Hvorfor fleksuddannelse?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
UUV’s repræsentantskabsmøde den
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Elever i specialklasser og specialklasseelever
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Nr. Vesterskov - Et lille sted - Med store muligheder
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Sprogvurderinger af 3-årige
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Folkeskole-reformen August 2014.
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Bo Ravn Temadag 26. januar 2006 Holstebro Kommune Unge uden uddannelse i centrum.
Medborgerskab – på sporet
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
Roskilde Produktionsskole
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
”Vi når målet – men hvordan?”
Folkeskolereform Version 1.0
Dansen omkring handicapbegrebet
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Kontanthjælpsreformen
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Den inkluderende skole
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Velkommen til forældremøde
Regeringens globaliseringsudspil
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Velkommen til forældremøde
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Er vi enige om, hvordan ser en KUU-elev ud?
Vejledning der gør en forskel Konference om vejledning af personer med handicap, Nyborg Strand den 26. marts 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Formål m.v. § 1. Formålet med erhvervsgrunduddannelsen er, at den unge opnår personlige, sociale og faglige kvalifikationer, som dels giver umiddelbar.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
UNGE I FOKUS – VIBORG KOMMUNE. MÅLGRUPPEN MÅLGRUPPEN ER ØVRIGE UDDANNELSESPARATE MED MERE KOMPLEKSE BARRIERER OG AKTIVITETSPARATE MODTAGERE AF UDDANNELSESHJÆLP,
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
Præsentationens transcript:

Hvorfor fleksuddannelse? Dr. des, Assistent Professor, Christian Christrup Kjeldsen Hvorfor fleksuddannelse?

Agenda A: Kort præsentation af undertegnede – hvad kan og kan jeg ikke sige noget om B: Professionalisering eller blot uddifferentiering. ”Fuzzy” målgruppetilknytning C: Personlig, social og faglig udvikling i skiftende læringsarenaer, indsigter fra EGU og STU

A: Baggrund og forskning Hvad har jeg ”forstand” på?

Baggrund og forskning Oprindelig professionsuddannet som folkeskolelærer 2009 Kandidat i pædagogisk sociologi 2008-2013 Doktorand ved international eliteforskerskole ”Education and Capabilities” ved Bielefeld og Dortmund Universiteterne 2013 indleveret og forsvaret doktorafhandlingen: ”Capabilities and Special Needs: An Educational Foundation” for at erhverve titlen Dr.Phil Forskningsfelter DPU, Evaluator af HUG og DHI, EU Projekt: ”WorkAble”, EU project ”SocIEty”, EU projekt ”VERSO”, Nordplus projekt ”I-VET: Inclusive education in VET”

Kontakt info Email: kjeldsen@dpu.dk Telefon 30255703

B: Professionalisering eller blot yderligere uddifferentiering?

Og oversat til dansk … Det bemærkes at … “Aldrig før har spørgsmålet om »mål« for uddannelse blevet så fuldstændig identificeret med diskussion om de bidrag uddannelse gør til national vækst. Selv optagetheden, tilsyneladende mest fremmed for denne logik, som den pralende betænkelighed for at ”demokratisere uddannelsesmæssige og kulturelle muligheder " trækker i stigende grad på det økonomisk rationelle sprog, i form af, for eksempel, fordømmelsen af ”spild" af talent. Men er økonomisk "rationalisering" og "demokratisering" så automatisk knyttet som velmenende teknokrater gerne vil tro? " (Bourdieu & Passeron, 1990, pp. 179-180) “Never before has the question of the 'aims' of education been so completely identified with discussion of the contribution education makes to national growth. Even the preoccupations apparently most foreign to this logic, such as the ostentatious concern to 'democratize educational and cultural opportunity' increasingly draw on the language of economic rationality, taking the form, for example, of denunciation of the 'wastage' of talent. But are economic 'rationalization' and 'democratization' so automatically linked as well-intentioned technocrats like to think?” (Bourdieu & Passeron, 1990, pp. 179-180)

I givet fald, et behov for ny topografi af det danske uddannelseslandskab Yderligere uddifferentiering: ”Fleksuddannelsen skal være en ungdomsuddannelse med sin egen profil. Den vil adskille sig fra de andre uddannelsestilbud – fx fra erhvervsgrunduddannelsen (egu) – ved at være et målrettet tilbud til de unge, der har brug for at udvikle sig i et stærkt klasse og holdfællesskab og fx fra produktionsskolerne ved at være en beskæftigelsesrettet ungdomsuddannelse.” (Regeringen, ”Faglært til fremtiden”, 2013)

