Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen – og vejen dertil…
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
I NFORMATIONSMØDE FOR FORÆLDRE PÅ B RØRUPSKOLEN. Onsdag den 14. maj 2014.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Præsentationens transcript:

Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret 2014-15

Hvorfor er det nødvendigt? Vi vil gerne ruste jeres børn til fremtiden, men men! Det er svært at spå... Især om fremtiden... Storm P

Hvad skal man mon kunne? Hvis viden og kreativitet er de afgørende evner i fremtiden? Jesper Bo Jensen

Kreativitet og evnen til at tænke selv Fleksibilitet – evnen til at leve under konstante forandringer Faglighed – og faglig fleksibilitet – evnen til at udvikle sin egen forståelse Evnen til at lære Social navigationsevne Rummelighed og bredde

Vi skal turde være skole og opøve elevernes evne til at tænke selv opøve elevernes evne til at lære selv

Reformen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, som de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis

Pejlemærker i RD Undervisning og aktiviteter skal løfte alle elever fagligt, personligt og socialt Undervisning og aktiviteter skal understøtte og udvikle elevernes engagement Undervisning og aktiviteter skal understøtte og udvikle elevernes trivsel Undervisning og aktiviteter skal differentiere og skabe rammer for at understøtte elevernes mulighed for at forfølge deres egne interesser i deres læring.

Mål version 1 Alle elever får en samtale med en primærvoksen om deres læring og progression ca. hver fjortende dag Alle elever får mulighed for at forfølge deres interesser i deres læring i løbet af ugen.* Der udvikles en udviklingsbog for eleven, som læringssamtalerne tager udgangspunkt i.*  

Hyppige samtaler med eleven Elementer i spil Træning Bevægelse Følg din nysgerrighed Hyppige samtaler med eleven Holddeling Pauser Mødelommer

Fakta Timetallet i dansk, matematik, natur/teknik og musik forhøjes på de forskellige klassetrin. Der indføres engelsk på 1. og 2. klassetrin og 2. fremmedsprog (tysk på DRG) i 5. klasse. Der indføres obligatorisk valgfag fra 7. klasse. Motion og bevægelse skal indgå i skoledagen med gennemsnitlig 45 minutter om dagen. Faget Håndværk og design erstatter sløjd og håndarbejde. Den nye understøttende undervisning kan varetages af lærere, pædagoger eller andre medarbejdere Eleverne tilbydes træning og fordybelse fra 2 – 3 timer hver uge.

Mål på DRG Alle elever får en samtale med en primærvoksen om deres læring og progression ca. hver fjortende dag Alle elever får mulighed for at forfølge deres interesser i deres læring i løbet af ugen Der udvikles en udviklingsbog for eleven, som læringssamtalerne tager udgangspunkt i

Helt konkret Samtaler mellem barn og voksen finder sted i Play and talk (Basisskolen) og Primærtid (Overbygningen) I begge afdelinger opfindes ”Følg din nysgerrighed” Der lægges TIB og TIBO ind i elevernes mødeplan sammen med forventning om bevægelsesaktiviteter i den fagfaglige undervisning Der udvikles trænings- og fordybelsestilbud på alle klassetrin.

Alle ændringer skal understøtte 2 ben hos den enkelte elev: 1. Eleven skal hjælpes til bedre kunne sætte sig mål for egen læring 2. Eleven skal hjælpes til at bedre at kunne vælge læringsindhold

0. klasse Basisskolen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00 – 9.00 Pædagog/BØ BØ.leder alene Pædago/BØ alene 9.00 – 10.00 10.10 – 11.00 Play and talk 11.00 – 12.00 Spise – voksen på skift i timen Spise – 1 voksen på skift i timen 12.00- 13.00 Pædagog alene 13.00 -14.00

1. – 3. klasse Basisskolen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.15 – 8.45 Morgensamling Læsebånd ´Læsebånd 8.45 – 10.15 Fag 10.15 -11.00 TIB/Play and talk 11.00 – 11.30 Spise 11.30 -13.00 13.00 – 13.45 Fag/Følg din nysgerrighed 13.45 – 14.15 Træning .

4. – 5. klasse Basisskolen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.15 – 8.45 Morgensamling Læsebånd ´Læsebånd 8.45 – 10.15 Fag 10.15 -11.00 TIB/Play and talk 11.00 – 11.30 Spise 11.30 -13.00 13.00 – 13.45 13.45 – 14.15 Træning Følg din nysgerring . 14.15 – 15.15 Følg din nysgerrighed

6. – 9. klasse Overbygn Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.05 – 8.50 Fag Samling/Følg 8.50 – 9.35 Følg din nys 9.35 -10.20 10.20 – 10.30* Rådighedstid 10.30 – 11.15 11.15 – 12.00 12.00 – 13.00 Spise 13.00 – 13.45 Primærtid Fag/TIBO 13.45 – 14.30 14.30 – 15.15 15.15 – 15.45 Træning

6. – 9. klasse Overbygning Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.05-12.00 Emne 12.00-13.00 Spise 13-14.05 Træning Træning 6.kl. 14.05-15.05 Model for uger, der er tilrettelagt med ikke fagfaglig tilrettelagt undervisning

Digitalisering Der er jo også lige det med digitaliseringen! Hvert barn fra 3. klasse til 8. klasse får hver sin iPad 9. klasse medbringer eget device Det stiller nye og store krav til vores lærere og pædagoger

Implementeringshastighed Vi går med små skridt Vi ændrer med rettidig omhu Vi har sjælen med Vi gør en god skole bedre! - Og vi glæder os!