Særlige børn på Sankt Ansgars Skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Parforhold; kommunikation og seksualitet
Advertisements

Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
ADHD i familien - Hvad kan man selv gøre?
Set i forældreperspektiv
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Sæt Viden I bevægelse Afd.leder Brit Skovgaard & fysioterapeut Annette Heinz 16. august 2010.
Læringsstile og lektier
Psykoedukation for børn, unge og forældre
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
God trivsel = God læring
Bokstav børn.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Specialpædagogisk massage
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Unge med Aspergers syndrom
De nye diagnoser Bo Hejlskov Elvén Leg. psykolog.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Elevenstrivsel.dk Målgruppe Sårbare elever Årsag: -Stress -Forældres skilsmisse -Generel uro i familien -Forventningspres -Uddannelsespres -Et særligt.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Sårbarhed hos børn og unge
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
DEPRESSION! Undervisning af udviklingssygeplejerske Irene Amby
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Robusthed Læge Poul Lundgaard Bak
Disposition Præsentation af emne Mobning
Karin Hansen Lærer i Præstø siden 1998 Undervist 1. – 7. kl. Linjefag: dansk (musik) Klasselærer på 3. årgang Havde inkluderet elev sidste år Har inkluderet.
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Stress En folkesygdom?.
Søskende til børn med AD/HD
Piger og autisme – i praksis
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Forebyggende Elementer
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv.
”Grundlæggende autisme - hvad, hvorfor og hvordan”
DEPRESSION – KAN DET OGSÅ RAMME MIG? Oplæg af udviklingssygeplejerske Irene Amby Regionspsykiatrien Vest – Herning d Arbejdet med mennesker.
Søskende, søvn, kost og motion Psykoedukation Forældre til børn og unge med angst og depressive tilstande.
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Skizofreni, årsager og symtomer Undervisere:
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE Test af den levende hjerne
En lille reminder: nu har du brugt tid på at snakke om, ærgre dig og gerne ville ha lavet om på fortiden …det har ikke ført til noget som helst godt, at.
ADHD..
Det rummelige efterskole køkken..
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Post traumatisk belastningsreaktion
Det rummelige efterskolekøkken
Mærk dig selv.
Læge Poul Lundgaard Bak
Robuste Fællesskaber.
ÅRSAGER TIL DEPRESSION:
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
Børn med en anden forståelse
Post traumatisk belastningsreaktion
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Neuropædagogiske samtaler
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Præsentationens transcript:

Særlige børn på Sankt Ansgars Skole 27. august 2009 Psykolog Kirsten Callesen

Børn med og uden diagnoser * Autisme og Aspergers Syndrom * ADHD og ADD (opmærksomhedsforstyrrelse) * OCD (tvangstanker og tvangshandlinger) * Tourettes syndrom (tics – lyde og bevægelser) * Fysiske handicaps * AKT – Adfærd, Kontakt og Trivsel  Tilstand / Forstyrrelse Kirsten Callesen, ARC

Hjernens udvikling Tanker Følelser Krop og sanser Har det godt! Det er farligt! Tanker Glad! Bange! Følelser Krop og sanser Afslappet/anspændt

Frontallapperne Adfærd Planlægning Hukommelse Vurdering Konsekvenser

Hjernen, signalstoffer og stress Dopamin Serotonin Endorfiner Kortisol ------------------------ Kost / mad Motion Gode oplevelser Sårbarhed: Stress Angst Depression Udadreagerende adfærd Selvværd

Diagnose Autismetriaden Lorna Wings triade (1981)‏ 1. Forstyrrelse af socialt samspil (enestående)‏ 2. Forstyrrelse af 3. Forstyrrelse af kommunikation forestillingsevne (verbal og non-verbal) (fordybende)‏ (autentisk) (vedholdende)‏ Kirsten Callesen, ARC

Autisme/AS og ADHD Autisme/AS: Social kontakt Anderledes sprogbrug Systemer Fordybelse Misforståelser pga ToM Sanseforstyrrelser ADHD / ADD: Svært ved ro i social kontakt Koncentrationsproblemer Let afledt Manglende impulskontrol Manglende hæmning Sanseforstyrrelser

Empati og affektsmitte 1. Vi reagerer alle positivt eller negativt ud fra de erfaringer vi har. 2. Børnene mangler tit forståelse for: hvad de skal gøre, hvad der sker med dem, hvorfor de føler som de gør, kan ikke se sammenhængen 3. Vores tanker eller sanser udløser negativ adfærd 4. Når voksne bevarer roen kan børnene hurtigere komme til ro – affekt-smitte.

Hjernen og kognition Venstre hjernehalvdel: Digital Detalje Fysisk Konkret Buttom up processer Højre hjernehalvdel: Analog Helhed Følelser og forståelse Tolke Top down processer

Digital proces: Spaghetti Bolognese! Opskrift: Analog proces:         Spaghetti Bolognese! Opskrift: Løg Kød Grøntsager Salt/peber Spaghetti Analog proces:   Opskrift:

Central coherence Detaljer: 8 streger i en række Hver ting er en del for sig! Helhed: 1 circle / 1 nul Tendens til at få alt samlet til en helhed!

Følelser, empati og social tolkning Fysisk & konkret En mand og en kop – det er alt! Følelser, empati og social tolkning Han vil gerne ha kaffe! Sjov kop!

Top down og bottom up ZOO! Top Down Helhed Bottom up Detalje ZOO!

“Vente” lærer ludo mælk bror ZOO jul dele Kirsten Callesen, ARC Detalje Detalje Detalje Kirsten Callesen, ARC

Praktiske konsekvenser 1. Hvem skal vide noget om de enkelte børn? Skal vi kalde “det” noget – fx “1 ud af 100 børn”, “stjernebørn” 2. Undgå mobning og drilleri 3. Overskue sin skole og hverdag: forberedelse, pauserum, sansekasser, mindske lektier, visuel hjælp, individuelle samtaler, planlægge frikvarterer 4. Sociale strategier: undskylde kort, vil du lege?, stop kort, faste lege aftaler, aktiviteter som social ramme