Vedligeholdelse af private vandløb under veje

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Har VIP’ere en formidlingsforpligtelse – og hvor langt rækker den i givet fald? Praksisudvalgets konference 23/ om forskningsformidling Oplæg ved.
Advertisements

Talsmandsseminar september 2010
Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Tilskudsordninger til finansiering af fosforvådområder Informationsmøder for kommuner 2012 Kristina Larsen NaturErhvervstyrelsen, Tønder.
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Når borgerne klager v. Katrine Langballe
Side 6Side 3 hittegods: Under oprydning finder du bag en stol en læderjakke med en tegnebog. Tegnebogen indeholder ingen penge, kun kørekort,dankort,sygesikringsbevis.
Vandløbsloven, regulativer og vandløbs-sager
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Jordvarmeboringer Jens.
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
Dansk Forening for Udbudsret Medlemsmøde 20. januar 2011
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Stiftende generalforsamling
Private fællesveje Drift og vedligeholdelse mm. Drift og vedligeholdelse mm. Ved: Vejchef, Mohamed Ouazzani.
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Miljøskadeloven Miljøskader & overhængende fare for miljøskader
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
1 Omvalg – Skattedepartementets kommentar til forlig !
Private veje - istandsættelse og vedligeholdelse
Velkommen til Konference om kommunernes rolle i udbredelsen af bredbånd og mobildækning.
Naturvurdering i forbindelse med revurdering af husdyrbrug Thomas Løkkebø Landbrugssagsbehandler v. Esbjerg Kommune Kolding d. 16. maj 2013.
Oplæg til generalforsamling i Sdr. Nyrup grundejerforening Juridisk responsum Skrevet af advokat Gitte Espensen Hangshøj.
Kloakering i den spredte bebyggelse
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
Ydernumre Grundkursus for samarbejdsudvalgsmedlemmer 2009.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Hvordan udarbejdes en indsatsplan?
Temadag den 26. januar 2010 ATV Jord og Grundvand v/Lene Juul Nielsen Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke – juridisk/administrativ.
Forholdet til kunderne
Naturhensyn - genopretning Tanker fra en kommune Anja A. Hansen Naturmedarbejder, Lyngby-Taarbæk Kommune.
Recipientkvalitets-planlægning og vandløbsloven Miljøplanlægning 6. Kursusgang Mandag den 20. september 2004.
Handel med korn mellem landmænd
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Perspektivering og afslutning Lars Gunnarsen Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Spørgsmål Bekendtgørelse om eftersøgning og aflivning af nødstedt vildt (Bekendtgørelse nr. 417 af 27. april 2007) Udskriv præsentationen og klip kortene.
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Seminar 19. marts  Søren Hansen,  Deltidslandmand – tidligere folkeskolelærer  Gunderød, Fredensborg Kommune  Sekretær Danske Vandløb.
Grundkursus i § 3 sagsbehandling Naturbeskyttelse historisk Formålsparagraffen § 1 Øvrigt indhold.
Paradigme og vejledning: VINTER- OG RENHOLDELSESREGULATIV Siden sidst...
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
13. december 2006, side 1 Bygningsinspektørmøde i Lejre 3. marts 2010 Gennemgang af Naturklagenævnsafgørelser 1.Håndhævelse af en privatretlig.
Privates efterforskning Persondatalovens regler V/Jakob Lundsager.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
Brønderslev Kommune Den 14. juni 2016 Tema: Forældre der går fra hinanden i relation til daginstitution og skole. Ved Lotte Bjerring Jurist, advokat, ekstern.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Dokumentationskrav ved.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Fraflytningstvister / Katrine Kubel
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Vintertjeneste på fortove
Center natur, miljø og trafik
Kontakt til deltagerne
Personligt Tillæg Folkepension.
Forslag til udgiftsfordeling til kystsikring
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
Huslejenævnskonferencen oplæg om forbrugsregnskaber og husordenssager
Præsentationens transcript:

Vedligeholdelse af private vandløb under veje Har vi sovet i timen?

Skov- og Naturstyrelsen udtaler 1. nov. 2004: ”Efter vandløbslovens §35 påhviler forpligtelsen til at vedligeholde private vandløb, herunder private rørlagte vandløb, bredejeren (=bgrundejeren) For rørlagte vandløb/drænsystemer, der forløber under en vej, påhviler forligtelsen grundejerne på hver side af vejen – hver for halvdele. Det gælder uanset om det er en offentlig eller privat vej” !!!!

Vandløbsloven siger: § 35. Vedligeholdelsen af private vandløb påhviler bredejerne, medmindre der efter stk. 3 eller efter § 36 er truffet anden bestemmelse. Stk. 2. Såfremt vedligeholdelsesbyrden forøges som følge af regulering af vandløb eller anlæg af nye vandløb, skal de grundejere, som pålægges udgifter ved de nævnte foranstaltninger, afholde de forøgede vedligeholdelsesudgifter i forhold til hver enkelts nytte af foranstaltningen. Stk. 3. Spørgsmål om vedligeholdelsesbyrdens fordeling kan indbringes for vandløbsmyndigheden. I mangel af forlig kan spørgsmålet forlanges indbragt for taksationsmyndighederne efter §§ 57 og 58 i lov om offentlige veje. Om sagens behandling for taksationsmyndighederne finder bestemmelserne i §§ 53-55, 58 a-62, 66 og 67 i lov om offentlige veje tilsvarende anvendelse. § 36. Vandløbsmyndigheden kan fastsætte bestemmelser om vedligeholdelsens omfang og udførelse, herunder om der skal foretages opsamling af afskåret grøde.

