Forskellige slags organisationer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

Social Kapital – rig på relationer
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Head Lean Netværks-gruppe.
Analyse af eksterne og interne forhold
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Ledelse og menneskesyn
Produktion og Logistik
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Læringsmål Kendskab til:
Diagnosing © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Organisationsstruktur
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Date :31 1.
Arne Kvist Rønnest, Aktørernes ønsker til beslutningsgrundlaget - politikere - bureaukratier - offentligheden Arne Kvist Rønnest,
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Ledelse af innovative medarbejdere
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Udvikling og styring af en virksomhed
Kultur i organisationer
Ledelse af medarbejdere
IS-Strategi.
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Virksomheder - definition
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Organisationstruktur
Grundlæggende regnskabsforståelse
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
”Et fællesskab af tjenester” Kirke som TEAM Et netværk af menigheder… 1.
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 11, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen B B udgettering.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Taylorisme vs. Human Relations.
Design af organisationen
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Frivillighed på kommando findes ikke
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
At deltage i projektarbejde
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.

Implementering af strategi
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Globalisering, side
Ledere mellem profession, management og demokrati
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
LEDELSE OG UDVIKLING AF ANDRE som udtryk for ARBEJDET MED RELATIONER Jan Molin prof. Dr. Merc.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Arne Kvist Rønnest, Aktørernes ønsker til beslutningsgrundlaget - politikere - bureaukratier - offentligheden Arne Kvist Rønnest,
Idegrundlag og målsætninger
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Kapitel 12 - Organisationsstruktur
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Forskellige slags organisationer Private virksomheder Frivillige organisationer Offentlige Mål Maksimal profit eller nytte Gavne hinanden, hjælpe andre eller fremme idéer Betjene samfundet Ejerskab Investorer Medlemmer, fonde Samfundet, stat og kommuner Arbejdskraft Ejere og ansatte Frivillige og ansatte Ansatte Finansiering Varesalg Kontingent, Offentlig støtte Skatter og afgifter Eksempler Carlsberg, Købmand Hansen Greenpeace, Røde Kors, Spejderne, Idrætsklubben Politiet Institutioner Hospitalet Told & Skat

En organisation Organisationer er mål-orienterede og afgrænsede, socialt konstruerede menneskelige aktivitetssystemer. (Aldrich, H. 1999 Organizations Evolving)

Spørgsmål Er alle grupper organisationer? Diskuter! Er en lille virksomhed med kun 2 eller 3 ansatte en organisation? Er to mennesker, der sidder i et tog med retning mod København en organisation? Er organisationsteori Beskrivende eller Foreskrivende (Prescriptive) ?

Basale penge- og produktionsstrøm Udbetaling for Udbetaling af Indbetaling for Varer/ydelser lønninger varer/ydelser Forsyning => Produktion => Afsætning Pengestrøm => Varestrøm

Mintzbergs model: Virksomhedens interessenter Interesse-organisatio-ner EU, Stat Banker Kunder Virksomhed Leveran-dører Ansatte Ejere

Niveauer i en virksomhedsmodel Strategisk niveau Taktisk og operativt niveau

Leavitts diamantmodel (System) Organisationen Omverdenen Social struktur Teknologi Mål Deltagere

Centrale organisationsteorier System Lukkede rationelle modeller (1900-1930) Lukkede naturlige (sociale) modeller (1930-1960) Åbne rationelle modeller (1960- ) Åbne naturlige modeller Inden i den enkelte organisation Scientific Management Taylor (1911) Human Relations Mayo (1945) McGregor (1960) Situations-betinget teori Galbrait (1973) Organiserings-teori Weilk (1969) Interorgani-sations-/økologisk niveau Bureaukrati-modellen Weber (1924) Transaktions-omkostnings-teori Williamson (1975, 1989) Nyinstitutionel organisations-teori Powell & DiMaggio (1991)

Scientific management Frederick Taylor: Principles of scientific management Fjernelse af tommelfingerregler og indførelse af videnskabeligt begrundede metoder Udvælgelse og træning af medarbejdere Samarbejde om det samme mål for både ledere og underordnede Mere ligedeling af ansvar og opgaver mellem ledere og underordnede, hvor lederen havde ansvar for planlægning og de underordnede havde ansvar for udførelsen.

