”Når du siger noget – sker der noget”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Skabelse af dialogiske rum ”
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Svend Gønge-skolens værdier...
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Velkommen til. Visionen for SEE 20:10 Nyskabende og Tidssvarende En korpslejr skal være på spejdernes præmisser og en lejr som spejderne vil tænke tilbage.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Arbejdspladsudvikling
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Vi gennemførte en række interview ifm
FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.
Supervision og faglig feedback
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
MUNDTLIG FREMSTILLING
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Virkelighedsnært Undervisning USA USA Bål Undervisning Fed fredag Klatring Aktivtur Dit eget projekt Kreativ Bål Selvtillid Maddag Teambuilding IT-baseret.
Vejlederens kommunikation
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Virker vi sammen? - Regionalsamlinger, februar 2011.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Ernæringsassistentelevers psykiske arbejdsmiljø i praktikken ved uddannelseskoordinator Lise Lotte Sørensen.
Tilgivelse.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Lærings- og praksisfortælling
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Læreren som læringsleder
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Hvordan man bekæmper mobning
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Konflikter og kommunikation
Adfærd, kommunikation og samarbejde med de pårørende til mennesker med kræft. Fredag d
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

”Når du siger noget – sker der noget”

Vibeke Arensbak www.arensbak.dk Ekstern konsulent (arbejdsglæde og trivsel - Et ½ års eftersyn) Certificeret enneagrampractitioner Kommunikationstræner siden 1998 Observatør på mere end 1000 arbejdspladser Koreograf Holdt mere end 5000 foredrag

Sådan påvirker vi vores omgivelser Ca. 7 % på baggrund af ord Ca. 38% på baggrund af betoning Ca. 55 % på baggrund af Kropssprog Forstår man ikke ordene, fylder kropsproget optil 80% og betoningen 20%

” Mennesket kan leve uden luft i nogle minutter, uden vand i ca ” Mennesket kan leve uden luft i nogle minutter, uden vand i ca. to uger, uden mad i ca. to måneder – og uden nye tanker i årevis” Kent Ruth

Hvad er det bedste møde du har været til ?

Møder kan være en super oplevelse – eller spild af tid. Påstand Møder kan være en super oplevelse – eller spild af tid.

Hvad var godt ved det møde? Hvad fungerede? Hvor meget nåede I? Tænk tilbage til et rigtig godt møde og del det med hinanden. Lad jer evt. inspirere jer af spørgsmålene: Hvad var godt ved det møde? Hvad fungerede? Hvor meget nåede I? Hvordan var stemningen? Hvordan havde du det under mødet? Hvad skete der efter mødet? Fik I fulgt op på beslutningerne og rykket efterfølgende?

giver bedre resultater Påstand: Bedre møder giver bedre resultater under mødet og efter mødet

Kommunikation….. Det handler om anerkendelse Det handler om nysgerrighed Det handler om interesse for hverdagslivet Det handler om at samarbejde mod fælles mål

Hvad betyder vores sprog? Sproget skaber vores virkelighed. Vi skaber relationer til hinanden gennem sproget. Sprogets mening afhænger af brugen af det, og den sammenhæng, det indgår i ( ”nå, skal vi se at komme i gang ”. … hvilket slags ”sprogspil” kører der hos jer ?

Sprogspillet Vi benytter os af forskellige sprogspil alt efter situationen, og det er vigtigt at alle forstår dette sprogspil Sprogets betydning opstår altså i dets brug Det sprogspil der udspilles giver altså mening for dem der er der Sproget kan være præget af glæde, humor, og hjælpsomhed, eller had, nedgørelse og intriger. Der er forskel på person og roller, men de to ting skal hænge sammen Vi skifter roller alt efter relationer og situationer

Tænk på nogle ”sprog-spil” der kører i mange organisationer: Eksempler Tænk på nogle ”sprog-spil” der kører i mange organisationer: ”Vi har ALTID så travlt” ”Vores chef er bare SÅ konfliktsky” ”Vi har bare alt for få ressourcer” ”Det bliver værre og værre” ”Det er regeringens skyld” Vibeke Arensbak

De fem største brølere og sprogspil ved møder Deltagerne kommer ikke til tiden Vi får ikke altid lukket emner ordentlig inden vi går til næste emne. Deltagerne er uopmærksomme Vi når ikke de vigtigste emner på mødet Vi får ikke fulgt op på beslutninger fra mødet

Hvornår er der problemer?

Geert Mørk * Amagerskolen * 27.10. 2010 Et problem eksisterer kun, hvis man har en forestilling om at tingene kunne være anderledes Geert Mørk * Amagerskolen * 27.10. 2010

Domæneteorien Teorien arbejder med tre måder at kommunikere ud fra Det personlige og holdningsmæssige domæne En professionel og regelstyret domæne Et refleksivt og undersøgende domæne Teorien har to vigtige pointe: Det er vigtigt at give hinanden plads til at kommunikere i alle tre domæner Hvis I ikke er i samme domæne, når I kommunikere, opstår der let misforståelser.

Er jeres kommunikation overvejende: Det personlige domæne ( her er der risiko for frustration, konflikter, stress og udbrændthed. Det professionelle domæne (her er der risiko for en meget formel omgangstone og et stift og statisk samarbejde Det refleksive domæne (her er der risiko for at I får talt og planlagt en masse, men at tanker ikke fører til handling, og resultatet bliver frustration

” Jeg er ganske overbevist om at 10 % af livet består af hvad jeg som menneske bliver udsat for , og de resterende 90 % består af, hvordan jeg reagerer på det ”   Forfatter og debattør Charles Swindoll

Er du irriterende Arrogant Fornærmende Nedladende Frembrusende Ødelæggende Krævende Opløsende Styrende Irriterende Kontrollerende Destruktiv Dømmende Løgnagtig Passiv Træls Overhørende Iscenesat Irettesættende Fastholdende Selvoptaget Hensynsløs Opfarende   Manglende nærvær øger risikoen for at barnet i os tager over og styre vores adfærd. Pressede situationer inviterer de gamle vaner om mønstre tilbage

…eller er du inspirerende Autentisk Tilgivende Realistisk Støttende Vis Omsorgsfuld Givende Ikke dømmende Tilfreds Loyal Livsglad Troværdig Nærende Forstående Nærværende Fleksibel Accepterende Engagerende Kreativ Fokuseret Rummelig Pålidelig

Kender du typen ?

Vi reagerer ud fra vores model af verden og ikke ud fra virkeligheden selv.   Betydningen af vores kommunikation, er den respons vi får fra de andre. Den person, som er mest fleksibel i tanke og handling, har ofte den største indflydelse. Der findes ikke fejl/anklager, kun feedback

Afsluttende mødetips Drop bordene SPIS Husk at holde pauser Altid, altid, altid lave en mødeevaluering Start mødet positivt

Har du lyst til at tage en typetest? Du kan tage testen på: www.thinkaboutit.dk