”FORRETNING OG LEDELSE”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forum for Offentlig Topledelse Åbningskonference 1. september 2003
Advertisements

Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?
”FORRETNING OG LEDELSE”
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
- Research og Konceptudvikling Af : Dennis, Rune, Mike, Serge og Søren.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP)
Siamak Amjadi …. baggrung
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Ledelse af forandringer
Ledelsesrum af Ove K. Pedersen
Der er penge i kommunikation
”FORRETNING OG LEDELSE”
It-ledelse for ikke-it-chefer
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Ved Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1.
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Ved Carsten Hansen og Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1.
Forretning og Ledelse lektion 7
Tillid Temadag for AMIR
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Offentlig ledelse New public management
Maksimering af offentlige idrætssatninger IDAN konference Odense d. 21. april 2006 Lars Haue-Pedersen TSE Consulting.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
”FORRETNING OG LEDELSE”
Velkommen! HD 1. del – IT og økonomi. Dagsorden/emner, der skal diskuteres Fagets historie og vision Hvem er hvem Fagets regler Eksamen Fagets dele Andre.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Status for regionsdannelsen - hvor er vi i Region Syddanmark Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, den 6. april 2006 I ndlæg v/sundhedsdirektør Jens.
Potentialevurdering.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Offentlig ledelse New public management
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Offentlige ledere i paradigmeskifter
Frivillighed på kommando findes ikke
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
Administrative fællesskaber - definition
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Entreprenør billede-galleri Michael Mathiesen. The Entrepreneurial School  Resume  stammer fra den politiske økonomi  den der ikke er besat af ligevægte,
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Eksamen i Databasesystemer. Eksamen 4 timers skriftlig eksamen afholdes 8. januar 2004 kl Alle skriftlige hjælpemidler. Der gives karakter efter.
Indledende betragtninger Mikroteori: Generel ligevægtsteori: x 1 = f(p 1, p 2....p N, Y) Givet marked, Given vare Y er (stort set) konstant Prisvektoren.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Forretning og Ledelse – Lektion 9
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
IT i Byggeriet Semester 6 4. februar 2003 Per Christiansson Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Effektiv opgavevaretagelse i staten Temadag om resultater, ledelse og løn 11. december 2003 Chefkonsulent Jonas Fallov - Finansministeriet.
AFFECTIVE WORK and Professional Ethics
Hvor er værdien af intern kommunikation?
An IP Strategy comprises
Digitalisering i den offentlige sektor
#UNGKBH Oplæg om sociale medier.
Præsentationens transcript:

”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1 VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE”

Dagen idag: Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion af deltagerne Introduktion til stoffet Materiale Gennemgang af typisk lektion, hjemmeopgaver, tid og forventninger Kursets hjemmeside Eksamensform m.m. Introduktion til strategi.

Introduktion af deltagerne: Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion af deltagerne: Bo Svarre Nielsen Jimmy Kevin Pedersen Lise Nielsen Alle andre! Navn Evt. Firma Forudsætninger Studietype (Master, enkeltfag, kandidat)

Bo Svarre Nielsen Forretning og Ledelse – Lektion1 Civ. Ing. 1971 (pre-historisk tid), speciale i impuls- og cifferteknik HD i Organisation 1976 CERN Genève, Københavns Amt, Kommunedata Hewlett-Packard 20 Års erfaring i it-ledelse Linieleder på ITU for master i it ledelse og strategi samt organisation og implementering

Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1 Kandidat i driftsøkonomi på RUC, 1987 Finansministeriet Ernst & Young Udenrigsministeriet Københavns Kommune Fujitsu Services MUUSMANN Research & Consulting COWI A/S Implement A/S IT & Telestyrelsen 14 års ledelses erfaring - 8 års erfaring med topledelse Rådgiver danske og udenlandske virksomheder i ledelse, bl.a. IT-Governance, Lean-management og meget mere Underviser på ITU i faget ”Personlig ledelse og Forandringsledelse”

Lise Nielsen Forretning og Ledelse – Lektion1 Cand. Merc Copenhagen Business School and National Chengchi University, Taiwan, 2007 Business Analyst, Post Danmark Regional Financial Analyst, Carlsberg Group Undervisningsassistent i forretning og ledelse Lise Nielsen

Introduktion til stoffet Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til stoffet Målsætning, som beskrevet i kursusbeskrivelsen. Stoffet er ofte noget ”fluffy”, men sådan er forretning og ledelse! Økonomi er kontant, men opleves sommetider som sværere. Kurset dækker bredt, ikke i dybden! I kan/skal hjælpe med jeres egne erfaringer. I skal også læse Erhvervstillæg, Børsen og lignende!!

