Fonden for Entreprenørskab - Young Enterprise Sarah Kirkeby Danneskiold-Samsøe Leder, Videregående uddannelser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Udfordringer og løsninger – Hvordan skal Danmark agere politisk ift
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lyngby-Taarbæk VIDENSBY
Invention og innovation i teknologiundervisningen
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Udvikling Fyn A/S – en ny vej til vækst på Fyn.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Hvad kan København som hovedstad?
Velkommen til Åbent Hus På Tietgen Handelsgymnasium.
Digitalisering og medialisering
Sciencekommune Assens ”Jeg forventer at gøre en lille opfindelse hver tiende dag, og en stor hver sjette måned eller deromkring” Thomas Alva Edison.
Materialer til innovation og iværksætteri
Den danske universitetssektor
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Gennemføres af ERHVERVS- OG SELSKABSSTYRELSEN i samarbejde med FORENINGEN NYDANSKER Projektet er støttet af INTEGRATIONSMINISTERIET og REGION SYDDANMARK.
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor DK Infonetværkskonference, 10. og 11. maj 2007 AARHUS UNIVERSITET INFONETVÆRKSKONFERENCE 2007.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Hvordan kan social ansvarlighed være en gevinst for virksomheder – og for socialt udsatte Hvilke muligheder ser KFUM’s Sociale Arbejde i samarbejdet med.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
”Hvordan giver vi Sønderborgs børn gode grønne vaner som fremtidige borgere?”
Offentlige data i spil d. 24. juni 2009 Christian Lanng, Kontorchef, Videnskabsministeriet, ITST Kontoret for it-infrastruktur og implementering
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj 2012 Kortlægning af entreprenørskabsundervisning - Danske universiteter, Efterårssemestret.
Program for Forskning & Udvikling i Entreprenørskabsundervisning
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade Kbh. K Vicedirektør Hans Müller Pedersen.
DGNB Denmark konference Ålborg den 21. august 2012 Mette Qvist Sekretariatschef, Green Building Council Denmark.
Teknik og videnskab for samfundet. Den polytekniske læreanstalt - Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Oprettet af H.C. Ørsted i 1829 som Den Polytekniske.
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Internationalt samarbejde med professionshøjkolerne i Kina i en regional og national kontekst Kontorchef Niels Erik Andersen, Internationalt.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Årsmødet for Studieadministratorer, 25 november 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt.
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Fødevare-rådet som ekspertråd for Vækstforum. Vækstforum – et partnerskab Vækstforum KommunerErhvervslivet Regionsråd Andre vækstfora Danmarks Vækstråd.
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
Karriereveje fra grundskolen til energibranchen Torben Andresen Lindhardt, Dansk Metal.
Trans AU tech- 15. November 2010 AARHUS UNIVERSITET Vidensamarbejde, Entrepreneurship og Videnbaseret Innovation Flemming K. Fink Centerdirektør Technology.
Teknik og videnskab for samfundet 50 års Jubilæumstræf for årgang 56 den 26. januar 2006.
Ny regering, nye tider – dag 1
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Besøg af: Erhversrådet Herning Ikast Brande 11. april 2007 AARHUS UNIVERSITET Velkommen til Aarhus Universitet! 11. April.
Det regionale samspil med VEU- centrene Lotte Holten-Møller Kontorchef, Kontor for regional udvikling og EU.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor ECTS-konference, 7. december 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DEN GLOBALE UDFORDRING - ECTS LABEL- en del af den.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Norden i verden A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt perspektiv  Det internationale.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Landsseminar 2015 Workshop om Børn og Unge med hjertesygdom.
Projektkoordinator, Vinni Sørensen Karrierelinjen - For dig der vil lidt mere.
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime
Præsentationens transcript:

Fonden for Entreprenørskab - Young Enterprise Sarah Kirkeby Danneskiold-Samsøe Leder, Videregående uddannelser

Hvorfor fokusere på entreprenørskab i uddannelsessektoren. http://www

Uddannelse i entreprenørskab skal fremme kreativitet, innovation og handlekraft.

