Analyse af eksterne og interne forhold

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Advertisements

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Teststrategi Engrosmodellen
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Venedig – PID konference
Ændring af arbejdsmiljøloven
Hvad skal vi vide for at lave en HR-strategi?
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
IS-Strategi.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Virksomheder - definition
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Grundlæggende regnskabsforståelse
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
JOBVÆKST Mariagerfjord
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Design af organisationen
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Udfordringer.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Erhvervsservice Vækst og udvikling
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Risikoanalyse (case 2) Hvorfor risikoanalyse
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
At deltage i projektarbejde
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Globalisering, side
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Idegrundlag og målsætninger
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
Præsentation af forretningsplan
Mission, vision og forretningsidé
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Analyse af eksterne og interne forhold ! Analyse er første trin og er selve grundlaget for formulering af virksomhedens Vækststrategi Ekstern analyse: Kunder, konkurrenter, markeder, leverandører, samfund m.m. Intern analyse: Værdikædeanalyse, økonomi, medarbejdere/ledelse, fysiske rammer, produkter, struktur, organisering, m.m. Analyse

Ekstern analyse – Kunder Skriv Kunde kategorier Kundens behov Styrker hos kunden Svagheder hos kunden Hvad skal denne gruppe tilbydes Betydning skala fra 1-10 (1 for mest vigtig og 10 for mindst vigtig) Analyse

Ekstern analyse – Leverandører Skriv Leverandør kategorier Leverandørens behov Styrker hos leverandøren Svagheder hos leverandøren Hvad skal denne gruppe tilbydes Betydning skala fra 1-10 (1 for mest vigtig og 10 for mindst vigtig) Analyse

Ekstern analyse – Konkurrenter/marked Skriv Typer af markedskræfter for organisationen Hvad karakteriserer situationen og udviklingen? Hvad er vores specielle udfordring? Intensiteten i konkurrencesituationen Kunder/brugere Eksterne interessenter Nye spillere Substitutionstrusler Andre: Analyse

Ekstern analyse – Samfundet Skriv Interessent kategorier Interessent behov Styrker hos interessenten Svagheder hos interessenten Hvad skal denne gruppe tilbydes Betydning skala fra 1-10 (1 for mest vigtig og 10 for mindst vigtig) Analyse

Intern analyse – Værdikædeanalyse Skriv Hvor er der kritiske grænseflader i forhold til andre organisationer? Hvor i værdikæden er organisationen særligt stærk eller særligt svag? Hvad tjener I penge på i værdikæden? Identificering af svage led i kæden er vigtig – Det man er dygtig til er som regel også sjovest – men man kan måske opnå større samlet gevinst ved at anvende lidt flere ressourcer på forbedring af svage sider. Analyse

Intern analyse - Strategisk kapacitet ! For at belyse, hvor virksomheden er i dag og hvilke mål, der skal formuleres for virksomhedens Strategiske Kapacitet, tager vi udgangspunkt i selvanalysens udsagn vedr. den strategiske kapacitet i Jobvækst-konceptet. Har virksomheden ikke gennemført denne analyse, henviser vi til www.jobvaekstmariagerfjord.dk Analyse

Intern analyse af Strategisk Kapacitet 1/4 Skriv Udsagn vedr. HR-Kapacitet Hvad betyder dette af krav til jeres Vækst-Strategi Definition af strategiske mål ud fra kolonne 2 1. Virksomheden analyserer dens interne og eksterne strategifaktorer minimum hvert andet år 2. Virksomheden betragter sine omgivelser så komplekse og usikre så der i stedet for analyser, planlægning og struktur anvendes omstillingsevne, intuition og handlingsparathed 3. Virksomheden arbejder kun i begrænset omfang efter vision og mål for fremtiden 4. Virksomheden har en skriftlig formuleret strategi 5. Virksomheden anvender ikke et system til afdækning og løbende eliminering af risici (”den røde lampe”) Analyse

Intern analyse af Strategisk Kapacitet 2/4 Skriv Intern analyse af Strategisk Kapacitet 2/4 Udsagn vedr. HR-Kapacitet Hvad betyder dette af krav til jeres Vækst-strategi Definition af strategiske mål ud fra kolonne 2 6. Virksomheden kender dens kritiske succesfaktorer (dvs. de mest kritiske faktorer for virksomhedens fremtidige udvikling) 7. Virksomheden mangler typisk handlekraft bag ”ordene” 8. Virksomheden kender egne kerneprodukter/ydelser og vigtigste kompetencer 9. Virksomheden kender alle væsentlige aktører, som har indflydelse på virksomhedens vækst og udvikling 10. Virksomheden arbejder kun i ringe grad målrettet med nytænkning og innovation Analyse

