Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Erhvervsakademiernes samarbejde med HF-udbydere Jørgen Ravnsbæk - KEA

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Erhvervsakademiernes samarbejde med HF-udbydere Jørgen Ravnsbæk - KEA"— Præsentationens transcript:

1 Erhvervsakademiernes samarbejde med HF-udbydere Jørgen Ravnsbæk - KEA
Søren Meyer - Cphbusiness

2 De centrale budskaber fra os
Vi er glade for at HF-studerende også kan orientere sig direkte mod erhvervsakademierne Eventuelle fagpakker skal rette sig mod tekniske, produktionsrettede, merkantile og digitale uddannelser Vi samarbejder og bidrager gerne med råd, når det bliver mere konkret (kontakt det lokale erhvervsakademi – se I dag er vort optag fra HF ikke så stort. Med bedre overgange, hvor eleverne orienterer sig vores uddannelser, er der potentiale for at det stiger. Slå indledningsvist fast, at vi er en samarbejdspartner.

3 Om erhvervsakademiernes uddannelser
Vores uddannelser er på to niveauer Erhvervsakademiuddannelser (2 årige) Professionsbacheloruddannelser (3 ½- årige) Top-op fra erhvervsakademiuddannelse til bachelor Vi har i alt 43 fuldtidsuddannelser Tekniske, produktions og byggefaglige fx automationsteknolog, bygningskonstruktør, optometrist, laborant, produktudvikling og teknisk integration. Merkantile, digitale fx: atamatiker, softwaredevelopment, design&business, finansøkonom, markedsføringsøkonom,, finansbachelor, økonomi og IT, innovation og entrepreneurship. Se dem alle på Vi har to niveauer af uddannelser (fortæl om dem og om top-op strukturen – husk at sige, at enkelte uddannelser er hele professionsbacheloruddannelser, fx finansbachelor og bygningskonstruktor Vi har en bred vifte af uddannelser indenfor det, der overordnet kaldes det ”tekniske” og ”merkantile” område. Nogle af de tekniske uddannelser hørere egentlig hjemme under det sunheds eller it-mæssige område eller under design Fortæl lidt om vores uddannelserne, deres jobsigte og indhold

4 Om uddannelserne Indholdet af uddannelserne er praksisnært og erhvervsrettet Alle studerende er i praktik – ofte får de job i praktikvirksomheden bagefter. Uddannelserne er nationale. De fører oftest til job i den private sektor. Vi har en løbende dialog med erhvervslivet om uddannelserne Vore uddannelser er praksisnære og erhvervsorienterede. (Fortæl lidt om, hvad det betyder) Langt de fleste ansættes i den private sektor Alle vore studerende kommer i praktik sidst i uddannelserne - på nogle uddannelser får 33% af dem job i praktikvirksomheden bagefter. Vi har ikke problemer med at finde praktikpladser. Praktikken er ulønnet, men SU-bærende. Vi vedligeholder indholdet af uddannelserne i nationale uddannelsesnetværk, modsat hvad man kender fra universiteterne. Vi har på forskellige niveauer en løbende dialog med erhvervslivet om indholdet

5 Om de studerende Gymnasialt optag (uden HF) udgør ca. 50-75%
EUD-optag udgør ca. 5-25% Top-5, korte videregående uddannelser på landsplan for HF’ere 1. Mediedesign, kommunikation og formidling (19 %) 2. Finansøkonomi (16 %) 3. IT (11 %) 4. Serviceøkonomi (10 %) 5. Markedsføringsøkonomi (10 %) (EVA 2014) Vores studerende kommer fra og bliver i det område, hvor de bor ved studiestart. Man kan sige, at de er til stede for erhvervslivet i området. De har ikke sammme uddannelses- og jobhorisont som universitetsstuderende og har ikke meget lyst til at flytte. De tager uddannelsen for at få et bestemt job – ikke så meget for uddannelsen i sig selv. De kommer typisk fra en gymnasial uddannelse, men sjældent fra HF, som verden er i dag

6 KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI

7 UDDANNELSER:

8 Cphbusiness Hillerød Cphbusiness Landemærket Cphbusiness Nansensgade Cphbusiness Blågaardsgade Cphbusiness Lyngby

9 UDDANNELSER: ERHVERVSAKADEMIUDDANNELSER Biløkonom Financial Controller
Datamatiker/UK Finansøkonom Handelsøkonom Laborant Logistikøkonom Markedsføringsøkonom/UK Miljøteknolog Multimediedesigner/UK Serviceøkonom/UK PROFESSIONSBACHELORUDDANNELSER Finansbachelor Innovation og Entrepreneurship/UK International Handel og Markedsføring/UK International Hospitality Management/UK Softwareudvikling/UK Sportsmanagement/UK Webudvikling/UK

10 Hvad nu? Udvikling af fagpakker
Fagkombinationer som kan sikre at man med en HF baggrund møder op med det nødvendige adgangsgrundlag og den stærkest mulige faglige profil (eksempler)

11 Hvad nu? Intensivering af brobygningsaktiviteter: Elever
Studiepraktik i uge 43 Brobygningsarrangementer, herunder Karrierefokus KEA Connect og tværfaglige projekter, f.eks. KEA Works Case Lab Deltager i KEA case samarbejder med virksomheder/ Biologihold gennemfører laboratorieforsøg ved Cphbusiness Laboratorie og miljø i Hillerød

12 Hvad nu? Samarbejde mellem erhvervsakademier og HF Undervisere
Dialogmøder mellem fagundervisere fra begge typer Uddannelsesinstitutioner og udveksling af faglige og pædagogiske erfaringer Skygning - underviser følger underviser Studievejledere/ Ledelse Dialogmøder mellem studievejledere på erhvervsakademiuddannelserne og HF uddannelser - karrierevejledning

13 Hvad nu? Andre samarbejdsmuligheder?
(f.eks. repræsentation af erhvervsakademier ved åbent hus på ungdomsuddannelserne) Andre veje til at styrke erhvervsakademiernes position i HF-elevernes bevidsthed? (f.eks. informationsmateriale)

14 Kontakt: KEA Henning Schou – Søren Meyer –


Download ppt "Erhvervsakademiernes samarbejde med HF-udbydere Jørgen Ravnsbæk - KEA"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google