DANSKE KREDS I TEKST OG BILLEDER GENERALFORSAMLING?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Generalforsamling 2008 Valg af dirigent
Strategi-dage for redaktion, kursusudvalg, webmaster og bestyrelsen Kolding torsdag og fredag den 13/ Fagforum for Børnefysioterapi som specialebærende.
DANSKE KREDS I TEKST OG BILLEDER GENERALFORSAMLING?
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
12. marts 2013Årsmøde Orientering fra udvalg - facebook Gammel gruppe nedlagt Spritny gruppe oprettet 1. marts Lokalafdelingnordfyn Mål: levende,
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
GENERALFORSAMLING 30. MARTS Afstemningsresultater De elektroniske stemmedimser blev brugt flittigt under Kreds Øst’s generalforsamling. Her kan.
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Formål med lokalpolitisk indsats Hvad vil vi opnå? Hvordan vil vi gøre det? 1Basiskursus september 2012 Bente Röttig.
GWCDK struktur.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
De Aktive Kultur Samvær Fitness Netværk De Aktive Generalforsamling 16. maj 2012.
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Skabelon til strategisk plan
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Overvejelser for bestyrelsen
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
Inspiration og viden i din hverdag RANDERS BIBLIOTEK.
Velkommen til Generalforsamling i SAK 77 Tirsdag d Svømmecenter Nordvest.
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Sådan skaber vi et kampagnekorps Baggrund Foreningen skal bruge flere frivillige til centrale og lokale events For fortsat at sikre midler til foreningens.
Lean Netværk AAU.
Februar 2008 GENERALFORSAMLING 2008 side 1 af 4 Vi har hermed fornøjelsen at indkalde til den Ordinære Generalforsamling i DIN Grundejerforening I år fremlægger.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Danske Handicaporganisationer Handicapbevægelsens paraplyorganisation siden 1934.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Formandsberetning for SIG-hjerteinsufficiens 2008 under FS K&T Formandsberetning for SIG-hjerteinsufficiens 2008 under FS K&T.
Få hjælp & informationer Modul 2 Nyhedsbrev DSI-Nyhedsbrev - Udgives 4 gange om året. Læs om DSI's arbejde lokalt og centralt, om ny lovgivning og om.
Tilsynspligt en større indsigt i skolens gang og virke Bliver en del af skolen indefra. tidlig information om - og mulighed for at kommentere på skolens.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Velkommen til Grundkursus Tema 1
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
Krav til tillidsrepræsentanten Modul 2 Forventninger Når man repræsenterer DSI i råd, nævn eller udvalg - er det vigtigt, at man fremfører DSI’s synspunkter.
VirksomhedsnetværkCabi – Danmarks største netværk for socialt ansvarlige virksomheder 1.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Temadag for kommende RBR-repræsentanter 18. maj 2010.
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Velkommen til Fællesledermøde. Program for i dag.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Vision 2020 En 5 års plan for arbejdet i Dansk Orienteringsforbund Planen justeres ved årligt strategi seminar i august. Vision 2020 skal godkendes på.
Hjerteforeningen ♥ Hjerteforeningen er en af Danmarks største private sygdomsbekæmpende organisationer med  medlemmer. Vi arbejder med forskning.
Sekretær Introduktion til arbejdet som klubsekretær Sekretær1.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
FTF FTF er danskere − FTF er hovedorganisation for offentligt og privat ansatte. − FTF har 81 medlemsorganisationer. − FTF er.
Lønforhandling. De vigtigste pointer Lønforhandling foregår hele året Der er penge – det er et spørgsmål om, hvem der får dem Din tillidsrepræsentant.
Landsorganisationen i Danmark Velkommen til LO. Landsorganisationen i Danmark FAKTA LO’s medlemsforbund har ca. 1,1 millioner medlemmer Ca offentligt.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Overordnede bestemmelser
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Bestyrelse – hvad er det?
FTF FTF er danskere FTF er hovedorganisation for offentligt og privat ansatte. Medlemstallet er steget med i løbet af.
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Vurderingsramme for vagtplanlægning på sygehuse
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

2014 . DANSKE KREDS I TEKST OG BILLEDER 03-04-2017 GENERALFORSAMLING? EWC? 2014 HVEM ER HVOR?

