Ledelse af læsning - hvordan ledes et læseprojekt, så viden og visioner bliver omsat til konkret handling? Flemming Olsen Børne- og Kulturdirektør i Herlev.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Introduktion til Sprogpakken
Medborgerskab – på sporet
Kladde til informationsdias
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Steen Gravgaard Eriksen
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Kodeks for offentlig topledelse
Den inkluderende skole
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Kommune Kujalleq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Et fagligt løft af folkeskolen.
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Sunds skole Evaluering
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Målstyret læringsreform
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Jørgen Frost ISP Språk- og leseveilederutdanningen i Oslo Møte for skoleledere 28.oktober 2008.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
NLS-møde i Grundskolesektoren september 2013 Hotel Storebælt.
Målet med læseprojektet var:  at bidrage til at reducere antallet af elever, der forlader skolen med dårlige læsekundskaber,  at skabe engagement og.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Vidensbaseret praksis i botilbud
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Ledelse af læsning - hvordan ledes et læseprojekt, så viden og visioner bliver omsat til konkret handling? Flemming Olsen Børne- og Kulturdirektør i Herlev Kommune Formand for Børne- og Kulturchefforeningen

Brændende platform Der er behov for, at flere får en ungdomsuddannelse Der er behov for bedre læsekundskaber - Hvor det læste forstås og bringes i anvendelse på en lang række områder

Fakta En elev i 3. klasse læser i dag på det, der tidligere svarede til 4. klasses niveau. Niveauet fra 4. – 8. klasse har ikke rykket sig afgørende. Omkring 15 % elever opnår ikke tilstrækkelige funktionelle læsekompetencer

Behov for fokus på faglig læsning Tilegnelse af højere læsekompetencer og faglig viden gennem læsning af faglige tekster Faglig læsning er krævende - Høj informationstæthed - Baggrundsviden? - Tekst omsættes til forståelse - Formål og udbytte

Den politiske opgave En læsepolitik, der beskriver de overordnede mål og rammer tydeligt En læsepolitik, der viser vejen for ledere og lærere på skolerne, En læsepolitik, der sætter handling bag ordene En læsepolitik, der giver skolerne råderum i arbejdet med at nå målene En læsepolitik, som sætter ambitiøse mål, der giver mening på alle niveauer

10 bud til en læsepolitik At forebygge at elever udskilles til specialundervisning grundet læse-/skrivevanskeligheder At understøtte FN’s handicapkonvention At udnytte investeringer i IT- udstyr på skolerne optimalt At udmønte politiske ønsker om Læring med IT og Faglighed og inklusion i en konkret indsats At understøtte alle elevers læsekompetence – uanset oprindeligt niveau At understøtte lærernes kompetenceudvikling At højne deltagelsesniveauet for alle elever At øge alle elevers grad af selvhjulpenhed At mindske skellet mellem almen- og specialundervisning At understøtte lærerne i at udvikle arbejdsformer der fremmer inklusionen af elever i risiko for at modtage specialtilbud

Dagsordenen er sat – men der skal følges op! Opgaven er givet – men er den også taget? Fagforståelsen – er læsning en opgave i fysik/ kemi? Viden om faglig læsning hos faglærerne. Rollefordeling og organisering af samarbejdet. Formidling.

Udmøntning af politikken Politikken skal omsættes til handleplaner Krav til skolerne om handleplaner Indhold tidsramme Implementering af overordnede anbefalinger Vejledende materiale, der styrker lærernes faglige og pædagogiske refleksioner og bidrager til at professionalisere den viden, der er grundlaget for undervisningen Mulighed for støtte

Udmøntning af politikken Politikken skal understøttes Læsevejledere Læsevejledernetværk Læsekonsulenter Videncenter Kompetenceudvikling Læringscenter Resursecenter PPR Samarbejde med forældrene

IT som redskab Giver mulighed for at understøtte arbejdet med inklusion i folkeskolen Sætter nye muligheder for læring i spil - for alle børn Giver øget mulighed for selvhjulpenhed Målretter sig et bredt felt af aktører Kan benyttes forskelligartet og differentieret ud fra behov, situation, faglig sammenhæng, lokalitet mv.

Organisering af indsatsen Politikere Forvaltning Skoleledelse Resursepersoner Lærerteams Lærere Klasser Elever

Central stilladsering Hvordan kan man støtte den lokale implementeringsproces? Kompetenceudvikling i form af kursus Halvårlige afrapporteringer Opsamling via gruppeinterviews, surveys, kursusevalueringer osv. Centralt Kick-Off for skoler Netværk for resurselærere

Støttefunktioner Læse-konsulent Viden og overblik Bindeled Dialog med ledelsen Formidling Opfølgning Rapportere

