Strukturer velegnet til…

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Åbent bord Den Kreative Platform
Struktur: ”Quiz og byt”
Spilleregler. Du sidder til bords med to modstandere og spiller for dit hold.
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
TAVLEN Sådan spilles repetitionsspillet  Et lokale med tavle  Et antal spilplader  En teamspiller fra hvert hold på hver spilleplade.  3-4 ved hver.
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold.
Bytte   PowerPoint  .
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
VW: Cooperative Learning (CL) - Introduktion, inspiration, erfaringer, videndeling HRS – tirsdag/torsdag, uge 1, 2011 PROGRAM Velkomst, VW, program Kort.
Spilleregler.
Engelbert H – og den sidste chance
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Videreudvikling af ide 2&2
Karl Henrik Flyums model
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Relationer – Omgangstone
Cooperative Learning Workshop 4
Cooperativ learning - også kaldet CL
Procesværktøjer.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Spilleregler. Del spillerne op i hold. Holdene konkurrerer om at finde de rigtige svar i materialet.
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Gruppe 6 Pecha Kucha -.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Skrivekursus 1.e ..
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Cooperative Learning in English Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Medicinkursus Dag : Velkomst v. Anne og registrering.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Strukturer velegnet til… Introduktionsforløb Et kort afbræk i undervisningen Quiz og byt Tænk-par-del Find en der… (evt. bingo) Lyt-tegn-skriv Ordspind Ordet rundt Teamdannelse Fang en makker (1/3, 2/4) Quiz og byt Teamrokade Fremlæggelser/præsentationer Træk en farve, et dyr, et værktøj etc. (Ekspertkarrusel) Besøg en vismand Opsamling og repetition Dobbeltcirkler Dobbeltcirkler Mix-par-svar Løsning af opgaver Vælg fra viften Chef og sekretær Huskesedler Ping-pong-par Flipover-stafet Samtidig skrivetur Møde på midten Par-tjek Team-par-solo Videndeling (Ekspertkarrusel) og Ekspertpuslespil Diskussioner Stå og del Værdilinien Giv en – få en Hjørner Tre til te Dobbeltcirkler Fang en makker (1/2/3/4) Teamrokade SPO, HRS, 2010

Struktur: ”Ekspert-puslespil” Trin: Læreren har 4 forskellige emner/opgaver, som uddeles så alle i et team har forskellige Team-medlemmerne undersøger alene/mødes i ”ekspert-teams” med medlemmer fra andre teams, der har samme materiale. Ekspert-teams arbejder alene/sammen om at tilegne sig viden/løse opgaven. Medlemmerne kan evt. hjælpe hinanden undervejs med at forberede præsentation af stoffet. Alle vender tilbage til deres oprindelige team, hvor de præsenterer deres nye viden i ”Ordet rundt” el. lignende.. Eleverne arbejder videre på basis af deres nye fælles viden. SPO, HRS, 2010 (Jf. Cooperative Learning, Jette Stenlev, Forlag Maling Beck, 2006)

Struktur: ”Resumé-pas” Trin: Læreren giver emne/emner til præsentation eller team- diskussion Første elev kommer med sit indlæg om emnet. Næste team-medlem, der ønsker ordet begynder med at opsummere, hvad den forrige sagde. Derefter kommer han med sit indlæg. Hvert nyt indlæg indledes med en kort men præcis opsummering af det foregående SPO, HRS, 2010 (Jf. Cooperative Learning, Jette Stenlev, Forlag Maling Beck, 2006)

Struktur: ”Fang en makker” Stand up-hand up-pair up Trin: Læreren siger: Fang en makker Team-medlemmer rejser sig, rækker hånden i vejret (evt. m. nummerering/kort) og fanger en partner fra et andet team Læreren stiller et spørgsmål og evt. tænketid Partnerne diskuterer spørgsmålet Læreren siger igen: Fang en makker osv.

Struktur: ”Tænk-par-del” Trin: Læreren stiller en opgave/spørgsmål Hver elev tænker over svaret i et bestemt antal minutter/sekunder og tager evt. notater. Svaret diskuteres med skulderpartneren i et bestemt tidsrum. Eleverne deler deres bedste svar med teamet. Og evt. m. klassen efterfølgende (ex v. ”Stå og del”).

”Tænk-par-del” Tænk, alene! Del dine tanker om…… (med skulderpartner) Del jeres tanker om…… (hele teamet)

Struktur: ”Giv en – få en” Trin: Alle har et ”giv en/få en-ark”, hvor ”giv en”–siden er udfyldt Alle rejser sig, går rundt imellem hinanden og signalerer, at man er klar til at bytte idéer (hånden op!) Alle finder en ledig partner fra et andet team og man præsenterer nogle idéer for hinanden. Hver af partnerne tager en idé fra hinanden, som man ikke har i forvejen og skriver den på sin ”få en”-side Takker, rækker hånden i vejret og finder en ny partner Når tiden er gået/”få en”-siden er udfyldt vender man tilbage til sit eget team og deler de nye idéer (evt. i ”Ordet rundt”) SPO, HRS, september 2009

Struktur: ”Quiz og byt” Trin: Hver elev har et kort med spørgsmål på/evt. farvet Eleverne rejser sig, går rundt imellem hinanden og finder en partner og hilser pænt. Partner A stiller sit spørgsmål og B svarer. Partner A hjælper/roser (hvis fagligt!). Partnerne bytter roller, så B spørger og A svarer. Partnerne bytter kort og siger pænt farvel. Eleverne cirkulerer og finder en ny partner og starter igen fra trin 2. SPO, HRS, 2010 (Jf. Cooperative Learning, Jette Stenlev, Forlag Maling Beck, 2006)

Struktur: ”Huskesedler” Læreren uddeler el. deltagerne producerer selv et antal sedler/kort med spørgsmål i stofområder, der skal opsamles/repeteres. Trin: Sedlerne placeres synligt på bordet og medlemmerne skriver initialer på dem, de kan forklare (selvstændigt) Sedler med alles initialer lægges i ”det kan vi”-bunken med det samme Team-medlem 1 vælger en seddel med et spørgsmål, hun/han IKKE kan forklare De team-medlemmer, der har signeret sedlen, forklarer svaret Når alle har forstået svaret, skriver alle deres initialer på sedlen som lægges i ”det kan vi”-bunken. Teammedlem 2 vælger en ny seddel, som han/hun ikke kan forklare osv.

