Program 09.30 – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? 10.00 – 11.00: Innovation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af materialer på personalemøde
Advertisements

FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Digital formidling - med udgangspunkt i Ting Den 25. august møde i det faglige udviklingsforum.
Energi- & Vandværkstedet
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Arbejdspladsudvikling
1 … med guiderne Thomas Kjær og Hanne Westerkam.
Medborgerskab – på sporet
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Elevinddragelse – fordi sammen skaber vi skole
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Transport på landet Konference 5.november Transport på landet • Kompliceret • Ingen nemme løsninger • Mangler nytænkning Tendens: Find selv på løsninger.
Innovation og iværksætteri
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Talentinternat modul 3..
1 Effektevaluering højner kvaliteten af hjælpemiddelformidlingen SidLigGodt konference 28 januar 2014 Mette Andersen Team Hjælpemiddelspecialisterne Odense.
Myten om de lugtende sko
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Projektlederens rolle(r)
Relationer – børn og voksne
Lean Netværk AAU.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Præsentation af materialer på personalemøde
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
1 Agenda: SSTT, København 20. januar Program - håndbog 2.Processen for dataindsamling og analyse 3.Hovedkonklusioner 4.Ideer til håndbogens indhold.
Skraldeeksperiment i Københavns Kommune TMFs Innovationsforum
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Biblioteket som læringscenter
Lederseminar 2014 Varde Kommune
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Elbilpartnerskabsdag Michael Rask og Andreas Moltesen.
Rundt om projekter og fondsmuligheder Roskilde Bibliotekerne 26. aug v/ Roskilde Bibliotekernes Projektsekretariat Anne Kathrine Skibelund
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Ordbank på Islandsk og dansk – Venskaber (papir)
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Ordbank på Islandsk og dansk – Dyreliv og natur (sten)
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Ordbank på Islandsk og dansk – Årstider/efterår (træ)
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Ordbank på Islandsk og dansk – Højtider (Kul og kridt)
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Program 09.30 – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? 10.00 – 11.00: Innovation i TMF - Oplæg fra Anne (hvad sker der lige nu i TMF) - Oplæg fra Peter (hvordan ser jeg udviklingen af innovationsagendaen) -- det er ikke ordene der er vigtige. 11.00 – 12.00: Innovationsmodel session 1 - først brainstorms, så forklaringer. - vi skal lave to produkter i dag. Et udgangspunkt for en generel skriftlig innovationsmodel som parallel til projektmodellen og en powerpoint, der kan bruges i hverdagen. - udgangspunktet: en model i selv ville bruge 12.00 – 12.30: Frokost 12.30 – 13-00: Innovationsmodel session 2 - opdeling i to grupper: én arbejder med powerpoint, den anden med synops til innovationsmodellen og samler materialet fra de tidligere grupper. - powerpointen skal være ”færdig” i dag - der skal være en synops og indholdsbeskrivelse til innovationsmodellen færdig i dag 13.00 – 14.00: Innovationsmodel session 3 - Arbejd i grupperne med at gøre jeres produkter så færdige som muligt 14.00 – 14.30: Innovationsmodel session 4 14.30-15.00: Præsentationer af arbejdet 15.00 – 15.30: Evaluering og hvordan kommer vi videre.

INNOVATIONSMODEL OG FREMADRETTET ARBEJDE INNOVATIONSFORUM # 5 INNOVATIONSMODEL OG FREMADRETTET ARBEJDE

INNOVATION I TMF: 2011

INNOVATION I TMF: 2012

INNOVATION I TMF: 2013 Initiativer Innovationskursus: Park og Natur Innovationskursus: Kirkegårde Innovationsworkshops: Renhold Borgerdialog: forøget fokus og flere eksperimenter Innovationsforum Servicecheck (inklusiv opgaver fra innovationsforum) Start på ”Sammen om byen 2.0”

? INNOVATION I TMF: 2014 Byen hænger sammen Forvaltningen rammer byens behov Omverdenen inviteres ind

INNOVATIONSMODEL

HVAD ER FORMÅLET MED INNOVATIONSFORUM? - At udbrede og udvikle TMF’s innovationsmodel, så der skabes et fælles sprog og en fælles praksis omkring den. - At give deltagerne større indsigt i innovationsarbejde gennem introduktion og afprøvning af metoder, værktøjer mv. - At give mulighed for at deltagerne kan arbejde praksisnært med innovations-processer, der har udgangspunkt i eksisterende TMF projekter. - At understøtte udvikling af nye innovative praksisser i TMF’s centre. .

I alt 10 minutter ARBEJD ALENE MED SPØRGSMÅLENE - HVAD TAGER JEG MED MIG FRA INNOVATIONSFORUM? - HVAD ER DE VIGTIGSTE TING AT HUSKE PÅ I MIN HVERDAG? - HVAD ER DE VIGTIGSTE ELEMENTER AT KOMMUNIKERE VIDERE TIL ANDRE? - HVAD ER DE STØRSTE FORHINDRINGER FOR AT JEG KOMMER TIL AT ANVENDE MIN NYE VIDEN I PRAKSIS FREMOVER?

I alt 10 minutter brainstorm I GRUPPER - HVAD SKAL VÆRE MED I EN ”innovationsmodel” til TMF? - hvilke pointer er vigtige at huske i hverdagen? - så mange idéer som muligt - brug post-its

I alt 20 minutter Sortér materialet i to kategorier - hvad kan bruges til at skabe en innovationsmodel som parallel til projektmodellen? - hvad kan bruges til at skabe en guide, som vi selv kan bruge i hverdagen? - skriv gerne mere på undervejs!

FROKOST

I alt 30 minutter Skab overblik over projektet - brug tænkehattene til at snakke om henholdsvis en innovationsmodel og en ”huskeliste” til hverdagsinnovation. - snak som minimum om formål, indhold, anvendelse og formidling. - efter denne snak skal i kunne arbejde selvstændigt med projekterne i en time.

I alt 90 minutter Arbejd med projektet - skab henholdsvis en innovationsmodel og en ”huskeliste” til hverdagsinnovation. - alt materiale fra kurset er tilgængeligt på innovationsforum.dk - i skal kunne præsentere jeres arbejde når tiden er gået.

EVALUERING