”Markedsføring og pressetræning”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Caseoplæg om Facebook.
Journalistiske virkemidler
TPG handleplans-skema
Hjælp der er en journalist i røret
Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Energi- & Vandværkstedet
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kommunikation af resultater
Ytringsfrihed og sygeplejersker
1 Pressen og skolelærerne Mediekursus 21. juni 2010.
Presse- og kommunikationskursus
”Find talentet” - introduktion
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Bosætning Hvad kan vi gøre for at få flere tilflyttere?
Sprog/billeder på Internettet
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation / it.
Mindre grimt, tak.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Projektlederens rolle(r)
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Relationer – børn og voksne
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Vækstgruppen Vordingborg Erhverskonference 30. maj 2013 Vordingborg – Herning.
Tema- og netværksmøde i Socialøkonomisk Netværk: "Kommunikation – markedsføring og pressehåndtering" 23.4 kl
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Kommunikation Intern kommunikation
Vejlederens kommunikation
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Den gode historie Sådan finder vi på 24timer dagens historier ”Dét er en god historie!” Emma Gad for kommunikationsfolk.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Bestyrelsesdag Middelfart Generationsskifte i korpsene - fornyende organisation.
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
Reklame & Markedsføring
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Målgrupper og netværk Målet er at få børnene ud og få sat en dagsorden om børns brug af naturen. Målgruppen er de voksne, der tager børnene i hånden eller.
Af Christine Tindahl -kommunikation SKRIV EN FACEBOOK- OPDATERING skriv på vegne af en virksomhed brug 3 minutter på øvelsen.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
Få det bedste ud af pressen - op til og under de Paralympiske Lege - Lær at lokke medierne - Lær at give det lækre budskab.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Gode råd når du er på - op til og under PL. Agenda Pressearbejde op til PL: - Hvordan udnytter vi sammen vinduet op til PL? Pressearbejde under PL: -
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
Hvem er vi André Bentsen Redaktør, 11 år på Lokal Nyt Christian Valsted Journalist, 8 år på Lokal Nyt.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Hvad er nyhedskriterier?
Tårnby kommunebibliotekers kommunikationsstrategi
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
VoksenBadminton… Er det noget for jer?
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Den gode tone Lse.
DEN GODE STIL.
Den gode tone Lse.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

”Markedsføring og pressetræning” Velkommen til ”Markedsføring og pressetræning” v. Jeanette Lund, journalist og kommunikationsrådgiver Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole Kort om mig Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole Master i ”Oplevelsesledelse i Yderområder”, RUC 10 års erfaring fra amt og kommune Selvstændig kommunikationsrådgiver siden 2009 Rådgiver landsbyer om bla. pressearbejde, markedsføring, borgerinddragelse, udviklingsplaner og er initiativtager til ”Landsbypiloterne”. Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Hvorfor markedsføre sig og i pressen? Aftenens oplæg Hvorfor markedsføre sig og i pressen? Stedbundne potentialer og målgrupper Hvad har andre gjort? Kold og varm markedsføring Valg af medier Nyhedskriterierne! Pressens arbejdsvilkår Den gode pressemeddelelse Kontakt til pressen Øvelser undervejs Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Hvorfor markedsføre sig og komme i pressen? Cirka 940 landsbyer i Danmark Alle synes deres landsby er den mest fantastiske Skal landsbyen nedlægges eller udvikles? Den der råber højest er synlig Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Hvordan taler vi om landdistrikterne? Kilde: Gunnar Svendsen, forsker i landdistrikter, SDU Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Øvelse: Kender du nogle landsbyer (gennem pressen) udenfor din egen region? Hvilke og for hvad? Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Hvorfor vil I gerne i pressen? Synlighed Tilflyttere Arbejdspladser Hvorfor i pressen? Hvorfor vil I gerne i pressen? Synlighed Tilflyttere Arbejdspladser Turister ….? Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Find det unikke Det der adskiller jer Ikke kan kopieres Hvad er jeres stedbundne potentiale? Find det unikke Det der adskiller jer Ikke kan kopieres Hvilke fyrtårne har I? Hvilke kan udvikles? Skab en fortælling! Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Vælg en målgruppe - så præcis som muligt Surfere Den kreative klasse Ældre Børnefamilier Fuglekiggere … Øvelse: Hvad er jeres stedbundne potentiale? og hvem kan I tiltrække til det – altså; hvem er jeres målgruppe? Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Eksempel - Klitmøller Fra et slumrende fiskerleje Til hovedstaden i ”Cold Hawaii” gennem masterplan: Surfing som bosætning og uddannelse: HF Cold Hawaii Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Eksempel – Vestervig – Årets Landsby 2013 Fælles mål og plan: væk med dårlige huse! - Eget byfornyelsesselskab 12 huse nedrevet Ny børnehave Tilbygning i hallen Åben by arrangement Satser på presseomtale Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Pressecoaching for landsbyer – 8 Pressecoaching for landsbyer – 8. november 2011 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Eksempel – Vestervig Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Eksempel – Branding Fur Tilflytterundersøgelse: personlig kontakt og god oplevelse Brandingprojekt: Furs særkender skulle brandes Erfaringer: masser af presseomtale, de stedbundne kvaliteter skal bringes i spil sammen med de lokale, det er borgerne der skal synliggøre herligheds-værdierne Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Kold og varm markedsføring i en landsby Kold Folder Plakater Hjemmeside Film Udstillinger Annoncer Reklamer Logo og slogan Presse Varm Glade beboere: ambassadører Mentorkorps Det personlige møde Mund til mund (fortællingen) Åbent hus/Events Beta-beboere Efterløn, sygehuse der lukker, skoler der lukker, valg, ny lovgivning der ændrer livet på landet Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Nedsæt markedsføringsudvalg Udnævn presseansvarlig, Organisér jer Nedsæt markedsføringsudvalg Udnævn presseansvarlig, hjemmesideansvarlig osv. Find dem der kan/vil – sørg for at uddanne dem Sæt jer mål: Eksempel: ”Vi vil i pressen hver 3. uge” Evaluér på det I gør – hvad virker?
 Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Lokale medier og ugeaviser Landsdækkende medier Fagblade Valg af medier Lokale medier og ugeaviser Landsdækkende medier Fagblade Sociale medier Øvelse: Lav en liste over relevante medier for din landsby Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

