conceptually Kursus Kompetencer til tiden - 27.april 2004 - Gitte Larsen

Undersøgelse af 187 svenske bibliotekschefers 10 ønsker til/savn af bibliotekarers personlige egenskaber – i prioriteret orden kilde: Birgitta Olander: Framgangspotential – en fatombild av den nye svenske bibliotekar. I: IKONER, 2001? Mest ønskede egenskaber af chefer At kunne tage ansvar Evne til at samarbejde med forskellige slags kolleger Fleksibel Engageret Selvgående (da=selvkørende?) Evne til at håndtere forskellige slags brugere Nytænkende (innovativ) Høj stresstærskel Åben for nye ideer Interesseret i arbejdsopgaverne Mest savnede egenskaber af chefer i forskb Lederegenskaber Analytisk sans Skriftlig kommunikationsevne Professional selvtillid Høj stresstærskel Spørgelyst Nytænkende (innovativ Evne til at håndtere forskellige slags brugere Selvgående (da=selvkørende?) Evne til at samarbejde med forskellige slags kolleger

Undersøgelse af egenskaber som de studerende synes beskriver dem bedst og egenskaber de savner kilde: Birgitta Olander: Framgangspotential – en fatombild av den nye svenske bibliotekar. I: IKONER, 2001? Bedst dækkende egenskaber Tilpasningsdygtig Pålidelig Venlig Skriftlige kommunikationsevner Åben for nye ideer Analystiske evner Fleksibel Evne til at samarbejde med kolleger Evne til at håndtere brugere Omhyggelig Humoristisk Høj stresstærskel Engageret De studerende savner mest Lederegenskaber Professionel selvtillid Energisk Villig til at udføre alt slags arbejde Velorganiseret At kunne tage ansvar Logisk sans Spørgelyst Nytænkende (innovativ)

Sammenhæng mellem ressourceområder og adfærd Kompetenceudvikling i et planlagt perspektiv Sammenhæng mellem ressourceområder og adfærd Holdninger Viden Adfærd Personlighed Færdigheder Kursus Kompetencer til tiden - 27.april 2004 - Gitte Larsen

Sammenhæng mellem ressourceområder og adfærd Viden Struktur og processer Holdninger Ledelsesform, politikker, strategi Kultur Adfærd Personlighed Færdigheder Teknologi

Handlingsplan- proces Kompetenceudviklings-proces Omverdens- og organisations- analyse. Hvor er vi? Målsætninger Hvor skal vi hen? Evaluering af aktiviteter Gennemførelse af aktiviteter Kompetenceudviklings- plan: kompetence- mål + aktiviteter Kompetencer i dag Hvad kan vi? Kompetence- behov: Hvad skal vi kunne? Kompetence analyse

Hvad menes der med Strategisk Kompetenceudvikling anno 2004? Strategisk kompetenceudvikling kan defineres som: ”Den proces, der sikrer, at organisationen har de kompetencer, der er en forudsætning for at kunne realisere de overordnede mål og strategier” Citat: Klaus Guldbrandsen: Kompetencekraft – resultater gennem mennesker. Børsen 2003. S.35

Kompetenceudvikling i et planlagt perspektiv Fokus Mål Aktører Strategisk kompetence-udvikling Hele organisationen/ Selvstændige enheder Sikre, at organisationen har kompetencer til at indfri de strategiske ambitioner De strategi- ansvarlige +medarbejder repræsentanter Taktisk kompetence-udvikling Afdelinger/ teams Sikre kompleksitet i teamets kompetencer med høj opgave særegnethed Alle medarbejdere i afdelingen/ teamet Operationel kompetence-udvikling Den enkelte medarbejder Forpligtende aftaler, der sikrer, at individuelle kompetence ”gab” lukkes Medarbejder og nærmeste leder

Udviklingsplan for den enkelte medarbejder - mødet mellem to rationaler: organisationens og medarbejderens behov Kilde: foredrag af Bent Gringer, Kompetencerådets sekretariat, 27.okt. 2003 Vision/strategi Mit liv Udfordringer Strategi Mit job Min fremtid Opgaver Min familie Kvalifikationskrav Min faglighed Medarbejdere Min karriere Kvalifikations”gab” Mit udviklingsbehov!! = udviklingsbehov

Medarbejderkategorier Er det muligt at få alle med? Stort potentiale Falmede stjerner Stjerner Moderat potentiale Problemmedarbejdere Arbejdsheste Præstation norm Præstation under norm over norm

Kompetence og inkompetence – baseret på Jacues Chaise, 1994 Bevidst kompetent Ubevidst kompetent Bevidt inkompetent Ubevidst inkompetent