Endvidere … Det professionelle skøn: ”Sammen med de øvrige tilbud, som er i uddannelsessystemet, skal de nye tilbud sikre, at alle unge får en uddannelse, der passer til deres forudsætninger. Kommunerne har i den forbindelse det centrale ansvar for at træde til og hjælpe de unge, der forlader en uddannelse, og få dem ind i en passende uddannelse eller i beskæftigelse.” (Regeringen, ”Faglært til fremtiden”, 2013)

Fører uddifferentiering af uddannelsestilbud, nødvendigvis til øget professionalisering af tilbud til ”tabte” målgrupper? Erfaring fra STU tyder ikke på dette, i stedet bliver det præget af tilfældigheder I forhold til STU sker en de-professionalisering af det sociale arbejde i kraft af manglende specialisering. Gruppen de professionelle arbejder med (meso og mikro niveau) er mangfoldig og dækker alt fra unge psykisk handicappede til blinde og fysisk handicap til psykisk sygdom og generelle læringsvanskeligheder. Dette bliver en negativ konverteringsfaktor af de ressourcer der gives i form af retten til STU. Erfaring fra STU og EGU viser at den kommunale forankring fører til store forskelle fra kommune til kommune Det professionelle skøn og ikke mindst de strukturelle forhold som præger skønnet gør en afgørende forskel.

De fine forskelle, et råt overblik STU EGU “Ny fleksuddannelse til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse” PRODUKTIONSSKOLER § 1. Formålet med ungdomsuddannelsen er, at unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse. Stk. 2. Ungdomsuddannelsen retter sig mod unge, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse.   § 1. Formålet med erhvervsgrunduddannelsen er, at den unge opnår personlige, sociale og faglige kvalifikationer, som dels giver umiddelbar adgang til at fortsætte i en erhvervskompetencegivende uddannelse, dels giver grundlag for beskæftigelse på arbejdsmarkedet. Erhvervsgrunduddannelsen skal tillige bidrage til at udvikle den unges interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger i samarbejde med de lokale uddannelsesinstitutioner erhvervsgrunduddannelse for unge under 30 år, der […] 3) ikke har forudsætninger for umiddelbart at gennemføre en anden kompetencegivende ungdomsuddannelse. ”Regeringen foreslår, at der oprettes en ny 2-årig fleksuddannelse, som skal være et målrettet beskæftigelsesrettet tilbud til de unge under 25 år, der har så svage forudsætninger, at de ikke nu – eller i den nærmeste fremtid – vurderes at være i stand til at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse – fx en erhvervsuddannelse. Fleksuddannelsen udgør en fuld ungdomsuddannelse.” ” Unge med svage forudsætninger skal ikke stå uden en uddannelse – og således have stor risiko for langvarig ledighed og kontanthjælp. De skal i stedet via en fleksuddannelse udvikle deres grundlæggende faglige, sociale og personlige kompetencer, så de kan varetage et ufaglært job på et mere kvalificeret grundlag og dermed opnå bedre beskæftigelsesmuligheder.” § 1. Produktionsskoler tilbyder undervisningsforløb, der er baseret på praktisk arbejde og produktion. Tilbuddet gives til unge under 25 år, som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse, og som ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en sådan uddannelse. Stk. 2. Tilbuddet skal styrke deltagernes personlige udvikling og forbedre deres muligheder i uddannelsessystemet og på det almindelige arbejdsmarked, herunder til beskæftigelse i fleksjob, i skånejob eller lignende. Tilbuddet skal endvidere bidrage til at udvikle deltagernes interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund. Stk. 3. Tilbuddet tilrettelægges med særligt henblik på, at den unge opnår kvalifikationer, der kan føre til gennemførelse af en erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelse. De fine forskelle, et råt overblik

Udgrænsning? ”For de unge, som ikke nu eller senere har forudsætninger for at gennemføre en erhvervsuddannelse eller andre ungdomsuddannelser, foreslår regeringen, at der oprettes en fleksuddannelse, som skal gøre dem i stand til at varetage et ufaglært job på et velkvalificeret grundlag og dermed øge deres beskæftigelsesmuligheder,”

