Videnscenter for Specialpædagogik, ViSP

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Uddannelse læring og vejledning Kursusrække for Dan Hostel Faxe John Bertelsen.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældrearrangement om folkeskolereform
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
DSV Saxenhøj - Skovridergården
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Borgernes barrierer for brug af IT
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Rids 2003 – 2012 DSV Saxenhøj – DSV Guldborgsund
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Ændring af arbejdsmiljøloven
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Læringsmål Kendskab til:
Velkommen hos Juvel A/S
Vinterman seminar 28. April SIDE 2 Vinterman seminar 28. april Ca. 80 personer: • 30 kommuner (23 Vinterman, 5 -Light og 2 -Melding) • 5 Vejcentre.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Fælles forældremøde Thurø
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Statistik.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.

SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Grundlæggende regnskabsforståelse
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
1 Powerpointserie om In-line færdiggørelse ved Heatsettrykning Avisrotation Magasindybtryk Den Grafiske Højskole.
Region Midtjyllands tilbud 2013
- et udviklings- og dialogværktøj
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Biblioteket som katalysator for social kapital
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Realkompetence Organisationsudvikling Bruger-ledet-uddannelse Sten Krog Clausen – John Bertelsen Den Sociale Virksomhed Saxenhøj Kompetencestrategier i.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Fundamentale datastrukturer
Systemudvikling og kommunikation med brugerne

1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
1 Uddannelse til de svageste borgere et samarbejde med Den Sociale Virksomhed Saxenhøj om præsentation ved to internationale konferencer – og godt nyt.
Livsførelse – handleplan - pædagogik
Præsentationens transcript:

Videnscenter for Specialpædagogik, ViSP Solidariske lærings relationer uddannelse som psykosocial rehabilitering John Bertelsen Videnscenter for Specialpædagogik, ViSP Temadag - Rehabilitering – Masteruddannelsen 2011

Oplægget Indkredsning - deltagerne Kort historisk rids og nutid Et uddannelseseksempel Læring – ud-dannelse og dannelse Bærende relationer Bidrag fra professioner og brugere Appendiks: FN-konventionen - Hvidbog om rehabilitering

Saxenhøj – kort præsentation DSV Guldborgsund – værksteder Bo- og støttecenter samt Forsorgshjem Meget forskellige mennesker, der dog deler komplekse problemer inklusiv store lærings vanskeligheder. Blandt årsager hertil er psykiske lidelser, hjerneskade, udviklingshæmning, misbrug -ofte kombineret med sociale vanskeligheder

Deltagerne Ofte – en skeptisk tilgang til læring Mange har nederlag at bære på Skepsis søges bekræftet i (sub)kultur Uddannelse genererer ny motivation, øger selvforståelse og -respekt

Uddannelsesprogrammet Mit materiale består af 180 individuelle funktionsuddannelsesforløb (2010) Antallet af deltagere i programmet er til enhver tid mellem 20-30 mennesker DSV Guldborgsund er tilbud til ca. 500 mennesker (Saxenhøj og Falster)

Historisk rids Saxenhøj blev taget i brug i 1866 – bygget af amtet med tilslutning fra en del af de 66 sognekommuner. Barnet har haft mange navne. I de første mange år: Maribo Amts Arbeids-, Tvangsarbeids- og Daareanstalt På de følgende sider enkelte fotos fra de gode gamle dage og nogle få nye

Det menneskelige affald Udtænkt for at slippe af med ’det menneskelige affald’ fra godserne. BAUMAN Landbruget krævede mange hænder Landarbejdere blev importeret fra Jylland, Sverige og – senere – fra Polen Nogle blev også deporteret, men det er en anden historie ! BERTELSEN - KIRKEBÆK Bemærk: panoptikon konstruktionen

Betleri og genstridighed Små fattighuse var også arbejdsanstalter i de mange små sognekommuner. Dem var der 66 af i Maribo Amt Ofte kun administrative afgørelser vedr. idømmelse af tvangsarbejde Hyppige årsager: betleri, drukkenskab og genstridighed Fattigloven regulerede – typisk 30-90 dage

Institution 1980ernes socialpolitik satte ind for afvikling af store institutioner. Senere forsvandt institutionsbegrebet (!) På DSV Guldborgsund inkl.. Saxenhøj er der 500 borgere/brugere Sidste foto: diplom og bevis for gennemført uddannelse i vores økologiske gartneri

En uddannelse - et eksempel Indkredsning, læreformer og kompensation i tilblivelsen (gå dog i gang) Funktions-uddannelse (non-formel) Målsætning Uddannelsesaftalen Dokumentation Faglige indhold *) Praktik Kurser Arbejdsformer Evaluering - egenkontrol

