Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Advertisements

Katastrofen – årsager og konsekvenser
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Institut for Naturfagenes Didaktik
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Real Kompetence Vurdering
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Projekt ”Videre efter hf”
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
HF på Falkonergården 2011.
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
Klassisk studieretning sprog og kulturhistorie hvis du vil være supergod til sprog og forstå grundlaget for europæisk kultur og tankegang.
The Fittest will survive
Projektopgave klasse.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Geografi mellemniveau
Tværfagligt undervisningsforløb
Studentereksamen - stx
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Energi 4 Klimaændringer Naturlige variationer Menneskets bidrag
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Falkos sproglige studieretning
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Generel introduktion til EC
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
AT eksamen ”Mad og mennesker”
Valgfagsorientering 21. November 2011
Eksamen.
Orienteringsaften Brøndby Gymnasium. Program Kl Velkomst ved borgmester Kjeld Rasmussen Adm.dir. i Brøndby IF, Per Bjerregaard/bestyrelsesmedl.
Gymnasiet (Stx)
AT-årsprøve 2.g.
Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
1. Kommunikation 2. Årets gang – Skole/hjemsamtalerne 3. Prøverne 4. Dansk 1. Den daglige undervisning 2. Afleveringer 5. Matematik 6. Styrkebaseret undervisning.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Jorden og lyset Johs. V Jensen 1937 Kursus i naturgeografi B Har du forestillet dig Jorden, Tellus Mater, som en guldhaaret Gudinde stiger af.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
SKABELON.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Ligheder/forskelle på HHX – STX – HTX De har helt den samme struktur, dvs. ½ års grundforløb og 2½ års studieretningsforløb. De tæller lige meget til videregående.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Den naturvidenskabelige metode
SSO - Større skriftlig opgave
Global opvarmning Noter.
SSO - Større skriftlig opgave
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Program Velkomst Introduktion til talentprogrammet Unge Forskere
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Undersøgelse Fase 1: Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes egne undersøgelser af forbrugsvarens vej fra ressource til butik. Eleverne skal her.
Fag på studieretningen Fællesfag: Dansk, historie, idræt, religion, oldtidskundskab Studieretningsfag & bundne valg: Engelsk A, musik A, samf.
AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.
Biologi, geografi og kemi på HF
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Præsentationens transcript:

Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om virkelige naturfænomener og mennesker Menneskets udnyttelse og afhængighed af naturen Aktuelle samfundsmæssige årsager til og konsekvenser af udnyttelsen

Virkelige naturfænomener og mennesker Temperatur og levevilkår

Virkelige naturfænomener og mennesker Vulkaner og jordskælv

Virkelige naturfænomener og mennesker tørke og oversvømmelser

Menneskets udnyttelse og afhængighed af naturen Minedrift og landbrug

Aktuelle samfundsmæssige årsager til og konsekvenser af udnyttelsen Energiforsyning og Drivhuseffekt

Aktuelle samfundsmæssige årsager til og konsekvenser af udnyttelsen Fattige lande og globaliseringen

Skriftligt arbejde og eksamen Skriftligt arbejde som de øvrige naturvidenskabelige fag C-Niveau mundtlig eksamen 24/24min. Der udleveres et spørgsmål med underpunkter. Du bestemmer selv hvilke bilag (grafer-billeder-tabeller-tekster) du vil bruge B-niveau: mundtlig eksamen Opgaven incl aktuelle artikler og bilag udleveres 24 timer før eksamen

Naturgeografi B Kernestof Forskellige samfunds natur og resursegrundlag og forvaltningen heraf. Sammenhængende forståelse af jordens stofkredsløb, struktur og funktion i samspil med menneskets levevilkår Globale og regionale variationer og konkrete cases Undervisningen organiseres i emner – det kunne f.eks være Jordens og livets udvikling . Biologi beskæftiger sig med hvordan (f.eks Darwin) Geografi beskæftiger sig med hvorfor (F.eks Wegener ) Vulkaner Krakatu – Pinatubo –Etna –Vesuv osv Årsag, virkning, historie, geologi, myter Klimaændringer og betydningen for mennesker og levevilkår. Vandresurser og deres udnyttelse. Energiresurser og teknologi/samfundsforhold Olie og gas i Danmark, mellemøsten og Ecuador – besøg på gasmuseet i Hobro Produktion, forbrug, teknologi og bæredygtighed. – besøg på Fur…………….. Livscyklusvurdering ,miljøhistorie fra kratluskerbevægelsen til Connie Hedegård Tolkning af rumlige mønstre ved hjælp af kort , billeder, satellitdata mm.

Skal jeg vælge naturgeografi, biologi,fysik eller kemi på B-niveau Vælg det du har mest interesse for og er bedst til,- det giver den højeste karakter og bedst mulighed for overhovedet at komme ind på den uddannelse du ønsker Suppleringskurser Alle universiteter mv udbyder suppleringskurser af14dage-3ugers varighed i fysik,kemi,matematik ofte i slutningen af juli-begyndelsen af august Du går til enmundtlig eksamen på 20 min som er bestået eller ikke bestået Du søger altså ind på din ønskeuddannelse på helt normale vilkår selv om du mangler et B-niveau i et fag Naturvidenskab, AU: Suppleringskurser Sommersupplering ved universiteterne i 2007