Intern analyse af Strategisk Kapacitet 3/4 Skriv Udsagn vedr. HR-Kapacitet Hvad betyder dette af krav til jeres Vækst-Strategi Definition af strategiske mål ud fra kolonne 2 11. Virksomheden tænker i langsigtet værdi for ejere (shareholder value) 12. Virksomheden har opbygget et netværk af væsentlige aktører, som der trækkes på, hvis en mulighed eller et problem pludselig opstår 13. I virksomheden arbejder ledelsen mere med dagligdagsproblemer og opgaver end med strategisk vigtige opgaver 14. Økonomistyring (bredt betragtet) er en naturlig del af virksomhedens styring og strategien er sammenkædet med virksomhedens budgetter Analyse

Intern analyse af Strategisk Kapacitet 4/4 Skriv Udsagn vedr. HR-Kapacitet Hvad betyder dette af krav til jeres Vækst-Strategi Definition af strategiske mål ud fra kolonne 2 15. Virksomheden har indenfor de seneste 2 år investeret i større og for virksomheden nyt ”produktionsapparat”/ teknologisk udvikling 16. Virksomhedens ledelse afsætter ingen eller ganske få ressourcer (tid/penge) til strategiarbejde 17. Virksomheden har vurderet globaliseringens betydning for virksomhedens vækst, indtjening og udvikling Analyse

Intern Analyse – Udvikling / Innovation Skriv Hvordan arbejder virksomheden med Udvikling /Innovation? Formelt/Uformelt (beskriv) Internt el. ekstern drevet (beskriv) Metode, beskriv (Hvis formaliseret) Definer Udvikling/innovation i jeres virksomhed Analyse

Intern analyse – Økonomi Skriv Omsætning – og udviklingen i denne Overskudsgrad Økonomi i dagligdagen Analyse

Intern analyse – Medarbejdere og ledelse Skriv Beskriv virksomhedens forskellige faggrupper Er medarbejderne kompetente – fagligt/socialt Grad af selvledelse Ledelse i virksomheden – synlighed, struktur, grad af delegering mm. Samarbejdet mellem medarbejdere og ledelse Analyse

Intern analyse – Rådgivere, Netværk, Bestyrelse, m.fl. Skriv Intern analyse – Rådgivere, Netværk, Bestyrelse, m.fl. Lav en Aktøranalyse Beskriv aktørernes rolle for virksomheden Vurder tilfredsheden med disse og drøft evt. ændringer Analyse

Intern analyse – Fysiske rammer Skriv Lokaler Produktionsfaciliteter IT-redskaber Beliggenhed Andet Analyse

Intern analyse – Produkter Skriv Analyse

Intern Analyse - Produkter og Markeder Skriv Hvor er virksomheden placeret og hvordan ønsker I virksomheden udviklet? Anshoff’s vækstmatrice Analyse

Intern analyse – Struktur og organisering Skriv Beskriv følgende forhold: Formel eller Uformel Meget eller lidt papir Klart el. løst definerede ansvarsområder Styrings- og Planlægningssystemer Analyse

Intern Analyse – Styrings- og Planlægningssystemer Skriv Intern Analyse – Styrings- og Planlægningssystemer Beskriv virksomhedens styrings- og planlægningssystemer – herunder ledelsesform: Analyse

Intern Analyse – Risiko/varslingssystem og BI (Business Intelligence) ! Strukturdimensioner i BI-systemet: Intern/ekstern information Formel/uformel Kvantitativ/kvalitativ Objektiv/subjektiv Data/information/viden Analyse

Intern Analyse – Risiko/varslingssystem og BI (Business Intelligence) ! Eks. Figur 1: Business Intelligence strukturen i en servicevirksomhed. Analyse

Afrunding Analyse - sammenfatning af s. 8-33 Skriv Styrker Svagheder Muligheder Trusler Analyse

Arbejdet med scenarier (forskellige bud på Vækststrategier) ! Når I skal formulere en strategi, er det en god idé at arbejde med forskellige muligheder – dette kalder vi at arbejde med scenarier. Dette arbejde vil tvinge jer til at tænke alternativt og sikre, at I kommer omkring forskellige muligheder og får vurderet valget kvalificeret! – får valgt det rigtige scenarie. Analyse

Titler på forskellige scenarier ! Tænk på 3 udviklingsscenarier for virksomheden og giv hver scenarie en titel, eks.: Vækst gennem produktinnovation (produkt teknologi-innovation) Vækst gennem Kompetenceudvikling/innovation Vækst gennem stordrift og standardisering Vækst gennem fokus og specialisering Vækst gennem globalisering og samarbejde ”Det alternative” Vækst i Trivsel og Viden Analyse

Virksomheden år 20__ Strategiske mål for (virksomhedens navn) – Skriv Strategiske mål for (virksomhedens navn) – udarbejdes for hvert scenarie: Omsætning Antal medarbejdere Markeder/Kunder Produkter/forretningsområder Teknologi/IT Virksomhedsorganisering, ledelse og ejerskab Værdier og adfærd Fordele og ulemper Analyse