Pædagogisk behandling af snøvl.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Baggrundsviden og pædagogiske redskaber
Advertisements

Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Træningsplanlægning At introducere nogle simple træningsprincipper til Ballerup Karateklub i forbindelse med træningsplanlægning mod et karatestævne i.
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant,
Ved du, at du kan få hjælp hos os, hvis du eller din partner snorker?
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Folkeskole-reformen August 2014.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Ordblindhed Hvad er det?.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Inklusion i Børneinstitution Højme
TERM modellen Introduktion til øvelse
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
- Hvad kan I forvente som forældre?
 Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en tast der starter det hele (mellemrum), derefter har jeg sat nogle lyde ind, og fået dem til at gentage sig.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Kodeks for offentlig topledelse
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
En patient får forkert blod
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
…………Skal blive så dygtige som de kan
Aftale format – Use cases
SUF - gevinstrealisering
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Begynd med at åbne
Teoretisk pædagogikum
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Stresshåndteringsgruppe
Metoden fælles beslutningstagning
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
IKH Parkinsons sygdom og stemmen
Præsentationens transcript:

Pædagogisk behandling af snøvl.

Lukket snøvl Refererer til en reduktion i den nasale resonans. Årsagen er en obstruktion i næsen eller indgangen til næsen som ved polypper. Andre årsager kan vær en skæv næseskillevæg eller dårlige pladsforhold i næsehulen. Symptomerne i talen er, at nasalkonsonanterne påvirkes ved at blive mindre nasalerede eller denasale. Lyder som om de er forkølede. ”Man får lyst til at tage en dyb indånding, når man hører dem tale”.

Lukket snøvl Behandlingen er at fjerne obstruktionen – altså alene kirurgisk, hvis symptomerne er så store, at de påvirker talen eller taleforståeligheden væsentligt. Ingen undervisning ved lukket snøvl

Åbent snøvl Opstår når der er adgang mellem mund- og næse hule.

Normal taleklang og åbent snøvl

Åbent snøvl Årsagen til åbent snøvl er oftest en følge af medfødt læbe-ganespalte Congenit palatopharyngeal insufficiens Åbent snøvl fordi ganesejlet er tyndt, kort, eller svagt, har dårlig bevægelighed eller dårligt koordinerede bevægelser

Åbent snøvl Vokalerne bliver hypernasale. Høres mest på høje vokaler: i, y, u Konsonanter, der kræver opbygning af et intraoralt tryk som er større end det atmosfæriske, påvirkes. Det gælder lukkelydene p,t,k og b,d,g samt hæmmelydene s og f. Der kan opstå ledsagende, næsepust, næsesnork eller konsonanten kan blive realiseret svagt Stemte konsonanter nasaleres b,d og g kan blive nasalerede.

Pædagogisk behandling af åbent Historisk set findes der beskrivelser af undervisning for hypernasalitet helt tilbage til 1928. Rationalet var at mindskes hypernasali-teten forbedres ganesejlsfunktionen. Husk at undervisningen retter sig mod symptomet ikke selve lukkefunktionen. Behavioristiske strategier kan ikke ændre strukturelle problemer! Undervisningens hovedelement er at dirrigere luftstrømmen oralt fremfor nasalt.

Undervisning for hypernasalitet Hyppigt anvendte metoder: Åbne munden mere : Rationalet er at opnå større oral resonans – og dermed mindre nasal resonans. Brugt video, spejle og alt muligt andet Overdrevne artikulationsbevægelser MEN – kun en god ide til børn med for snæver artikulation og ikke som en metode til afhjælpning af hypernasalitet. Faktisk risikerer man, at muskulære forbindelser mellem tunge eller mandibel og velum åbner den velofaryngeale port!

Undervisning for hypernasalitet Let artikulatorisk kontakt Rationalet : at mindske lytterens perception af nasalitet MEN advarsel imod dette, for selv om kraftig artikulation medfører mere turbulent støj, medfører det også øget velofaryngeal bevægelse og bedre taleforståelighed. Beskrevet som ringe metode med dårlige resultater.

