Materialeplatformen - status

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Advertisements

 Om os  EMU Global Undervisning  Andre folkelige organisationer  Kompetencer.
Global undervisning.
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
En Monitors Erfaringer Kildedata og Kildedokumenter
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
Ebog.dk – et dansk initiativ Jesper Holm, VD Ebog.dk A/S.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
Læremiddellandskabet – vigtige læremiddeltyper i landskabet
Opgaven jeg fik stillet
HISTORIE Den mundtlige prøve
Materialeplatform cases materialeplatform.emu.dk
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
IceQuery™ Nyt liv til dine Queries
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
ART GALLERIES Gruppe 4.
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU Sønderborg 30 januar 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI-C
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Sponsorater/Reklamer
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Co-funded by the 7th Framework Programme of the European Commission through the contract T4ME, grant agreement no.: Præsentation af METASHARE –
Materialeplatformen materialeplatform.emu.dk Statistik 0807
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mediepædagogik og didaktik
Inspiration til reformarbejdet
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
SkoleIntra i fremtiden – hvordan kan det integreres med andre tjenester og systemer Ole Windeløv, UNI-C.
Julia Gardner, UNIC Materialeplatformen og e-museum Undervisningsmaterialer til dig og dit fag.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Inspirationsdag i Undervisningsministeriet Introduktion til webservice Thomas Ellegaard Freelanceprogrammør tilknyttet Rambøll Informatik
Inspiration og viden i din hverdag Tradium HTX– studieområdet. 1.g Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen Bibliotekar team VIDEN Randers.
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Åbne Offentlige Data Advokat, partner Martin von Haller Grønbæk Virk Data Dag - Fra data til forretning 25. november 2014.
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
DKABM som grundlag for en samlet og konsistent adgang til den arkivalske kulturarv ODA 13/
BlueDoc 2.0 (C) 2003 TMA Components Web-integreret Intranet søgemaskine.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Digitale læremidler som indkøbsområde Erik Schou, vicedirektør v
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Har du husket din licens? Opstartsmøde 6. september 2012.
Produkter, planer og visioner Nye produkter, planer og visioner for de kommende år v/ Ole Windeløv
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
ETwinning og ENIS – status og sidste nyt Kolding 10. marts 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Sport & fritid Customer Insight paper Kort udgave, April For dig der arbejder med e-handel indenfor sports- og fritidsindustrien.
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Styregruppemøde 7. november 2011
Materialeplatformen®
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Præsentationens transcript:

Materialeplatformen - status Styregruppemøde 21. marts 2007 Leo Højsholt-Poulsen UNI•C

Siden sidst … UNI-C har ikke registreret Materialeplatformen mhp. beskyttelse Introduktionsfolder, vejledningsmateriale m. eksempler, gi’ os et tip Præsentationer på Uddannelsesforum 2006, for CfUer mv. Styregruppen har fået / kan få adgangskode til webstatistik Inviteret (igen) bredere til Brugergruppen -> 2 nye Rettesnore for, hvad der kan optages er ikke publiceret Udtræk fra Materialeplatformen afventer tilbagemelding fra forlagene FUI ønsker ikke at udgive et nyt katalog på papir Samarbejde med DBC om udveksling af FAUST/DK5 <> FUI koder ”Undervisningsavisen” / Samarbejde med EMU

Status Webservice til brug på EMUen (Danida) Kontakt til eksisterende baser m. inspirations- og billedmateriale Forsider/billedminiaturer/logo ISBN-10 til ISBN-13 konvertering Ny(e) informationsaftale(r) EdReNe …

Antal materialer Læremidler Inspiration Mediearkiv Grundskolen 12487 201 Gymnasiet 2578 334 HF 951 90 HHX 114 33 HTX 226 35 Erhvervsuddannelser 1217 22 Voksenuddannelser 1560 53 AMU 283 141 Total 15597 731 2091

Antal unikke ugentlige brugere

Materialeplatformen 2007- Kataloget med mange undervisningstitler og mange brugere. Mål for 2007: 5.000 unikke ugentlige besøgende 18.000 titler under Læremidler 1.000 titler under Inspiration 4.000 emner i Mediearkiv Websitet udbygges med nye funktioner, der understøtter brugernes nye og ændrede behov herunder søgemuligheder, sammenstykning af materialer, opbevaring af filer osv.

