Akkreditering — lidt konstruktiv kritik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
John.M.Nielsen Metode & Co.
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Gå-hjem-møde om hygiejnestandarder
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
De sidste undervisningstimer
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Formularer (Access, del 3)
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Date :31 1.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
1 Præanalytiske forhold — en værre suppedas? Præanalytiske forhold  DSKB (Forårs)møde  September 2006 ∙ Version 4.0 Overlæge, dr.med. Ulrik.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
1 Effektevaluering højner kvaliteten af hjælpemiddelformidlingen SidLigGodt konference 28 januar 2014 Mette Andersen Team Hjælpemiddelspecialisterne Odense.
Visioner for udvikling af brugen af it i laboratoriespecialerne Nu i et nyt perspektiv…! 1 Dansk Selskab for Klinisk Biokemi ∙ Middelfart ∙
Hvad gør livet så værdifuldt?
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
OUH-to-go (workflow-to-go®)
SEO PÅ AU.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Afvigelsesrapportering
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Rapporter (Access, del 5)
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Vejlederens kommunikation
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
1 Betydningen af præanalytiske forhold? DSKB Forårsmøde   Formiddag Kemiker, ph.d. Anne Schmedes Klinisk Biokemisk Afdeling ∙ Vejle & Give Sygehuse.
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Brug af text analytics på elektroniske patientjournaler til identifikation af problemer med patientsikkerhed 1 April 2013 Ulrik Gerdes ∙ Overlæge, dr.med.,
Optimering af arbejdstilrettelæggelse i på Radiologisk afdeling i Køge Mahad Huniche Møde med Region Nordjylland.
Hvad er mål/resultat (output)?
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Quality Management Systems
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Workshop: At arbejde med myter og holdninger blandt personale v/ projektmedarbejder Tine Gomard.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Klinisk biokemi frem mod 2020
Præsentationens transcript:

Akkreditering — lidt konstruktiv kritik Institut for Kompetenceudvikling  November 2006 Kvalitetsudvikling og akkreditering i sundhedsvæsenet Overlæge, dr.med. Ulrik Gerdes Klinisk Biokemisk Laboratorium ∙ Center for Psykiatrisk Grundforskning ∙ Risskov

»Vi bruger efterhånden mere tid på at beskrive det vi gør, end at gøre det vi beskriver!« Anonym

Om mine erfaringer med akkreditering Jeg har arbejdet på 8 forskellige kliniske biokemiske afdelinger i Danmark, hvoraf 2 er akkrediterede efter hhv. DS/EN ISO 17025 og DS/EN ISO 15189 standarderne. Jeg foretrækker at arbejde på en akkrediteret afdeling!

DS/EN ISO 17025 og 15189? Internationale standarder for laboratorier; ISO 15189 er specifik for medicinske laboratorier. ISO 15189 definer en lang række krav til ledelse og teknik, fx om organisationen, dokumentstyring, rådgivningsydelser, løbende forbedring, personale, udstyr, analysemetoder, kvalitetssikring og rapportering. Der er 10 danske klinisk biokemiske afdelinger (ud af 78), som er akkrediterede efter disse standarder. DANAK er akkrediteringsorgan, men har først udviklet erfaringer med medicinske laboratorier i de forløbne 5 år, dvs. at der har været mange diskussioner om fortolkningerne af standarderne. Det Gamle og det Nye Testamente!

Hvorfor skal vi overhovedet akkrediteres? Det bliver alle andre Vi får et fint diplom, som kan hænges op på væggen Vi kan benytte lejligheden til at få ryddet op i hele butikken og/eller at få bygget om på hele organisationen. Vi kan forbedre kvaliteten af vores ydelser og blive et godt laboratorium! Forskellige grader af mere eller mindre meningsfulde formål

Hvad er et godt laboratorium? Hér kan lægen trække på et godt laboratorium Hér konsulterer patienten en læge Hér har lægen kun adgang til et middelmådigt laboratorium

Opgaverne på et hospitalslaboratorium Hvad skal man have tjek på ifm. en akkreditering? Rekvirenter (læger; kunder) Procedurer Personale Faciliteter Procedurer Utensilier Instrumenter Løsning af kliniske problemstillinger Rekvisition af undersøgelser Patient- forberedelse Personale Procedurer Personale Faciliteter Procedurer Utensilier Instrumenter Målemetoder Svarafgivelse Prøvetagning Databehandling Analyse Prøvehåndtering

…fortsat… Informationsformidling (internt & eksternt) Kvalitetskontrol IT-systemer Leverandører Løsning af kliniske problemstillinger Rekvisition af undersøgelser Patient- forberedelse Svarafgivelse Prøvetagning Databehandling Analyse Prøvehåndtering

…fortsat… Organisation, ledelse & administration Arbejdsmiljø Forskning & udvikling Løsning af kliniske problemstillinger Rekvisition af undersøgelser Patient- forberedelse Svarafgivelse Prøvetagning Databehandling Analyse Prøvehåndtering

Udvalgte erfaringer med akkreditering Eksempel – Indlægssedler i diverse produkter Solsider

Eksempel – Indlægssedler i diverse produkter Skyggesider

Kortlægning og revision af organisationen og dens funktioner Man tvinges til at skabe et overblik over hvad man i grunden foretager sig, hvordan tingene gøres, hvem der har ansvar for diverse etc. etc. Overblikket kan medføre at man ser muligheder for at revidere (modernisere) organisationens struktur.

