Den oversete lyd - ? Dorthe Carlsen 28. september 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Blogs i undervisningen mellemtrin
Advertisements

Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Læringsstile og lektier
Metode i AT Religion.
Fra formel til funktionel undervisning
- gennem Marte Meo metoden
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
De sidste undervisningstimer
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
Corporate Identity og Branding
Faglig læsning 2.
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
Dansk 1. klasse.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Engelbert H – og den sidste chance
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Audiovisuel betydning
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Kompenserende it Dorthe Carlsen 15. september 2011
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
1.
Læremiddeltjek Nordborg Dorthe Carlsen
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Livsstilsanalyse i Danmark
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Udvikling af fiktionskompetence
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Dagens program – ugens program
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Indhold Hvad er Actio? Mundtlig fremførsel af talen Svært at beskrive og systematisere Artikulation Tempo og Pausering Styrke Melodik Klang
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Film- og mediearbejde i folkeskolen Tilgange, overvejelser og perspektiver.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Oplæsningens byggeklodser. Oplæsning Publikum skal kunne høre din oplevelse og forståelse af teksten, når du læser op. Dette kan du træne ved at gøre.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
SRO SKRIV!.
Livsstilsanalyse i Danmark
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Verbal kommunikation Ord og samtale
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Oplæsningens byggeklodser
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Den gode tone Lse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Velkommen til fagligt samspil
Den gode tone Lse.
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Den oversete lyd - ? Dorthe Carlsen 28. september 2011 Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Vi kan lukke øjnene, men vi kan ikke lukke ørerne. Har vi en lydkultur Vi kan lukke øjnene, men vi kan ikke lukke ørerne! Har vi en lydkultur? Hvad betyder lyd? Lyd har ofte stor betydning for hvordan vi oplever en tekst. Hvordan kan vi selv fortælle og skabe betydning med lyd? Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Luk øjnene…. Luk øjnene og lyt! Skriv på et stykke papir, hvilke lyde du kan høre. Prøv at inddele lydene i kategorier. Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Dagens program: Hvad er lyd? Hvad mener vi når vi taler om lyd? Hvilke former for lyd findes? Hvordan kan vi skabe betydning ved alene at bruge lyde (monomodalitet)? Digitalt lydredigeringsprogram: Audacity Lyd i kombination med billede, tekst – multimodalitet Mål for arbejdet med lyd i danskfaget – 2., 6., 8. og 9. kl. - Bygger på Stig Toke Gissel: ”Arbejdet med lyd i folkeskolen”, I: Mediedidaktik. 2011 Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Hvad er lyd? Lyd har en evne til at gå uden om vores bevidsthed og påvirke vores følelser på måder, som vi har svært ved at sætte ord på. Hvordan kan eleverne erfare det? [fx ved at se film uden lyd – eller kun lytte og have sort skærm] At lyd opfattes meget umiddelbart betyder også, at lyd kan have en stor betydning for, hvordan vi oplever fx en tekst. Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Forskellige former for lyd: Musik Lyde Stemme Gissel 2011: Fig. 4.1 Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

”Jeg er meget motiveret i dag” – sig det på 10 forskellige måder! Stemmen: ”Jeg er meget motiveret i dag” – sig det på 10 forskellige måder! Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Musik ”ordnet lyd eller som en sammensætning af toner, der synges eller spilles på et instrument” (p. 57). I danskundervisningen arbejdes ikke med instrumental musik (musikfaget). Betydningen af musik er abstrakt; når musikken sættes sammen med ord eller billeder, bliver musikkens funktion og betydning langt mere specifik. Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Lyd = ”restgruppen” - ! I danskfaget er det lyde, der har betydning, som interesserer os. Lyde som er designet til at bære betydning, fx: Lydeffekt når vi på en hjemmeside trykker på et menupunkt Lydeffekt i nyhedsudsendelse når der skiftes mellem indslag Ringetone på mobilen Osv. Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Øvelse: Gå ud og optag lyd tre steder. Når I kommer tilbage, skal de andre gætte, hvor lyden er optaget. Tid? Hvordan kunne I gætte, hvor lyden kom fra? Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

LYT til en lydfortælling Hvad sker der? Når vi skal beskrive hvad vi hører, kan vi gøre det ved at formulere hvilke tegn vi finder i teksten (den hørte tekst). Når vi siger at lydene betyder noget for os, siger vi nemlig også at vi opfatter lydene som tegn. ”Semiotikken” er læren om tegnenes betydning. (p.58) Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Ikoniske tegn Et ikonisk tegn står for noget ved at tegnet ligner det, som det står for. Billeder og lyde er som udgangspunkt ikoniske. Vi skelner mellem reallyde og effektlyde (den meget ’typiske’ lyd). Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Indeksikale tegn Hvem og hvad har frembragt lyden? Vi prøver at etablere årsagsforbindelse mellem tegnet og fænomenet eller objektet – Det, som tegnet står for, har gjort at tegnet er der (ser du en bestemt slags fodspor, kan du slutte, at der har været en hund her). Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Symbolske tegn Beror på en konvention – at vi har en ’fælles aftale om at dette betyder dette’… Når vi fortolker en lyd som et symbol, antager vi at lyden er der fordi afsenderen vil repræsentere noget bestemt. Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