INTRODUKTION Kære tillidsmand Denne publikation er lavet som en introduktion til dig - den indeholder nogle praktiske oplysninger, som er gode at kende til, når du begynder i dit nye hverv. Den handler om alt fra vores struktur, arrangementer til hvor du finder relevant information i det daglige. Velkommen i Danske Kreds og Finansforbundet. God læselyst! Bestyrelsen i Danske Kreds

INDHOLD Finansforbundets struktur .............. 03-04-2017 INDHOLD Finansforbundets struktur .............. Hvem er hvor i Danske Kreds? ........ Kredsbestyrelsens opgaver ............. Faste arrangementer ....................... Kommunikation ............................. Samarbejde – nationalt .................. Samarbejde – internationalt ............ Kontakt......................................... s. 4 s. 9 s. 11 s. 14 s. 17 s. 20 s. 23 s. 25 Publikationen er senest opdateret januar 2014

FINANSFORBUNDET FINANSKREDSE: KREDS NORD KREDS SYD 03-04-2017 Finansforbundets struktur FINANSFORBUNDET FINANSKREDSE: KREDS NORD KREDS SYD KREDS ØST inkl. Grønland & Færøerne ASSURANDØR KREDSEN

FINANSFORBUNDET Virksomhedskredse: (landsdækkende) Finansforbundets struktur FINANSFORBUNDET Virksomhedskredse: (landsdækkende)

LANDSMØDE OG REPRÆSENTANTSKAB Finansforbundets struktur LANDSMØDE OG REPRÆSENTANTSKAB Landsmødet er Finansforbundets øverste myndighed. Her vælges formandskab, og de fremadrettede politikker vedtages. Repræsentantskabet udpeges af kredsene og er rådgivende og kontrollerende over for hovedbestyrelsen imellem landsmøderne. C E N T R A L T Landsmøde Repræsentantskab Hovedbestyrelse Generalforsamling Bestyrelse D E C E N T R A L T Områdetillidsmænd Tillidsmænd

HOVEDBESTYRELSEN Landsmøde Repræsentantskab Hovedbestyrelse Finansforbundets struktur HOVEDBESTYRELSEN Hovedbestyrelsen består af 17 personer: Et formandskab på 3 personer samt 14 personer, som er udpeget af kredsene. Vores repræsentanter i hovedbestyrelsen (HB) er: C E N T R A L T Landsmøde Repræsentantskab Hovedbestyrelse Generalforsamling Bestyrelse Knud Grøngaard Beskæftigelse og velfærd (ansv.) Formand for FTF-A D E C E N T R A L T René Holm Arbejdsliv og karriere (ansv.) Beskæftigelse og velfærd Økonomi Bestyrelsen for FTF-A Steen Lund Olsen Forhandlingsudvalget Områdetillidsmænd Tillidsmænd

DANSKE KREDS Landsmøde Repræsentantskab Finansforbundets struktur DANSKE KREDS C E N T R A L T Landsmøde Repræsentantskab Hovedbestyrelse Generalforsamling Bestyrelse Danske Kreds er den faglige organisation for ansatte i Danske Bank-koncernen. Generalforsamlingen er kredsens øverste myndighed. Det er generalforsamlingen, der vælger kredsens bestyrelse. Bestyrelsen består af 12 medlemmer. Tillidsmænd (TM) vælges af og blandt medlemmerne. Områdetillidsmænd (OTM) vælges af og blandt tillidsmændene. Der er 209 tillidsmænd i Danske Bank i Danmark. 38 af dem er samtidig områdetillidsmænd. D E C E N T R A L T Områdetillidsmænd Tillidsmænd

KREDSBESTYRELSEN Hvem er hvor? Formandskabet: Steen Lund Olsen, formand Carsten Eilertsen, næstformand Susanne Arboe Dorte Bielefeldt Kirsten Ebbe Brich Knud Grøngaard Kirsten Guntofte Christian Hansen René Holm Sanne Lauridsen Gerner Svendsen Peter G. Sørensen

SEKRETARIATET Hvem er hvor? Faglige konsulenter: Politisk koordinator: Elin Bech (Kontorleder) Malia Barrou Lisbeth Hansen Politisk koordinator: Anders Lyager Olsen Sekretariats-medarbejdere: Lene Merrild Inge-Lise Wie Kommunikations-konsulent Thilde Lejre

Kredsbestyrelsens opgaveR 03-04-2017 Kredsbestyrelsens opgaver Kredsbestyrelsens opgaveR Danske Kreds' opgave er at varetage medlemmernes sociale, økonomiske og faglige interesser. Det gør vi ved at påvirke og deltage i Finansforbundets samlede arbejde, ved at samarbejde med og påvirke ledelsen af Danske Bank og via en række opgaver og projekter rettet direkte mod medlemmer og tillidsmænd i Danske Kreds. Tillidsmænd og områdetillidsmænd samarbejder og påvirker lokalt, mens kredsbestyrelsen samarbejder og påvirker centralt. I kredsbestyrelsen er arbejdet struktureret i projekter og en række politiske funktioner. Danske Kreds' mission, vision, politiske mål og strategi er altid styrende for det arbejde, vi laver. Du kan finde det hele samlet i kredsens strategi på hjemmesiden.

