FRA IDE TIL FAKTURA Innovation i praksis.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Lederudvikling.
Analyse af eksterne og interne forhold
PRODUKTER – DEL 1. Ledergruppen • Melde ærligt ud og slå ihjel – i både drift og udviklingsprojekter gennem ledelsesmæssige prioriteringer • Skabe motivation.
Den nye rolle for design
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Arbejdsglæde.
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
Ledelse af innovative medarbejdere
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Talentinternat modul 3..
IS-Strategi.
Virksomheder - definition
4 trin til at skabe visuel identitet
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Konceptualisering af forretningsmodellen
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Fit for Fight skabeloner til videre arbejde september 2009.
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Forretningsmodeller Ulrik Blom
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Den lærende organisation
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
26. MAJ 2011 AARHUS UNIVERSITY LIBRARY - idé og baggrund PRÆSENTATION AF METTE THUNØ AARHUS DEN AARHUS UNIVERSITET.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Temadag for klubberne i Roskilde 2012 Af Direktør Jesper Reming Tangbæk, Børn og Kultur Børn og Kultur.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Forretning og Ledelse – Lektion 9
Tommy Engedal Kronborg
Innovation as a Core Business Process DTU Diplom Innovation Metode og Værktøjer Jan Schlunssen.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
1. CONOPA 29 august 2008 Trine Winterø 3 Hvorfor er patentagenternes liv farligt??
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Fra handling til forvandling Hele Vejen Rundt Fra handling til forvandling Ideen er skabt Susanne Løkke & John Mejlgren © 2011.
Skriv hver især jeres tanker på post it… Hvad tænker du om Innovation? I har 5 min.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
SUF - gevinstrealisering
Christian.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
An IP Strategy comprises
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Humanistisk Entrepreneurship 8 opsamling 1
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Business Model Generation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
10 grunde til hvorfor en digital strategi er altafgørende
PRODUKTER – DEL 1.
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

FRA IDE TIL FAKTURA Innovation i praksis

INNOVATIONS BOOT CAMP Betingelsen for at blive verdensmester i innovation er innovative leder, der er i stand til at transformere deres organisationer fra produktions- til innovationsmaskiner. Det er den samlede lære fra verdens tyve mest innovative virksomheder. I undersøgelsen "Innovation og ledelse" svarer 79% af lederne, at innovation har stor betydning for realisering af virksomhedens strategi, og i forlængelse heraf, at innovation har stor betydning for deres eget job, samt at det er det væsentligste krav de stiller til deres medarbejdere. Peter Drucker har påpeget, at det er en leders job at sørge for, ”gøre tingene rigtigt”. Det er direktørens job at ”de rigtige ting” bliver gennemført.

Forankring eller fiasko De 7 trin fra ide til faktura. 2 Slip tankekraften fri 7 3 Forankring eller fiasko Ten Types of Innovation 1 Viljen til forandring 4 6 Business Model Canvas The Re-match 5 The Game

Forankring eller fiasko 2 Slip tankekraften fri 7 3 Forankring eller fiasko Ten Types of Innovation 1 Viljen til forandring 4 6 Business Model Canvas The Re-match 5 The Game

Mening-viljen til forandring. Trin 1 Mening-viljen til forandring. Udvikle forståelse af hvad meningen med innovationen er, den skal være så ambitiøst, at alle kan se, at det når vi ikke ved ”business as usual”. Vandvid er at blive ved med at gøre det samme igen og igen og forvente forskelige resultater. Forsømmelighed er at gøre det samme igen og igen, selv om man ved at det er forkert.

Mening

Forankring eller fiasko 2 Slip tankekraften fri 7 3 Forankring eller fiasko Ten Types of Innovation 1 Viljen til forandring 4 6 Business Model Canvas The Re-match 5 The Game

Trin 2 Slip tankekraften fri. Hvordan overvinder man frygten for forandring? Hvordan udvikles nye ideer? Hvordan udvikler man evnen til at tænke på tværs af mange skakmatsituationer? Hvordan udvikler man en organisation til at bestå af ” Exchange Facilitators”?

