Fjernundervisning 360 ° God praksis Evidens Teknologier Læring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VIND I ØRESUND - Øresund - Kattegat - Skagerrak Et samarbejdsprojekt om vindkraft mellem DTU og LTH Kick-off meeting in Lund d 18 December 2008.
Advertisements

Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
E-learning Toolbox – hjælp til it-støttet undervisning på DTU
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009
Hvad er Khan Academy Verdens største gratis virtuelle skole
+ + By Tony Buser, Flickr.com
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
E- undervisning Videreuddannelse for fysioterapeuter Diplomuddannelse.
Air Force Training Centre Vi vil Blended Learning 1 PF.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Blended Learning - en introduktion
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Velkommen til E-business
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
  Hvilken rolle spiller dansk i KUs parallelsproglige sprogpolitik? Center for Internationalisering og Parallelsproglighed.
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Bliv en del af det grønne marked Vejledning til offentlige grønne indkøb.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Matematik B 1.
Didaktisk design for synkrone undervisningsformer i et blended learning forløb Planlægning af undervisning med Adobe Connect – principper, erfaringer.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Video – ned med overliggeren! Rikke Langebæk, DVM, Phd-stud. Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme Faculty of Life Sciences Københavns Universitet.
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
Mobil video-læring erfaringer og perspektiver Lisa Gjedde Lektor, ph.d. Institut for Curriculumforskning - DPU ved Projektleder, Niels Tougaard - VisioGuide.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Jeopardy Heading2Heading3Heading4 Heading5 Q $100 Q $200 Q $300 Q $400 Q $500 Q $100 Q $200 Q $300 Q $400 Q $500 Finalespørgsmål Diskussionforum (Arts)
”Blog som læringsplatform”
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Fremtidens kompetenceudvikling: Fleksibel og on demand Julie K. Carton
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Internationale perspektiver på interprofessionelle kompetencer fra All Together Better Health konferencen, Oxford 2016 Hovedtema: Værdibaseret praksis.
Problem- and play- based Learning
KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
Tips til videoproduktion i stor skala
Academic Information Seeking
Academic Information Seeking
Underviserne og LMS.
Præsentationens transcript:

Fjernundervisning 360 ° God praksis Evidens Teknologier Læring Pædagogik Teknologier God praksis Oplæg ved Anita Monty Expect Learning

Om Anita Cand.mag. i Pædagogik, Københavns Universitet, speciale i e-læring Ejer af virksomheden Expect Learning Det Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet Danmarks Pædagogiske Bibliotek Frederiksberg seminarium Danmarks Lærerhøjskole, forskningscenter for voksenundervisning Litograf 45 år Mor til Christoffer på 12 år, målmand i KB

Indhold Evidens Læring Pædagogik Teknologier God praksis

Hvad mener vi med fjernundervisning? Learning Management System (LMS)/Learning platform Blended learning ”mellem 30 og 80 % af kursus indholdet er tilgængeligt online” + Online læring - f2f undervisningstimer Ren online undervisning Tilstedeværelses- undervisning Face-to-face 100 % online fjernundervisning meddelelser/ kommunikation Blended learning *Def. Af blended learning iflg. Report Learning on Demand, U. S. 2009

Lærer man nok ved e-læring? Evidens Lærer man nok ved e-læring? Ikke noget man diskuterer blandt eksperter i udlandet U. S department, rapport, 2009 skrev: ”students who took all or part of their class online performed better, on average, than those taking the same course through traditional face-to-face instruction”. Reference: Mackey & Jacobson (2011): ”Teaching Information Literacy Online”. Facet Publishing.

Evidens 2010 – der kommer en opdatering snart

U.S Department of Education Online Learning – hurtigst voksende trend i uddannelse 1996-2008: >1000 empiriske studier af online learning

U.S Department of Education Hovedkonklusioner: 1. Er online undervisning direkte sammenlignet lige så effektivt som face-to-face undervisning? Ja, hvis man sammenligner direkte så er der ingen forskel i resultater. 2. Fremmer det læring når man supplerer face-to-face med online undervisning (blended learning) ? Ja, læring bliver bedre. Det skyldes at der bruges mere tid og anstrengelse med online læringsmaterialer og der tænkes over pædagogik 3. Hvad er god praksis når det gælder effektiv online læring? Kollaborativ læring (gruppearbejde) bedre end selv-studie 4. Hvilke forhold spiller ind på effektiviteten i online læring? Deltager aktivitet, refleksion og selv-evaluering (self-monitoring) gør en forskel. Hverken video eller tests alene gør en større forskel for læringen.