FUNKTIONER OG PROJEKTER Kredsbestyrelsens opgaver FUNKTIONER OG PROJEKTER Funktioner De politiske funktioner er fx at være bestyrelsens politisk ansvarlige for et af de ansvarsområder som Finansfor-bundet har nedsat, at være medlem af samarbejdsudvalget eller af Finans-forbundets hovedbestyrelse. Hvem der varetager hvilke funktioner, kan du se på Finansnet. Selve funktionsbeskrivelserne er under udarbejdelse. Projekter Projekterne kan enten være tilbagevendende projekter som overenskomstforhandlinger og tillidsmandsseminar eller det kan være projekter, der er rettet mod noget sker her og nu. I kredsens strategi kan du se, hvad kredsbestyrelsen vurderer, er det vigtigste at arbejde med. Projekterne tager afsæt i dette

OTM-STRUKTUR OG KONTAKTPERSONER Kredsbestyrelsens opgaver OTM-STRUKTUR OG KONTAKTPERSONER Danske Kreds og Group HR definerer rammerne for valg af OTM. De områder, som tillidsmandsstrukturen er inddelt i, kan ses i tillidsmandsaftalen. Afhængig af områdernes størrelse kan områdets tillidsmænd vælge mellem en og tre OTM. Hvor mange OTM, der kan vælges i det enkelte område, kan også ses i tillidsmands-aftalen. Der er i alt er der 38 OTM i Danske Kreds. Til hvert område er knyttet kontaktpersoner fra kredsbestyrelsen, hvis primære rolle er at støtte og coache OTM. Kontaktpersonerne er bindeled mellem området og Danske Kreds og har yderligere ansvaret for, at Modul 1 og Modul 8-samtalerne bliver gennemført. Der afholdes årligt to møder (januar og august) mellem kontaktpersonerne og OTM-områderne. Se oversigten over OTM og kontaktpersoner på Finansnet.dk/Danske Kreds/Områdetillidsmænd Danske Kreds

Faste arrangementer GENERALFORSAMLING Generalforsamlingen afholdes hvert år inden udgangen af maj måned. Generalforsamlingen er kredsens øverste myndighed. Udover at tage stilling til regnskabet og vælge formand, bestyrelsesmedlemmer og -suppleanter og revisorer, så drøfter generalforsamlingen kredsens arbejde og emner der er væsentlige for medlemmernes hverdag.

Faste arrangementer TM-SEMINAR Der afholdes årligt TM-seminar. Det sker som regel i september. Her får tillidsmændene mulighed for at styrke deres kompetencer og netværk ved at deltage i faglige og sociale aktiviteter. En af aktiviteterne er en åben debat med koncernledelsen og kredsbestyrelsen om aktuelle fokusområder i Danske Bank-koncernen.

Faste arrangementer MEDLEMSMØDER Danske Kreds holder i løbet af året en række medlemsmøder rundt omkring i landet. Her kan medlemmerne møde såvel tillidsrepræsentanter som kredsbestyrelsesmedlemmer i åben debat. I ulige år holder Danske Kreds lokale medlemsmøder. Her er det den lokale tillidsmand der inviterer og står for arrangementet og dagsordenen. De lokale emner er altså omdrejningspunktet. I 2013 var det fx emner som trivsel og Plan B der var centrale. I lige år holder Danske Kreds store medlemsmøder, hvor op mod 200 medlemmer deltager. Her er det kredsbestyrelsen der står for møderne.

KOMMUNIKATION TIL MEDLEMMER Hjemmesiden www.danskekreds.dk bruger vi til at formidle nyheder om arrangementer og aktuelt fra Kredsen. Her kan du finde den aktuelle overens- komst, kontaktoplysninger, udgiftsbilag og andet materiale. Tilmeld dig nyhedsbrevet så du altid får besked, når der er nyt på siden. Gå ind på siden under ”Nyheder” og meld dig til vores nyhedsmails. Danske Kreds udgiver hvert kvartal et medlemsblad, som sendes til medlemmernes privatadresse. Bladet findes også på hjemmesiden. Du er altid velkommen til at skrive til os på mail@danskekreds.dk, hvis du har en idé til en god historie.

KOMMUNIKATION TIL TILLIDSVALGTE Danske Kreds sender ved behov mails med tillidsmandsinformationer med vores afdelingspostkasse (R3908) som afsender. Informationerne kan handle om alt fra arrangementer, referater, materiale til medlemmer, møder eller konkrete problemstillinger. Nogle informationer er alene til dig som tillidsvalgt, andre er til formidling til medlemmer. Det fremgår af den enkelte mail.

Kommunikation FINANSNET Finansnet.dk er Finansforbundets værktøj, som både tillidsvalgte og Danske Kreds har adgang til. Formålet med Finansnet er at understøtte videndeling og samarbejde på tværs af afdelinger/kredse og geografi. Tillidsmænd bliver oprettet som brugere, når de er valgt. Log-in på Finansnet foregår med NemID. Under KREDSE/Danske Kreds ligger forskellig information, der er relevant for tillidsmænd, områdetillidsmænd og kredsbestyrelsen. Find Danske Kreds’ Quick Guide til Finansnet.dk på forsiden af Danske Kreds’ del af Finansnet.

