ÅRSKONFERANSEN FOR FYLKESKOMMUNALE FAGSKOLER 2012 9. – 11. MAI, SKIEN ERHVERVSRETTET VIDEREGÅENDE UDDANNELSE I DANMARK UDDANNELSESDIREKTØR STEEN ENEMARK.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Højtuddannedes værdi for virksomheder
Videregående uddannelse - hvorfor det? lang tid, ingen penge, svært…
Erhvervsakademi DANIA
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Vækstforum Hovedstaden
Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.
Invention og innovation i teknologiundervisningen
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
3. april 2017 Torben Iversen, Master IT og læring.
Job & Uddannelse i Øresundsregionen
By og Byg Debatmøde 2002 Innovation i byggeriet Forskeren Samarbejde om innovation mellem vidensystemet og erhvervet Jørgen Nielsen.
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Kort om Niels Brock Erhvervsuddannelser – for de praktisk orienterede
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Realkompetencevurdering i Danmark
[AFD og dato] Betragtninger om kompetenceudviklingsstrategi for forsvaret 1.
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Den danske universitetssektor
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Velkommen til E-business
Orientering forældremøde 10. klasse
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Hvad er realkompetencevurdering?
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Nynne Akademiet for Talentfulde Unge Historien om en drøm.
Fremmedsprogssamarbejde – på tværs af videregående uddannelser Elsebeth Jensen, Uddannelseschef for læreruddannelsen i VIA.
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
Syddansk Universitet Strategi og ledelsesgrundlag Den 16. december 2013.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
UU vejleder Lene Skovgaard.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Organisering af uddannelsesforløb Jens Bennedsen projektleder It-vest – samarbejdende universiteter.
Kort videreuddannelse (KVU)
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
National strategi sammen med KL, Danske Regioner og Rektorkollegiet fordi: −Der er ubalance mellem den arbejdskraft, der er til rådighed, og arbejdsmarkedets.
Administrative fællesskaber - definition
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Styrelsen for Universiteter og Internationalisering International vejledning Efterskolernes Vejlederkonference september 2012 Birtha Theut, Euroguidance.
Erhvervsakademiernes samarbejde med HF-udbydere Jørgen Ravnsbæk - KEA
– de studerendes læring sat i centrum
Vækstforum Hovedstaden
Praktikken i it-uddannelserne
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
Agnete Gersing Departementschef Uddannelses- og Forskningsministeriet
Præsentationens transcript:

ÅRSKONFERANSEN FOR FYLKESKOMMUNALE FAGSKOLER – 11. MAI, SKIEN ERHVERVSRETTET VIDEREGÅENDE UDDANNELSE I DANMARK UDDANNELSESDIREKTØR STEEN ENEMARK KILDESGAARD –

AGENDA 1.Det danske uddannelsessystem 2.Erhvervsakademierne som sektor 3.Københavns Erhvervs Akademi - KEA 4.Meritaftaler

KONKURRENCESTATENS OPGAVE At fremme virksomhedernes - og dermed nationens - konkurrenceevne ved at påvirke udbuddet af arbejdskraft og af kapital. Uddannelse er en del af beskæftigelsespolitikken – De unge skal lære at kunne selv, tage ansvar for sig selv og realisere sig selv gennem deres arbejde. ”Vores prioritering er klar – bedre og mere uddannelse er afgørende for vækst og velstand i fremtiden, og vi skal have flere unge igennem og have dem hurtigere og bedre rustet ud på arbejdsmarkedet.” (uddannelsesminister Morten Østergaard, 16/1 2012) FRA VELFÆRDSSTAT… …TIL KONKURRENCESTAT

PLACERING I NATIONAL OG EUROPÆISK KVALIFIKATIONSRAMME • Erhvervsakademi uddannelser er niveau 5 = 2 årige • Proffesionsbachelor uddanelser er niveau 6 = 3,5 år eller 1,5 årige top-op Niveau 5De for niveau 5 relevante lærings- resultater er alsidig, specialiseret, faktuel og teoretisk viden inden for et arbejds- eller studieområde og bevidsthed om grænserne for denne viden Niveau 6De for niveau 6 relevante lærings- resultater er avanceret viden inden for et arbejds- eller studieområde, der omfatter kritisk forståelse af teorier og principper

VIGTIGE POLITISKE PEJLEMÆRKER • Erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter er efter folketingsvalget i 2011 nu samlet i samme ministerium – og adskilt fra ungdomsuddannelserne • Fokus på en tæt kobling til praksis/erhverv • Fokus på udvikling og innovation • Fokus på fleksible uddannelsesveje i alle dele af systemet • Fokus på det dobbelte uddannelsesløft • 60 procent skal have videregående uddannelse

• Udviklingen i KVU/MVU/LVU: UDVIKLINGEN I FÆRDIGE KANDIDATER KVU: 7.104KVU: MVU: MVU: LVU: LVU: I alt: I alt:

DEN DEMOGRAFISKE UDVIKLING

AGENDA 1.Det danske uddannelsessystem 2.Erhvervsakademierne som sektor 3.Københavns Erhvervs Akademi - KEA 4.Meritaftaler

