Specialpædagogikkens udfordringer i praksisfeltet Hvordan skaber vi rum for en bæredygtig fremtid? Vingsted 4/ Brian Degn Mårtensson
Program Mødet mellem visionerne og den praktiske virkelighed Faglig udvikling i en tid med økonomiske kriser og politisk nyorientering Bud på en specialpædagogisk faglighed i en inkluderende normalpraksis Værdiforankret praksis i en ny tid
Forord • At være menneske • Mennesket som lærende væsen • Ideen om skolen • Ideen om folket • Ideen om folkeskolen
Mødet mellem visionerne og den praktiske virkelighed Værdier og visioner i specialpædagogisk praksis - Lige muligheder for alle - Kompenserende specialpædagogik - Integration og inklusion
Mødet mellem visionerne og den praktiske virkelighed Problemstilling: • Sociallovgivning • Folkeskolelov/ specialundervisningsbekendtgørelse • Finanslovgivning
Tydeliggørelse af folkeskolens målsætning om inklusion Inklusionsfremmende styringsmodeller Reduceret anvendelse af interne skoler Samling af visitationskompetence og finansieringsansvar Indskærpelse af at diagnoser ikke giver ret til specialundervisning Ændrede finansierings- og betalingsregler i forbindelse med frit valg Skolestrukturen skal understøtte inklusion Større fokus på kompetencer og kompetenceudviklingsstrategier ”Specialundervisning i folkeskolen - veje til en bedre organisering og styring”, KL, Juni 2010:
Faglig udvikling i en tid med økonomiske kriser og politisk nyorientering Modelbaseret pædagogik Doseret pædagogik Sammentænkning af pædagogik og økonomi
Bud på en specialpædagogisk faglighed i en inkluderende normalpraksis Sammenhæng mellem mål og metode Sammenhæng mellem politik og pædagogik
Bud på en specialpædagogisk faglighed i en inkluderende normalpraksis Selvkritik i den specialpædagogiske praksis Specialpædagogikkens bidrag til fastsættelse af visioner og mål
Værdiforankret praksis i en ny tid
”Vi lever i oplysningens tidsalder, ikke i en oplyst tidsalder” - Immanuel Kant