Scientific management, Henri Fayol (1916) Principper for organisation Arbejdsdeling og specialisering Myndighed Disciplin Unity of command Unity of direction Særinteresser undertrykkes Belønning Centralisering Kommunikation i linjen Orden Lighed Lav medarbejderudskiftning Initiativ Korpsånd

Bureaukratimodellen Max Weber’s idealorganisation Klart hierarki med formel struktur Nedskrevne regler og procedurer Upersonlig Virksomheden skal tjene penge og heraf udgår planlægningen, budgettering og struktur Klar målsætning og ansvar

Human Relations Elton Mayos Hawthorne Studies The Hawthorne Effect Folk skal motiveres Douglas McGregors X og Y teori

Situationsbetinget skole (Contingency Theory) Galbraith, Herbert Simon, Katz og Kahn Organisationer er åbne Der er flere måder at organisere sig på, men de er ikke lige gode Den bedst tilpassede virksomhed overlever Man må finde sin niche

Nyinstitutionel organisationsteori Powell og DiMaggio Organisationen skal have legitimitet Organisationen skal være ønsket af samfundet, økologisk, medarbejdervenlig. Det giver status at være ansat i organisationen I overensstemmelse med den omgivende verdens kultur.

Nye problemer og muligheder i organisationsteori Informationssamfundet giver mulighed for helt andre måder at organisere sig på. Fysisk tilstedeværelse er af mindre betydning Distancearbejde og kontrol over nettet giver nye muligheder Flade og fleksible organisationer (spagetti-organisationer) Organisationsteorien udvikler sig fortsat……

Beslutningsproces & strategi Hvad betyder mål: Giver retning og succeskriterier for aktiviteterne og for medlemmerne af en organisation Reducerer konflikter og tvivl Består ofte af en sætning, der udtrykker hensigt evt. suppleret med et detaljeret sæt af succeskriterier Mål kan anskues som et hierarki: Vision Mission Overordnede mål Operationelle mål

MISSION En mission eller idegrundlag udtrykker årsagen til organisationens eksistens, - den type af behov som organisationen eller virksomheden skal opfylde. Hvordan virksomheden kan bidrage til samfundet. Det er det overordnede formål i overensstemmelse med aktionærernes forventninger. Eksempel fra det personlige plan: At være sund og trimmet.

Et fremtidsbillede af virksomheden. VISION Et fremtidsbillede af virksomheden. En ønsket fremtidstilstand. The aspiration of the organisation. På det personlige plan: At løbe ”Berlin Marathon”.

General udtalelse om hensigt. Overordnet mål General udtalelse om hensigt. På det personlige plan: Tabe vægt og forøge muskler

Kvantificering (hvis muligt) eller mere præcise udtryk. Operationelle mål Kvantificering (hvis muligt) eller mere præcise udtryk. På det personlige plan: Tabe 5 kilo inden 1 september og løbe marathon i 2002

Kerne kompetencer Ressourcer, processer eller knowhow, der giver konkurrencemæssig fordel i forhold til konkurrenter. På det personlige plan Nærhed til et fitness center, støttende familie og venner og tidligere erhvervet erfaring med heldig anvendelse af fedtfattig kost.

Strategier Måder at opnå overordnede mål (langsigtet) På det personlige plan: Mæng dig med andre, der der har et netværk (fx medlemmer af en løbeklub), træn jævnligt, deltag i lokale løb, hold dig til en hensigtsmæssig diæt.

Målsætninger i en trævarefabrik Eksistensniveau (Vision and mission) Hvad er vores overordnede mål? Levere produkter af træ med høj kvalitet til tiden Skabe overskud for ejeren Vækst på 10% om året Strategisk (og taktisk) Niveau Hvordan udnytter vi vores komparative fordele bedst? Hvordan skal vi være organiseret? Hvilke investeringer? Skift fra produktion af møbler til højttalere Ejercentreret med funktionsopdelt struktur Indkøb af automatiske træbehandlingsmaskiner Aktivitetsniveau Hvad skal vi sælge? Til hvem skal vi sælge? Hvordan skal vi producere? Højttalerkabinetter af høj kvalitet Store kvalitetsproducenter Serieproduktion frem for kundetilpasset Goals can be written or implicit understood within the context. No one would write down the goals of bakery and carpenter.