At producere en lydfortælling I produktionen af en lydfortælling er opgaven at finde lyde, som i kombination kan udtrykke et begivenhedsforløb – nogenlunde klart og forståeligt… Bygger på skemaer (scripts): et skema er en organiseret klynge af erfaringer, som vi har opbygget gennem livet (p. 61). Producer en lille lydfortælling … der er begrænsninger ved at bruge lyd som den eneste repræsentationsform (monomodalitet). Øvelser giver ikke eleverne mulighed for at lære, hvad lyd skal bruges til sammen med andre udtryk, men indkredser lydens affordans (hvad lyd kan og ikke kan). Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

En teoretisk ekskurs… Multimodalitet Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Multimodalitet En modalitet defineres af Gunther Kress som værende a culturally and socially fashioned ressource for representation and communication (Kress :45). Monomodalitet: en repræsentationsform Multimodalitet: sammensat af forskellige modaliteter – fx kombinerer de fleste didaktiske læremidler skreven tekst med illustrationer (fotografier, grafiske modeller, malerier eller lign.). Når forskellige udtryksmåder eller modaliteter sættes sammen taler vi om ’multimodale tekster’.* Hvordan forholder de forskellige modaliteter sig til hinanden? Udnyttes de forskellige modaliteters styrker? (modal affordans) (* OBS begrebsbrug)

Teorierne om multimodalitet ser på samspillet mellem repræsentationsformer. Når vi taler om repræsentationsformer, så taler vi om de måder, hvorpå vi normalt repræsenterer noget.

Eksempler på repræsentationsformer: kropssprog, lyd, layout, billede, ord, farver og typografi. Fælles for repræsentationsformerne er, at de kan og gør forskellige ting. De har forskellige fordele og forskellige begrænsninger. Vi siger, at repræsentationsformerne har forskellig affordans.

Ressourcetænkning De forskellige repræsentationsformer er kommunikative eller semiotiske ressourcer. En afsender får simpelthen flere strenge at spille på, når han bruger flere forskellige ressourcer til at repræsentere et indhold.

Hansen, Thomas Illum. Viden om læsning, nr. 7, marts 2010

Den menneskelige stemme som udtryksform: Oplæsning – eleverne skal lære stemmens udtryksmuligheder at kende. Det vi siger, måden vi siger det på – og den non-verbale kommunikation (parasprog) Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Stemmens udtrykselementer: Beskrivelse af udtrykselementer (Helle Hvass p. 107) TEMPO hurtigt langsomt neutralt Tal langsomt nok. Tilpas tempo efter tekstens varierende tempi. PAUSE lang kortere kort Hold pauser ved pointer. Pausen markerer hvordan man deler teksten i informationsenheder. God frasering: sætningens rytme følger vejrtrækningsrytmen. STYRKE kraftig svag neutral Variation er med til at fremme forståelsen. TRYK trykstærkt tryksvagt særtryk Læg trykket så det fremhæver det vigtige. En trykløs tale er monoton. MELODI optone nedtone hentone Tonebevægelsen i den enkelte sætning. Læg trykket så det fremhæver det vigtige. LEJE højt dybt neutralt Et varieret toneleje kan gengive stemninger og persontegninger. Veksl mellem det det lyse (høje) og dybe toneleje. Men tal kraftigt nok. ARTIKULATION energisk slap neutral Tal tydeligt. Luk munden op og tal med overdrevent tydelige mundbevægelser. . KLANG fyldig mat neutral Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Lyd er flygtig – men nu kan vi fastholde den! Oplæsningssituationer – en udsat position: For hele klassen -> oplæsning i mindre grupper At fjerne fokus fra parasproglige virkemidler -> bede tilhørerne om at lukke øjnene Eller: at fastholde lyden -> Audacity Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Øvelse Læs det udleverede uddrag af Dennis Jürgensens ungdomsroman Optag oplæsningen Vurder oplæsningen Revider oplæsning – og rediger i produktionen Den skrevne tekst repræsenterer oplevelsen af at være med i et computerspil – med levende billeder, musik, lydeffekter osv. Tilføj lydeffekter til jeres oplæsning Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Progression i arbejdet med lyd? Undersøg hvordan progressionen i arbejdet med lyd er beskrevet i Fælles Mål for dansk Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Lad væggene tale… QR-koder i dansk Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Bedstemor fortæller… http://itifagene.dk/dansk/bedstemor-fortaeller-hjemstavnshistorier-pa-youtube/ -> Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017