Katalogfunktionen Flere nye titler og brugere styrke videndelingsaspektet (Inspiration og Mediearkiv) samarbejde med andre samlinger med undervisningsmaterialer få producenter af ’andre typer af’ undervisningsmaterialer til at registrere deres produkter. Intensivere markedsføringen

Sikring af kvalitet og rettigheder Sikring af kvalitet af metadata og data generelle vilkår for brugen vejledning og screening, bl.a. kriterier for optagelse og reklamer Indkredsning af ’et undervisningsmateriale’ (’rettesnore’) Afklare og tydeliggøre brugsrettigheder (specielt digitale læringsressourcer) Creative Commons er taget op af Handelshøjskolen i København Feed-back fra brugerne fx kvalitetsvurdering, lektørudtalelser eller anmeldelser

Nye muligheder og funktionaliteter Flere uddannelsesområder under Undervisningsministeriet, herunder området Videregående uddannelser Mediearkivet kun for medieklip til fri kopiering i undervisningen Udvidet teknisk kvalitetskontrol med bl.a. linktjek for døde eller fejlbehæftede links Webservices – også fra ’Læremidler’ Abonnere på nyheder (fx RSS) Udvidet samarbejde med DBC Nemmere for producenterne at ajourføre metadata Gem mine søgninger Avanceret søgning Optimering af brugerflade – fx ’Temaer’ på forsiden

Nye funktionaliteter - data (Simpel) adgangskontrol til filhotellet Streaming faciliteter

Styregruppens opbakning til en praksis Pragmatisk holdning Vejledning og kun afvisning af ’klare’ overtrædelser Reklamer Optagelse af læremidler / undervisningsmaterialer Registreringsdisciplin

Skal Mediearkivet kun være for medier, som lærere og elever frit kan bruge i undervisningen? Skal bidragyderen kunne svare JA til de to første spørgsmål, og hvad betyder det?

Kopiering tilladt… Tilbage Ja, materialet må kopieres og distribueres frit til undervisningsformål Creative Commons: Noncommercial. You let others copy, distribute, display, and perform your work — and derivative works based upon it — but for noncommercial – educational - purposes only Attribution Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd) This license is the most restrictive of our six main licenses, allowing redistribution. This license is often called the "free advertising" license because it allows others to download your works and share them with others as long as they mention you and link back to you, but they can't change them in any way or use them commercially. Tilbage

Find det du søger! Tilbage Feltbaseret søgning, også kaldet avanceret søgning Centrale felter udvælges Brugervenlighed inddrages Avanceret søgning Titel: Beskrivelse: Areal Uddannelsesområde: Grundskolen Klassetrin/niveau: 2. klasse Fag: Matematik Pris: Format: Trykt Tilbage

Husk hvad du fandt Tilbage Gem dine søgninger Send et link Betaudgave af mine link og søgninger er klar Forestille sig at man kan dele mapper (kan man for eks. /skole) eller lave en send-til-en-ven Tilbage

! datarettigheder Følg med Tilbage Abonnér på NYT i Materialeplatformen fx ”generelt”, ” Matematik GSK”, osv. Fordele: relevant info direkte til brugerne/kunderne, simpel at bruge - også på andre sites/intranet, osv. ! datarettigheder Tilbage

Udbrede anvendelsen af de 18.419 læringsressourcer Data fra Materialeplatformen kan med fordel vises i andre sammenhænge. Synliggørelse, genbrug, formidling muligt, ajourført indhold. Eksempler: EMU-sider, producenterne egne sider, lokale videndelingssystemer Aftale afgørende! Teknik: html til i-framing (let, mindre fleksibel) SOAP webservices (teknisk krævende, fleksibel)

I dette lukkede fora, tillader jeg mig at illustrere hvordan det kunne se ud. Data vedligeholdes kun ET sted Formatet for beskrivelsen er fælles med materialeplatformen – fordel for slutbruger

Her valgt et eksempel fra egne rækker men kunne være et vilkårligt af intranetsystemerne. Her ses hvordan skolebibliotekaren kunne have en service, hvor materiale "pushes" til bibliotekaren, som filtrerer og sender til lærernes forsider… Tilbage

Kvalitetsdata til fagfolk Materialeplatformen/UNI•C har indledt et samarbejde med Dansk BiblioteksCenter (DBC) om udveksling FAUST-koder, DK5 og FUI-koder. Titel: Skriveslottet. Skrivebog 1 ISBN-13: 978-87-23-02189-2 FUI: Folkeskolen - Dansk, begynderundervisning - Dansksystemer (F.07.e) DK5/opstilling: 89.691 FAUST: 2 596 763 1 Samarbejdet kan udvides med bibliotek.dk og ebog.dk. Tilbage

Det tager lidt mere end 5 minutter … at ajourføre data når man har 100+ materialer Det skal derfor være muligt at opdatere udvalgte felter fra oversigter fremfor ”en for en” Det skal samtidig være endnu mere brugervenligt at opdatere enkeltmaterialer Tilbage