Besiddelse af viden er ikke længere en konkurrencemæssig faktor alene

Fremtiden tilhører dem som skaber ny værdi gennem entreprenørskab Regeringens nye strategi for entreprenørskab Fremtiden tilhører dem som skaber ny værdi gennem entreprenørskab

Entreprenørskabs-undervisning Gør entreprenørskab (undervisning) en forskel? 30-70% af netto jobskabelse 27 % mere Løn 95% af radikale innovationer Entreprenørskabs-undervisning 300% mere Iværksættere 62 % mere Social forandring Resources …og fordi: det er sjovt!! det er en anden karrierevej! det er en måde at se mening med sin grunduddannelse ( Charney & Libecap, 2000)

Hvordan understøtter Entreprenørskabsundervisning elevens/ den studerende læring ? Ser større mening med at lære sig grundfaglighed men udfordre også hvad der ikke ”står i bøgerne” endnu Læser videre (opsøger mere viden i uddannelsesinstitutionen) Opsøger mere faglig viden udenfor ”klasselokalet” (internet, netværk, foreninger etc.) Husker bedre og kan bedre anvende viden når undervisningen er praktisk og involverende/ nærværende Ser vigtigheden i at arbejde sammen med andre med anden social og faglig baggrund.

Fonden for Entreprenørskab Regeringen lancerede i november 2009 sin strategi for entreprenørskab i undervisningen Fonden for Entreprenørskab fik til opgave at oprationalisere denne strategi Fonden for Entreprenørskab bygger på de gode resultater opbygget i Young Enterprise og Selvstændighedsfonden Young Enterprise er en del af den veletablerede internationale organisation Junior Achievement. Fondens bestyrelse blev suppleret med en person udpeget fra henholdsvis Videnskabsministeriet og Erhvervs- og Økonomi-ministeriet Fonden skal som noget agere videncenter for entreprenørskab i uddannelsessektoren

Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise Støttet af større danske erhvervsvirksomheder og organisationer gennem sponsorater 4 ministerier i et partnerskab: Ministeriet for Videnskab, Udvikling og Teknologi Kulturministeriet Undervisningsministeriet Økonomi- og Erhvervsministeriet

Fonden for Entreprenørskab - opbygning Supervisory board Bestyrelse Formandskab Kommunikation Adm. direktør ØK/Projektadm. Grundskolen Ungdomsudd. Videregående udd. Viden og analyse Underviserrettede aktiviteter Studenter/elevrettede aktiviteter

Baggrund, fortsat Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise bygger på en stærk opbakning fra erhvervslivet Formandsskab Jørgen Mads Clausen, Formand (Danfoss) Torben Lausten, Næstformand (Nordea) Jens Oddershede, Rektor (SDU) Peter Enevold, Direktør (Tietgenskolen) Bestyrelse Jørgen A. Horwitz, Direktør (Finansrådet) Karin Bancsi (HK) Lars B. Goldschmidt, Direktør (DI) Peter Torstensen, adm. Direktør (Symbion) Soulaima Gourani, Virksomhedsejer Jesper Kring, Direktør, repræsenterer Dansk Erhverv Martin Lauth Lauridsen, Direktør, repræsenterer FUHU

Baggrund, fortsat Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise bygger på en stærk opbakning fra erhvervslivet Supervisory Committee: Bent Hansen Region Midt Leif Beck Fallesen Børsen Bo Olesen Nordica Properties A/S Mark Luscombe Citi Bank C.C. Nielsen Nielsen & Nielsen Holding Ole Jensen Iværksætter Carsten Collin Ernst & Young Per Skovgaard Andersen Erhvervsskolernes forlag Christian Motzfeldt Vækstfonden Bente Sorgen frey FTF Esben Høstager Jøp, Ove & Myr Børge Frederiksen 3F Finn Helmer Finn Kyed DS Håndværk & Industri Helge Kaltoft Multidata A/S Jesper Bøge ASE Jim Stjerne Hansen Tønders Energi & Miljø Jørgen Vorsholt DA Johan Schlüter Per Thøgersen Freitag JCI Jørgen Bardenfleth Microsoft Danmark Nicolai Seest DK Iværksætterforen. Kim Hvirgel Codan Thorkild E. Jensen Dansk Metal Anders Bondo C. Danmarks Lærerforen. Ib Poulsen Danske Universiteter Kirsten Holmgaard Danske Erhvervsskoler Laust Joen Jakobsen Professionshøjskolerne Lis Randa Erhvervsakademierne Lone Ejbye Mikkelsen Gymnasierne Klaus Majgaard Børne-& Kulturchefforen. Claus Meyer Iværksætterkorpset