Evidens Representatives of 18 Ministries of Education of 18 Member States compiled key recommendations It is timely to move away from perceiving ICT diffusion and usage as a goal and instead see ICT as an enabler of teaching and learning. It is not about ICT but about transformation …” Lieve Van den Brande, European Commission, DG Education and Culture Online Educa Berlin, 2011 ”forandring”

Det kreative klasseværelse ”Policy priority in EU”

Evidens http://techcrunch.com/2010/08/06/bill-gates-education/#

Læring Man kan lære i sit eget tempo Man kan lære sammen med andre uanset hvor de er Man kan repetere så mange gange man har lyst Refleksion – bedre læring når man skal skrive sammen Lyd og billede giver en anden forståelse af et fagligt stof Inddrage eksperter fra hele verden som undervisere

Læring Praksis skal læres i praksis Man bliver kun god til at skyde hvis man skyder Man kan forberede sig på nettet Man kan tænke over sin læring, så man kan øve sig mere Hovedet sidder i kroppen

Pædagogiske grundopfattelser Pædagogik Pædagogiske grundopfattelser To perspektiver Undervisere, som ser det som sin opgave at fylde viden på deltageren. Oftest video optagelser af undervisning, der placeres online Instruktivistisk Undervisere, der tager udgangspunkt i at deltagerne selv skaber mening og at deltagerne erfarer og prøver selv online diskussioner, gruppearbejde, øvelser Konstrutivistisk I praksis en kombination E-moderator

Pædagogik Traditionel forelæsning Diskussioner + test + gruppe opgave + powerpoint med tale + litteratur online Disktuterer faglige spørgsmål Underviseren væver stoffet sammen Selv-test Gruppe arbejde Introduktioner til faget Give den lærende et fokus Link til litteratur online Traditionel forelæsning

Fem trins modellen (pædagogik til e-læring) Femtrins modellen til Blended Learning og online undervisning Professor Gilly Salmon PVC Learning Transformations Swinburne University of Technology, Australia

Pædagogik De fem trin Trin 5: Udvikling - refleksion og kritisk tænkning Trin 4: Opbygning af viden sammen Trin 3: Udveksle og dele information Trin 2: Føle sig godt tilpas Trin 1: Hjælp til at få adgang til læringsplatform og komme i gang Professor Gilly Salmon PVC Learning Transformations Swinburne University of Technology, Australia

Pædagogik Struktur og klar kommunikation E-tivity Inspiration: Læringsmål: Opgave: Svar på andre: Læringsresourcer: Start: Deadline: Struktur og klar kommunikation

Teknologier LMS (Itslearning)

Teknologier E-moderator Kommenterer de individuelle indlæg Svarer på konkrete spørgsmål fra deltagerne Væver sammen og laver resumé Ekstra spørgsmål, perspektiver LMS (Itslearning)

Teknologier Kursus i WAsP. Bragt her med tilladelse fra DTU Vindenergi LMS (Itslearning)

Teknologier Adobe Presenter til powerpoint med speak

Teknologier Screen recording video: camtasia, captivate, Jing

Teknologier LMS Video konference og webcam Videoer + screen video Ipad/HD kamera Test og quiz Lydfiler med underviser updates Skriftlige dialoger underviser og studerende LMS Powerpoint med speak med vigtigste pointer Bibliotek: adgang til baser og tjenester

Online kandidatkurser Online courses, Science KU God praksis Alle kandidatkurser 2005-2006 2006-2007 2007-2008 2008-2009 2009-2010 Gennemsnit Alle kandidatkurser på tre inst. 7,6 7,7 8,2 7,8 Online kandidatkurser 2005-2006 2006-2007 2007-2008 2008-2009 2009-2010 Gennemsnit Applied Socio-Economics in Tropical Forestry 6,1 6,6 9,3 9,6 7,5 Participatory Forest Management   9,1 8,5 8,2 7,9 8,4 Environmental Management in Europe 7,8 6,3 8,8 7,6 Climate Change - Impacts, Adaptation and Mitigation 8,6 8,4  Food Safety, Chemical and Microbiological 9,0 Online courses, Science KU http://www.itlc.life.ku.dk/~/media/Itlc/pdf/Resultater_LIFE.ashx

Online kandidatkurser God praksis Alle kandidat kurser 2005-2006 2006-2007 2007-2008 2008-2009 2009-2010 Gennemsnit Alle kandidatkurser på tre inst. 95% 96% 94% 91% Online kandidatkurser 2005-2006 2006-2007 2007-2008 2008-2009 2009-2010 Gennemsnit Applied Socio-Economics in Tropical Forestry Ingen data 92% 100% 93% 96% Participatory Forest Management Environmental Management in Europe 91% 98% Climate Change - Impacts, Adaptation and Mitigation Food Safety, Chemical and Microbiological Average 97% Gennemførelse http://www.itlc.life.ku.dk/~/media/Itlc/pdf/Resultater_LIFE.ashx

God praksis + krav til deltagelse Diskussioner + test + gruppe opgave + powerpoint med tale + litteratur online + krav til deltagelse http://www.itlc.life.ku.dk/~/media/Itlc/pdf/Resultater_LIFE.ashx

Horisonten I skal ”lege” med online undervisningen Foto: GettyImages

Tak for nu Anita Monty anita@expectlearning.com www.expectlearning.com Foto: GettyImages Anita Monty anita@expectlearning.com www.expectlearning.com