Undervisning for hypernasalitet Nedsættelse af taletempoet : Rationalet: velums position er begrænset af andre artikulatorers position under tale. Ved at nedsætte tempoet får en ”sløv” gane mere tid til at eleveres og lukke af mod pharynx’ bagvæg. Ingen data har kunnet bekræfte en sammenhæng mellem taletempo og velofaryngeal funktion. Arbejd alene med taletempoet når denne faktor i sig selv er et problem.

Undervisning for hypernasalitet Fonetisk kontekst Adskillige programmer har været udviklet for systematisk at reducere hypernasalitet ved at arbejde fra enkle fonetiske kontekster overimod sværere kontekster (enkelt vokal – over mod sammenhæn-gende tale). Ikke undersøgt systematisk overfor læbe-ganespalte patienter. Men må forventes at kunne anvendes overfor patienter med marginalt velofaryngealt lukke.

Behandling af velofaryngealt mangellukke Rationalet bag: 1) at styrke muskulaturen 2) at udvide musklernes bevægelsesområder 3) at forbedre evnen til at bruge musklerne Historisk set: Helt op til 1950 var det sjældent, at normal taleklang fulgte ganeplastik. Derfor den store interesse for denne type undervisning. Og – problemet er fortsat ikke fuldstændig løst, trods store fremskridt.

Behandling af velofaryngealt mangellukke Almindeligt anvendte teknikker til at styrke ganens muskulatur: pusteøvelser summe og messeøvelser Gabeøvelser Stimulere bløde gane og farynx’ bagvæg med tungespatel eller strikkepind Sugeøvelser Synkeøvelser m.m.

Behandling af velofaryngealt mangellukke Kliniske synspunkter og beskrivelser Muskeltræningens rationale var at styrke musklerne, øge deres bevægelsesområde og skabe voluntær kontrol, samt at lære oral direktion af luftstrømmen. Kritik heraf: nongen lærer disse elementer, uden indflydelse på ganesejlslukket. Nogle har god effekt af undervisning uden disse elementer.

Behandling af velofaryngealt mangellukke Risici: under pusten er tungen tilbagetrukket -> fare for generalisering til tale. Hos nogle patienter er der mindre velofaryngeal bevægelighed under pusten end under tale – fare for uheldig generalisering. Hyppigeste kritik: ineffektivt og frustrerende for talepædagogen og eleven.

Behandling af velofaryngealt mangellukke Videnskabelige undersøgelser Hovedhypotesen har været at opnå voluntær kontrol over de circumfaryngeale muskler, og at anvende den voluntære kontrol under tale. Voluntær muskelkontrol har fist sig forholdsvis let at etablere, eksempelvis ved hjælp af elektriske impulser, men der har været ringe eller ingen overførsel til talen.

Behandling af velofaryngealt mangellukke Muskeltræning er fundet ineffektiv og kan ikke anbefales som middel til at opnå bedre velofaryngealt lukke. ”The better the controls and measurements in these studies the more negative the results”. Den påviste ændring af muskelbevægelig-heden i farynx har ikke været tilstrækkelig omfattende til at kunne ændres i tale. Artikulationstræning : Visse undersøgelser er lavet med intensiv træning over eks. 8 uger med øvelser til styrkelse af den velofaryngeale lukkefunktion. Disse øvelser var bl.a. at dirrigere luftstrømmen oralt og forbedre artikulationssted. Der kunne ikke vises forbedring af luftspild målt med manometer under pusteøvelse eller tale.

Behandling af velofaryngealt mangellukke På eksperimentelt stadium er der indikationer i retning af at bio-feedback metoder kan påvirke den velofaryngeale lukkefunktion. Dette gælder både brug af nasalendoskopi, nasometer og lign.

Summa summarum Hvem kan behandles/forsøges behandlet for hypernasalitet? Patienter som demonstrerer: mild hypernasalitet og næsepust inkonsistent hypernasalitet og næsepust hypernasalitet i visse situationer og ved træthed Efter svælglapsoperation Når svælglapsoperation er kontraindiceret

Summa summarum Husk målet er at forsøge at opnå oral resonans og artikulation Vigtigt at arbejde med fonologien, hvis der er vanskeligheder her Undgå urealistiske forventninger hos patienten og familien Undervis intensivt i en afgrænset periode og se om der er sket fremskridt, hvis nej suspender undervisningen. Der skal tages andre midler i brug for at afhjælpe hypernasaliteten.