Vision Visionen for Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise er at styrke Danmarks konkurrenceevne ved at påvirke interessen for og kompetence i iværksætteri, selvstændighed og innovation, primært gennem indsats i uddannelsessektoren. Fonden for Entreprenørskab - Young Enterprise skal dermed medvirke til at gøre Danmark til et af de førende europæiske lande, hvad angår intraprenør- og entreprenørskab. Målet er at flere kompetente elever og studerende i Danmark på sigt vælger at starte egen virksomhed og hjælper etablerede virksomheder med at udvikle og se potentialet i innovations-projekter.

Mission Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise er det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer. Dette sker igennem aktiviteter der tilser at At flere elever og studerende for introduktion til entreprenøriel tankegang og at flere uddannelsestilbud skabes i samarbejde med landets uddannelsesinstitutioner.

Generel sammenhæng Aktiviteter Ny vækst, virksomheder & Udvikling af fag, materialer, og moduler Modent VC marked Regionale væksthuse Udbud og kvalitet i entrepreneurship uddannelse Uddannelsessystem Udvikling af undervisernes kompetencer Patentlovgivning Fondens fokus: Studerende der modtager entreprenørskab uddannelse/ kompetence Aktiviteter Ny vækst, virksomheder & Økonomisk udvikling Udvikling af struktur og strategi Stimulering af efterspørgslen på entreprenørskab i undervisning Efterspørgsel efter entrepreneurship uddannelse Effektiv tech-trans Skattelovgivning Erhvervsorganisationer God infrastruktur

Fonden tilbyder følgende generelt set: Studerende: Oversigt over kurser med entreprenørskabs-indhold Konkurrencer, seminarer, events Netværk via studenterorganisationer og studentervæksthuse Undervisere/ledelse Konferencer og seminarer Teach-the-teacher workshops Rådgivning og støtte til udvikling af nye kurser og materialer Netværk også til internationale relationer Støtte til Entreprenørskabscentre Erhvervslivet Mulighed for at undervise som gæstelærer Anden involvering med de studerende og forskere

Ungdoms-uddannelserne Fonden ønsker et stigende antallet studerende der gennem deres studietid deltager i entreprenørskabs undervisning – ”trin for trin” Videregående Tid entreprenørskabs uddannelse/ kurser Antal Studerende der deltager i 2015 P 2010 Ungdoms-uddannelserne Tid entreprenørskabs uddannelse/ kurser Antal Studerende der deltager i 2015 P 2010 Grundskole Tid entreprenørskabs uddannelse/ kurser Antal Studerende der deltager i 2015 P 2010

Grundskole og Ungdomsuddannelserne er godt på vej - Statistik fra Young Enterprise (20.05.2010)

Grundskole og Ungdomsuddannelserne - International statistik fra Young Enterprise Europe 38 memberstates 2.9 mio. students Denmark 12 regions 48.000 students Worldwide 114 memberstates 9.3 mio. students

Universiteterne Andelen af universitets studerede der deltager i entreprenørskab kurser/ uddannelser er stigende Der er dog lang vej til internationalt niveau Et stort pres vil i de kommende år komme fra grundskole og ungdomsuddannelserne Universiteterne skal i endnu højere grad kunne tilbyde entreprenørskab kurser/ uddannelser Krav til progression i uddannelsen Ingen honorering af 3. missions-aktiviteter

Tak for opmærksomheden! Spørgsmål? Kontaktinformation: Sarah Kirkeby Danneskiold-Samsøe Videregående uddannelser vu@ffe-ye.dk Fondenforentreprenorskab.dk