Så skal vi se SB’s årsberet-ning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
Informationsaften Aftenens program:
Folkeskolereformen - gør en god skole bedre MEN HVORDAN?
Skolebestyrelsens opgaver
Elevplaner: Lov f.o.m. 2007/08 Grundlaget nævnes også i ”En guide til arbejdet med elevplaner”, Aalborg Kommune. Brev til forældrene er undervejs, men.
Årsmøde for alle forældre 8. marts 2007 ”Skolen sprænger alle rammer” Årsmøde for alle forældre Mårslet Skole Torsdag den 8. marts 2007 Klokken
Skolebestyrelsens brainstorm
Frøslev-Padborg skole
Folkeskole-reformen August 2014.
Valgmøde mandag d. 19. maj Skolebestyrelsens sammensætning • 7 forældrevalgte medlemmer (4 år) • 2 medarbejderrepræsentanter (1 år) • 2 elevrådsrepræsentanter.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
# Skolebestyrelsens årsberetning 2007/08. # Skolebestyrelsen består af:  Ann-Pia Puggaard, formand  Lars Mogensen, næstformand  Sanne Carlsen  Jesper.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolereform august 2014………………
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Hvad laver skolebestyrelsen på Dagnæsskolen?
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen
Skolebestyrelsesarbejdet. Dagsorden for den 10. April Skolebestyrelsen på et overordnet plan Procedure omkring valgprocessen Hvad er så Skolebestyrelsen.
Årsmøde på Husum Skole - En skole i bevægelse. Program – Beretning for spørgsmål Arbejdet i skolebestyrelsen Pause
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Oplæg til fællesmøde om Ny skole 2013 Mandag d. 2. juni – 21: 30 på Søndergård Skole v/ skolechef Per Udesen og Børne- og Kulturdirektør Klaus.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Velkommen Skolestruktur Aktiviteter gennem året Visionsarbejdet
Velkommen Forældremøde 10. juni 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Formålet med mødet Gennemgå og samle de input vi fik fra møderne
Skolebestyrelsens beretning Skåde skole.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Sunds skole Evaluering
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 11. november 2014
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Velkommen til fælles Informationsmøde
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Velkommen i skolebestyrelsesarbejdet 2012.
Møde mellem kontaktforældrene og skolebestyrelsen tirsdag den 18
Årsmøde Egeskovskolen Dagsorden – 19.10: Velkomst – 20.10: SSP samarbejdet Vi har besøg af SSP konsulenter fra Viborg Kommune - Hvilke.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Valgmøde 7. april Velkomst 2.Skolebestyrelsens arbejde - Det formelle - og i praksis 3.Tidsfrister 4.Opstilling / valgliste 5.Eventuelt.
BYRÅD SBU Skolebestyrelser Skoleforum Styrelsesvedtægt.
Skolebestyrelsens årsberetning Skolebestyrelsens opgaver Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om –undervisningens.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Skolebestyrelsens årsberetning Hvem sidder i skolebestyrelsen? 7 forældrerepræsentanter: - Lena Uldall, formand, kontaktperson til førskolegruppe.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Skolebestyrelsens skriftlige beretning skoleåret 2014/2015 Lindebjergskolen Lindebjergskolen beretning 2014/2015.
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Skolebestyrelsens Årsmøde 2017
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Præsentationens transcript:

Så skal vi se SB’s årsberet-ning Ta’ temperaturen Udvælg selv områder, I ønsker at tage temperaturen på Økonomi og budgetter Selvom der ikke er ret meget at flytte rundt med, er det vigtigt at sætte sig ind i og debattere skolens prioriteringer Møde-aktivitet Gæster på møderne højner indsigten og forståelsen Kampvalg Her på skolen var der i 2006 kampvalg til skolebestyrelsen: 10 forældre ønskede de 7 pladser. Valget blev gennemført med kommunens højeste forældrestemmedeltagelse: 63,6% (generel forældrestemmedeltagelse i 2006 i Odense Kommune: 2,4%). Principper Et princip er en dynamisk størrelse, der indimellem skal kigges igennem Skolens pædagogiske udvikling Samvær med skolens personale giver indsigt i pædagogiske metoder Samarbejde og formidling Formidling af skolebestyrelsens arbejde er vigtigt Skolebestyrelsen på Åløkkeskolen

