Louise Bøttcher & Jesper Dammeyer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Den 16.august 2010 Regionsgården
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
TALENT-DK: Inspirationsmøde
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Forædremøde den
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Bokstav børn.
Er mit barn klar til skolestart ?
Fra integration til inklusion
Introduktion til Sprogpakken
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Introduktion til Sprogpakken
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Jeg støtter barnet ved:
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Susan Tetler, DPU & MAH & Delagtighedens didaktik i relation til børn med cerebral parese.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
HVORFOR ER DIAGNOSER SÅ VIGTIGE?
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Presentasjon 1 Ting i klasserommet et ark
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Komplekse kommunikationsløsninger - En udfordring for alle IKT messen 2014 Hotel Nyborg Strand Dorte Sylvest Aggerlin.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Autismespektrumforstyrrelser AGiS, Hårlev Bibliotek,
Præsentation af forårs-sfo
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
På den ene side Behov for specialpædagogisk støtte og viden, fx: % af børn med høretab har andre vanskeligheder i tillæg til høretabet og brug for.
Inklusion og Specialviden
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Relations kompetencer
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Pragmatisk sprogudvikling hos børn med medfødt høretab
Læring gennem registrering og indberetning
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Louise Bøttcher & Jesper Dammeyer Handicappsykologi Hvordan professionelle kan skabe udvikling for mennesker med funktionsnedsættelser Louise Bøttcher & Jesper Dammeyer NNDR konference 2010

Program Psykologiske forståelser af handicap. Eksempler på at skabe udvikling: Læring blandt børn med svær cerebral parese. Problemskabende adfærd. Mennesker med svære handicap. NNDR konference 2010

Handicapforståelser Mål: At blive bevidst om hvilke forståelser, vi hver især bringer med os, og hvilke betydninger forståelserne har i forhold til at arbejde pædagogisk og behandlings-mæssigt med børn med handicap. NNDR konference 2010

Psykologiske forståelsesmodeller af handicap Biologiske og individorienterede Relationelle forståelser: Funktionalistisk Humanistisk/eksistentialistisk Kulturel minoritet Virksomhedsteoretisk - dialektisk forståelse NNDR konference 2010

Den biologiske handicapforståelse Biologisk defekt (hjerneskade) Handicap (spasticitet, kognitive problemer etc.) NNDR konference 2010

Den funktionelle handicapforståelse Biologisk defekt Funktion Samfund NNDR konference 2010

FN’s standardregler om handicap: Betegnelsen ”handicap” betyder tab eller begrænsning af muligheder for at deltage i samfundslivet på lige fod med andre. Den beskriver relationen mellem et menneske med funktionsnedsættelse og dets omgivelser. Formålet med denne betegnelse er at sætte fokus på mangler ved omgivelserne og mangler ved de i samfundet iværksatte aktiviteter, som for eksempel information, kommunikation og uddannelse, der forhindrer mennesker med funktionsnedsættelse i at deltage på lige vilkår med andre. (FN´s standardregler for ”Lige Muligheder for Handicappede”) NNDR konference 2010

Funktion Samfund NNDR konference 2010

Funktion Funktions- nedsættelse Samfund NNDR konference 2010

Funktion Funktions- nedsættelse Samfund NNDR konference 2010

Funktion Funktions- nedsættelse Samfund Handicap (efter Lieth) NNDR konference 2010

Eksempel 1: ’ Socialministeriet, 2002 NNDR konference 2010

NNDR konference 2010

NNDR konference 2010

Den eksistentielle handicapforståelse Biologisk defekt ”Mit barn/jeg er meget handicappet og har brug for hjælp til alt.” Handicap 1 ”Jeg vil ikke acceptere at være handicappet.” Handicap 2 ”Vi finder praktiske løsninger til problemer i hverdagen.” Handicap 3 NNDR konference 2010

Den kulturelle handicapforståelse Almindelige samfundsinstitutioner Handicap-subkultur NNDR konference 2010

Aspies for Freedom ”We know that autism is not a disease, and we oppose any attempts to "cure" someone of an autism spectrum condition, or any attempts to make them 'normal' against their will. We are part of building the autism culture.” http://www.aspiesforfreedom.com/ NNDR konference 2010

”Døve udgør en kulturel og sproglig minoritet.” NNDR konference 2010

Kendetegn Eget sprog Egen historie Egne foreninger Egne skoler og universiteter Egne olympiske lege NNDR konference 2010

