ORIENTERINGSMØDE 12/12-2007 Udbud af bybuskørsel i Århus Kommune
Dagsorden: Velkomst Orienteringspunkter m/spørgsmål undervejs Ca. kl. 14.30 Pause og mulighed for at se busser Orienteringspunkter fortsat Andre spørgsmål? Afslutning
Indledning Formalia for mødet: Nyheder: Spørgsmål kan stilles løbende Spørgere bedes præsentere sig Der udsendes referat med spørgsmål og svar Kun referatet kan lægges til grund for tilbudsgivning Nyheder: Krav om installation af videoovervågning Evt. supplerende sikkerhedsrelaterede krav
Overblik over den udbudte kørsel Kørslen er udbudt i én samlet pakke Al den udbudte kørsel er indenfor zone 1 og 2 Kørslen er fordelt på 6 linjer og en enkelt tur på linje 91 til havnen 124.000 køreplantimer årligt 33 kontraktbusser Ca. 20 procent af bybuskørslen i Århus
Overtagelse af Busser Sædvanlig: Kontraktbusser 33 stk. Usædvanlig: Ikke-kontraktbusser 8 stk. 4 bustyper: 2-akslede Scania 2–akslede Volvo 3-akslede Volvo Ledbus Volvo Alle kan forsynes med miljøzonemærke Ingen af busserne har oliefyr Hidtil forsynet med el og trykluft Busserne kan og skal overtages
Krav til busser - anskaffede Kontraktbusser: Fabriksnye lavgulvsbusser Passagerkapacitet: 70, 95 og 115 for de 3 bustyper Alle kontraktbusser: Max absolut alder: 11 år Max snit alder: 8 år Gælder først fra 1. maj 2009 Ikke – kontraktbusser: Skal opfylde krav til passagerkapacitet. Evt. køre med 2 reservebusser.
Dubleringsaftale: Kørsel med ikke – kontraktbus Pligt til kørsel med 3 ikke-kontraktbusser. Kørsel med flere ikke-kontraktbusser kan aftales Betaling Samme betaling til pligtige som til aftalte. Betalingen udregnes efter tilbudet Excelark kan rekvireres.
Chauffør opholdshuse I Århus kommune stiller opholdshuse eller tilsvarende faciliteter til rådighed for busselskabet Typisk indretning af et opholdshus: - Lille entré med skab til skovl og kost samt et aflåseligt rengøringsskab - Et toilet med håndvask - Et opholdsrum med thekøkken, køleskab, opslagstavle, bord og 4 stole Der stilles opholdsrum til rådighed ved mindst den ene endestation på de 6 linjer
Chauffør opholdshuse II Århus kommune står for den udvendige vedligeholdelse Busselskabet skal selv sørge for den indvendige vedligeholdelse og rengøring Busselskabet skal betale for energiforbrug og renovation Årligt forbrug i 2006 i alt ca. 13.000 – 15.000 kr. pr. opholdshus til el (inkl. elvarme), vand og renovation
De nye billetautomater Nuværende billetautomater udskiftes inden driftsstart Entreprenøren skal tømme og påfylde mønter og papir Midttrafik leverer oplysninger om forventet frekvens for tømning
Overenskomster - chauffører Løn- og ansættelsesvilkår fastholdes efter KL/3F overenskomst Overenskomst fornys forår ’08 Væsentlige bestemmelser fastsættes i lokale aftaler Tillægsoverenskomst anvendes for nye chauffører Valg af løn- og arbejdstidsvilkår genstand for (politisk) debat – endnu ikke afsluttet
Kompensationsordning Indplacering på stedtillæg aftales mellem AKT-3F Kendes ikke når tilbud afleveres. Undgå gætterier: Byd med stedtillæg 2 Midttrafik kompenserer merudgift hvis højere. Simpel beregning
Udligningsordning I Midttrafik kan ikke give et sikkert bud på, hvor mange chauffører der overføres på den kommunale overenskomst Økonomisk usikkerhed ved tilbudsgivningen Midttrafik har valgt en udligningsordning, som reducerer den økonomiske usikkerhed Der er antaget et bestemt antal overførte chauffører i de enkelte kalenderår 2008 80 chauffører 2009 72 chauffører 2010 65 chauffører osv.