Skolebestyrelsen ”Vi skal da have kampvalg igen” Niels Henrik Gren Jensen Helle Potter, formand Henrik Nielsen, næstformand Bodil Fauerskov Mette Tvede Karina Schultz  Elevrådsrepræsentanter gennem de 4 år: 2006-2007: Emma og Jonas 2007-2008: Amalie, Nicolai og Sven 2008-2009: Mads og Mathilde 2009-2010: Cæcilie og Jakob Knærke Søgaard Flemming Wolf Kristensen Lise-Lotte Frederiksen I Folkeskolelovens prg. 44 kan du læse om Skolebestyrelsens virksomhed: Skoleleder Søren Lohmann, sekretær Viceskoleleder Hans Christian Petersen, sekretær

Mødeaktivitet ”Gæster på møderne højner indsigten og forståelsen” Almindelige møder og møder med eksterne deltagere Udvalgs-møder m. deltagelse af SB-medlemmer Møder med det politiske system Ordinære skolebestyrelsesmøder: 13 deltagere 10 årlige møder 3 timer pr. gang På 4 år ca. 1440 timer 39 arbejdsuger for den samlede Skolebestyrelse Godt 3 arbejdsuger pr. medlem For elevrådsrepræsentanter ca. halvdelen Flere oplysninger

Mødeaktiviteter info Møder m. eksterne deltagere, f.eks. personale m særlige kompetenceområder: Adfærd/kontakt/trivsel – AKT SFO-ledelse Skole- / hjem-samarbejde Udvalgsmøder med deltagelse af SB-medlemmer: Børn, mad og bevægelse – BMB Trivselsudvalg Sponsering Tarup – Åløkke Kontaktforældremødeudvalg Legepladsudvalg Ansættelsesudvalg Møder med det politiske system: Kontaktudvalg på kommunalt plan Integration Konference på Gl. Avernæs Fremtidens skole Mobning

Samarbejde og formidling ”Formidling af Skolebestyrelsens arbejde er vigtigt” 2 ud af 103 debatindlæg vedr. princip for samarbejdet med Tarup Skole: ”En sådan beslutning vi her taler om, er naturligvis en bestyrelses / ledelses beslutning. Men de berørte skal høres / inddrages. Og det er de ikke blevet i denne sag.” ”Jeg mener på ingen måde, at børnene er for små og har brug for den tryghed, ens hjemmeklasse giver. Børn i 7. klasse kan sagtens magte at få nye kammerater, og der er langt mere at vinde end at tabe ved en sammenlægning.”

Samarbejde og formidling info Ønsker fra kontaktforældre: ( At kende dagsorden før mødet, så man kan hente input fra øvrige forældre i klassen. At være aktive til møderne – dialog At blive brugt, eksempelvis i arbejdsgrupper, Få defineret kontaktforældrerollen Skoledagen starter med motion Børn cykler til idræt og hjemkundskab Mundtlig formidling Deltagelse på samtlige forældremøder , herunder også intro-møder i 0.kl. 2 årlige kontaktforældremøder Et årligt møde med SB på Tarup Skole Temaer fra Kontaktforældremøder: Resultater af spørgeskemaundersøgelse vedrørende skolehjemsamarbejde, som bl.a. førte til at kontaktforældre kan mødes med lærere før forældremøder, 2 forældremøder på alle årgange, 2 skolehjemsamtaler på alle klassetrin á 30 minutter. Trivsel Kontaktforældrerollen Samarbejdet med Tarup Skole Forældreintra Sponsering Børn-Mad-Bevægelse Digital teknologi i forhold til børn, læring og skolegang Skriftlig formidling Referater Årsberetninger Indlæg i Åke-posten Breve til Skoleafdelingen: Rengøring, Vedligehold, Modtagelsesklasse Skolens hjemmeside ForældreIntra

Skolens pædagogiske udvikling ”Samvær med skolens pædagogiske personale giver indsigt i pædagogiske metoder” Skolebestyrelsen bliver løbende orienteret om de pædagogiske metoder, der arbejdes med, og deltager i dialog om den pædagogiske udvikling på skolen. Dette gøres både på skolebestyrelsesmøder, samt pædagogiske aftener og dage, hvor hele den pædagogiske personalegruppe deltager. Samtidig interaktion Positiv indbyrdes afhængighed Individuel ansvarlighed Lige deltagelse Skolebestyrelsen har været aktiv ved ansættelse af 3 lærere, 2 børnehaveklasse- ledere, samt 1 pædagog i evaluering af ny fælles skolestart for børnehaveklasse, som nu begynder som én klasse i et halvt år, hvorefter den deles ved løbende at følge og deltage i dialog om det pædagogiske tiltag ”Cooperative Learning” på pædagogiske dage / aftener med temaer som: ”Cooperative Learning”, ”Skole-/hjemsamarbejde”, ”Elektronisk kommunikation” m. oplæg af Anette Grønning, ”Bevægelse” m. oplæg af Poul Krabbe

