En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
… som skulle arrangere en løbekonkurrence.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Helt Sikker Solen skinner meget. Hele kroppen bliver brændt.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kreativitet og innovation i ALT
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Og hvordan man håndterer den.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Mentaltræning Målsætning
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Velkommen.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Præstationsangst!.
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Projektlederens rolle(r)
Forening af krop og sind
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Refleksioner og opsamling ift. i går
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Workshop Motivation og fokus på målet
Den Glade Internationale Venskabsuge!
Arbejdsglæde Du bestemmer selv.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema MÅL Mentaltræning der virker MÅL En svømmers forløb med det mentale arbejde med procesmål og hans refleksioner.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Stress En folkesygdom?.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
En lille reminder: nu har du brugt tid på at snakke om, ærgre dig og gerne ville ha lavet om på fortiden …det har ikke ført til noget som helst godt, at.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning Rammen er 4 gange med kort intro og dernæst løb med øvelser. 4 forskellige temaer: Løber; kend dig selv, målsætning, motivation og visualisering Generelt og specifikt i dag

Mentaltræningen for idag Hvem kan bruge mentaltræning? Hvad træner man egentlig? Hvorfor skulle man bruge det? Hvordan griber man det an?

Hvem er mentaltræningen for? Alle: motionisten såvel som eliten, begynder såvel som rutinerede. Fx kan en begynder med fordel sætte sig motivationsfremmende mål for sin opstartsfase, hvor man synes det er hårdt at komme i gang. Man kan fx aftale et belønningssystem med sig selv Eller en rutineret løber kan bruge målsætninger og visualiseringer til at koncentrere sin mentale energi på at skabe fokus på et afgrænset mål.

Hvad er mentaltræning og hvad er det der kan trænes? Mentaltræning er noget du allerede gør i din dagligdag Fx evnen til at forestille sig, forberede og planlægge sine fremtidige handlinger på fx arbejdet Evnen til at koncentrere sig i længere tid om et igangværende løb og samtidig lukke alt andet ude af sindet, fx træthed eller opgivenhed Evnen til at finde den rette motivation og spændingsniveau frem i forhold til den opgave der skal løses Mere personlige evner i forhold til at fokusere på det positive og det der lykkes frem for det negative, fejlene og manglerne

Hvorfor udforske og træne det mentale Mentaltræning kan give jer nye erfaringer som løber og skabe større forståelse for hvad der fx fremmer og hæmmer jeres præstation. Mentaltræning kan hjælpe til at få mere kreativitet og glæde ind i sin træning fordi man bliver istand til at bryde med gamle mønstre som står i vejen for udvikling Fordi mentaltræning er et redskab til at få maximalt udbytte af de fysiske ressourcer man er i besiddelse af. Motivation ( hoppe højt med den rette belønning) Klart fokus/mål (cykeleksperimentet)

Hvordan hænger det mentale sammen med det fysiske? Alt hvad der foregår i hovedet af præstationsfremmende og præstationshæmmende mentale processer virker i direkte samspil med kroppen Fx Negative tanker giver negative kropslige reaktioner i form af negative følelser og springende koncentration eller uklare mål giver fx stres og nervøsitet hvilket hæmmer præstationen

Dine tanker og mentale billeder skaber forandringer i din hjerne som igen skaber forandringer i din krop Tænk fx på noget der gør dig stresset som arb. eller en konkurrence og mærk efter. Tanken skaber kropsforandringer med det samme.

Målet med mentaltræning er derfor At blive bedre til at styre vores tanker og mentale billeder, så de fremmer vores præstation At blive klogere på det der motiverer os

Hvordan kommer man igang Man starter med at gå på opdagelse i sine mentale processer, ved at lære sit eget mentale liv bedre at kende De mentale processer kan identificeres hvis vi kigger ind i os selv og leder efter dem, ved hjælp af spørgsmål Man bliver sin egen coach og spørger sig selv løbende: hvorfor gør du det på denne måde, hvad vil du gerne opnå med det osv. En god coach sætter tanker i gang hos den der coaches

Hvordan ser det mentale liv ud/hvad skal man kigge efter? Det mentale liv viser sig på indersiden fx som vaner og bestemte måder at forholde sig til sig selv og andre på, i form af indre dialoger, tankemønstre og tanke billeder. Fx jeg er god på de korte distancer, jeg bliver altid skadet op til en vigtig konkurrence, bare jeg ikke ser dum ud når jeg løber. Jeg vil være hurtigere end Ejner, jeg er i tvivl om jeg kan udvikle mit løb, jeg er blevet for gammel, jeg er for ny til at stille op, jeg skal træne mere, min form er ikke god nok, jeg elsker de lige strækninger osv.

På ydersiden viser sig adfærdsmæssigt som rutineprægede måder at håndtere nye udfordringer på i fx løbet. Eller I den måde man vælger at efterrationalisere på omkring et overstået løb og finde på forklaringer til omgivelserne, der kan legitimere ens præstation.

Lær dig selv at kende som løber Gå sammen med andre og vær hinandens coach og få hjælp til at gå på opdagelse i de motiverende og begrænsende forestillinger og tanker/billeder i har af jer selv som løber Find frem til jeres indre mentale vaner og spørg jer selv om de støtter jer i at nå jeres drømme og mål Gør det ved hjælp af følgende spørgsmål

Spørgsmål til turen Hvorfor løber du egentlig? Og hvad vil du gerne opnå med det? Hvad påvirkede dig til at starte? Hvad synes du er det bedste ved at løbe, hvad er det værste? Hvad er dine styrkesider som løber (nævn tre ting), hvad vil du gerne blive bedre til(nævn tre ting) Hvad øger din motivation for at løbe (nævn tre ting og hvad hæmmer din motivation?(nævn tre ting)

Spørgsmål efter turen/opsamling Hvad har du lært om dig selv i dag? Hvilke mentale vaner vil du forandre fra i dag Hvilke nye ideer vil du lade din løbetræning inspirere af Skriv de vigtigste ting ned.