Ordblindes problemer:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læsning med læremidler Digitale som analoge
Advertisements

Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Hjælp til integrering af IT i undervisningen
Hvordan får vi bedre læsere?
Kompetencecenter for læsning
Læsning og læseprocesser II
ORDKLASSER og SÆTNINGSLED
Unge ordblinde skriver løs med it – resultater af et forskningsprojekt
Læsning..
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Læremiddelvurdering i skolen
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
Politisk fokus 2009 En inkluderende folkeskole - også for børn med ordblindhed årsmøde 2009 Stella Steengaard 1 Under indtryk af det forestående kommunalvalg.
Sådan underviser vi i stavning
Ordblindhed Hvad er det?.
Dysleksi (ordblindhed)
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Partnere i AEC-Net Nye Partnere Bulgaria Romania EUROPA Austria Belgium Cyprus Czech Republic Denmark Estonia Finland France Germany Greece Hungary Ireland.
Inspiration til faglig læsning i danskundervisningen på ElevIntra
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
En kompleks opgave for dansklæreren
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
Kompenserende it Dorthe Carlsen 15. september 2011
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Ordet er dit. Selv om man egentlig ikke er spor blind kan man godt være temmelig ordblind.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Den forebyggende indsats
OBS – gør som det passer dig!  Denne skabelon er med vilje ikke særlig stramt designet. Det er for at du selv kan lægge det indhold og detaljeniveau i.
Når børn skriver sig til læsning
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Læsning.
Multimodale læremidler. Understøtte undervisningen 2 Et læremiddel til at understøtte undervisningen i erhvervsøkonomi for læsesvage elever: - Multimodalt.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Læse- vanskeligheder Uge 13 Ved Yvonne Roug-Andersen.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Læsevejledning. Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Holbæk Kommune Matematikløft Den 18/ Matematikløft Kommunalt niveau Forenklede fælles mål (implementering) Matematikvejledere – uddannelse – arbejdsopgaver.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Temadag MV Nordic 17 maj 2017 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus
Politik og organisation
Nordagerskolens Handleplan Læsning og skrivning
AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning
Undervisning af elever med IT-rygsæk KCL foråret 2018
Ordblinde og LST KCL efteråret 2018
Velkommen Dagens program.
GUIDE TIL OPRETTELSE AF LINKS
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Velkommen til webinar: Brug de digitale ressourcer i børnebiblioteket.
Velkommen til webinar: Brug de digitale ressourcer i børnebiblioteket.
Velkommen til webinar: Brug de digitale ressourcer i børnebiblioteket.
IT i undervisningen interaktive assistenter
Velkommen Dagens program.
Digitale læringsmidler – Ideer og udvikling
Micky Weis Digital markedsføringsekspert
Velkommen Dagens program.
Velkommen Dagens program.
Præsentationens transcript:

Staveundervisning med IT for elever med læsevanskeligheder samt digitale tips og tricks

Ordblindes problemer: Utilstrækkelig fonologisk afkodningsfærdigheder Problemer med at omsætte bogstav til lyd Langsom og upræsis omsætning af bogstaver og bogstavfølger til sproglyde.

Basal sproglig viden Den basale lydrækkefølge bogstav – lyd – stavelsesdeling Ny viden og ”huller” der skal udfyldes

Elevprofiler ”1 generations” ordblinde ”2 generations” ordblinde

Cdord7: Giver nye muligheder Funktionel IT- integreret stave undervisning ”Skriv løs med IT” Ny synsvinkel

De 4 principper: Lydprincip 1 – lydrette ord Lydprincip 2 – de betingede lyde Betydningsprincippet - morfem Traditionsprincippet – ordspecifikke stavemåder

Links kan findes på: www.thomaspa.dk