Kortlægning og revision af organisationen Men — Man må ikke lade en akkrediteringstandard diktere beskrivelsen af organisationen og slet ikke diktere strukturen. Tingene skal bestemmes af organisationens opgaver! Akkreditering kan (mis)bruges som et middel til at topstyre en organisation (og tryne personalet). Kvalitetslederen kan blive en indflydelsesrig person, som ledelsen er alt for afhængig af.

Orden i tingene! Man får fx — Gransket alle procedurer i laboratoriet, og Nedlagt nogle [»Sådan har vi altid gjort, men ingen aner hvorfor«] Trimmet og standardiseret andre Indført nogle nye, fx vedrørende afvigelser (fejlrapportering) Beskrevet det hele og indført dokumentstyring

Orden i tingene! Det har en pris, fx — Det er et stort arbejde at få designet og etableret nye, velfungerende procedurer (systemer) Det er et stort arbejde at vedligeholde orden, når man arbejder i et miljø hvor mangt og meget ofte ændrer sig. Bureaukrati, pedanteri & perfektionisme Det kan medføre en uhensigtsmæssig rigiditet »Hold dine gode idéer for dig selv, vi vil ikke have rod i systemet« »Vi bruger efterhånden mere tid på at beskrive det vi gør, end at gøre det vi beskriver!«

Om dokumentstyring Et godt dokumentstyringssystem — Er en lettelse i hverdagen, selv i forhold til dengang man slet ikke havde dokumentstyring Laver al idiotarbejdet selv Kan uden problemer bruges af alt personale Et dårligt system — Er en tidsrøvende, bureaukratisk plage!

Mere om dokumentstyring… Nogle gode råd — Køb professionelt software og få professionelle til at hjælpe med at implementere det. Tænk tingene grundigt igennem, og brug god tid på at udvikle og afprøve systemet inden det tages i brug (så fanger bordet nemlig). Sørg for at designe skærmbilleder etc. så de passer til personalets forudsætninger og behov. Få alle nøgleinformationer samlet i databaser, så store og små opdateringer kan styres centralt. Undgå flaskehalse med (for) få superbrugere. Undgå papirdokumenter, så vidt det overhovedet er muligt!

Udvikling af en ny kultur Hele akkrediteringsprocessen kan fx give — Den enkelte medarbejder et bedre overblik over og en bedre indsigt i organisationens forskellige opgaver. En god fornemmelse af at »vi« har et fælles projekt med et veldefineret formål. Muligheder for at engagere folk i nye typer af opgaver og på nye måder. Innovationer Helt nye holdninger i forhold til fx service overfor patienter, eller registrering og indrapportering af fejl.

Udvikling af en ny kultur Men — Der er vis risiko for polarisering i en personalegruppe, snarere end udvikling af en fælles kultur: På den ene side findes de »skriftkloge« som kan jonglere med alle de fine nye ord og begreber og/eller som engagerer sig med liv og sjæl i projektet. På den anden side findes nogle, som kun engagerer sig, fordi de bliver beordret til det. Og midt i mellem findes mange (?), hvis attituder svinger lidt frem og tilbage, afhængigt af deres oplevelser med konkrete opgaver etc. Kan det undgås? Hvordan?

Intellektuelle udfordringer og gevinster ved akkreditering Der er mange, fx — Man udvikler sine evner til at analysere komplekse systemer og problemstillinger. Man bliver trænet i mere systematiske angreb på almindelige logistiske problemstillinger. Man lærer fx alt det om måletekniske problemer og dataanalyser, som man …hmm… allerede burde have vidst! Man bliver trænet i at udvikle (gode) systemer til registreringer, informationsformidling etc.

Intellektuelle udfordringer og gevinster ved akkreditering Der er nogle fælder, fx — Man risikerer at komme langt ud i hampen! Der kan støves mange små, spøjse problemer op, som er meget tidsrøvende, men som ikke spiller nogen rolle i den store sammenhæng. En ISO-standard og perfektionisme er en farlig cocktail! Man risikerer at begynde at tale et sprog, som kun en lille udvalgt skare forstår.

Evidensbaseret akkreditering? Er der nogensinde dokumenteret en (sikker) positiv effekt af akkreditering på kvaliteten af medicinske laboratoriers ydelser? Nej! Kommer der nogensinde en sådan dokumentation? Det vil jeg tro! Eksempel – Indlægssedler i diverse produkter

Tak for jeres opmærksomhed!

Du kan hente min PowerPoint præsentation på www.kliniskbiokemi.net Husk noget om gener