Vejloven siger: § 106. Arbejder på ledninger i eller over kommuneveje, herunder nødvendig flytning af ledninger m.v. i forbindelse med vejens regulering eller omlægning, bekostes af vedkommende ledningsejer, medmindre andet er særligt bestemt ved overenskomst eller kendelse afsagt af en ekspropriationskommission nedsat i henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom eller afgørelse truffet af en kommunalbestyrelse efter vandforsyningslovens §§ 37 og 38, jf. § 40. Stk. 2. Samme regler som nævnt i stk. 1 gælder med hensyn til arbejder på hovedlandeveje, medmindre andet følger af § 20. Stk. 3. Arbejder på ledninger i eller over offentlige veje udføres af vedkommende ledningsejer, medmindre andet særligt er bestemt. Vejbestyrelsen kan dog kræve selv at udføre vejarbejder i forbindelse med ledningsarbejder, 1) hvor der er behov for at koordinere ledningsarbejdet med andre arbejder på vejarealet, 2) når ledningsejeren ikke overholder vilkår stillet i forbindelse med en tilladelse efter stk. 4, eller 3) når hensyn af tilsvarende vægt gør sig gældende.

Folketingets ombudsmand udtaler 11. maj 2011 på baggrund af klage: ” Styrelsen her henvist til…….at det er fast antaget i praksis at vejejeren ikke har vedligeholdelsespligten i de tilfælde hvor drænet blot passerer under vejen. Pligten påhviler de grundejere, der ejer jorden på hver side af vejen. Styrelsen har anført at denne fortolkning af ”bredejer” i lovens §35 ikke har været anfægtet af domstolene” ” Du (klager; red) mener, at styrelsens manglende identifikation af den administrative praksis og undladelse af at kvalificere styrelsens fortolkning af §35. stk. 1, er retssikkerhedsmæssigt problematisk” ”Styrelsen har oplyst om de retsregler, som afgørelsen er truffet efter. Desuden har styrelsen redegjort for indholdet af sin fortolkning af §35 stk.1. Herudover har styrelsen henvist til sin praksis på området og i den forbindelse henvist til et brev af 5. november 2003 fra SNS til Vojens Kommune. Jeg (ombudsmanden; red) mener på den baggrund ikke at der er udsigt til at jeg vil kunne krritisere By- og Landskabsstyrelsens begrundelse for afgørelsen. Jeg har heller ikke grundlag for at tilsidesætte styrelsens oplysning om praksis, og jeg har heller ikke i øvrigt fundet grundlag for at anfægte denne praksis”

Naturstyrelsens brev til Kolding kommune 29. juni 2011 ”Den nævnte praksis skal ses i sammenhæng med de udtrykkelige bestemmelser om ”gæsteprincippet i hhv §106 i lov om offentlige veje og 70 (51) i lov om private fællesveje. Ifølge disse bestemmelser skal arbejder på ledninger i eller over veje bekostes af den, der ejer ledningerne. Vejejeren er i den situation, hvor et rørlagt vandløb passerer under vejen, typisk ikke ”ledningsejer””

Natur- og Miljøklagenævnets stadfæstelse af 29 Natur- og Miljøklagenævnets stadfæstelse af 29. januar 2013 af Helsingør Kommunes afgørelse ”Natur- og Miljøklagenævnet stadfæster Helsingør Kommunes afgørelse af 11. juni 2012 om, at klagerne har vedligeholdelsespligten med det rørlagte vandløb under (adresse 1) og afgørelsen står således ved magt” ”Det er fast antaget i praksis, at vejejeren ikke har vedligeholdelsespligten i de tilfælde, hvor et privat vandløb passerer under vejen, da vejejeren ikke anses for at være bredejer i lovens forstand. Pligten påhviler de grundejere, der ejer jorden på hver sin side af vejen, jf. Vandløbslovens §35 stk 1. Praksis skal ses i lyset af de såkaldte gæsteprincip i §106 om offentlige veje og §70 i lov om private fællesveje. ”Natur- og Miljøklagenævnet finder, i overensstemmelse med den praksis, der har været i By- og Landskabsstyrelsen, og som Folketingets Ombudsmand efterfølgende har tilsluttet sig, at vedligeholdelsespligten som udgangspunkt påhviler de grundejere, der ejer jorden på hver sin side af vejen”

Opsummering Skov- og Naturstyrelsen sidestiller vandløb med ledningsanlæg, hvorved det fastslås som praksis, at det er ledningsejerne, der skal bekoste vedligeholdelsesarbejder i vejen jf. §106 i vejloven Ombudsmanden finder ikke grund til at anfægte praksis vedrørende ”gæsteprincippet” og finder heller ikke anledning til at anfægte at vandløb sidestilles med ledningsanlæg ”Natur- og Miljøklagenævnet stadfæster Helsingør Kommunes afgørelse af 11. juni 2012 om, lodsejerne på hver side af vejen har vedligeholdelsespligten under vejen.

Konsekvenser Vandløb er blevet til ledningsanlæg!!!! Hvad skete der med nytte og gavn- princippet i vandløbsloven? Ny praksis eller? Store omkostninger for lodsejere op- og nedstrøms veje, hvor disse krydser vandløb. Mange vandløbssager!!