HISTORIE • Oprindelig korte uddannelser placeret på erhvervsskoler • Indplacering af uddannelser i KVU og MVU struktur • Erhvervsakademier etableret Lov om erhvervsakademier vedtaget af Folketinget i marts 2007 • Overførsel af videregående uddannelser fra erhvervsskoler til nye selvejende uddannelsesinstitutioner • Udspaltning af uddannelser, medarbejdere, bygninger og kapital er ved at være på plads

9 ERHVERVSAKADEMIER Formålet er at udvikle og udbyde praksisrettede videregående uddannelser på erhvervsakademi- og professionsbachelorniveau

ERHVERVSAKADEMIERNE • Uddanner til erhvervene • Praksisbaseret og projektorienteret undervisning • Innovation, entreprenørskab og internationalt udsyn • Obligatorisk praktik – erhvervsrettede kvalifikationer • Videncenteropbygning Praksisbaseret viden Praksisbaserede uddannelser Praksisbaseret innovation Erhvervsakademi Håndværk, erhverv og kompetencer Forskning /viden

STYRINGEN – 5 VIGTIGE PRINCIPPER 1.Erhvervsakademierne er statsligt selvejende institutioner med en bestyrelse 2.Bevillingsmodellen er taxameterstyring – STÅ princippet 3.Udviklingskontrakt med ministeriet 4.Uddannelser akkrediteres via det statslige akkrediteringsråd 5.Studieordningerne reguleres via lokale uddannelsesudvalg og tværgående uddannelsesnetværk

POTENTIALET I SEKTOREN X = flere studerende på eksisterende uddannelser Y = nye grupper af studerende på nye uddannelser Z = eksisterende studerende på længere uddannelser

Alle erhvervsakademier skal evalueres i Indholdet af evalueringen er indtil videre ukendt. Evalueringen er afgørende for akademiernes fortsatte eksistens som selvstændig uddannelsesinstitution med proffesionsbachelorudannelser HOVEDUDFORDRINGEN

AGENDA 1.Det danske uddannelsessystem 2.Erhvervsakademierne som sektor 3.Københavns Erhvervs Akademi - KEA 4.Meritaftaler

KEA • Etableret Lov om erhvervsakademier • Overførsel af videregående uddannelser fra 4 erhvervsskoler til ny selvejende uddannelsesinstitution • Videregående uddannelser på erhvervsakademi- og professionsbachelorniveau samt efter- og videreuddannelse • 31 fuldtidsuddannelser inden for teknologi, byggeri, design, IT og business – på dansk og engelsk • 10 deltidsuddannelser samt særlige virksomhedsforløb

KEA – 2011 NØGLETAL • nye studerende optaget i 2011 • tilskudsudløsende studenter årsværk • 350 ansatte omregnet til årsværk • 360 mio.kr. i omsætning • Studerende fra mere end 50 lande

• 14 adresser i København og Storkøbenhavn

PROFIL AF EN KEA STUDERENDE 2011: • år (43%) • Ligelig kønsfordeling • Bor i Region Hovedstaden (79%) • Dansk (4% fra Rumænien som det højeste optag fra udlandet) • STX (studentereksamen) • Tendens til mønsterbrydning – forældre har ikke videregående uddannelser • Adgang med både erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser • Stort antal studerende med EUD (erhvervsuddannelse) baggrund – særsyn i Danmark

• Markant vækst i ansøgertal • Øget internationalisering • Satsning på Bachelor og Master dækning • Fusionsproces – forskelle i kultur, praksis og identitet • Nyt stort Campusprojekt • Implementering af ny arbejdstidsaftale • Ny stillingsstruktur • Videncenteropbygning AKTUELT PÅ KEA Undervisning RelationerUdvikling

AGENDA 1.Det danske uddannelsessystem 2.Erhvervsakademierne som sektor 3.Københavns Erhvervs Akademi - KEA 4.Meritaftaler

MERITAFTALE Optagelse på BACHELOR OF ARCHITECTURAL TECHNOLOGY AND CONSTRUCTION MANAGEMENT Aftale med Byggskolen i Oslo (først studerende afsluttede JAN 2012) og nu aftale på vej med Fagskolen i Oslo • Studerende søger merit for semester på baggrund af 2-årig uddannelse i Norge • Behandling af ansøgninger sker på baggrund af både ”course mapping”, som er foretaget mellem skolernes curricula. Og de studerendes ansøgninger, dokumentation, karakterer m.v. • Tilsvarende aftaler kan etableres - men øvre grænse for samme nationalitet pr. hold (10-15 procent) • Norske studerende kan evt. tilbydes at studere på den danske linie hvor der undervises på dansk

TAK FOR I DAG – VI SES! Mere info Kontakt mig – Steen Enemark Kildesgaard - på Studielederen på BACHELOR OF ARCHITECTURAL TECHNOLOGY AND CONSTRUCTION MANAGEMENT – Charlotte Møller- på