Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a. for DLO Vide mere: www.hoenge.dk, som er under opbygning
Folkeskolereformen og dens intentioner Pædagogiske udfordringer i reformteksten med fokus på fritids- og daginstitutioner Konklusion: Institutionstyperne er under stort pres, – men pædagogikken kan bestå og udvikle sig
Intentioner Overordnede intentioner: Mønsterbrydning Styrke trivsel Udvikle potentialer Respektere professionel viden og praksis
Pres Funktionstiden reduceres (fjernes?) – flere ‘nøglebørn’? Fælles ledelse af skole og dagtilbud Pædagogerne udfordres
Arbejde med klasselærerfunktion klasseledelse målrettet med kvantificerbare mål - deduktiv summativ evaluering evidens dokumentere progression: elevplaner og kvalitetsrapporter nye ledelses- , organisations- og samarbejdsformer
Pædagoger i obligatorisk tid Reform: undervisningsansvar (o. – 3. kl.) understøttende opgaver (4. – 9. kl.) understøttende undervisning i den udvidede obligatoriske tid Pædagogers bidrag: alsidig udvikling og læringsstrategier varierede undervisningsformer fx handlingsorientering
bevægelse, motion og sundhed sammenhæng mellem teori og praksis trivsel sociale kompetencer og relationer kreativitet, innovation og musik natur/teknik, håndværk/design og it leg – rammeleg – det lærende i legen Efterspurgte bidrag er dybt forankret i den pædagogiske profession og kultur
Pædagoger og forældresamarbejdet Reform: styrke forældresamarbejde øget inddragelse øget forældreansvar Pædagogers bidrag: formelle samarbejde uformelle samarbejde Efterspurgte bidrag er dybt forankret i den pædagogiske profession og kultur
Pædagoger og børneperspektiver Reform: styrke elevinddragelse styrke elev/elev-relationer arbejde med kammeratskaber arbejde med inklusion, fællesskaber og demokrati Pædagogers bidrag: anlægge børneperspektiver barn/barn-relationer fællesskaber
Efterspurgte bidrag er dybt forankret i den pædagogiske profession og kultur
Pædagoger og samfundet Reform: åbne sig mod samfundet – lokal tilknytning sammenhæng med dagtilbuds læreplaner – glidende overgang foreningsliv (idræts- og kulturforeninger) musik- og billedskoler Pædagogers bidrag: faglige relationer til dagtilbud fritidsvirksomhed er forankret i lokale formelle og uformelle relationer arbejder med musik, kreativitet og idræt/sport
Efterspurgte bidrag er dybt forankret i den pædagogiske profession og kultur
Pædagoger i SFO, fritidshjem og klubber Reform: lyst til at lære mere fokus på den sociale udvikling trivsel differentiering Pædagogers bidrag: uformelle læreprocesser – leg - symbolhåndtering lyst, spontanitet og nysgerrighed børns venskaber det gode børneliv barnet og dets sociale relationer i centrum
Efterspurgte bidrag er dybt forankret i den pædagogiske profession og kultur
Pædagoger i nøgleposition i skolen Pædagogerne er sammen med børnene i mange forskellige sammenhænge, fx morgen, formelle og uformelle læringsforløb, selvforvaltet tid (‘kvalificeret selvbestemmelse’), ferieperioder hvor der er plads og tid til personlige relationsdannelser De efterspurgte bidrag i reformen er dybt forankret i den pædagogiske profession og kultur
Institutionerne er under pres, men pædagogikken lever bl. a Institutionerne er under pres, men pædagogikken lever bl.a. i kraft af ‘den anden dag’
Tak for opmærksomheden