Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Folkeskolereformen - gør en god skole bedre MEN HVORDAN?
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Skolereformen – optimering af barndommen?
Den åbne skole.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Stormøde om reformen Gjøl skole
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Forældremøde 15. september Vision En bæredygtig skole/SFO, som udvikler den praktiske del af fagenes indhold, for at fremme elevernes forståelse.
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Skolereformen og ”FUF”
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Et fagligt løft af folkeskolen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Pædagogens univers.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Den pædagogiske læreplan
Præsentationens transcript:

Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a. for DLO Vide mere: www.hoenge.dk, som er under opbygning

Folkeskolereformen og dens intentioner Pædagogiske udfordringer i reformteksten med fokus på fritids- og daginstitutioner Konklusion: Institutionstyperne er under stort pres, – men pædagogikken kan bestå og udvikle sig

Intentioner Overordnede intentioner: Mønsterbrydning Styrke trivsel Udvikle potentialer Respektere professionel viden og praksis

Pres Funktionstiden reduceres (fjernes?) – flere ‘nøglebørn’? Fælles ledelse af skole og dagtilbud Pædagogerne udfordres

Arbejde med klasselærerfunktion klasseledelse målrettet med kvantificerbare mål - deduktiv summativ evaluering evidens dokumentere progression: elevplaner og kvalitetsrapporter nye ledelses- , organisations- og samarbejdsformer

Pædagoger i obligatorisk tid Reform: undervisningsansvar (o. – 3. kl.) understøttende opgaver (4. – 9. kl.) understøttende undervisning i den udvidede obligatoriske tid Pædagogers bidrag: alsidig udvikling og læringsstrategier varierede undervisningsformer fx handlingsorientering

bevægelse, motion og sundhed sammenhæng mellem teori og praksis trivsel sociale kompetencer og relationer kreativitet, innovation og musik natur/teknik, håndværk/design og it leg – rammeleg – det lærende i legen Efterspurgte bidrag er dybt forankret i den pædagogiske profession og kultur

Pædagoger og forældresamarbejdet Reform: styrke forældresamarbejde øget inddragelse øget forældreansvar Pædagogers bidrag: formelle samarbejde uformelle samarbejde Efterspurgte bidrag er dybt forankret i den pædagogiske profession og kultur

Pædagoger og børneperspektiver Reform: styrke elevinddragelse styrke elev/elev-relationer arbejde med kammeratskaber arbejde med inklusion, fællesskaber og demokrati Pædagogers bidrag: anlægge børneperspektiver barn/barn-relationer fællesskaber

Efterspurgte bidrag er dybt forankret i den pædagogiske profession og kultur

Pædagoger og samfundet Reform: åbne sig mod samfundet – lokal tilknytning sammenhæng med dagtilbuds læreplaner – glidende overgang foreningsliv (idræts- og kulturforeninger) musik- og billedskoler Pædagogers bidrag: faglige relationer til dagtilbud fritidsvirksomhed er forankret i lokale formelle og uformelle relationer arbejder med musik, kreativitet og idræt/sport

Efterspurgte bidrag er dybt forankret i den pædagogiske profession og kultur

Pædagoger i SFO, fritidshjem og klubber Reform: lyst til at lære mere fokus på den sociale udvikling trivsel differentiering Pædagogers bidrag: uformelle læreprocesser – leg - symbolhåndtering lyst, spontanitet og nysgerrighed børns venskaber det gode børneliv barnet og dets sociale relationer i centrum

Efterspurgte bidrag er dybt forankret i den pædagogiske profession og kultur

Pædagoger i nøgleposition i skolen Pædagogerne er sammen med børnene i mange forskellige sammenhænge, fx morgen, formelle og uformelle læringsforløb, selvforvaltet tid (‘kvalificeret selvbestemmelse’), ferieperioder hvor der er plads og tid til personlige relationsdannelser De efterspurgte bidrag i reformen er dybt forankret i den pædagogiske profession og kultur

Institutionerne er under pres, men pædagogikken lever bl. a Institutionerne er under pres, men pædagogikken lever bl.a. i kraft af ‘den anden dag’

Tak for opmærksomheden