Nye læreplaner Nye læreplaner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Overordnet målsætning:
Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Information om tysk/fransk
Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Roskilde Tekniske Skole
ForældreIntra Østerhøjskolen Formålet er
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Folkeskole-reformen August 2014.
Ny karakterskala Hvorfor ny skala?
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
PSS-Promoting Social Skills
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Skriftlig eksamen ungdomsuddannelserne
AKTIV DELTAGELSE AF TOSPROGEDE FORÆLDRE GENNEM UNDERVISNING I FORÆLDREINTRA Christiane Bech, Udviklingskonsulent og projektleder Lene Mose Nielsen, Underviser.
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.

Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Evaluering Brobygning / Tilmelding. Før brobygning. Efterskoler. For dårlig vejledning af UU i 9. kl. Manglende ønsker på uddannelsesplaner.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Ved Jannie Asklund Mobil:
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Velkommen Den globale dimension i uddannelserne 7. november 2013.
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
En dansk folkeskole 650 elever, 3 spor, 0.-9., fire obs-klasser
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
Sunds skole Evaluering
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Temaplan for vindmølleplanlægning i Norddjurs Kommune Workshop om vindmøller den 3. juni 2010.
Den sproglige læreplan
Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
MTU ELM 2012 Tietgen Summer Camp Tietgen Summer Camp Mål ”Fastholde flere unge i HHX på Tietgen Handelsgymnasium” – især elever med gymnasiefremmed.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
En dag da Leo var på til skole, så han to drenge som lige havde malede med graffiti. Det synes Leo er sejt, De to drenge gå forbi Leo og går mod skolen.
Årsberetning 2012 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Ymiskt um børn og happing á dagstovni Dagstovnurin við Løgmannabreyt Mikudagur 18. november 2015 Rógvi Thomsen cand.ped, námsfrøðiligur ráðgevi, Sernám.
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Floksvitjan 23. – 27. mai.
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Áhaldni - áræði - felagsskapur
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Horizon 2020 & FP9 25. januar 2018.
Hvorfor dansk på GF1?.
Strongdkanning av limum hjá Starvsmannafelagnum
Framtíðar eftirlønarskipan fyri Føroyar
Námsfrøðisligur fundur 10 januar 2017
Præsentationens transcript:

Nye læreplaner Nye læreplaner Nye læseplaner fra 1. klasse i folkeskolen til sluttrinet i de gymnasiale uddannelser ALLE læseplaner har samme struktur August 2011: 1. – 8. klassetrin i folkeskolen August 2012: 9. klassetrin August 2013: 10 klassetrin og 1. klasserne i ungdomsuddannelserne Overordnet formål med reformering af læseplanerne: Omlægning fra pensum til kompetencemål Klare mål for visse klassetrin Tydelig progression mellem klassetrinene Sammenhæng i læreplanerne i hele uddannelsessystemet Gylden mulighed for at modernisere eksaminerne i forbindelse med iværksættelse af de nye læseplaner – herunder at digitalisere de skriftlige eksaminer Nye læreplaner

Læreplanernes tilblivelse Inspiration fra især Norge og Danmark i strukturering af læreplanerne Mentamálaráðið nedsatte læreplansudvalg i alle fag Læreplansudvalgene havde for manges vedkommende repræsentanter for alle uddannelser Forslag til læreplaner blev sendt Mentamálaráðið í 2009 Mentamálaráðið ansatte siden en person, der skulle redigere samtlige læreplaner Alle læreplaner i folkeskolen er ved at have fået den endelige udformning. Der mangler endnu nogle få på 9. og 10. klasses niveau Det næste store tag er redigering af alle læreplanerne i de gymnasiale uddannelser og siden i de yrkesfagkige uddannelser Læreplanerne til de gymnasiale uddannelser skal være færdige til 1. august 2013 Nye læreplaner

Læseplanernes struktur Identitet Formål Trin og timetal Områder Det talte sprog Det skrevne sprog Sammensatte tekster Sprogbeherskelse Supplerende område/r Kompetencemål Grundkompetence At udvise respekt At kommunikere At undersøge At skabe Faglig kompetence Evalueringer og eksaminer Nye læreplaner

Læseplanernes struktur 5. Kompetencemål Grundkompetencer Faglige kompetencer det talte sprog det skrevne sprog sammensatte tekster sprogbeherskelse 6. Evalueringer og eksamen Evalueringer Eksamenformer Skriftlig eksamen Mundtlig eksamen Bedømmelsesgrundlag Nye læreplaner

Læseplanernes struktur Har været et ganske omfattende arbejde Oprettede en hjemmeside for at holde alle interesserede parter orienteret om processen Kunne på hjemmesiden skrive bemærkninger til læseplanerne Hjemmesiden: http://www.namsaetlanir.net/ gennemgang af siden Ikke et Sysofos-arbejde, men alligevel et stadigt pågående arbejde På et tidspunkt må vi evaluere, hvordan og hvorledes de nye læreplaner forhåbentligt har flyttet undervisningen og læringstilprocessen Nye læreplaner

Eksempel på karakterfastsætelse – mundtligt i 9. klasse Próvtal Heiti Lýsing 12 Framúr gott Munnliga framløgan er greið, samanhangandi og væl skipað, og næmingurin vísir, at hann hevur gott innlit í tilfarið, sum próvtøkan er grundað á. Málið í framløguni er fjølbroytt, gott og neyvt, tulkingin er sera væl grundað við neyvum og greinandi eygleiðingum. Næmingurin brúkar trygt og sjálvstøðugt tey amboð, ið natúrliga eru knýtt at lærugreinini. Sjónarmiðini eru væl lýst og vísa gott innlit í lærugreinina. Framløgan er væl skipað. Fá og týdningarleys lýti kunnu koma fyri 7 Gott Munnliga framløgan er samanhangandi og væl skipað. Málið í framløguni er skilligt og fjølbroytt. Tulkingin er góð, við greinandi eygleiðingum. Næmingurin brúkar tey amboð, ið natúrliga eru knýtt at føroysklærugreinini, og er virkin í fakligu samrøðuni. Sjónarmiðini eru týðilig, og meting næmingsins av próvtilfarinum er væl grundað. Framsetingin er hóskandi skipað. Onkur lýti koma fyri. 02 Nøktandi Munnliga framløgan er heldur trilvandi og hongur ikki væl saman. Framløgan er so dánt væl skipað, skillig, men  málsliga veik. Greiningin er veik og tulkingin ógreið. Evnini at síggja sambond millum mál, innihald og tekstslag eru veik. Næmingurin er við í fakligu samrøðuni. Týðandi lýti koma fyri. Munnligt 9. floksstig Nye læreplaner