”Mange måder at forstå og lære på”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

? Fra 1 til 10.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
LÆRINGSTILE – UDNYT DIT POTENTIALE
Forøg din indflydelse i jobsituationen
LÆRINGSPRÆFERENCER VS FJERNUNDERVISNING
Prioritering.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
En dag med A Vi laver en dag med A – eller måske hellere en hel uge
Aftens temaer Hvordan lærer børn bedst?
Læringsstile og lektier
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Velkommen på biblioteket Vi glæder os til at få dig som bruger. Spørg bare, hvis du har brug for hjælp!
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Er mit barn klar til skolestart ?
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold.
Projektpræsentation og evaluering… Store Projektleder Dag 2012
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Dokumentation og evaluering
TEMA Deltagerforudsætninger & Læringsstile
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Lav en familie I skal nu i gang med at skabe en familie
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Velkommen til nye børn som er kommet fra vuggestue og dagpleje eller hjemmefra. Blomsterprojekt hvor vi får blomster hjemmefra som vi passer, vander og.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Fagdidaktisk kursus i religion
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
Videreudvikling af ide 2&2
Faglig fordybelse i indskolingen
Relationer – Omgangstone
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Et kærligt skub. Er det synd for børnene at de skal starte i skole? Er det en gave?
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Skoleparathed Sunds skole.
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Læsning.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Forsat arbejde med Indiens døtre og emnet læring
SKABELON.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Formidling i Madkundskab Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Byg et hus Storyline.
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Præsentationens transcript:

”Mange måder at forstå og lære på” v/Svend Erik Schmidt e-mail: sets@mail.dk www.sisakademi.com Danmarks Læringsstilscenter

Knoop og Schmidt 2004

”De mange intelligenser”

”Arbejdet med de mange intelligenser giver den voksne en vidvinkel i synet på barnet” Schmidt 2006

En definition på læringsstil: ”…the way in which each indvidual learner begins to concentrate on, process, absorb and retain new and difficult information” Rita og Kenn Dunn

Særlige kendetegn ved analytikere: Stærkt lys Ro Formelt design Stor udholdenhed Intet indtag

Særlige kendetegn ved holister:

Perceptuelle forcer: Visuelle Viktoria Auditive Anders Taktile Tom Kan lide: billeder og ord at læse at skrive at se film at tegne Kan lide: at læse højt at lytte at diskutere at tale med sig selv eller andre Taktile Tom Kinæstetiske Kim Kan lide: at røre ved ting at arbejde med hænderne at arbejde ved computer at spille spil at bygge modeller at klippe og klistre Kan lide: at bevæge sig at eksperimentere at spille teater at bygge at spille gulvspil

Analytisk undervisningsstil: Trin for trin Nummerering og tal Nøgleord Facts Sagligt orienterende Holistisk undervisningsstil: Illustrationer BRUGER BILLEDER Begynder undervisningen med små jokes Drama Farver

Auditiv undervisningsstil: Lange mundtlige instrukser Gruppearbejde, hvor børnene skal diskutere Lydbånd Store krav til mundtlige fremstillinger Visuel undervisningsstil: Uddeler tekstmateriale til børnene ”gå lige på biblioteket og find noget” Logbøger/dagbøger Store krav til skriftlige opgaver

Taktil undervisningsstil: Konkrete materialer Lader børnene røre ved tingene Store krav til børnenes produkter Kinæstetisk undervisningsstil: Drama/rollespil/teater Lader børnene bevæge sig Lader børnene eksperimentere

Analytisk ledelsesstil: En sag af gangen Klare planer Overholder dagsordner Orden på skrivebordet Holistisk ledelsesstil: Mange bolde i luften Uklare planer Spontane indfald ( kreativ) Svært at se skrivebordet !

Auditiv ledelsesstil: Lange taler/indlæg på møder Få notater Lægger op til diskussion ”Jeg hører dig sige….” Visuel ledelsesstil : Mange skriftlige informationer Brug af modeller Brug af ordbilleder ”Jeg kan se, at du…”

Kinæstetisk ledelsesstil : Taktil ledelsesstil: Bygger modeller Prioriterer konkret materialer Værdispil mv. ”Jeg kan mærke….” Kinæstetisk ledelsesstil : Drama/rollespil/teater Prioriterer fysisk udfoldelse Lader personalet eksperimentere ”Jeg gør…”