Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Hjerterum og opsøgende funktion
Set i forældreperspektiv
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Når lærere samarbejder med forældre
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hierarki for styringsredskaber
Forædremøde den
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Måltidet – lyst og fællesskab
Inklusion i Børneinstitution Højme
Fælles forældremøde Thurø
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Kortlægningsundersøgelsen 2013
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Følfods historie Naturbørnehaven en lokal ide En gruppe lokale forældre udarbejder et oplæg til en skovbørnehave Forældregruppen præsenterer.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Konsultative praksisformer i PPR
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
BUPL’s syn på små og store institutioner
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Det gode forældresamarbejde FOA vuggestuekonference Dorthe Boe Danbjørg, Næstformand Forældrenes Landsforening Det gode forældresamarbejde OrganisatoriskUformeltFormelt.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Vi designer børneliv, som giver livsduelige børn..
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
FOA Landskonference 2006 Børn med særlige behov i Vejle Kommune V/ Ole Robenhagen, ledende psykolog, PPR-Vejle Kommune.
Forældrenetværk i Stampe. Hvem er Stampe? Hvorfor lave forældrenetværksgrupper Kort oplæg om forældrenetværksuddannelsen Leg med spørgsmål Netværksmøderne.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Ledelsens betydning for at lykkes!
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Inspirationsworkshop med fokus på
Strategiske pejlemærker
Præsentationens transcript:

Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch Kvalitet under pres Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch

Præsentation Dagtilbudschef siden 1998 4 år i Rudersdal – Birkerød og Søllerød Medlem af BKF’s landsnetværk for dagtilbudschefer Næstformand i Hovedstadsregionen Pædagog fra 1979

Temaer for oplægget Man skal ikke gøre mere af det samme Nye organisationsformer Organisering af det pædagogiske arbejde Den pædagogiske indsats Det fysiske rum

Man skal ikke gøre mere af det samme Besparelserne i kommunerne kræver andre løsninger – de nye lovkrav forudsætter nye løsninger Der må ændres på det meste. Fra anvendelsen af den arbejdskraft, der er til rådighed, til organisering af arbejdet og mødevirksomheden Hvis vi blot vil det samme med nye opgaver/færre ressourcer/ større forventninger, nye lovkrav går det galt. Der skal tænkes nyt

Nye organisationsformer Områdeledelse og/ eller større børnehuse Bedre ledelse og fokus på personale og pædagogik Forvaltningens vigtigste samarbejdspartner i forhold til strategier for fremtidens institutioner og opgaveløsningen Udviklingsplan og kvalitetsrapport/virksomhedsplaner Tværgående opgaveløsning – eks. vis virksomhedsplan og deltagelse i fælles kommunale projekter Faglige ”eksperter” indenfor området Større enheder giver større mangfoldighed

Organisering af det pædagogiske arbejde Sygefraværsundersøgelse: Organisering i små grupper Kende rammen for dagligdagen også ved sygdom Hvordan anvender I de ressourcer, der er i børnehuset Pædagoger skal anvende deres faglighed – når børnene er der De pædagogiske medhjælpere/ PA’ere skal have primær ansvar for en række praktiske opgaver/en mindre gruppe børn og åbne/lukke Ungarbejdere kan tømme opvaskemaskiner og rydde op i værksteder Fordybelse Hvordan og til hvad bruger vi tiden med børnene Skab fordybelse midt på dagen for ansatte og børn, hvor ingen kan forstyrres

Organisering af det pædagogiske arbejde Digitalisering – projekt i Rudersdal Kommunikationsprojekt – undersøg hvad for ældre og ansatte efterspørger Børneintra og ”min rude” anvendes sammen med informationsskærmen – informationstorvet som eneste informationssted for forældre Forældre kan booke tid hos en pædagog – samtaler om børn foregår aldrig i de pædagogiske rum – men i møderum uden børn Understøtter det tværgående pædagogiske arbejde Pædagogerne skal dokumentere og evaluere via IT Hjemmesiden bliver for borgere

Organisering af det pædagogiske arbejde Mødevirksomhed Hvilket udbytte får vi af de møder, vi holder Hvad vil vi prioritere at drøfte sammen Hvem skal deltage i hvilke møder Skal møder holdes om aftenen

Den pædagogiske indsats Daginstitutionen løser en todelt opgave – den samfundsmæssige og i forhold til det enkelte barn. Hvilken opgave skal vi løse – gør det synligt, at børn lærer i fællesskaber og sammen med venner Definer og brug fællesskaberne som fundament for det pædagogiske arbejde Tilrettelæggelse af det pædagogiske arbejde – systematiser hverdagen Pædagogernes rolle og opgaver – de mindre grupper – alene med en gruppe giver nærvær og fordybelse Blå stue eksisterer ikke længere – opdel børnene anderledes – det gør også inklusionen lettere Planlægning og evaluering er en del af det direkte arbejde/kerneydelsen med børnene Afvis forstyrrelser fra andre ansatte og forældre – tænk hvis I var en skovbørnehave

Det fysiske rum Bygge nye og større børnehuse, som er indrettet til: Etablering af læringsmiljøer Plads til børn med særlige behov for støtte i fællesskabet og af ansatte Pædagogisk mangfoldighed, viden og sparring Fleksibilitet – lad rummet fortælle børnene, hvordan rummet og inventar og beskæftigelses-materialer kan anvendes