Kursus i Toscana 6-10 juni 2012 Steen Lund Hansen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

WHO`s definition af selvmord
Uddannelse til tværfaglighed
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kulturmøder Islam – Kristendom
DE FIRE KUFFERTER Umødte behov Tabte selv Overlevelsesstrategier Imago
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
- gennem Marte Meo metoden
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Specialpædagogisk massage
Hvad siger bibelen som socialt evangelisk arbejde? John Lorenzen Præst i Saralystkirken.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Oplæg ved Steen Hilling, D. 20 marts 2013
FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.
Det autentiske menneske
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Præstationsangst!.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Lærerprofessionen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Program Vitalisering af samspillet
November 2006 – 47 deltagere Erhvervskvinder.dk - København.
Relationskompetence – hvad er det?
Om livsglæde og relationer
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Spiseforstyrrelse og krop Psykoedukation. Erfaring har lært os, at der er en vis sammenhæng mellem følelser og kropslige udtryk Hoppe og danse af sorg?
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
Livskvalitet og stress 1. God livskvalitet  Følelsen af at have et godt liv  Kunne også kaldes:  At være lykkelig  ”Det gode liv” 2.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Find ro og styr dig selv med meditation Den indre og ydre verden Det.
Grethe Lindbjerg Sørensen – Rundt om det affektive Grethe Lindbjerg Sørensen – Klar, parat, vælg – er de unge klar? Valg og.
Motivation i MED arbejde Motivation i MED arbejdet trods ugunstige vilkår, Muligt? Ja! Nemt? Både ja og nej, men absolut muligt og spændende. Hvad koster.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Målrettet kommunikation
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
Kommunikation Modul A.
Trivsel og mental sundhed
Ansvarlig.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Redskaber og overvejelser
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Stress 2019.
Nervesystemet CNS Funktion:
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
AF Mads Korsgaard Poulsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kursus i Toscana 6-10 juni 2012 Steen Lund Hansen www.toscanablues.dk

Toscana opstart Kommunikation – Feedback 7 maj 2012 Fertin Pharma - Basen

Social intelligens

Vores hjerner danser tango, på en usynlig bro Spejlneuroner kan for eksempel genkende og imitere en lang række forskellige grin og smil. Og det sker på et øjeblik: i hjerne genskaber vi det, der sker i et andet menneske.

Social Intelligens ”Den forbindelse repræsenterer et tveægget sværd: Givende relationer har en gavnlig indvirkning på vores helbred, mens skadelige forhold kan fungere som en langsom forgiftning af vores krop.” - Daniel Goleman

Ind i strækzonen komfortzonen strækzonen Alarmzonen

Social Intelligens Empati: Anlægget til spontant at kunne mærke hvordan et andet menneske har det. ”mikro-udtryk” (100 ansigtsmuskler). Tune ind/komme på bølgelængde: Hjerne tuner ind på en anden frekvens, når man har det godt sammen. Omsorg /ægte interesse Studier af stresshormoner viser at man kan præsentere mere, når man får omsorg. Så er man mere kreativ, fleksibel og arbejder bedst.

Biologisk grundlag Det autonome nervesystem består af: Det sympatiske nervesystem ”kæmp eller flygt” (speederen) Det parasympatiske nervesystem ”slap af”(fri gear) Mennesket hjerne er udviklet til automatisk at aktivere speederen 5 gange så ofte end fri gearet. Det skyldes mennesket overlevelsesstrategi de sidste 2 mio. år

Psykologisk grundlag Hjernen skal trænes i ikke at være på vagt: Slap af, vær rolig, positiv og anerkendende frem for anspændt og kampklar. Vores hjerne skal bruge 3 positive oplevelser til at opveje en dårlig.

Socialt grundlag Hjernen er den eneste del af kroppen, der er i stand til at agere uden for kroppen 3 positive situationer 1 negativ situation Tale frit fra leveren

Oxytocin -berøringens hemmelighed - Oxytocin – kærtegnts hemmelighed: det er et velværefremmende hormon, som især frigives i kroppen ved hudkontakt mellem mennesker. Forsker har påvist at Oxytocin frigives både ved giveren og modtageren af berøring/ kontakt, især i tætte relationer

Oxytocin -berøringens hemmelighed - mænd kvinder

Lykke bestemmes af 50 % gener 40 % selvforvaltende handlinger 10 % social omstændigheder

Kollegial feedback

1. Kærlighed – respekt og accept Alle handler ud fra egen logik og alle gør som udgangspunkt det bedste de kan.

2. Tilpasse forstyrrelser For at sætte tankerne i gang Når vi forstyrres TILPAS bliver vi hjulpet ud af den vante fastlåshed i forhold til handlemønstre, holdninger, tankebaner, etc.

3. Tid Tid til fordøjelsen, fordybelse. Udvikling og forandring kræver tid, refleksion og mental drøvtygning.