Struktur: ”Quiz og byt”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Spilleregler. Du sidder til bords med to modstandere og spiller for dit hold.
Energi- & Vandværkstedet
TAVLEN Sådan spilles repetitionsspillet  Et lokale med tavle  Et antal spilplader  En teamspiller fra hvert hold på hver spilleplade.  3-4 ved hver.
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Strukturer velegnet til…
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Bytte   PowerPoint  .
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
VW: Cooperative Learning (CL) - Introduktion, inspiration, erfaringer, videndeling HRS – tirsdag/torsdag, uge 1, 2011 PROGRAM Velkomst, VW, program Kort.
Spilleregler.
Engelbert H – og den sidste chance
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Videreudvikling af ide 2&2
Karl Henrik Flyums model
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Gråzonesprog – hvorfor?
Relationer – Omgangstone
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Cooperative Learning Workshop 4
Cooperativ learning - også kaldet CL
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Spilleregler. Del spillerne op i hold. Holdene konkurrerer om at finde de rigtige svar i materialet.
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Gruppe 6 Pecha Kucha -.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Læring gennem dialog og samarbejde -
Delphi-evaluering og Green Field
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Program: Præsentation af teorien og praktiske øvelser CL på Ejby skole Spørgsmål og dialog Cooperative Learning.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
SKABELON.
Skrivekursus 1.e ..
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Cooperative Learning in English Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Medicinkursus Dag : Velkomst v. Anne og registrering.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Struktur: ”Quiz og byt” Trin: Hver elev har et kort med spørgsmål på/evt. farvet Eleverne rejser sig, går rundt imellem hinanden og finder en partner og hilser pænt. Partner A stiller sit spørgsmål og B svarer. Partner A hjælper/roser (hvis fagligt!). Partnerne bytter roller, så B spørger og A svarer. Partnerne bytter kort og siger pænt farvel. Eleverne cirkulerer og finder en ny partner og starter igen fra trin 2. SPO, HRS, 2009 (Jf. Cooperative Learning, Jette Stenlev, Forlag Maling Beck, 2006)

Struktur: ”Huskesedler” Læreren uddeler el. deltagerne producerer selv et antal sedler/kort med spørgsmål i stofområder, der skal opsamles/repeteres. Trin: Sedlerne placeres synligt på bordet og medlemmerne skriver initialer på dem, de kan forklare (selvstændigt) Sedler med alles initialer lægges i ”det kan vi”-bunken med det samme Team-medlem 1 vælger en seddel med et spørgsmål, hun/han IKKE kan forklare De team-medlemmer, der har signeret sedlen, forklarer svaret Når alle har forstået svaret, skriver alle deres initialer på sedlen som lægges i ”det kan vi”-bunken. Teammedlem 2 vælger en ny seddel, som han/hun ikke kan forklare osv.

Struktur: ”Fang en makker” Stand up-hand up-pair up Trin: Læreren siger: Fang en makker Team-medlemmer rejser sig, rækker hånden i vejret (evt. m. nummerering/kort) og fanger en partner fra et andet team Læreren stiller et spørgsmål og evt. tænketid Partnerne diskuterer spørgsmålet Læreren siger igen: Fang en makker osv.

Struktur: ”Par-tjek” Trin: Læreren udlevere opgaver på et ”par-tjek-ark” Partner A løser sin første opgave (tænker højt!) mens den B støtter og evt. hjælper. (Hvis partnerne ikke er enige eller mangler hjælp, kan de spørge de øvrige i teamet. Hvis teamet ikke kan finde svar i fællesskab rækker de alle hånden i vejret for at få hjælp fra andre teams/læreren) Når de to partnere er enige om svaret, roser B sin partner De to partnere bytter roller og B løser sin første opgave med A som coach. Partnerne fortsætter med at løse opgaverne på skift (1-3). Når alle opgaverne er løst sammenligner de to par i teamet resultater og løser evt. problemer i fællesskab. SPO, HRS, 2009 (Jf. Cooperative Learning, Jette Stenlev, Forlag Maling Beck, 2006)

Struktur: ”Tænk-par-del” Trin: Læreren stiller en opgave/spørgsmål Hver elev tænker over svaret i et bestemt antal minutter/sekunder og tager evt. notater. Svaret diskuteres med skulderpartneren i et bestemt tidsrum. Eleverne deler deres bedste svar med teamet. Og evt. m. klassen efterfølgende (ex v. ”Stå og del”).