Lokal stilladsering - vejlederopgaver Ansvarsbeskrivelse for den lokale vejleder Vejlederen er i samarbejde med ledelsen de lokale projektledere Vejlederen betragtes som resurseperson på lige fod med øvrige resursepersoner Det forventes, at vejlederen: Aktivt varetager den lokale implementering Holder sig opdateret med ny viden om IT-støttet undervisning Deltager i netværksmøderne Varetager vejlederfunktion i forhold til kolleger Deltager i teammøder Afholder workshops og oplæg lokalt

Læse-vejleder Rådgive enkelte lærere Strategi i samarbejde med ledelse Drøfte med den enkelte lærer Nøgleperson Opsamle ny viden Samle op på skoleniveau Rådgive enkelte lærere

Læsevejledere og netværk At kommunens og skolens ledelse tager initiativ til at sikre, at der sker en indsamling, bearbejdning og formidling af relevant baggrundsviden, når der er fokus på læsning i nyhedsmedier, fagblade og lignende At der udarbejdes strategi for, hvordan viden i samspil med didaktisk refleksion skal føre til styrket indsats for at fremme elevernes læsefærdigheder Udviklingsarbejder, som løftestang til at skabe kobling mellem teori og praksis Refleksion i samspil med eksterne faglige eksperter

Lokal stilladsering - ledelsesopgaver Ansvarsbeskrivelse for ledelsen Skolens ledelse er i samarbejde med vejlederne de lokale projektledere. Ledelsen på den enkelte skole er ansvarlig for den daglige undervisning og dermed også den reelle brug af blandt andet IT som didaktisk redskab. Det forventes, at ledelsen: Har det overordnede ansvar for implementeringen og opfølgende initiativer Kommer med kontinuerlige og tydelige udmeldinger om implementeringens fremdrift, succeshistorier, forpligtelser mm. Følger op på ledelse af processerne og tiltagene Tydeliggør og ekspliciterer sin opbakning til implementering og vejlederne

Ledelse og læsevejleder Indsatsområde Afklare rollefordeling og melde den ud Samspil i og med resursecenter Målrette indsats og udvikle ny praksis Drøfte egen praksis og reflektere over metoders virkning Kompetenceudvikling Særlig fokus på opfølgning og forankring Omsætte viden fra undersøgelser og forskning til konkrete handlingsforslag Formidling af ekstern viden fra netværk Intern vidensudvikling og anvendelse i sammenhæng med hverdagen Resurse-personer

Kompetenceudvikling Høj prioritering af efteruddannelse Kursusorganiseringen og krav til indhold og form Eksterne kurser/ interne kurser Refleksion over forskningsaktiviteter og egen praksis indgår for at opnå mere langsigtet kompetence Styrkelse af det læseteoretiske fundament og ikke ”mirakelmedicin” Strategi for videreformidling Intern kompetenceudvikling Efteruddannelse

Mål og evaluering To sider af samme sag – at skabe viden om undervisningens kvalitet og elevernes udbytte I skolevæsenet Tilbagemelding til politikerne Koordinere arbejdet med mål og refleksion i forhold til læseindsatsen både i skolevæsenet og på den enkelte skole, Procedurer for opfølgning på mål Dialogen i de fælles fora Dialogen med de enkelte skoler På skolen I samarbejde med lærerne sætte mål for læsning på skole- og afdelingsniveau, et redskab for lærerne til at prioritere indsatsen fremmer vidensdeling om styrker, svagheder og sammenhænge i indsatsen på skolen Årsplaner og resultater som redskab og samtalegrundlag

Ledelse og test og prøver Krav og procedure i forhold til opfølgning viden om elevernes læsefærdigheder skal være egnet til at indgå i dialog med andre parter Fælles refleksion Sikre nødvendige støttefunktioner for samarbejde om opfølgning på de prøver, som gennemføres på skolen Afklaring af, hvordan den løbende evaluerings forskellige metoder bedst spiller sammen, så lærerne og skolen opnår en nuanceret og dokumenterbar viden om elevernes udbytte af undervisningen Krav om elevinddragelse At lærerne inddrager eleverne i både målsætningsarbejde og opfølgning

Evaluering af undervisning Systematisk og i en form, der kan drøftes med kollegaer og ledelse Supervision, kollegial sparring, evalueringsskemaer, samtaler osv. Kan give baggrund for justering af undervisningen En kilde til viden, der ikke udnyttes tilstrækkeligt

Dialogveje Samspil mellem skole og kommune Tydelige strukturerede dialogveje Fælles formuleret læsepolitik Mål og retningslinjer er kendte Opfølgningsstrategier Set fra lederens synsvinkel Ledermøder/ledernetværk Systematisk dialog Strategier for læseindsats Forum for udveksling Set fra lærernes synsvinkel Netværksgrupper Synlige dialogveje Professionelt råderum

Samarbejde med forældrene Information om metodevalg Forældreusikkerhed overfor nye metoder Indhente information fra forældrene Forældreansvaret Hvordan kan forældrene leve op til dette ansvar Fælles ansvar Skolebestyrelsens rolle