Undervisning ved marginalt velofaryngealt lukke Skærp barnets bevidsthed om egen produktion; hvornår opstår eks. hypernasale vokaler hvornår ikke? (benyt båndoptagelse eller lign. til hjælp). Lad barnet lytte til underviserens produktion – nasal eller oral klang? Arbejd med den fonetiske kontekst så den bliver sværere efterhånden som barnet mestrer et niveau (eks. høj vokal i enkelt stavelse – over imod sætninger og spontantale) Inkluder evt. ganesejlsøvelser Bio-feedback metoder kan inddrages – primært mulighed for at benytte nasometeret hertil.

Undersøgelse af VP-funktion Perceptuel bedømmelse Nasometri Ørelægeundersøgelse: fiberskopi Videoflourografi: røntgen under tale

Nasal endoskopi

Taleklangforbedrende operation Svælglapsoperation: muskel- og slimhinde-strop mellem bløde gane og svælgets bagvæg, passage til næsen på begge sider af svælglappen

Svælglap

Funktionelt betinget åbent snøvl Hypernasaliteten optræder fonemspecifikt oftest på /s/ og /f/. Ideer til undervisning: S-indikator Speech-viewer (vær opm. på oralt /s/) Kan barnet danne et /t/ - forlæng t lyden Lyd som når bussen punkterer, eller som en slange Hold eventuelt for næsen i starten.

Ved hypernasalitet uden forbindelse til læbe-ganespalte Undervis for hypernasalitet forsøgsvis eks. 3 mdr. Kontakt egen ørelæge for undersøgelse Henvis til ganespalteafdelingen for udredning af problemts årsag, hvis der ikke sker en ændring.

Lukket snøvl Kontakt egen ørelæge!

Ganeplader til afhjælpning af hypernasalitet (?) Teoretisk set må det være umuligt at forestille sig nogen effekt heraf…… Evt. hvis der er tale om en tale-obturator? I hvert fald alene symptombehandling; vigtigt at undersøge årsagen – og efter min opfattelse behandle denne, evt. med klangforbedrende kirurgi.

Generelt om oralmotorisk træning Godt at få fokus på områder, hvor vi hidtil ikke har været dygtige nok MEN! Tilbyd behandling til de børn, der har behov for den! Ganeplader løser ikke alle problemer – og har problematiske sideeffekter som at være hårde ved tænderne, hvis de skal bruges gennem længere tid. ”Allround” opskrifter gavner ingen – afdæk det enkelte barns problemstilling og find den egnede undervisning om muligt.

Ofte sammensatte problemstillinger Ofte har læbe-ganespaltebørn vanskeligheder med andet end resonansen alene. Artikulatoriske vanskeligheder er hyppigt forekommende. Generelle overvejelser: Barnets samlede taleforståelighed skal være i fokus Arbejd først med barnets evt. fonologiske vanskeligheder og evt. upræcise konsonantartikulation. Når disse elementer er kommet på plads – tag så fat på evt. lettere grad af hypernasalitet, hvis den fortsat er til stede. Ganespalteafdelingen beskriver altid (forhåbentligt!) hvilke elementer der kan arbejdes med og går gerne i dialog om de elementer den konkrete undervisning kan indeholde.

Talestrategier Passiv strategi Aktiv strategi Kompenserende Camouflerende

Passiv strategi Gør ikke noget for at undgå snøvlet Vokaler: hypernasale Lukkelyde og hæmmelyde: ledsagende næsepust, næsesnork eller tryksvag artikulation Normalisering af den velofaryngeale funktion medfører normal udtale

Kompenserende strategi Forsøger at artikulere på en anden måde Erstatter lukkelyde og eller hæmmelyde med et lukke eller et hæmme et sted i talekanalen, hvor der bedre kan opbygges tryk – dvs bagved det VP-område. Glottalt kompenserende artikulation Faryngale frikativer Nasale frikativer

Artikulationssteder

Camouflerende strategi Forsøger at sløre snøvlet Svag og luftfyldt stemme Sammenbidt artikulation og små artikulationsbevægelser Obstruenter erstates af /h/