Beslutningsniveauer i en virksomhed Strategisk niveau Taktisk niveau Operativt niveau Tidsrum Langt 2-5 år Mellemlangt 1-2 år kort uger Omfang Hele virksomheden En afdeling eller funktion Reversibel/ irreversibel Ofte irreversible Normalt reversible Løbende afsluttede sager Mål Ofte kvalitative At få større overskud At få lavere omkostninger Eksempel Nyt anlæg med tilhørende organisations-ændring Vedrører kun lagerfunktionen Transport af et vareparti Goals can be written or implicit understood within the context. No one would write down the goals of bakery and carpenter.

Rationale beslutningsmodel Problemidentifikation Alternativsøgning Konsekvensvurdering Mål Valg Implementering Kontrol Du skal bruge mål for at vælge det optimale Se også figur 3.4 s. 58

Kritik af den rationelle beslutningsmodel Beslutninger kan ikke være helt rationelle fordi følgende forudsætninger er ikke opfyldt Beslutningstagerens præferencer er erkendte, og deres rangorden og konsistens er entydig Alle alternativer er kendt Alle konsekvenser er kendt Beslutningstager må ofte træffe en beslutning inden for begrænset tid og har ikke total information. Han anerkender kun kriterier og ser kun få alternativer. Ofte vælger han alternativer, som afspejler egoistiske interesser.

Andre beslutningsmodeller Den politiske model (Cyert og March) Meget er bestemt af lovgivning og beslutningsorganernes sammensætning. Konsensus og medbestemmelse er væsentlige elementer Den institutionelle model (Hvad der er oppe i tiden fx JIT, JIPS, TQM, IS2000-standarder, økologi) Anarkistiske modeller: De usammenhængende små forandringers metode af Lindblom (1959) Skraldespandsmodellen med de 4 strømme af March & Olsen (1976)

Hvordan udvikler man mål for virksomheden? Politisk proces Resultat af interessegruppers meningsdannelse Den dominerende koalition og topledelsen Effektiv forfølgelse af mål er forbundet med magt Målkonflikter er helt almindeligt forekommende Målkonflikter takles bedst med Regler og procedurer Forhandling mellem parterne Skal dog accepteres af topledelsen Der indføres kontrolmekanismer (vetoret, høringsret osv.)

Mål er komplekse Kræver at komplekse ydre kræfter og indre politikker bringes i harmoni. Målene formuleres i dynamiske og hurtigt skiftende indre og ydre betingelser Det er ofte svært at afgøre om en beslutning er god De fleste organisationer har mange mål, hvilket er et resultat af forskellige interessegruppers og aktionærers indflydelse Variationer i målenes natur optræder både mellem og inden i organisationer

Etiske mål At mærke varer som værende etiske og økologiske kan føre til øget opmærksomhed og forøget salg Omkostningerne ved uansvarlig adfærd kan blive voldsomme (Se fx Coca Cola´s børnearbejde, Shell med Brent Spar, Cheminova, kemisk forurening af madvarer, genmanipulerede fødevarer osv.) Stigende omfang af lovgivning om tilladte stoffer, punktskatter på uetiske varer og begrænsninger Et stigende antal virksomheder har regler for etisk opførsel, som de ansatte og underleverandørerne må acceptere.

PROBLEMER OG EMNER VEDRØRENDE ETISK FORRETNINGSFØRELSE Traditionelt antages det, at der er en konflikt mellem etik og økonomi At mærke varer som økologiske er sommetider et smart markedsføringstræk uden indhold Kan medføre store omkostninger, som blot overvæltes på priserne Der er forskellige mærkningskrav I forskellige dele af verden Forskellige andelshavere (aktionærer) har forskellige krav