A – Aktualitet V – Væsentlighed I – Identifikation S – Sensation Nyhedskriterierne A – Aktualitet V – Væsentlighed I – Identifikation S – Sensation K – Konflikt (huskeregel: AVIS-K) Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Aktualitet Hvad er aktuelt lige nu? Debatter Årets gang Arrangementer Lokale spørgsmål .... Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Har historien betydning for andre? Ændrer det noget for læseren? Væsentlighed Har historien betydning for andre? Ændrer det noget for læseren? Har det betydning for mange eller få? Hvilke konsekvenser har det? Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Hvad har din historie med læseren at gøre? Identifikation Hvad har din historie med læseren at gøre? Kan læseren se sig selv i historien? ”Det kunne ske for mig” ”Godt det ikke er mig” ”Gid det var mig” Lokale cases breder de landsdækkende historier ud Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Det utrolige, der ikke kan ske Det overraskende Det anderledes Sensation Det helt usædvanlige Det utrolige, der ikke kan ske Det overraskende Det anderledes Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

En konflikt er pr. definition altid interessant Er der én der helst ikke vil have historien bliver bragt? Uenigheder, en anden holdning Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Find en god historie, du gerne vil have i pressen Øvelse Find en god historie, du gerne vil have i pressen Snak med din sidemand om hvilke AVIS(K) kriterier den opfylder Fem minutter hver A – Aktualitet V – Væsentlighed I – Identifikation S – Sensation K – Konflikt Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Hav respekt for pressens arbejdsvilkår Vær hurtig Invitér i god tid Sig hvornår I kan vende tilbage Gå ikke i forsvar, men vær behjælpelig Sig aldrig ”ingen kommentar” Noter dig de dygtige journalister Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Den gode pressemeddelelse Max. én side Fortæl det vigtigste først/dit budskab Besvar: hvem, hvad, hvor, hvornår, hvorfor i det første afsnit Herefter uddyber du Slut af med relevante links og kontaktperson (som kan træffes) Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Øvelse: Skriv en pressemeddelelse Vælg en god historie fra din landsby, som ikke er fortalt Diskutér budskab og medie med din sidemand Skriv en overskrift og indledning på pressemeddelelsen (og mere, hvis du kan nå det) Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk

Tak for i aften! Facebook/landsbypiloterne Facebook/jeanettelundkommunikation www.jeanettelund.dk Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation – www.jeanettelund.dk