Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Presse- og kommunikationskursus

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Presse- og kommunikationskursus"— Præsentationens transcript:

1 Presse- og kommunikationskursus
Nørre Aaby, den 4. april 2014

2 Program Kl. 11.10-12.30: Velkommen
Jeres forventninger til kurset Værdien af omtale Hvordan skabes omtale Eksempler

3 Forventninger til dagen
Hvad håber I at få ud af i dag? Anvender I pressemeddelelser og annoncer, og til hvad bruger I dem? Har I prøvet at kontakte aviserne – hvordan gik det?

4 Annonce eller pressemeddelelse?

5 Værdien af omtale

6 Brug medierne – og hjælp jer selv!
Avisomtale kan tjene mange formål Artikler ender ikke i avisen som følge af tilfældigheder Nytårsmarch Norddjurs Sisyfos’ kamp med at få stenen op ad bjerget. Lotte Skab synlighed og opbakning om jeres arrangementer Udnytte den fælles interesse vi har med pressen i at oplyse borgere

7 Gode grunde til at anvende PR – pressen er vores hjælper
Medierne hjælper os med at blive kendt og med at udbrede vores holdninger PR giver mere troværdighed end annoncering, case: brug af medicin PR er omkostningseffektivt Sikrer opbakning om lokale arrangementer Nemmere at samle ind og få nye medlemmer Større politisk gennemslagskraft. Lars Kend pressens arbejdsmetoder og – vilkår Mediespillet er er kompliceret

8 Hvad skal vi være kendte for?
Vores vision: Et Danmark, hvor mennesker ikke dør unødvendigt af hjertekarsygdom Lige, rettidig og ordentlig behandling for alle Efterbehandling til hjertekarpatienter Hjertestop – livreddende førstehjælp Konkret og patientrettet forskning Slogan: Hjerteforeningen på rette sted Vi er der, hvor hjertepatienter og pårørende har brug for os Vi tager over, når sundhedsvæsenet giver slip Vi tilbyder støtte og fællesskab i en svær situation via komiteer og centre samt inspiration til en sund hverdag via blade, nyhedsbreve, opskrifter, bøger og foldere.

9 Pressen er vores hjælper
Hjerteforeningen satser på: Et positivt samarbejde med pressen En aktiv og udfarende pressekontakt Strategiske mediesamarbejder med udvalgte medier Hjerteforeningen har oplevet støt stigende opmærksomhed i medierne – ikke mindst lokalt. I 2011 var vi i aviserne gange, godt halvdelen handlede om frivilliges aktiviteter, det var i alt artikler.

10 Hjælp jer selv! Nytårsmarch
60-70 artikler i lokal og regional presse Lotte

11 Hjælp jer selv! Norddjurs Lokalkomité samler ind til hjertestarter
Lotte

12 Hvordan skabes omtale

13 Den gode historie En nyhed er en begivenhed, en beslutning eller en tanke, som påvirker udviklingen eller tilværelsen for en gruppe mennesker En nyhed er en historie, journalisten kan bringe dagen før andre Nyheden er større, jo flere den berører, og den vokser, jo nærmere den er

14 Den gode historie - nyheden
Kriterier for den gode historie Aktualitet Væsentlighed Identifikation Sensation Troværdighed Konflikt Der sker noget nyt Der sker noget væsentligt for mange Der sker noget usædvanligt Oplysningerne fremstår sande Lars Aktualitet og troværdighed

15 Den gode historie – ”Infotainment”
Et vigtigt emne behandles i underholdende form: En god skæbnehistorie Et emne der berører mange Mulighed for identifikation Kriterier for den gode historie Case-person – ansigt Aktualitet (forskning, undersøgelse ell. lign.) Lars Følelse og engagement

16 Journalisten er nøgleperson
KEND MEDIERNE I DIT OMRÅDE Hvem skal have informationen? Hvilke medier når frem til netop dem? KEND JOURNALISTERNE Husk journalisten er din første målgruppe …..så kend journalister, der er interesserede i dit stof KEND AVISENS/MEDIETS DØGNRYTME Timing er altafgørende Lotte – HVAD GØR I NU – Oplæg til diskussion