Udligningsordning II Der udlignes 2.200 kr. månedligt pr. fuldtidsansat overført chauffør, der afviger fra forannævnte antagelser Udligningen kan gå begge veje: Penge til busselskabet hvis der er flere overførte chauffører end antaget Penge fra busselskabet til Midttrafik hvis der er færre overførte chauffører end antaget Busselskabet foretager den månedlige opgørelse over antal overførte chauffører
Eksempel på udligningsordningen Pr. 1. marts 2009 er der ansat 84 overførte buschauffører Der er i udbudsmaterialet antaget, at der er overført 72 buschauffører i gennemsnit i 2009 Det betyder, at busselskabet skal have udligning for 12 chauffører 12 x 2.200 kr. = 26.400 kr. i ekstra betaling for marts måned 2009
Personale til overdragelse Buschauffører Indplaceres på ’udbudshold’ d. 1/7 Principper for indplacering drøftes mellem Busselskabet Århus Sporveje og 3F Proces tilrettelagt for tidlig afklaring om antal overdragne og løbende drøftelse med Sporvejene og Midttrafik Mekanikere, administrativt personale, klargøringspersonale og øvrigt personale: => Antal overdragne ikke fastlagt, maks. antal er angivet
Reklameindtægter I Busserne i Århus er en attraktiv reklameplads Flere reklamer i Århus end generelt på busserne, der kører for Midttrafik Reklameindtægten tilfalder det vindende busselskab fra kørselsstart og i hele kontraktperioden
Reklameindtægter II Der er indgået en reklameaftale med et mediebureau, som gælder indtil udgangen af 2010 Der er i aftalen garanteret en årlig mindste indtægt pr. vogn på ca. 30.000 kr. Den faktiske indtægt ligger noget højere Forventet reklameindtægt for den udbudte kørsel 1,6 – 1,7 mio. kr. årligt Reklameindtægten indkalkuleres i tilbudsgivningen
Refusion af brændstofafgifter Forventes at bortfalde Måske fra 1. april 2008 Byd med refusion – nuværende situation Forhandles efter § 23 Formentlig ekstra forhøjelse af indeks
Tilbudsblanketten Kan udfyldes på 2 forskellige måder Pr. kuglepen/elektronisk via excel fil på hjemmesiden Husk underskrift uanset hvilken metode der benyttes Der skal angives en merpris / mindrepris for de 3 udskiftningsmuligheder, som gælder i forbindelse med planlagt busudskiftning. Prisen er pr. bus Der udfyldes en tilbudsblanket for hvert tilbud Husk at vedlægge de krævede bilag Der udleveres gerne flere tilbudskuverter
Valg af tilbud Økonomisk mest fordelagtige Pris: 60% Drift: 30% Materiel: 10% ’Harmonisering’ af bilag D og F Vejledning: Skriv præcist og forpligtende Skriv konkret i forhold til netop denne kontrakt Vigtigste delkriterium: Tilbudsgivers organisation og drift Herunder tilvejebringelse af tilstrækkeligt personale
Busselskabet Århus Sporvejes rolle Driftsvirksomhed under Midttrafik Bidrager med nødvendige oplysninger til udbudsbetingelserne Afgiver formelt et ’kontroltilbud’ Aftale mellem Midttrafik og Århus Kommune: ”Sporvejene afgiver tilbud på lige vilkår”
Samarbejde mellem Midttrafik og Århus Kommune Køreplaner Deltager i dialog med kommunen og busselskabet og sikrer overholdelse af kontrakten Bestemmer serviceniveau og udarbejder køreplaner og koordinerer dialog med busselskabet Kontrakten Er ansvarlig for kontrakten, ændringer heraf samt busselskabets overholdelse heraf Indgår i dialog med Midttrafik om kontraktspørgsmål Kundehen-vendelser Både busselskabet, Midttrafik og Århus Kommune har en rolle i forhold til kundehenvendelser – afhænger af henvendelsens karakter
FLERE SPØRGSMÅL?
ORIENTERINGSMØDE 12/12-2007 Afslutning Tak for i dag