Kommunikation på Bornholms Hospital

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Gammelheds-Philosophy
Les meilleures photos de
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
At forholde sig professionelt Anne Skov
At bruge disse to ord rigtigt
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Mødepakke for øverste chef på virksomheden
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Dialog og læring i klagesager
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Anerkendende refleksion
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Workshop almene boligdage
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Børn og sorg - og sprældøde døde
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Om feedback og tilbagemeldinger
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
”Der er ingen sår der ser godt ud”
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Træning - Patching forberedelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Mette Faber, Strategi- og Planchef, overlæge, marts 2010
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
»En mand havde to sønner
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
PROJEKT DIN GODE UDSKRIVNING
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup 246 ansatte 6 afsnit Sygeplejersker Læger Lægesekretærer Diætister.
Handlings- plan x Hvordan kan centralbiblioteket understøtte initiativerne? Bibliotekernes fremtid Værdi for samfundet Tid Handlings- plan x Handlings-
Lederkonferencen 9. juni 2010
Læreren som læringsleder
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Sådan bruger du præsentationen
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Kunsten at give god feedback
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Præsentationens transcript:

Kommunikation på Bornholms Hospital

Hvorfor fokusere på kommunikation? 40% af alle patientklager handler om kommunikation (mindst!) LUP gav anledning til at fokusere på patient-kommunikationen Undersøgelser af den interne kommunikation gav anledning til at fokusere på kommunikation Et udtryk for ledelses prioritering og ønsket om at sende et stærkt signal

God kommunikation på Bornholms Hospital ? ”Der er ikke andre retningslinjer end dem vores mor og far har lært os!”

Kommunikationspolitik – derfor? Enighed om hvad ”god kommunikation” er på Bornholms Hospital Et fælles afsæt for at udvikle en god kommunikationskultur lokalt i hver afdeling Udgangspunkt for mere konkrete retningslinier, der giver klarhed om roller og ansvar, træning og måling

Den interne kommunikation smitter af på patienttilfredsheden Pointe Den interne kommunikation smitter af på patienttilfredsheden Har vi en god intern Kommunikation, så har vi Sandsynligvis også en god patientkommunikation

Patientens oplevelse af den interne kommunikation ”Man har jo ikke andet at lave end at ligge her og lytte til, hvad de går og taler om.” ”Man kan se det, når de kommer ind til en. Om de er sure eller glade, om de griner ude på gangen. Om de smiler til hinanden. Det virker som om, de har det godt. Og det at de smiler, når de kommer herind – det betyder rigtig meget!” ”Det er beroligende, når de kender hinanden. At man kan høre, de har det godt sammen – så kan det ikke gå helt galt.”

Kommunikation er en del Pointe Kommunikation er en del af Kerneydelsen på et hospital Selv det ”dårligste” behandlings forløb kan reddes i land med god kommunikation – ligesom et godt behandlingsforløb kan spoleres af dårlig kommunikation

Kommunikation er en del af kerneydelsen ”Efter at have ventet i lidt over en time, blev jeg kaldt ind af en meget stram travl ældre sygeplejerske. Jeg talte med en god afslappet læge, men vi blev afbrudt af sygeplejersken, som nu ville sende mig hjem, med en ny tid, fordi hun havde flere ventende patienter i venteværelset. Lægen var uforstående, da han havde god tid til mig – vi besluttede at gennemføre operationen. Sygeplejersken blev sur!”

Kommunikation er en del af kerneydelsen ”En meget positiv oplevelse var det, da en aften-sygeplejerske gav sig tid til at gennemgå rapporten fra operationsforløbet. Her fandt jeg ud af at man havde fundet min galdeblære fyldt med sten – hvilket resulterede i en senere fjernelse. Ingen havde indtil da informeret mig om fundet – nu har jeg fået et nyt liv – Jubii!”

Som leder er du afgørende for kommunikationskulturen Pointe Kommunikation er et ledelsesansvar Som leder er du afgørende for kommunikationskulturen

Kommunikation er et ledelsesansvar ”Lederadfærd er afgørende for kommunikations-kulturen. Du skal skride ind hver gang du oplever en adfærd, du ikke ønsker i din afdeling.” ”Alle skal vide, hvad god patientkommunikation er. Det er lederen og mellemlederne ansvar. Han skal have en lederadfærd, hvor man både vil træne og også intervenere i hverdagen, selvom det kan være følsomt.”

Hvordan er politikken blevet til? Workshop i Lederforum - Workshop i MED-udvalg Debatprogram i Bornholms Radio Udkast til kommunikationspolitik Workshop med Lederforum Diskussion af udkast samt justeringer Værktøjer til bedre lederkommunikation Workshop med MED-udvalg Lancering, implementering og rollemodeller Workshop for alle ledere Godkendelse af kommunikationspolitik Kick off for alle medarbejdere

Vores kommunikationsværdier Nærvær Vi vil kommunikere med et nærvær, der viser, at vi er her for patientens skyld. Det betyder, at vi lytter for at forstå og er opmærksomme på dine behov. Vi er åbne og imødekommende, så vi indbyder til en tillidsfuld dialog.

Vores kommunikationsværdier Nærvær Vi vil kommunikere med et nærvær, der viser, at vi er her for patientens skyld. Det betyder, at vi lytter for at forstå og er opmærksomme på dine behov. Vi er åbne og imødekommende, så vi indbyder til en tillidsfuld dialog.

