Hvordan får vi bedre læsere?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
En læseindsats der virker!.
Læseteori på femten minutter
Læsning i danskfaget i Island
Faglig læsning i naturfagene
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Faglig læsning Dagsorden
Læsning og læseprocesser
Elsker DU også at læse lektier?
National test, dansk 2012 – 2013 Nedslag oktober
Ordblindes problemer:
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Læsning..
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
TUR dialogmøde AMU Nordjylland
Convergens / Mads Anker Højlund
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
En kompleks opgave for dansklæreren
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Faglig fordybelse i indskolingen
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Kompenserende it Dorthe Carlsen 15. september 2011
Tilgængelighed - det handler om at være med!
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
1000 ansatte i Arla skal lære at læse "Der er ikke længere et job tilbage derude, hvor der ikke indgår en eller anden form for skriftlig del i arbejdet.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Den forebyggende indsats
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Læsning.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
SKABELON.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Sprogbaseret læring i naturfag
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Læse- vanskeligheder Uge 13 Ved Yvonne Roug-Andersen.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Læsevejledning. Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Naturfag.
AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Velkommen Dagens program.
Velkommen Dagens program.
Præsentationens transcript:

Hvordan får vi bedre læsere? Faglig undervisning af ordblinde og læsesvage Faaborg, 25. august 2011 Ina Borstrøm

Plan for den næste times tid Hvad er læsning? Hvad er læse- og stavevanskeligheder? Hvordan hjælper man den læsesvage i undervisningen? Eksempel på arbejde med læseforståelse i praksis

Læsning = Afkodning x Forståelse Hvad er læsning? Læsning = Afkodning x Forståelse

Hvad er ordblindhed? Det danske nationalleksikon Ordblindhed, dysleksi Markante vanskeligheder ved at lære at læse og skrive, som beror på langsom og upræcis omsætning af bogstaver og bogstavfølger til sproglyde. (Elbro 1994)

Kernesymptomer Specifik indlæringsvanskelighed Neurobiologisk oprindelse (arveligt/medfødt) Usikker ordgenkendelse – stavning – afkodning Skyldes fonologiske vanskeligheder Uventet i forhold til kognitive evner og undervisning

Højtlæsning af nonord jir tyfd sgå

Sekundære konsekvenser Ringe læseforståelse Manglende læseoplevelser Lille ordforråd Begrænset baggrundsviden

Hvornår læser man godt nok? En definition af læsning At læse er at genskabe betydningsindholdet af en tekst på basis af en identifikation af de enkelte ord i teksten og en aktivering af læserens forhåndsviden om tekstens emne (Elbro, 2001). En definition af funktionel læsefærdighed At benytte skriftlig information til at kunne fungere i samfundet, til at opnå sine mål og til at udvikle sin viden og sine potentialer (SIALS, 1995).

Hvad ved vi om danskernes læsning? 1990 ”Danskernes læsefærdighed” 9-15% funktionelle analfabeter i DK ca. 420.000 danskere (300-500.000) Hvordan synes vi selv, det går? 28% virkelig godt 47% temmelig godt 23% nogenlunde 1% ikke særlig godt 0% dårligt

Er vi jubeloptimister? SIALS Hvor mange klarer sig internationalt? 50% i læsning 66% i dokumentforståelse 75% i regning 50%-75% blandt de kort – eller uuddannede i Norden

Gør det noget? Hvor mange? Hvem er det? Gør det noget? Knap halvdelen af os voksne danskere er læsehandicappede i et informationssamfund Hvem er det? Elever i ordblindeundervisning er svagest. Læsekursister på niveau med elever på teknisk skole og AVU-elever på VUC. Gymnasieelever bedst. Gør det noget? 10% dårligste i funktionel læsning af dagligdags tekster på AVU  6 dansk * 1 . Ingen blandt de 10 procent dårligste læsere scorede mere end 7. Læsere med funktionel læsning over middel  9 eller 10 dansk * 1. Læsefærdighed spiller en større rolle end fx forældres uddannelsesniveau, socioøkonomiske forhold eller andet

