”Mange måder at forstå og lære på” v/Svend Erik Schmidt e-mail: sets@mail.dk www.sisakademi.com Danmarks Læringsstilscenter
Knoop og Schmidt 2004
”De mange intelligenser”
”Arbejdet med de mange intelligenser giver den voksne en vidvinkel i synet på barnet” Schmidt 2006
En definition på læringsstil: ”…the way in which each indvidual learner begins to concentrate on, process, absorb and retain new and difficult information” Rita og Kenn Dunn
Særlige kendetegn ved analytikere: Stærkt lys Ro Formelt design Stor udholdenhed Intet indtag
Særlige kendetegn ved holister:
Perceptuelle forcer: Visuelle Viktoria Auditive Anders Taktile Tom Kan lide: billeder og ord at læse at skrive at se film at tegne Kan lide: at læse højt at lytte at diskutere at tale med sig selv eller andre Taktile Tom Kinæstetiske Kim Kan lide: at røre ved ting at arbejde med hænderne at arbejde ved computer at spille spil at bygge modeller at klippe og klistre Kan lide: at bevæge sig at eksperimentere at spille teater at bygge at spille gulvspil
Analytisk undervisningsstil: Trin for trin Nummerering og tal Nøgleord Facts Sagligt orienterende Holistisk undervisningsstil: Illustrationer BRUGER BILLEDER Begynder undervisningen med små jokes Drama Farver
Auditiv undervisningsstil: Lange mundtlige instrukser Gruppearbejde, hvor børnene skal diskutere Lydbånd Store krav til mundtlige fremstillinger Visuel undervisningsstil: Uddeler tekstmateriale til børnene ”gå lige på biblioteket og find noget” Logbøger/dagbøger Store krav til skriftlige opgaver
Taktil undervisningsstil: Konkrete materialer Lader børnene røre ved tingene Store krav til børnenes produkter Kinæstetisk undervisningsstil: Drama/rollespil/teater Lader børnene bevæge sig Lader børnene eksperimentere
Analytisk ledelsesstil: En sag af gangen Klare planer Overholder dagsordner Orden på skrivebordet Holistisk ledelsesstil: Mange bolde i luften Uklare planer Spontane indfald ( kreativ) Svært at se skrivebordet !
Auditiv ledelsesstil: Lange taler/indlæg på møder Få notater Lægger op til diskussion ”Jeg hører dig sige….” Visuel ledelsesstil : Mange skriftlige informationer Brug af modeller Brug af ordbilleder ”Jeg kan se, at du…”
Kinæstetisk ledelsesstil : Taktil ledelsesstil: Bygger modeller Prioriterer konkret materialer Værdispil mv. ”Jeg kan mærke….” Kinæstetisk ledelsesstil : Drama/rollespil/teater Prioriterer fysisk udfoldelse Lader personalet eksperimentere ”Jeg gør…”