Vores kommunikationsværdier Respekt Vi vil kommunikere med klare aftaler og respekt for den enkelte. Det betyder, at vi er velforberedte og viser omtanke ved at sætte os i dit sted. Vores kommunikation skal være troværdig og til at forstå. Vi forklarer, hvad der skal ske og hvorfor. Vi gør vores bedste for at kommunikere, når der er brug for det – ikke kun når der er tid til det.

Vores kommunikationsværdier Respekt Vi vil kommunikere med klare aftaler og respekt for den enkelte. Det betyder, at vi er velforberedte og viser omtanke ved at sætte os i dit sted. Vores kommunikation skal være troværdig og til at forstå. Vi forklarer, hvad der skal ske og hvorfor. Vi gør vores bedste for at kommunikere, når der er brug for det – ikke kun når der er tid til det.

Vores kommunikationsværdier Samarbejde Vi vil kommunikere i et konstruktivt samarbejde med dig. Det betyder, at vi fortæller åbent om, hvad der sker på hospitalet og den enkelte afdeling. Vi spørger ind til dine forventninger, så vi kan forsøge at imødekomme dem – og melder klart ud, hvis vi ikke kan leve op til dem, eller måske har noget andet at byde på.

Vores kommunikationsværdier Samarbejde Vi vil kommunikere i et konstruktivt samarbejde med dig. Det betyder, at vi fortæller åbent om, hvad der sker på hospitalet og den enkelte afdeling. Vi spørger ind til dine forventninger, så vi kan forsøge at imødekomme dem – og melder klart ud, hvis vi ikke kan leve op til dem, eller måske har noget andet at byde på.

Implementering – kommunikationens år 2009 0-punktsmåling patienter og medarbejdere Kick off og implementering Lokale personalemøder med kommunikationskonsulent ”Oversættelse” af nærvær, respekt og samarbejde Styrker og svagheder i afdelingen Gennemgang af afdelingens resultat i målingen Identifikation af udviklingsområder og handlingsplaner i alle afsnit og enheder

Resultater fra vores 0-måling (Nærvær) Lyttende De skal huske at lytte før de afbryder – ellers er de rigtig søde!

Resultat fra 0- målingen (Nærvær) Tillidsfuld kommunikation Der var tale om 3 læger: Narkoselægen og kirurg var begge helt overordentligt glimrende. Lægen der gik stuegang var nærmest værre end ingen...

Resultater fra vores 0-måling (Respekt) Forståelig kommunikation

Resultater fra vores 0-måling (Samarbejde) Forsøger at leve op til dem

Lokale personalemøder eksempler på fokusområder Feedback – blive bedre til at anerkende hinanden Forventningsafdækning og –styring i patientkommunikation Telefonkultur: ny praksis afprøves Imødekommenhed overfor patient og pårørende – også ved forespørgsler fra ”den forkerte ende af gangen” Opdatering af skriftlig patientinformation med principperne som omdrejningspunkt Videndeling; hvordan håndterer vi forskellige situationer med patienter og ’interne kunder’ – fælles tilgang Loyalitet overfor kollegaer ved patienter, der er utilfredse, eller ved beslutninger man selv er uenig i Bakke hinanden op i at sige fra ved grim tone

God kommunikation i rengøringen ”Hvad mente du egentlig med det, du sagde lige før?” Vi lytter til hinanden Vi hører, hvad der bliver sagt – uden at tolke og gætte Vi spørger ind med det samme, hvis vi er i tvivl om meningen Vi taler direkte med hinanden – aldrig om hinanden Vi får luft hurtigst muligt – i en god tone Vi tager konstruktivt imod feedback – både den positive og den vi kan lære af … VI ØVER OS … hver dag  ”Det var ikke meningen sige det så hårdt – det må du undskylde.”

Tjeklister på kirurgisk afdeling (LUP 2008) Har du fået tilstrækkelig viden om følgende: Din diagnose? Svar på prøver og undersøgelsesresultater? Efterbehandling? Den medicin du skal tage? Sygemelding? Forholdsregler (mad, drikke, fysisk aktivitet)? Hvilken information der er givet til hjemmeplejen? Hvem der var din kontaktperson på afdelingen? Hvad du skal gøre hvis der opstår blødning, smerter eller andre komplikationer? Hvor du kan henvende dig hvis du har spørgsmål?

De gode nyheder (LUP 2009)

Udfordringerne indlagte patienter (LUP 2009)

Udfordringerne - Fællesambulatorium A (LUP 2009)

Regionens undersøgelse vedrørende intern kommunikation

Mere kommunikation - også i 2010 Strategisk lederkommunikation for alle ledere Anerkendende kommunikation og feedback - interkollegialt Anerkendende kommunikation og feedback ved korttidskontakt Dialogaftale 2010 – alle afdelinger har fokusområde indenfor kommunikation Skriftlig patientkommunikation – fælles retningslinjer Gentagelse af egen spørgeskemaundersøgelse

Husk! Intern kommunikation smitter af på patientkommunikationen Kommunikation er et ledelsesansvar God kommunikation kræver god organisering – f. eks en politik Retning, konsekvens og intervention – der skal følges op – hele tiden