Det tager ca. 18 måneder at vedtage et nyt princip Principper ”Et princip er en dynamisk størrelse, der ind imellem skal kigges igennem” Nye principper fra vores periode: Trivselsprincippet (menupunktet ”Trivselserklæringen” Princip for sponsering (menupunkt ”Skolebestyrelsen” – undermenupunkt ”Princip for sponsering”) Princip for overflytning mellem Åløkke og Tarup (menupunkt ”Skolebestyrelsen” – undermenupunt ”Samarbejde med Tarup Skole”) Justering: Revidering og sammenskrivning af samtlige principper Skolens principper ligger på hjemmesiden Når der arbejdes med at udforme nye principper, er det vigtigt at skabe en proces med involvering af de implicerede parter – personale, forældre og børn. Principper tager derfor tid at udforme og vedtage – ca. 18 måneder.

Økonomi og budgetter ”Selvom der ikke er meget at flytte rundt med, er det vigtigt at sætte sig ind i og debattere” 2006 Forbrugsprocent på 100,74% af samlet 13.500.000kr = - 80.000kr 2007 Forbrugsprocent på 99,99& af samlet 12.500.000kr = + 779kr 2008 Skolens regnskab tæt på balance = - 19.390kr 2009 Formelt overskud + 3.366kr, men resultatet dækker over bevillinger til brug i 2010 = underskud på 235.959kr Skolebestyrelsen godkender budgetter og regnskaber for skolens drift. Det er et fast punkt på dagsordenen løbende at følge med i udviklingen i skolens økonomi. At få budgetterne til at nå sammen er en udfordring, som år for år bliver større og større, i takt med, at de økonomiske rammer bliver mindre og mindre. Skolebestyrelsen har i denne periode oplevet, at skolens selvstyre er blevet indskrænket. F.eks. varetages den udvendige vedligeholdelse nu centralt af kommunen. Denne centralisering af økonomien udhuler skolens budgetter og dermed den enkelte skole og skolebestyrelses rum til at råde selv og foretage prioriteringer. En tendens, som vi kan frygte vil fortsætte.

Ta’ temperaturen ”Udvælg selv områder, I ønsker at tage temperaturen på” På skolens hjemmeside har vi haft åbne debatfora om: Børn, mad og bevægelse Sponsering Åløkkeskolens elevers overgang til Tarup Skole I januar 2007 blev en spørgeskemaundersøgelse vedr. skole- / hjemsamarbejdet gennemført: 88 % af forældrene fik tilstrækkelig / overvejende tilstrækkelig information om skolebestyrelsens arbejde 81 % anser mængden af information om Skolebestyrelsens arbejde for passende 84 % fandt, at kvaliteten af informationen om Skolebestyrelsens arbejde er tilfredsstillende Vedrørende kontaktforældre viste undersøgelsen, at der var noget at arbejde videre med. Da var det allerede besluttet at udvide antallet af kontaktforældremøder til 2 årlige. Perioden har været kendetegnet ved stort fokus på målinger, indikatorer og evalueringer. Skoleafdelingens undersøgelser af ”Kvalitet I Skolen” (KIS) har sat fokus på bl.a. Interne Kvalitetssikringssystemer, evalueringskultur, elevers og medarbejderes sygefravær, undervisning i dansk som andetsprog mm. Der er gennemført Trivselsundersøgelse for personalet og Undervisningsmiljøvurderinger i 2005 og 2008 (se skolens hjemmeside). Evalueringsformer – flere indført indenfor de sidste 4 år: se næste side

Ta’ temperaturen Evalueringsformer På medarbejserside anvendes: Medarbejderudviklings-samtaler Teamudviklingssamtaler Klassekonferencer Elevsamtaler Klasselog I forhold til eleverne anvendes følgende evalueringsformer: Portefølje Elevplaner Pædagogiske læreplaner i SFO Faglige tests Nationale tests Trivselstemperaturen