Funktionelle læsefærdigheder blandt SOSU-elever Over 60 % - har funktionelle læsevanskeligheder – problemer med dagligdags tekster Andre undersøgelser stærk sammenhæng mellem funktionel læsning og faglig læsning

Hvilken betydning får det i erhverv? Ikke nye læsekrav i samme job men i uddannelsen i andre jobfunktioner i jobrotation i efteruddannelse Derfor er det ikke en løsning at undervise udenom teksten

Den sikre læser har automatiseret afkodning god sprogforståelse erfaring med læsning kendskab til forskellige tekster

Birkeblad?

Niveauer i læseforståelse Jesper har brug for et solidt morgenmåltid, for det bliver en anstrengende dag. Først skal han i skole, så skal han til løbetræning i skoven kl. 16.00. 2 timer senere skal han tilbage på skolen og holde elevsamtaler i sin klasse.

Tekstens struktur XXXXX XXXXXXXXX X XXXXXXXX XXXXXXXXXXXX: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX. X. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX X XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX.

Hvad gør fagtekster svære? Tekstniveau Abstrakt >< konkret billeder figurer > < tekst modeller og tabeller Sætningsniveau Ordniveau Nominaliseringer Uforklarede fagtermer Krav til elevernes ordkendskab

abstrakt >< konkret I løbet af de første leveår udvikler mennesket bevægemønstre, der efterhånden foregår helt automatisk og under mindst mulig anvendelse af kraft. …… Hvis du f.eks. skal hjælpe en borger op fra en stol, er det vigtigt, at borgeren læner sin overkrop frem.

Gaffeltruck - Indledning ”Lærebogen er inddelt i en række kapitler, som gennemgår følgende emner: - Opbygningen af gaffelstabler og gaffeltruck Hvordan du kører med gaffelstabler og gaffeltruck, optager og afsætter gods i forskellige typer reoler, containere osv.”

Billeder figurer >< tekst

Tekst ><billede side 17

modeller og tabeller

Eksempel side 93

Uforklarede fagtermer

Tyngdepunktsafstanden?

indholdsfortegnelse

Side 82

Nominaliseringer Forflytning Under forflytninger anvendes vægtoverføring frem og tilbage i gangstående stilling eller fra side til side i bredstående stilling.

Nominaliseringer

Eksempel side 59

Krav til elevernes ordkendskab Friktion Når man skubber, trykker man samtidig automatisk lidt nedad og øger derved gnidningsmodstanden. Når man trækker løfter man samtidig lidt op, og derved mindskes gnidningsmodstanden.

Faglig læsning er… …tilegnelse af viden gennem læsning af tekst

Funktionel læseudvikling faglig læsning fleksibel læsning flydende læsning teknisk læsning

Læs smart – konkret eksempel Eleverne må forbedre læseforståelsen ved at lære at udnytte tekstens struktur udlede ordbetydninger fra teksten styre, regulere og evaluere egen læsning

LÆS SMART Ida i hønsegården Hun havde aldrig tidligere prøvet at få 2 æg. Fiasko i finalen Ida havde aldrig tidligere prøvet at få 2 æg. 1. Kom godt i gang

LÆS SMART – projektundervisning 1. Kom godt i gang

LÆS SMART 2. Lær nye ord

LÆS SMART –projektundervisning stabilitet 2. Lær nye ord

LÆS SMART - projektundervisning 3. Få styr på teksten

LÆS SMART - projektundervisning 4. Husk hvad du læser

Opsamling Tilbyd kompensatoriske hjælpemidler Anvis tilbud om ekstra læsetræning Sørg for at teksterne er læsbare Lær eleverne at læse smart

LÆS SMART 1. Kom i gang 2. Lær nye ord 3. Styr på teksten 4. Husk hvad du læser

Læring er en flertrinsraket Introduktionsfasen Modelfasen Afprøvningsfasen Konsolideringsfasen Implementeringsfasen