Struktur: ”Rollelæsning” Trin: Tekst udleveres! Roller Oplæser, Referent, Overskriftsmester og Sammenhængsmester Oplæseren læser første afsnit. Referenten giver et referat af det vigtigste indhold. Overskriftsmesteren finder en dækkende overskrift. Sammenhængsmesteren forklarer sammenhængen eller prøver at forudsige, hvad der følger. (Sammenhængsmester kan evt. udskiftes med en sprogmester/en der udpeger fagudtryk, svære ord eller pointer) 5. Rollerne roterer med uret, og næste afsnit læses. Osv.

Struktur: ”Møde på midten” Trin: Læreren stiller en opgave/et spørgsmål Alle skriver i deres eget felt så mange svar/eksempler som muligt (selvstændigt/individuel brainstorm) Teamet starter ”ordet rundt”, team-medlem 1 fremlægger sit første svar/eksempel Teamet debatterer svaret/eksemplet. Hvis teamet er enige om, at svaret/eksemplet er godt, skriver team-medlem 1 eksemplet i midterfeltet Team-medlem 2 fremlægger sit første svar osv. Der fortsættes med ordet rundt…

Struktur: ”Samtidig skrivetur” Læreren stiller en opgave eller uddeler opgaveark Trin: Team-medlemmerne folder et A4-ark i 4 dele og skriver deres bidrag/svar på øverst på det ark, de sidder med Når tiden er for første opgave er gået, foldes arket 1 gang og alle medlemmer sender deres ark videre til personen til venstre Næste opgave besvares, ark foldes og sendes videre osv. Når alle ark er udfyldt, lægges de midt på bordet udfoldet Diskussion og sammenligning af besvarelser

”Tre til te” ”Ekspertkarrusel” ”Teamrokade” Videndeling Strukturer til efterfølgende videndeling: Ex. ”Stå og del” ”Tre til te” ”Ekspertkarrusel” ”Teamrokade”

Struktur: ”Dobbeltcirkler” Læreren stiller en opgave eller uddeler opgaveark Trin: Halvdelen af eleverne former en cirkel og vender ryggen imod cirklens centrum. Den anden halvdel af eleverne danner en cirkel udenom, så hver elev står ansigt til ansigt m. en fra indercirklen. Læren stiller et spørgsmål Partnerne diskuterer i den aftalte tid Partnerne takker for snakken og ydercirklen rykker en person til højre og hilser på ny partner Læreren stiller et nyt spørgsmål og eleverne diskuterer med deres nye partner osv. osv.

Struktur: ”Dobbeltcirkler” 1. Forklar tænkningen/lærings- synet bag Cooperative Learning!

2. Forklar forskellen på en Cooperative Learning– metode/struktur og traditionelle pædagogiske metoder?

3. Nævn nogle for dig centrale pointer omkring CL fra dagen i dag!

4. Hvor kunne du anvende en af dagens strukturer i dine fag/fagområder/dit arbejde? Giv gerne et eksempel!

Struktur: ”Dobbeltcirkler” 1. Forklar tænkningen/læringssynet bag Cooperative Learning! 2. Forklar forskellen på en Cooperative Learning–metode/struktur og traditionelle pædagogiske metoder? 3. Nævn nogle for dig centrale pointer omkring CL fra dagen i dag! 4. Hvor kunne du anvende en af dagens strukturer i dine fag/fagområder/dit arbejde? Giv gerne et eksempel! SPO – HRS/NHG 2009