Historien fremføres som betydningsfuld Egypterne så (måske) på de døve som hellige. Aristoteles (384-322 f Kr.) – ”Døve hinsides fornuft fordi de ikke kan tale.” Galvaniske forsøg og Voltaire. Milano-kongressen 1880. NNDR konference 2010

Videoklip NNDR konference 2010

Døve (med stor D) ønsker ikke nødvendigvis at tale eller høre, men derimod at få anerkendt tegnsproget og opnå kulturelle rettigheder. NNDR konference 2010

Ofte opstår der en konflikt mellem et ”medicinske syn” og et ”kulturelle syn” på døvhed. F.eks. i forhold til nye teknologier som Cochlear Implant. NNDR konference 2010

NNDR konference 2010

”Deaf children face a number of wrenchin difficulties and extraordinary challenges. The human community is characterized by speech, and that speech is summarized by a mother saying ”I love you”…if we fail to correct a problem when we have the means at hand, we violated our oaths as healers.” (House, 1995 in Blume, 1999) NNDR konference 2010

”The cochlear implant is experienced, within the deaf community, as yet another attempt at socio-cultural genocide…” (Sourdes en Colére, in Blume, 1999) NNDR konference 2010

”We deaf, what do we see in all the newspapers and on the television: ”Extraordinary invention of doctor Chourard: 17,000 deaf mutes can hear and speak”. We smile. Why not bleach the blacks and blacken the whites?” (French Deaf, in Blume, 1999) NNDR konference 2010

At blive ligesom de andre - eller, Inklusion: At blive ligesom de andre - eller, kunne deltage i et multikulturelt/multifunktionsnedsættelses- samfund. En sociale konstruktion af handicap. At være handicappet er at indgå i særlige praksissammenhænge – at tilhøre en kulturel minoritet. NNDR konference 2010

Den dialektiske handicapforståelse Barnets udvikling Typisk barn Sociale krav NNDR konference 2010

Primære defekter Primære defekter (organiske, sensoriske, neurologiske): Motoriske funktionsnedsættelser Sansedefekter Perceptionsforstyrrelser Kognitive vanskeligheder NNDR konference 2010

Sekundære afledte defekter Sekundære defekter (manglende udvikling af højere mentale funktioner, manglende tilegnelse af kulturelle tegn og redskaber) Primære defekter (organiske, sensoriske, neurologiske) NNDR konference 2010

Den dialektiske handicapforståelse Aktiviteter, krav og forventninger i sociale praksisser Sekundære defekter (manglende udvikling af højere mentale funktioner, manglende tilegnelse af kulturelle tegn og redskaber) Primære defekter (organiske, sensoriske, neurologiske) Handicap NNDR konference 2010

Den dialektiske handicapforståelse Barn med handicap, fx CP Sociale krav Barnets udvikling NNDR konference 2010

Barnets deltagelse i aktiviteter i sociale og kulturelle praksisser Barnets kognitive, sociale, motoriske færdigheder og funktionsnedsættelser Barnets deltagelse i aktiviteter i sociale og kulturelle praksisser NNDR konference 2010

Den dialektiske handicapforståelse Handicappet opstår ud fra et modsætningsforhold mellem den handicappede persons forudsætninger (motorisk, sansemæssigt, kognitivt og/eller socialt) og omgivelserne i form af aktiviteter i de kulturelt bestemte, sociale praksisser. Handicappet ændrer sig over tid i takt med, at personen og de sociale praksisser, som barnet eller den voksne med handicap deltager i, udvikler sig. NNDR konference 2010

Den dialektiske handicapforståelse, fortsat… De sociale praksisser er skabt gennem en historisk udvikling, og kulturelle traditioner og værdier er over tid blevet indlejret i de sociale praksisser. Det dialektiske handicapsyn indeholder således en kulturhistorisk forståelse. Handicappet må analyseres i de konkrete, fysiske og sociale sammenhænge, hvor mennesker med handicap deltager og handler. Det dialektiske handicapsyn er således kontekstuelt og handleorienteret. NNDR konference 2010

Handicapforståelser i praksis Er ofte implicitte. Er ofte fagligt funderede. Kommer til udtryk gennem de mål, forskellige faggrupper sætter for deres arbejde og deres faglige praksis i det hele taget. Er en udfordring i tværfagligt samarbejde: NNDR konference 2010

Handicapforståelser i praksis Biologisk forståelse-> Fx behandle den biologiske defekt, fx botox, operation, kapsler. Funktionel forståelse-> Fx arbejde med funktionen ”at komme rundt”. Eksistentiel forståelse -> Fx træne praktisk problemløsning i forhold til personlige mål; hvordan komme til at spille fodbold. Dialektisk forståelse-> Hvordan kan man arbejde på at mindske uoverensstemmelsen mellem barn og omgivelser gennem fælles udvikling af barn og omgivelser? NNDR konference 2010