Materiale Forretning og Ledelse – Lektion1 Bog – Exploring Corporate Strategy Kompendium Forelæsningsnoter/slides (Password til noter: sixsigma) Web-sider Avis artikler

Gennemgang af typisk lektion, hjemmeopgaver, tid og forventninger Forretning og Ledelse – Lektion1 Gennemgang af typisk lektion, hjemmeopgaver, tid og forventninger En lektion består af: Opfølgning af sidste lektions emne (Nu har I læst på det) Kommentarer til hjemmeopgave Gennemgang af nyt pensum Start på hjemmeopgave (brug nu tiden her!) Hjemmeopgaver er i snit beregnet til ca. 4 timer. De afleveres pr. mail. I kan lave dem i grupper eller enkeltvis. Det forventes i alle opgaver at man anvender de gennemgåede modeller

Kursets hjemmeside Forretning og Ledelse – Lektion1 Kurset har en hjemmeside, hvor slides, materialer, links m.v. bliver publiceret. Hjemmesiden har adressen: http://blog.itu.dk/SFOL-E2010/ Slides til forelæsninger er på bloggen, De kan blive opdateret i sidste øjeblik.

Eksamensform m.m. Forretning og Ledelse – Lektion1 Eksamen er mundtlig og case baseret med forberedelse. Svarer til en lille hjemmeopgave.

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. (Bogen Kapitel 1)

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Hvad er strategi?? Long term direction of a company Search for strategic fit within the business environment Bogen definerer strategi som: Strategy is the direction and scope of an organisation over the long term, which achieves advantage in a changing environment through its configuration of resources and competences with the aim of fulfilling stakeholder expectations. Level of strategy Corporate level of strategy Business level of strategy

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Strategisk ordvalg: Mission Vision Goal Objective Strategic Capability Strategies Business Model Control

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi.

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Strategic Drift Environmetal Change

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Strategic Lenses Strategy as design Strategy as experience Strategy as ideas Strategy as discourse

Forretning og Ledelse – Lektion1 New Public Management – et hurtigt overblik Samlebetegnelse for initiativer og reformer i den offentlige sektor startende i slutningen af 1980 – 1990 - imødegåelse af kritik af den offentlige sektor – ikke en teori, - ikke en bestemt politisk ideologi (bred enighed) Administrative reformer (modernisering af den offentlige sektor) Modernisering der ser tager udgangspunkt i hvordan den private sektor virker Ønske om mindre bureaukrati (Weber) og større fleksibilitet og responsiveness Fra borgere og klienter til (for) brugere Stemme til valg eller stemme med fødderne/ demokrati vs. marked

Forretning og Ledelse – Lektion1 New Public Management – et hurtigt overblik Nye styringsformer: Decentralisering af ledelsesansvar Mål-, ramme- og resultatstyring Digitalisering Bestiller og udfører model (BUM) Resultatkontrakter Ny løn/ resultatløn Direktørkontrakter Udlicitering/outsourcing af periferiopgaver og BPO OPP og PPP Statsvirksomheder, nettostyrede virksomheder, indtægtsdækket virksomhed Dannelse af statslige aktieselskaber og privatisering Markedsgørelse og brugerbetaling Frit valg Garantier Ledelsesreform – kodeks for offentlig top-ledelse, dialogbaseret ledelse, værdibaseret ledelse og selvledelse

Forretning og Ledelse – Lektion1 Incitamentsstyring Resultatkontrakt og resultataflønning Flerårs-aftaler og budgetsikkerhed Selvstændiggørelse og egen profilering af offentlige institutioner Virksomhedsregnskaber Benchmark og kvalitetspriser, digitaliseringspriser mv. Måling og registrering på aktiviteter men ikke på resultater Evaluering Rigsrevisionen: forvaltningsrevision: 1) sparsommelighed, 2) produktivitet og 3) effektivitet – fortsat mest fokus på 1 og 2. New Public Management – et hurtigt overblik

Forretning og Ledelse – Lektion1 New Public Management – et hurtigt overblik Hvor er udfordringerne og modsætningerne? Effektivitet Borger Bruger Demokrati

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. SWOT Offensiv Strategi Strength Weaknesses Opportunities Threats Defensiv Strategi External Factors Internal Factors