Struktur: ”Par-tjek” Trin: Læreren udlevere opgaver på et ”par-tjek-ark” Partner A løser sin første opgave (tænker højt!) mens den B støtter og evt. hjælper. (Hvis partnerne ikke er enige eller mangler hjælp, kan de spørge de øvrige i teamet. Hvis teamet ikke kan finde svar i fællesskab rækker de alle hånden i vejret for at få hjælp fra andre teams/læreren) Når de to partnere er enige om svaret, roser B sin partner De to partnere bytter roller og B løser sin første opgave med A som coach. Partnerne fortsætter med at løse opgaverne på skift (1-3). Når alle opgaverne er løst sammenligner de to par i teamet resultater og løser evt. problemer i fællesskab.

Struktur: ”Rollelæsning” Trin: Tekst udleveres! Roller Oplæser, Referent, Overskriftsmester og Sammenhængsmester Oplæseren læser første afsnit. Referenten giver et referat af det vigtigste indhold. Overskriftsmesteren finder en dækkende overskrift. Sammenhængsmesteren forklarer sammenhængen eller prøver at forudsige, hvad der følger. (Sammenhængsmester kan evt. udskiftes med en sprogmester/en der udpeger fagudtryk, svære ord eller pointer) 5. Rollerne roterer med uret, og næste afsnit læses. Osv.

Struktur: ”Møde på midten” Trin: Læreren stiller en opgave/et spørgsmål Alle skriver i deres eget felt så mange svar/eksempler som muligt (selvstændigt/individuel brainstorm) Teamet starter ”ordet rundt”, team-medlem 1 fremlægger sit første svar/eksempel Teamet debatterer svaret/eksemplet. Hvis teamet er enige om, at svaret/eksemplet er godt, skriver team-medlem 1 eksemplet i midterfeltet Team-medlem 2 fremlægger sit første svar osv. Der fortsættes med ordet rundt…

Struktur: ”Samtidig skrivetur” Læreren stiller en opgave eller uddeler opgaveark Trin: Team-medlemmerne folder et A4-ark i 4 dele og skriver deres bidrag/svar på øverst på det ark, de sidder med Når tiden er for første opgave er gået, foldes arket 1 gang og alle medlemmer sender deres ark videre til personen til venstre Næste opgave besvares, ark foldes og sendes videre osv. Når alle ark er udfyldt, lægges de midt på bordet udfoldet Diskussion og sammenligning af besvarelser

Struktur: ”Ekspertkarrusel” Teams har forberedt forskellige emner/temaer/opgaver, har Lavet en planche eller. lignende, som skal videndeles: Trin: Nye teams: Nr. 1 fra hvert team går sammen, og går til et hjørne m. en ophængt planche, alle 2’erne sammen til et andet hjørne etc. Start første runde af præsentationer (5 min) – den elev, der står overfor sin egen planche præsenterer. Når tiden er gået roterer alle teams med uret til næste hjørne/planche Præsentationsrunder fortsætter til alle har været rundt ved alle hjørner/plancher og alle har præsenteret deres emne/produkt Fælles opsamling og afrunding

Struktur: ”Dobbeltcirkler” Læreren stiller en opgave eller uddeler opgaveark Trin: Halvdelen af eleverne former en cirkel og vender ryggen imod cirklens centrum. Den anden halvdel af eleverne danner en cirkel udenom, så hver elev står ansigt til ansigt m. en fra indercirklen. Læren stiller et spørgsmål Partnerne diskuterer i den aftalte tid Partnerne takker for snakken og ydercirklen rykker en person til højre og hilser på ny partner Læreren stiller et nyt spørgsmål og eleverne diskuterer med deres nye partner osv. osv.

Videndeling ”Ekspertkarrusel” ”Ekspert-puslespil” ”Teamrokade” Strukturer til efterfølgende videndeling: Ex. ”Stå og del” ”Ekspertkarrusel” ”Ekspert-puslespil” ”Teamrokade” ”Tre til te”

Struktur: ”Dobbeltcirkler” 1. Forklar tænkningen/lærings- synet bag Cooperative Learning!

2. Forklar forskellen på en Cooperative Learning– metode/struktur og traditionelle pædagogiske metoder?

3. Nævn nogle for dig centrale pointer omkring CL fra dagen i dag!

4. Hvor kunne du anvende en af dagens strukturer i dine fag/fagområder/dit arbejde? Giv gerne et eksempel!

Struktur: ”Dobbeltcirkler” 1. Forklar tænkningen/læringssynet bag Cooperative Learning! 2. Forklar forskellen på en Cooperative Learning–metode/struktur og traditionelle pædagogiske metoder? 3. Nævn nogle for dig centrale pointer omkring CL fra dagen i dag! 4. Hvor kunne du anvende en af dagens strukturer i dine fag/fagområder/dit arbejde? Giv gerne et eksempel! SPO – HRS/NHG 2009