Netværksorienteret forståelse NNDR konference 2010

Læring blandt børn med svær cerebral parese Eksempel på et igangværende forskningsprojekt på en specialskole

Eksempel: At lære bogstaver, at lære at læse og skrive Dreng på 8 år med svær CP. Store, grove bevægelser. Kan bevæge sig på gulvet, ellers med gangvogn eller kørestol. Kommunikerer med tegn, enkelte ord, begyndende kommunikation med talecomputer. Kognitive vanskeligheder særligt ind for det executive område. Detaljeorientering, tendens til at perseverere, manglende evne til selv at danne sig et overblik. Pædagogisk har han et stort behov for en fast og ensartet struktur, hvor han hele tiden ved hvad han skal nu, hvor længe og sammen med hvilken voksen. NNDR konference 2010

Videoklip NNDR konference 2010

Hvilke faktorer har betydning for størrelsen af Mortens handicap? Hjælpemidler: Computer, plade med joystick & knap, arbejdsstol. Den ’store’ struktur: Hver fredag arbejder læreren og Morten sammen foran computeren, hvor de laver omtrent de samme aktiviteter i samme rækkefølge Den ’lille’ struktur: Læreren støtter Morten i hans selvvalgte aktivitet; At skrive HAÅS. Mortens egen motivation for at skrive HAÅS NNDR konference 2010

Den dialektiske handicapforståelse Aktiviteter, krav og forventninger i sociale praksisser Sekundære defekter (manglende udvikling af højere mentale funktioner, manglende tilegnelse af kulturelle tegn og redskaber) Primære defekter (organiske, sensoriske, neurologiske) Handicap NNDR konference 2010

Håndtering af problemskabende adfærd CDH februar 2010

Case John er 10 år og er psykisk udviklingshæmmet og døvblind som følge af meningitisinfektion i toårsalderen. De seneste par år er John blevet tiltagende mere selvskadende og udadreagerende. Når John ikke får sin vilje, f.eks. ikke får lov til at spise det mad, han får fat i, kan han begynde at bide sig selv i armen, og nogle gange slår han også ud efter personale. Når du skal hjælpe John, f.eks. med at få sko på, kan han pludselig slå og sparke ud efter dig, og flere kvindelige pædagoger har oplevet, at han har grebet hårdt fat i deres bryster. John virker meget frustreret. NNDR konference 2010

Hypoteser Smerter. Skader på hjernen som direkte eller indirekte følge af meningitisinfektionen. Stress. Manglende struktur og forudsigelighed. Kommunikative vanskeligheder, som gør det svært for ham at udtrykke sine ønsker, følelser og behov. John mangler stimulering. Lav selvværdsfølelse. Frustrationer knyttet til seksualitet. NNDR konference 2010

Teoretiske vinkler Adfærdsteori – indlærte adfærdsmønstre (eller kognitive skemaer) Humanistisk/eksistentiel teori – selv og selvværd. Psykodymaniske teorier – konflikter og drift. Relationsorienteret forståelse - samspil og kommunikation. NNDR konference 2010

Hvem: Den problematiske adfærd opstår oftere blandt de handicapgrupper, som har svære sociale, kognitive og sproglige funktionsnedsættelser – det vil fx sige mennesker med autismespektrumforstyrrelser (Gillberg, 1995), udviklingshæmning (Mathews et al., 2004; Gillberg, 1995) og døvblindhed (Louiselli, 1992). Men også personer med opmærksomhedsforstyrrelse (ADHD) (Jørgensen, 2010) og andre grupper med mere specifikke kognitive, sociale eller sproglige funktionsnedsættelser, kan udvise problemskabende adfærd. NNDR konference 2010

Grundforståelse: Den problematiske adfærd er udviklet over tid og i konkrete kontekster, hvor personen med handicappet indgår i et samspil med omgivelserne. Den problematiske adfærd er derved meningsfuld for personen med handicappet givet personens erfaringer og sociale betingelser, også selv om den problematiske adfærd kan virke meningsløs i situationen. NNDR konference 2010

Personalets dobbelte udfordring: De skal arbejde med at finde mening i en adfærd, der kan være ganske udfordrende at håndtere og de skal turde analysere deres egen rolle i udviklingen af den problematiske adfærd. NNDR konference 2010