17 Medielisten hjælper på vej…
I arbejdstøjet… Vælg medie(r) Lokalt dagblad + lokale redaktioner + web Ugeavisen + web Lokalradio + web Regionalradio + web Tv-lokal/regional + web Andre medier Lars Lotte: Gennemgang af pressport Medielisten hjælper på vej…

18 I arbejdstøjet… Vælg VÆRKTØJ Send e-mail Send pressemedd/pressebrief
Ring til journalisten Indkald til happening/event Brug website (Annonce) Lars

19 Historiens mange liv… Lars Foromtale Arrangement Efteromtale

20 Pressemeddelelsen Vinkel/nyheden – hvem, hvad, hvor, hvornår
Forklarer og udvider indledning Lars Fakta, data

21 Eksempel på pressemeddelelse
Kurven fuld af sundhed Hjerteforeningen i Lejre giver i samarbejde med SuperBrugsen tip til at fylde kurven med sunde varer tirsdag den 3. maj - Når vi handler ind, sætter mange af os hjernen på autopilot og lægger de sædvanlige varer ned i indkøbskurven. Det kan være svært at få styr på, hvad der er sundt, og hvilke madvarer, vi med fordel kan gå i en lang bue udenom, siger Kjeld Andersen, Lejre Lokalkomité. Hjerteforeningen i Lejre har derfor inviteret diætist Ulla Bahne fra Hjerteforeningens rådgivningscenter i Næstved til en aften i SuperBrugsen, hvor hun giver tip til de sunde valg og en varieret kost, der er med til at forebygge hjertekarsygdom. Ulla Bahne indvier deltagerne i, hvilke varer der er sunde for hjertet. Hun viser forskellige typer varer frem og giver nogle tommelfingerregler til, hvordan man gennemskuer varedeklarationerne. Der er mulighed for at stille spørgsmål. - Aftenen giver mulighed for at ændre livsstil hen mod de sunde madvarer. Her er ingen løftede pegefingre, og der bliver masser af konkrete råd at tage med på indkøb næste gang, siger Kjeld Andersen. Sundhedsaftenen foregår tirsdag den 3. maj kl i SuperBrugsen, Skolevej 1, Hvalsø.   Det er gratis at deltage, og der serveres et let traktement. Der er begrænsede pladser, og tilmelding er nødvendig til Kjeld Andersen, tlf.: , mail: Aftenen er støttet økonomisk af Lejre Kommune. Alle er velkomne. Hør mere, kontakt Kjeld Andersen, tlf.: , mail: Rubrik Underrubrik Brødtekst Lotte

22 Talspersoner og pressen

23 Hvem udtaler sig om hvad?
Direktør og officielle talspersoner Principielle holdninger og synspunkter Afdelingsledere, fagpersoner og projektleder Fagområder Formand / presseansvarlig i lokalkomiteer - Aktiviteter i lokalkomiteen, holdninger til lokale aktiviteter Lars

24 Hvordan skabes omtale

25 Start i god tid Kontakt medier og evt. os minimum 14 dage før
Få hjælp til pressemeddelelsen hos Lotte Bucka Følg op en uge før

26 Vi hjælper med… Fælles pressemeddelelser
Individuelle pressemeddelelse og udsendelse Overvågning af lokal omtale Kontakt: Lotte Bucka, tlf.: ,

27 Eksempler

28 Frederiksborg Amts Avis den 5. januar

29 Sjællandske Dagblad

30 Dagbladet Køge 2. januar 2009

31

32 Hvert år er der mindst 50 avisartikler om nytårsmarcherne
Lokalavisen Budstikken Kolding

33 Norddjurs Lokal- Komité samler ind til hjertestartere

34


Download ppt "Presse- og kommunikationskursus"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google