Teknisk infrastruktur UNI•C udvikler et enkelt adgangskontrolsystem til filhotellet Tilbage

Streaming-faciliteter til producenter, både professionelle og skoler/undervisere via UNI-Server Tilbage

Materialer med reklamer – Brugergruppens tilbagemeldinger Ikke generel enighed rundt om bordet, men enighed om, at reklamer ikke selvstændigt kan indgå som et materiale på platformen. Reklamefinasieret materiale hører ikke hjemme på folkeskoleområdet. Undervisningsmateriale finansieret af industrien er meget brugt i undervisningen (specielt på erhvervsskoleområdet med tætte, gode relationer til erhvervslivet) Forslag: Metadata: ”reklamefinansieret”, eller en særlig kategori, så det fremgår tydelig for den bruger, der søger materialet frem. Uvildigt klage/ankenævn.

Materialer med reklamer Aktuel sag i pressen: Computer World omtale Skjult reklame på Danmarks officielle skoleportal Projekt-Madpakken

Materialer med reklamer – principper jf. Forbrugerombudsmanden: Børn, unge og markedsføring Forbrugerombudsmandens vejledning til markedsføringslovens § 8 vedr. Børn, unge og markedsføring, specielt 6.0 Skolesponsorering og anden markedsføring i skoler og daginstitutioner for børn og unge 6.1 Skolesponsorering og sponsorering i daginstitutioner og anden form for samarbejde med virksomheder. ….

Materialer med reklamer – principper jf. Forbrugerombudsmanden: …. Undervisningsmateriale, legetøj og andre sponsorerede materialer må ikke være ledsaget af eller indeholde reklamer og andre former for markedsføring. Det samme gælder for undervisning eller andre aktiviteter. … Reklamer, herunder navngivne produkter, logoer, varemærker og lignende, må i øvrigt ikke indgå i undervisningsbøger og andet undervisningsmateriale. Dette gælder også selv om erhvervsdrivende ikke står bag. Tilbage

Hvad er et læremiddel / Hvad er en undervisningsressource ? Styregruppen har opfordret UNI•C til at udvikle og publicere nogle rettesnore for, hvilket materiale der kan optages på Materialeplatformen. Brugergruppen har diskuteret, og den debat fortsætter..

Hvad er et læremiddel / Hvad er en undervisningsressource ? Informationsaftalen mellem forlagsbranchen og CFU’erne omfatter: …alle undervisningsmidler, der er produceret med undervisning for øje, hvilket bl.a. kan fremgå af materialets faglige indhold, pædagogiske bearbejdelse og metodik.

Hvad er et læremiddel / Hvad er en undervisningsressource ? Kirsten Drotner ”Fra skolebog til læringsressource: didaktikkens medialisering” http://www.dream.sdu.dk/uploads/files/drotner-definition.pdf Generel definition:… enhvert medium, der indgår i en systematisk læringssammenhæng, hvis mål er kendt og anerkendt af dem, der anvender den … ”et medium er noget, der kan tages frem og gemmes”..

Hvad er et læremiddel / Hvad er en undervisningsressource ? Christian Wang, i Notat om Videncenter for læremidler: Læremidler kan deles i 2 hovedkategorier. læremidler med et fagdidaktisk indhold og læremidler, der anvendes til organisering, undersøgelse, bearbejdning og formidling af viden uafhængig af en specifik faglig kontekst (Wordprogrammer, skoleintra, symaskiner, mikroskoper, etc).

Hvad er et læremiddel / Hvad er en undervisningsressource ? Et alternativt forslag? Rettesnoren i praksis… … et materiale, der i denne form kun/hovedsageligt anvendes i en undervisningssammenhæng (undtagelser bl.a. leksikale værker)

Hvad er et læremiddel / Hvad er en undervisningsressource ? Forrige møde: Håndbøger (fisk, broderi), foredrag m.fl. Stopur, Gonge 12 nøgler til succes, forlaget Libris En vandretur i Grønnehaveområdet, Helsingør Kommunes Museer Microsoft Office 2003, Grundbog, Forlaget Steubæus ..er eksempler til optagelse på Materialeplatformen Rettesnore for optagelse er vejledende Det kan være meget svært at afvise en undervisningsressource Tilbage

Registreringsdisciplin / Metadatakvalitet Spamming til for mange målgrupper Selvdisciplin ! Redaktørtjek, Brugertilbagemeldinger Teknisk afgrænsning, hvis flere end 6/10 målgrupper? Registrering i de(t) rette niveau(er) Nogle registrerer kun på topniveau, fag bør være minimum? Eksempler: Amnesia Asteroider, kometer og meteorer Tilbage