Fuzzy-set teori, ”Capability for Edcucation” og målgruppebestemelser 1) Mængder er ikke endelige ”crisp”, i stedet er deres grænser ”fuzzy” og elementer tilhører en mængde med en grad af ”tilhørsforhold” i intervallet [0;1]. Eksempelvis, er grænsen mellem mængderne af ”unge” og ”voksne”. ”Rig” og ”fattig” entydige? Hvis man er ung, når man er under 30 år, er man så lige pludselig ”voksen” den dag man fylder 30? Hvis man er økonomisk fattig hvis man har en disponibel indkomst på under 103.200, er man så ude af økonomisk fattigdom hvis man har 103.201 kr? På andre vigtige dimensioner som tages i betragtning når et ungt menneske skal målgruppe bestemmes gælder dette også – det er ikke enten eller, men snarere en grad af tilhør til målgruppen på de enkelte dimensioner

Fuzzy-set teori, ”Capability for Edcucation” og målgruppebestemelser 2) En anden måde at forstå dimensionerne er som ”Kapabiliteter”, hvilket er det enkelte individs reelle muligheder for at være eller blive det, han eller hun værdsætter 3) Mennesker råder over en mængde af kapabiliteter der kan sammensættes på meget forskellig vis Uddannelse kan bidrage til at øge dette mulighedsrum Samtidigt kan bedømmelsen af ” forudsætninger for at gennemføre en erhvervsuddannelse eller andre ungdomsuddannelser” forstås som den enkeltes ”Capability for Education”

Når unges målgruppe bestemmelse er ”fuzzy”

Når unges målgruppe bestemmelse er ”fuzzy” og uddifferentieringen af uddannelser er stor, så bliver det faglige skøn sværere 1 2 3 4

”mål” gruppe og ”målene” for de enkelte uddannelser Vanskelighederne ved den individuelle mangfoldighed øges yderligere af det forhold at diskursen om fortolkningen af uddannelsernes mål ikke er statiske, cementerede eller kontekstuafhængige. Dvs. at afgrænsningerne mellem de uddifferentierde uddannelsetilbud ligeledes er ”fuzzy ” eller ”flydende” Et eksempel fra STU

Eksempel fra STU Forskningsinteressen: “To what extent do the Danish individually arranged youth education provide adolescents with the development and new opportunities (central capabilities) valued by the young, the social work professionals and the families, if related to Nussbaum´s central capability of practical reason and the freedom to choose dimension? “

Hvordan blev det undersøgt Undersøgelsen pendulerede mellem mikro- meso og makro Semistrukturerede livs-verden interviews (22 stk.) Systematisk sample af artikler bragt fra 2007-2012 n=614

”styrken” af den offentlige diskurs om de enkelte ”mål” indenfor STU Academic year 1. August-31. July Recoded period 2007-2008  Period 1 2008-2009  2009-2010  Period 2 2010-2011  2011-2012  Period 3 2012-end 

Content analysis :” Mismatch between pupil’s aimed capabilities and expectations and social structures” 2007 2012 Growing emphasis on the aimed internal capability for employment Decline in employability for STU pupils: External circumstances

Risikoen for at en stor del af de unge mister troen og motivationen Modtagere af kontanthjælp mv. samt udbetalte beløb efter art, ydelsestype, område, alder og tid

C: Personlig, social og faglig udvikling i skiftende læringsarenaer, indsigter fra EGU og STU

Uddannelsens mulige arenaer Distinktion ofte anvendt i forhold til life long learning Arenaerne for udvikling er forskellige vi kan tale om (jf. Unesco, EU): Formal læring skoler og uddannelsesinstitutioner Nonformal læring: Hvilket er den systematiske udvikling skabt i rammer som ikke er ”skole”, typisk i specialpædagogiske institutioner og tiltag Informal læring: Dette er den spontane læring i familien, eller andre sociale grupperinger

Helhedsorienteret Fleksuddannelse Ligesom nogle af STU og EGU uddannelserne kan der trækkes på alle arenaer og skabe et inkluderende og holistisk uddannelsesmiljø Udvikling og læring Uddannelse Undervisning Helhedsorienteret Fleksuddannelse Nonformal Formal Informal

Inklusion i de eksisterende uddannelsestilbud Måske værd at overveje i forhold til den brede målgruppe af unge uden ungdomsuddannelse Inklusion i de eksisterende uddannelsestilbud Gentænke krav til undervisere ved erhvervsuddannelsernes uddannelsesbaggrund Diplom i erhvervspædagogik 60 ETCS Sverige: ”Teacher degree in vocational education” 90 ETCS Indføre og udvikle moduler i inkluderende pædagogik for undervisere ved erhvervsuddannelserne