Uddannelsesaftale Design- og layout Fra pladecover til CD-DVD Indlæg FAGLIGE INDHOLD 1. Design- og layout Fra pladecover til CD-DVD Indlæg Tekst- og billedbehandling Opsætning Arkivering Baggrunde Farvelære og –valg Beskæring Skrift - typografi

Mere fagligt indhold FAGLIGE INDHOLD (fortsat) Digitalisering fra analoge medier Fra film til DVD Modtagelse af ordre Arbejdsseddel Planlægning af produktion Styring af arbejdsproces Beregning – fakturering Kundebetjening Egenkontrol Kvalitetssikring Månedsopgave

En uddannelse – et eksempel Deltage i teamdannelse på værkstedet Indgå i andre arbejdsopgaver Brugerrådsarbejde (Repræsentant for værkstedet) Fra deltagelse til bruger-ledet forløb

Positioner - Læring er social Væren Jeg objekt Tilfældige fælles Problem Løsning Jeg/objekt Fælles mål Refleksivitet Jeg/jeg/objekt ’Nødvendige Kooperation’

Positioner Det væsentlige overfor fremtrædelsesformer Fælles analyse modsat klassifikation Fokus på ’forandring’ frem for på observation Betydningen af ’ det konkrete’ overfor ’eksempler’ DAWYDOW

Dialektisk forståelse Aktiviteter, ønsker og forventninger i sociale praksis Udviklingsmæssige funktionelle problemer. Vanskeligheder med ’tegn’ og ’værktøjer’ Organiske, sensoriske, neurologiske VYGOTSKIJ

Læring er sociale processer Ansvar for egen læring (!) Læring forudsætter etablering af fælles mål (”manges planmæssige samarbejde” MARX) Autonomi vs. afhængighed Kooperation som ’kategorisk imperativ’ KANITZ

Bidrag Ny mesterlære (sociale grundlag) NIELSEN Elementer fra situeret læring LAVE - VENGER Zonen for nærmeste udvikling VYGOTSKIJ Fælles plan og evaluering

Relationer – Da omsorgen gik på arbejde Omsorg er en betydende del af læringens relationer BERTELSEN,DUNKER BERTELSEN, KIRKEBÆK Men der er ikke tale om en fortyndet udgave af den altruistiske omsorg (mor-barn) Den udvikles i og gennem professionens forståelse/begreb og er giver mening og leverer betydning i det fælles læringsarbejde

Relationer - dialog Læringens relationer er særlige. De rummer både noget alment og noget særligt Dialogen må baseres på forståelse og særlige følelser Venskab og kærlighed SPINOZA BAKHTIN

Relationer - kommunikation Kommunikationen må identificere det fælles. Det er interaktion mellem personer og udveksling af information for at koordinere , forbinde for at etablere relationer og nå fælles mål. LISINA - BAKHTIN Fokuser på råderet og læring som social praksis VYGOTSKIJ Stilladsering som kompensatorisk strategi LAVE - VENGER

Mere Beskyttelse og udvidelse af råderet Legitim perifer deltagelse LAVE - VENGER Fællesgørelse i læringen VYGOTSKIJ Nedbrydning af isolation JANTZEN - også den selvskabte

Bidrag fra professioner - kritik Fokus (alene) på viden om læring samt kompensation ved vanskeligheder Mindre på udvikling af teoretisk viden og metoder Simpel sammenhænge mellem metoder og diagnoser – Der er jo ikke en lineær forbindelse mellem metode og diagnose !

Autoritet og råderet – kritik fortsat Forbindelsen mellem ud-dannelse og dannelse synes fortrængt eller glemt BILDUNG - EDUCATION Forskydning i relationer i retning af profession  administration/kontrol, dvs.væk fra brugeren KIRKEBÆK Betydning af fælles ’objektgørelse ’ synes overset LEONTJEV og ignorering (delvis) af læringens kooperation KANITZ

Bidrag fra ’brugerne’ Aktivisme som ledetråd PEOPLE FIRST - DSA Rettigheder, lige adgang Udvikling af fælles mål i social kontekst Forandring, udvikling og recovery

Brugerne Overset /tilsesat ’vidensfond’ Retten til svaghed Den svage part har altid ret Uddannelse ledet af brugerne Fra selvfølgelig deltagelse  til ledelse

Begreberne Tilbud om ganske mange definitioner eller bestemmelser af rehabiliteringsbegreber HVIDBOG Habilitering vs. Rehabilitering Handicapkonvention – uddannelse og arbejde skulle det nu være nødvendigt ? Ratificeret i 2009 – dog ikke tillægget

Ud - dannelse Brydning af isolation Udvidelse af råderet Bruger ledet uddannelse Læring - sociale nødvendighed Relationernes indhold Mere pædagogik (kompensation) Habiliterings - rehabiliteringsproces

Tak for opmærksomheden !

Information - netværk johnbertelsen.dk visp.dk - saxenhoj.dk