Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hvad er det, socialarbejdere gør?
Danehofskolens værdigrundlag
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Svend Gønge-skolens værdier...
At forholde sig professionelt Anne Skov
Kan man stole på tillid? Tillid på det sociale område Tillid generelt
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Anerkendende refleksion
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Det svære liv i en sportstaske
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kreativitet og innovation i ALT
Lederudvikling.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Indsats i forbindelse med en alvorlig akut hændelse
Hvad er en social organisation – og hvorfor?
”Kaldet til kærlighed”
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Opgaver om omsorgssvigt
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Etisk dilemma – to definitioner
Procesværktøjer.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Etik i den kliniske praksis
Lederkonsulent, foredragsholder og forfatter.
Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
”Morten vil til demonstration” Morten bor på det bosted, hvor I arbejder. Gennem lang tid har I forsøgt at motivere Morten til at komme lidt ud og deltage.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Livsglæde gennem udvikling - Kierkegaard og ledelse
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Relationelle Kompetencer
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg Kompetenceudvikling som forebygger anvendelse af magt og øger livskvalitet, selvbestemmelse og arbejdsglæde.
Den lærende organisation
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Hvad er etik? Hvad er værdi? Er de gode sammen?
Lederdyder.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid.
Etikken halter bagefter Accelereret hastighed -antallet af teknologiske nyskabelser per tidsenhed vokser Ukendte konsekvenser Ingen erfaring at læne sig.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Lederdyder. Lederdyder oversigt Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.
Normer, Roller, Etik og Dilemmaer
Det gode liv og den etiske fordring
Klassesamtale om resiliens
Ansvarlig.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Kan man få indflydelse på en lov?
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Professionel udvikling i det nye bibliotek
Barnesyn og børneperspektiv
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang Middelvej Flow Ydmygelse Tolerance Perspektivskifte Tænke i alternativer At huse nogen

Demonstration Pædagogens pligt. Mortens selvbestemmelse. Pædagogens overbevisning. Mortens interesse/overbevisning. Pædagogens pligt. Mortens selvbestemmelse. Pædagogens overbevisning. ”Demonstration” Dilemma: ”Morten vil til demonstration” Mortens interesse/overbevisning Pædagogens overbevisning. Mortens interesse/overbevisning. Pædagogens pligt. Mortens selvbestemmelse. Blive hjemme

Social kreativitet (i) Dømmekraft Evnen til at skelne og fælde domme (vurdere) – især i svære situationer, der involverer andre mennesker, og hvor etik og moral spiller ind. Moral (latin mores, sædvane, sæder) (Regler for) rigtigt og forkert Hvad er det rigtige at gøre? Etik (græsk ethos, sædvane, sæder) (antagelser om) det gode og det onde Hvad er den gode handling?

Midtens hverken-eller Marcus Aurelius ”Kejser Marcus Aurelius tanker ”til sig selv” 167 Social kreativitet (ii) Midte Midtens hverken-eller Hverken A eller ikke-A; enten A eller B; både A og B. Hverken A eller B: Negativ definition af midten C som afstandtagen fra det ensidige (perspektiv, tilgang) Midtens fylde Midtens C som kreativt alternativ. Midten som fylde i stedet for tomhed: Et punkt kendetegnet ved ligevægt og balance.

Social kreativitet (iii) Balancegang En kombination af to perspektiver og/eller tilgange afhængig af situationen. at komme sig-skadesreduktion myndiggørelse-særligt hensyn Kontrol og tillid er begreber og mekanismer, som vi ser som indbyrdes uafhængige, der løbende må balanceres imod hinanden. Mere af den ene, medfører ofte mindre af den anden: Jo større tillid, jo mindre kontrol og omvendt. Niklas Luhman ”Tillid – en mekanisme til reduktion af social kompleksitet”, 1968

Tre gyldne middelveje: Fejhed - mod - dumdristighed Aristoteles (384-322) ”Den nikomacheiske etik” Social kreativitet (iv) Middelvej Et menneske med veludviklede dyder (græsk phronesis, kløgt) forstår at vælge den rette midte mellem to yderpunkter – den gyldne middelvej Tre gyldne middelveje: Fejhed - mod - dumdristighed Nærighed - gavmildhed - ødsel Ubehersket - besindighed - ligeglad

Social kreativitet (v) Flow En mental tilstand mellem begejstring og kontrol, hvor vi oplever os selv fuldt ud opslugt af det, vi beskæftiger os med. Flow er ekstase, fordi vi er ved siden af os selv. Vi glemmer os selv og ”bliver ét” med den aktivitet, vi udfører. En oplevelse af, at alt falder på plads, hvor tid og sted ophører, og vores aktivitet giver mening og nydelse, mens vi gør det. Mihály Csíkszentmihályi ”Flow: The Psychology of Optimal Experience”, 1990

Al sand hjælpen begynder med ydmygelse: Søren Kierkegaard ”Synspunktet for Min Forfatter-Virksomhed”, 1859 Social kreativitet (vi) Ydmygelse Al sand hjælpen begynder med ydmygelse: Hjælperen, den empatiske, må først ydmyge sig under den, hun vil hjælpe. Tjene, ikke herske; være den tålmodigste, ikke den herskesygeste. En villighed til indtil videre at affinde sig med at have uret og i ikke at forstå, hvad den anden forstår. ”at man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der.”

Social kreativitet (vii) Tolerance Evnen til accept af den andens synspunkter og normer, uanset om man er enig eller uenig. En evne der beror på skellet mellem accept af den andens ret til at ytre sig og respekt for den andens dømmekraft. John Locke ”Et brev om tolerance” 1689

Social kreativitet (viii) Perspektivskifte Mængdecirkler x,y,z = enkelte perspektiver (eks. normalisering og særligt omsorgshensyn; hensyn til borger, personale og myndighed). Fællesområdet = den sociale handling, opgave, arbejde. Venn-diagrammet viser: Perspektiver er noget man vælger Muligheden for at skifte frem og tilbage mellem perspektiver To eller flere perspektiver kan være i anvendelse samtidig om samme genstand (sociale handling, opgave, arbejde). E. Tranekjær Rasmussen ”Bevidsthedsliv og erkendelse” 1956

Social kreativitet (ix) Alternativ Tænke i alternativer Håndtering af etiske problemer og dilemmaer er en kreativ aktivitet, der kræver overblik og nytænkning. Dilemmahåndtering Håndtering af etiske dilemmaer kræver etisk bevidsthed, dømme-kraft og refleksion.

Social kreativitet (x) At huse nogen Evnen til åbenhed og modtagelighed er en kreativ dimension af social- og omsorgsarbejde – ikke mindst empati. Evnen til at rumme den anden, det andet, det fremmede og anderledes, uden at miste sig selv.