Et kritisk-analytisk blik på positiv psykologi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Advertisements

Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Velkommen til 3 ugers kursus
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Verden ind i undervisningen
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Livets Ord April 2012.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Borgernes barrierer for brug af IT
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Handicap, idræt og social deltagelse
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Forskellige personligheds- organisationers udtryk i kroppen
Almen studieforberedelse
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Velkommen.
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Giv generøsiteten videre til næste generation. Generøse Gener ”I skal ligne Gud, som hans kære børn og vandre i kærlighed, ligesom Kristus elskede os.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Dansen omkring handicapbegrebet
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Teori, metodologi og metode
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Fremme af unges mentale sundhed
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Disposition Præsentation af emne Mobning
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Er det økologisk madordninger ofte sundere? Presenter: Sofie Husby Ph.D student: Chen He Skolemadskonference – fra holdning til handling Strandgårdsskolen,
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Humanistisk videnskabsteori
SKABELON.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Den naturvidenskabelige metode
Præsentationens transcript:

Et kritisk-analytisk blik på positiv psykologi Lektor Gerd Christensen, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling Københavns Universitet

Oplæggets struktur At positiv psykologi er en videnskab Teoriens menneskesyn De mulige implikationer af at forstå mennesket på den måde, som man gør i positiv psykologi Endelig vil jeg afslutte med et spørgsmål, som vi kan diskutere senere.

Definition af positiv psykologi ’En videnskab om positive personlige oplevelser, erfaringer, karakteristika og egenskaber og om velfungerende institutioner’ (Csikszentmikalyi & Seligman; her efter Andersen & Vogel 2010: 65; se også Biswas-Diener 2010: 7). ’Positiv psykologi er det videnskabelige studium af optimal menneskelig funktionsevne.’ (Lindley et al. 2010: 24).

Krav til en videnskabelig disciplin: Klart afgrænset genstandsfelt Systematisk anvendelse af teori, empiri og metoder Krav om gentagelighed – eller som minimum transparens/gennemsigtighed Demarkationskriteriet: Skellet mellem en videnskabelig teori og pseudo-videnskab

Klassiske demarkationskriterier: Verifikation: En teori må betragtes som sand (og dermed videnskabelig) for så vidt som den kan påvises igennem gentagende eksperimenter. Falsifikation: En teori skal være tilstrækkeligt robust til at kunne blive udsat for forsøg på falsifikation.

’[…] psykoanalytikeren kan altid bortforklare ’[…] psykoanalytikeren kan altid bortforklare alle indvendinger ved at vise at de skyldes kritikerens fortrængninger […] Marxister har på samme måde den vane at forklare en modstanders uenighed ved hans klassefordomme […] Sådanne metoder er både lette at bruge og meget sjove for dem, der bruger dem’ (Popper 1996: 109).

Alternativt demarkationskriterium Pragmatisme: En teori er gyldig, hvis den viser sig nyttig i praksis samt bidrager til udvikling af det pågældende felt.

’Pragmatismen lægger ligesom positivismen ’Pragmatismen lægger ligesom positivismen vægt på, at videnskaben skal være nyttig, men er mere radikal i den forstand, at den ikke tillægger sandhed så stor betydning for videns videnskabelighed. De forskellige videnskaber henter i stedet deres gyldighed i den nytte, de bidrager med til det menneskelige liv’ (Langergaard et al. 2006: 108).

’Det smitter. En anden del af forklaringen på positiv psykologis popularitet er nok, at verden smiler til én, hvis man smiler til dén […]’ (Knoop 2010: 5).

’Positiv psykologi har i bred forstand fælles ’Positiv psykologi har i bred forstand fælles interesser med dele af den humanistiske psykologi og dens vægt på den fuldt funktionsdygtige person (Rogers, 1961) og selvrealisering og studiet af sunde individer (Maslow, 1968).’ (Lindley et al. 2010: 18; se også Biswas-Diener 2010: 14).

Grundantagelser i humanistisk psykologi Teori om det sunde menneske. Afstandstagen fra sygeliggørelse og konklusioner fra dyr til menneske. Fokus på ’det sandt menneskelige’ og på individuel progression og kompetencer. Afstandstagen fra diagnosticering i psykologi – antipsykiatri.

Kritik af humanistisk psykologi: Essentialistisk subjekt-syn: Individet forstås som i besiddelse af en kerne fx ’personlighed’, der i er medfødt – dvs. mangel på udviklingspotentiale. Naivt og urealistisk positivt syn på mennesket – fx anti-psykiatrien. Mangel på teoretisk fundering – bl.a. ingen eksperimentel understøttelse af påstande om mennesket. Eklekticisme: dvs. at tilgangen henter lidt hist og lidt her og stykker sine forståelser sammen.

’Det er ikke sjovt at gå i stå, men. selvdestruktivt ’Det er ikke sjovt at gå i stå, men selvdestruktivt. At acceptere en rolle som afmægtigt, hjælpeløst, passivt offer i skolegården eller på arbejdspladsen er med andre ord ikke blot trist – det er udtryk for at man frivilligt gør ondt værre mod sig selv, at man frivilligt føjer spot til skade, rettet mod en selv. At man frivilligt hjælper fjenderne.’ (Knoop 2010: 4; kursiv i originalen)

‘Vi indser i stigende grad, at hvem vi er og ‘Vi indser i stigende grad, at hvem vi er og hvad vi er, ikke så meget er et resultat af vores "personlige essens" (virkelige følelser, dybe overbevisninger og lignende), men af, hvordan vi skabes i forskellige sociale grupperinger. (Gergen 1991: 170; min oversættelse).

Antagelser i positiv psykologi som kan tilskrives socialkonstruktionisme: At det ubetinget er op til den enkelte af forme sit liv. At ansvaret (alene) ligger på den enkelte. At der ses (helt) bort fra materielle/objektive vilkår: Sociale, fysiske og psykiske vilkår af faktuel status.

Spørgsmål til refleksion/diskussion Kan positiv psykologi (utilsigtet) komme til at bidrage til noget, der er i direkte modstrid med tilgangens intentioner? Og hvis ja – hvordan undgår vi så at dette bliver konsekvensen?

Tak for jeres opmærksomhed!