Psykosocialt arbejde med ”umotiverede” unge

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Psykisk arbejdsmiljø.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Motivation Motivationsspørgsmålet er det mest grundlæggende spørgsmål i arbejdet med mennesker. Hvad skal vi forstå ved motivation? Tre hovedtyper indenfor.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
I dag er temaet Visualisering
Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang
ADHD I PRAKSIS Aut. Cand psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
God trivsel = God læring
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Jeg støtter barnet ved:
Chris Argyris f
Det autentiske menneske
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Perron 3 Slagelse Misbrugscenters Ungeafdeling
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Procesværktøjer.
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Forudsætninger for en god samtale
Disposition Præsentation af emne Mobning
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Motivation Landsforeningen af Væresteder Landsmøde 10.november 2009
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Kan man få indflydelse på en lov?
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

Psykosocialt arbejde med ”umotiverede” unge Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Stofrådgivningen Tlf.: 61187219/ 24440012 E-mail: silas@stofraadgivningen.dk

Program d.12.10.07 Hvornår, eller er den unge umotiveret? Motivationsteorierne. Screening af problematikken, hvorfor, hvordan kom/fandt man ham/ hende. Hypotese dannelse/ målsætning. Hvorfor umotiveret? Kontakt/tillid/realisme. Argumenter/bevis….at jeg er god nok. Samtale i nuet Empati og konfrontation Hvornår er en umotiveret ung blevet motiveret? Case

Motivation Menneskets inderste natur viser sig også i drivkraften, menneskets motivation. Drivkraften giver sig udtryk i en stræben efter at leve et meningsfuldt liv. At stræbe efter mening bliver sammenfatningen af at være konstruktiv, målrettet social og aktiv. Parathed til handling

Søren Kierkegaard At man, når det i sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt sted, først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er og begynde der. Dette er hemmeligheden i al hjælpekunst. For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Al sand hjælpen begynder med ydmygelse; hjælperen må først ydmyge sig under den han vil hjælpe og herved forstå at det at hjælpe…er villighed til indtil videre at finde sig i at have uret, og i ikke at forstå, hvad den anden forstår

Umotiveret hvornår? Hvis det nu er meningsfuldt at ryge hash…..og socialt og aktivt? Hvem bestemmer målene prof. eller ung? Eks. Formiddags aftale ”skal alligevel lære at stå tidligt op! En ung mange/ skiftende motiver. Ambivalens! Er motivet kontakt godt nok? Ung…modig og nogle gange trodsig! Modstand!

Motivationsteorierne Tilfredshedsteorierne og procesteorierne – motivation med udgangspunkt i at opfylde de menneskelige behov eller motivation med udgangspunkt i forventning, målsætning, belønning eller balance.

Maslows behovspyramide Vi arbejder for at tilfredsstille visse behov, som opstår i en bestemt rækkefølge. Når den ene type af behov er opfyldt vil et andet og højere behov opstå. Behovene optræder i bestemt rækkefølge og i hiraki af nødvendighed.

Menneskets 5 basisbehov Fysiologisk: Vand, føde, ly. Sikkerhedsbehov: Behovet for at føle sig tryg og opleve stabilitet i f.eks. sin arbejdssituation. Sociale behov: Behovet for at være sammen med andre mennesker og have venskaber, at have relationer baseret på følelser. Selvagtelsesbehov: Behovet for at føle sig værdifuld og kompetent, at opnå selvrespekt og opnå anerkendelse fra andre. Selvrealisering: Behovet for at bruge sig selv, udfolde sin kreativitet og i det hele taget at fokusere på sine personlig udviklingsmuligheder og realisere disse.

Screening af problematik Overblik og rækkefølge af problematik Først relationen/ hold ud at blive afvist Hvem kan hjælpe med problemerne? Følelsesmæssige/ psykiske problemer. Terapi og aktivt misbrug? Baggrund og starter vi med den? Hvor er der mest energi?

Hypotese, hvorfor umotiveret Ringe kontakt til følelser Kognitivt niveau. F.eks. Cirkelræssonement, skifte fokus Adfærd/ handlinger selv-/destruktive Livssituationen: Ofte kaotisk. Latentmotiveret. Forsvar mod smerte. ”kontaktrebus”. Maskeret kontaktforsøg. F.eks.: true, true med selvmord, hjælpeløs, smigre, seksualisere, blive forelsket, vise stærke følelser, være passiv o.s.v. Lav selvtillid/ selvværd(følelse)

Metode valg Humanistisk. Ung ekspert i sit liv , proffen på redskaber og metode valg. Fokus på den unges overbevisning end på vaner og adfærd. (C.Rogers) Problemer/ fordele ved aktuel adfærd. Reflekter over ambivalens/ adfærd. Spejle.Non-direktiv vejledning.dialog Empowering. Den unges stærke sider og ressourcer Self-management

Kontakt/ tillid/ realisme Psykologisk medleven i den unges liv og historie. Gæst i anden virkelighed. Mål den unge forstår sig selv bedre og er livsduelig. Den voksne: Respekt, forståelse (også konfronterende), ærlighed, tro på den unges forandringsmuligheder, realistisk og tålmodig. Afstå fra magtkampe….bevare grænser. Eks. Tider at mødes på, komme for tæt på. Prof. Ambition og den unges

Argumenter/ bevis…..at jeg er god nok! Argumenter og beviser for at være god nok. Et godt menneske med potentialer og muligheder Dårlig samvittighed er fjende ikke ven. Nedbryder selvværd Erfaringer kan bruges til at vælge vej. Vadestedet! Kognitive redskaber …god dårlig kontrol

Samtale i nuet! Fokus på her og nu samtale. Flytte fokus fra fortiden når der leves der. Fremtiden kan være båret af henholdsvis håbløshed eller urealistiske forestillinger. Prof. Må kunne multitaske og bevare overblik.

Empati og konfrontation Håndtere såvel forståelse som konfrontation. Forståelse: Normalisere den unge…jeg har mødt andre unge der… Konfrontation: Kræver god kontakt, basal tillid. Respektfuld og roligt. Eksempler: Spejle modsætninger mellem ønsker og konkrete handlinger. Brug faglig viden i forhold til bagatellisering af problem eks. Misbrug. Bevare fokus i samtalen

Hvornår er en umotiveret ung blevet motiveret? Ressourcerne er mobiliseret! At den unge oplever at kunne vælge sit liv og dermed har mulighed for at træffe konstruktive valg. At den unge tror på forandring er mulig og ved hvad vej han/ hun vil gå. At der er sat en proces i gang hvor den unge aktivt arbejder mod realistiske mål. F.eks. Mindske, stoppe rusmiddel forbrug, kontakt til familie o.s.v.Eks. ung

Case Sara Mange diagnoser/ konflikter Hash misbrug Uden arbejde/ uddannelse Bolig i belastet område Ønsker at fortsætte hashrygning Relationsarbejde/ konfrontation /kognitive strategier. Terapi Nedsat hashforbrug. Mål:Ophør