Exchange facilitators What Drives Human Evolution and innovation ? Exchange facilitators

Stor intensitet HØJPOSITIV HØJNEGATIV Uoplagt Oplagt LAVPOSITIV ERNERGISK OG OPLAGT. HØJNEGATIV ERNERGISK, MEN ANSPÆNT Frygtsom Bange Vred Skuffet Rystet Hævngerrig Energisk Livlig Stimuleret Begejstret Samarbejdsvillig Hjernens Dirigent Uoplagt Oplagt Keder sig Uinteresseret Ærgerlig Irriteret Udbrændt Afslappet Søvnig Træt Udkørt Lav motivation LAVPOSITIV UERNERGISK, MEN AFSLAPPET. LAVNEGATIV UERNERGISK, MEN ANSPÆNT Lille intensitet

Forankring eller fiasko 2 Slip tankekraften fri 7 3 Forankring eller fiasko Ten Types of Innovation 1 Viljen til forandring 4 6 Business Model Canvas The Re-match 5 The Game

"Ten Types of innovation" innovation sat i system. Trin 3 "Ten Types of innovation" innovation sat i system. Hvis innovation udelukkende defineres som et nyt produkt eller service, ser man bort fra en større, integreret proces, der skal fungere sammenhængende for at opnå optimal innovation. "Ten Types of innovation" indfanger hele innovationsprocessens økosystem, fra essentielle organisatoriske strukturer og processer, til enestående kendetegn ved den vare eller tjenesteydelse, der skal udvikles. Lige så vigtigt er det, at konceptet afdækker de forskellige elementer af innovation samlede indvirkning på kunde-oplevelsen. Konceptet koger tre årtiers forskning i innovation ned til en handlingsorienteret ramme, der tilbyder en total guide for kreative teams, når de vover sig ud i nye udfordringer. Dipak C. Jain
INSEAD

TEN TYPES OF INNOVATION - INNOVATION SAT I SYSTEM

TEN TYPES OF INNOVATION - INNOVATION SAT I SYSTEM Profit Model Tjener penge/Skaber merværdi Network Tilknytter andre for at skabe værdi Structure Får styr på talenter og aktiver Process Bruger de bedste metoder til at lave produkterne Product Performance Udvikler unikke features og funktionalitet Product System Udvikler tilknyttede produkter og services Service Understøtter og forbedrer værdien af produktet Channel Leverer deres tilbud til kunder og brugere Brand Synliggør produkter og virksomhed CustomerEngagement Fremmer specifikke interaktioner

TEN TYPES OF INNOVATION - INNOVATION SAT I SYSTEM

TEN TYPES OF INNOVATION - INNOVATIN SAT I SYSTEM

Forankring eller fiasko 2 Slip tankekraften fri 7 3 Forankring eller fiasko Ten Types of Innovation 1 Viljen til forandring 4 6 Business Model Canvas The Re-match 5 The Game

Skab en forretningsmodel på få minutter Trin 4 Skab en forretningsmodel på få minutter Forretningsplaner tager lang tid at udvikle, og det er i følge Alexander Osterwalder ikke produktivt eller nødvendigt. Med Aosterwalders metode kan du skitsere en forretningsmodel på kort tid og samtidigt få et klart svar på om modellen holder vand økonomisk. Med udgangspunkt i modellens ni moduler gennemgår vi på kurset: 1. Markedsanalyse 2. Virksomhedsøkonomi 3. Strategiske partnerskaber 4. Salg & Marketing

The Business Model Canvas Your business model – on one page The Business Model Canvas, is a strategic management and entrepreneurial tool. It allows you to describe, design, challenge, invent, and pivot your business model.

Forankring eller fiasko 2 Slip tankekraften fri 7 3 Forankring eller fiasko Ten Types of Innovation 1 Viljen til forandring 4 6 Business Model Canvas The Re-match 5 The Game

Trin 5 The Game, udvikle den virksomhed/organisation der ville slå dig af banen? Den stærkeste overlever. Benyttes koncepterne fra Trin 1+2+3 “Play is one of the only human endeavors where uncertainty is actually celebrated. Uncertainty is what makes play fun.”

Forankring eller fiasko 2 Slip tankekraften fri 7 3 Forankring eller fiasko Ten Types of Innovation 1 Viljen til forandring 4 6 Business Model Canvas The Re-match 5 The Game

Den tilpassede blomstre. Trin 6 The New game, hvilken innovation skal gennemføres for at sikre at din/jeres virksomhed/organisation så den bliver markedsleder. Den tilpassede blomstre. Formuler en klar og forpligtende strategi til målet, og hvad der skal forandres for at komme i mål. Benyttes koncepterne fra Trin 1+2+3

Forankring eller fiasko 2 Slip tankekraften fri 7 3 Forankring eller fiasko Ten Types of Innovation 1 Viljen til forandring 4 6 Business Model Canvas The Re-match 5 The Game

Trin 7 Ejerskab, idéen bliver til virkelighed gennem forankring i organisationen, innovation er en social proces. Skab en fælles forståelse for og forpligtelse til at nå målet hos den leder- eller medarbejdergruppe, der skal gennemføre forandringen. Samt vigtigheden for organisationen og den enkelte skal være så stræk at de tager personligt ejerskab. A.P Møller siger, innovate or die. Appel, vi skal for at overleve være lige så innovative på 5 år som vi har været de sidste 20 år.

FRA IDE TIL FAKTURA Innovation i praksis