SAMARBEJDSUDVALG Samarbejdsudvalgets (SU) opgaver er bl.a. at drøfte: Samarbejde - nationalt SAMARBEJDSUDVALG Samarbejdsudvalgets (SU) opgaver er bl.a. at drøfte: generelle forhold af betydning for arbejds- og personale- forhold i koncernen. koncernens økonomiske situation (løbende informationer, nøgletal mv.) beskæftigelsessituation mv. i koncernen. SU består af 14 personer. Syv repræsentanter fra ledelsen, seks medarbejderrepræsentanter fra Danske Kreds og en repræsentant fra personaleorganisationen i Danica Pension. De seks repræsentanter fra Danske Kreds er formandskabet samt den politiske sekretær, den politiske overenskomst- og sagskoordinater, den politisk ansvarlige for Arbejdsliv og Karriere og den politisk ansvarlige for Kompetence

Samarbejde - nationalt DET LOKALE SAMARBEJDE Problemer og uoverensstemmelser løses bedst så lokalt som muligt (se Problemløsningshuset på næste side). § 8-samtale: Forventningerne til samarbejdet mellem den enkelte tillidsmand og nærmeste leder skal afstemmes hvert år. Det sker i den årlige § 8-samtale, som du bliver indkaldt til i maj måned. Du og din leder får en mail fra koncernen med link til et samtaleskema. Skemaet bliver gemt i din udviklingssamtalemappe. Du kan læse mere i overens-komsten, afsnit 6.

Voldgift/Arbejdsret/Domstolene 03-04-2017 Samarbejde - nationalt PROBLEMLØSNINGSHUSET Områdetillidsmand Tillidsmand Afdelings- /områdechef Nærmeste chef Voldgift/Arbejdsret/Domstolene Sekretariatet HR service Formandskabet HR-direktør f Problemløsning/sagsbehandling: Problemer søges løst så tæt på medlemmet som muligt. Tillidsmand, OTM og evt. sparring med en kontaktperson i kredsen, jfr. de forskellige teams på planchen før. - Herefter tager sagsbehandlergruppen over - derefter formandskabet i forhold til personaledirektøren - FA og Finansforbundet - I sidste ende faglig voldgift eller arbejdsretten Et problem søges løst på lavest muligt niveau, men kan gå hele vejen op i systemet

INTERNATIONALT SAMARBEJDE 03-04-2017 Samarbejde - internationalt INTERNATIONALT SAMARBEJDE Danske Bank og hele finanssektoren bliver i stigende grad internationaliseret. Derfor indgår både Finansforbundet og Danske Kreds i internationalt samarbejde på forskellige måder og niveauer: Finansforbundet deltager i opgaverne i: UNI – Union Network International NFU – Nordiska Finansanställdas Union Danske Kreds deltager i: Danske Unions EWC - Danske Bank Group European Works Council

EWC – EUROPEAN WORKS COUNCIL 03-04-2017 Samarbejde - internationalt EWC – EUROPEAN WORKS COUNCIL Danske Bank Group European Works Council (EWC) er det internationale samarbejdsudvalg i koncernen. EWC’et mødes to gange årligt og indkaldes derudover, når der er behov. Koncernen er fast repræsenteret ved HR-ledelsen, mens øvrige medlemmer af ledelsen deltager afhængigt af dagsordenen. Der er 19 medarbejderrepræsentanter fra 12 forskellige lande i EWC’et. Danske Kreds er repræsenteret ved formandskabet samt to bestyrelsesmedlemmer med relevante funktioner. Danske Bank Norway Danske Bank Finland EWC’et er dér, hvor ledelsen informerer og konsulterer medarbejderne om udviklingen i koncernen og andre emner, som har betydning for medarbejdere i flere lande som fx organiseringen af koncernen og koncernbrede initiativer som berører medarbejderne. Danske Bank Sweden Danske Bank Estonia Danske Bank Northern Ireland Danske Bank Danske Bank Latvia Danske Bank Lithuania Danske Bank Hamburg Danske Bank Ireland Danske Bank Poland Danske Bank Luxembourg

KONTAKT Danske Kreds Carl Gustavs Gade 2, 2. 2630 Taastrup 03-04-2017 Kontakt os KONTAKT Danske Kreds Carl Gustavs Gade 2, 2. 2630 Taastrup Tel.: (+45) 45 14 01 11 Fax: (+45) 45 14 99 15 Mail: mail@danskekreds.dk Kontoret er åbent: Mandag – torsdag: 8.30 – 16.00 Fredag: 8.30 – 15.00