3 – 13 år Faglighed og Fællesskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læsning i danskfaget i Island
Læring i bevægelse - hvorfor?
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
Bevidst undervisning i billeder
Faglig læsning Dagsorden
Læringsstile og lektier
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Et væksthus for børn og voksne
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Kladde til informationsdias
Introduktion til Sprogpakken
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Skolereformen Overordnede mål:
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Fakta om Bakkeskolen en moderne klyngeopdelt skole ca. 600 elever
Fagets formål, fokus og fagmål
Jeg støtter barnet ved:
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Velkommen til nye børn som er kommet fra vuggestue og dagpleje eller hjemmefra. Blomsterprojekt hvor vi får blomster hjemmefra som vi passer, vander og.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Faglig fordybelse i indskolingen
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Kommunikativ sprogfærdighed
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
INDSKRIVNINGSMØDE.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Faglig læsning i alle fag Nørholm Skole. Læsning er en del af alle fag Dansklæreren har ansvaret for, at eleverne lærer ”at knække koden” Alle lærere.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Den sproglige læreplan
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
De seks bedste billeder fra gruppen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Sprogbaseret læring i naturfag
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Hvorfor dansk på GF1?.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

3 – 13 år Faglighed og Fællesskab Nørholm Skole 3 – 13 år Faglighed og Fællesskab

Fra 3 – 13 år, faglighed og fællesskab lokalt og globalt - et svar på flere udfordringer Signal om at børnene kan være her i 10 år! Faglighed og fællesskab skal gå hånd i hånd Lokalt og globalt- globaliseringsuhyret Sydkorea, et mareridt eller et mirakel?

Kreativitet, innovation og sociale kompetencer Maj 2011 ”I regeringen mener vi, at det er vigtigt at opmuntre eleverne til også at nyde livet ved siden af skolen, og til at de for eksempel går til sport. Mange er i dag optaget af at forberede sig til de test, som undervisningen er bygget op omkring, og det er ikke et ønskværdig situation”. "I det 21 århundrede bliver et samfund nødt til at have kreative mennesker. Vi vil gerne have dem til at bruge mere tid på at arbejde i grupper, og vi vil gerne have flere diskussioner i undervisningen både mellem eleverne og mellem eleverne og lærerne”. Kreativitet, innovation og sociale kompetencer

Engelsk i indskolingen Høj grad af motivation Stor sproglig opmærksomhed De kan det de skal, FØR de skal kunne det Børnene bliver bedre til intonation og udtale. Meget tidlige erfaringer.

Engelsk i 1. klasse

Engelsk i 2. klasse

Tematid Et nyt begreb som involverer alle på matriklen, fra 3 – 13 år. Fire hovedoverskrifter som hele institutionen skal arbejde med: Krop og bevægelse Praktisk/musisk Sprog og udtryksformer Natur og naturfænomener.

Læreplans arbejde i Børnehaven og Krabben Fra jord til bord uge 35 Læreplans arbejde i Børnehaven og Krabben

En udfordrende motorisk gåtur på stubmark og stejle skrænter

Der graves kartofler op Der er stor kamp om at hjælpe med at finde kartoflerne – og stolthed, når de finder en!

Kartofler kan have flere farver og nogle af dem er kæmpe store Kartofler kan have flere farver og nogle af dem er kæmpe store. Man lærer godt af at få fingrene i jorden

Vi finder også en regnorm Laura og Cecilie finder en regnorm der er gået over på midten Kirsten fortæller om hvorfor regnormene lever i jorden og hvor gode de er for marken.

Der høstes gulerødder Den store oplevelse det er selv at ”hive” noget op af jorden, som du kan spise.

”De smager bedre end dem man køber……..” siger Jonas Gulerødderne så sjove ud og havde forskellige former

Så skal grøntsagerne tilberedes. Børnene skræller, skærer og går meget op i at hjælper til.

Suppe på bål

I skolen 4 gange 2 uger i løbet af et skoleår. Klasserne kan samarbejde med naboklasser eller alene (relationsfokus – differentiering) Optimal samarbejdsmuligheder for børn og voksne. Gode erfaringer fra indskolingen. Stort set samme mødetid. Fleksibel voksenbemanding Lektier

Krop og bevægelse BEVÆGELSE OG MOTORIK - 5. og 6. klasse Børnene skal via forskellige aktiviteter opnå kendskab til aspekter såsom; sundhed og trivsel, motion og kost, kroppens funktioner og signaler. Dette opnås ved arbejde med produktion af en fælles vægavis om sundhed, kost og motion, herunder læsning af faglitteratur om emnet, undervisning i dans af instruktør, egne danseserier, viden om forskellige dansestilarter, sms-løb i lokalområdet… og meget mere… Danskfaglige mål i forløbet lytte aktivt til andre og følge op med analytiske spørgsmål bruge kropssprog og stemme som udtryksmiddel afpasset efter genre og formål indsamle og disponere stof før skrivning samt skrive fra ide til færdig tekst skrive kommenterende, forklarende og argumenterende med et ordforråd tilpasset forskellige teksttyper layoute tekster til bestemte formål og modtagere vise indsigt i sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i egne og andres tekster udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i forskelligartede produktioner samt i dramatisk form søge information på en systematisk og kritisk måde læse med øget bevidsthed om eget udbytte af det læste strukturere og skrive tekster i forskellige fiktive og ikke-fiktive genrer

Idrætsfaglige mål i forløbet arbejde med idræt i tværfaglige sammenhænge færdes i uderummet ved hjælp af kort i kendt terræn udvise samarbejdsevne og social opmærksomhed i forhold til idrætslige aktiviteter kende til elementære forhold om kroppens funktioner bidrage med ideer til idrætsaktiviteter, både ude og inde Naturfaglige mål i forløbet fortælle om menneskets kropsfunktioner, fx åndedræt og fordøjelsessystem beskrive enkle og vigtige regler for sund levevis kunne sammensætte et sundt måltid og vælge gode motionsformer begrunde valg, der fremmer egen sundhed og trivsel forstå og anvende grafisk information i form af enkle diagrammer og kurver   Elisabeth og Maja

Skolefesten, hvad skete der med den? Relationsorienteret og produktorienteret

Faglig læsning i alle fag Nørholm Skole

Læsning er en del af alle fag Dansklæreren har ansvaret for, at eleverne lærer ”at knække koden” Alle lærere har ansvar for at arbejde med læsning i deres fag!

Instruktion Du skal nu følge en instruktion…. Læs hele denne instruktion igennem først Rejs dig op og sæt dig igen Ræk højre hånd i vejret og tag den ned igen Klap 4 gange Rejs dig og kig op i loftet Sæt dig og gør dig klar til næste punkt Gør kun som i punkt 2.

Fagtekster Opskrift Faktaboks Sagtekst Skemaer Billedtekst Indholdsfortegnelse Ordliste

Sproglig stimulering hos de 3 til 6-årige

Læse og snakke om hvad der er i bogen

Dukketeater hvor børnene fortæller via dukken

I det lille læsehjørne er der mange bøger

Sprog og sprogstimulering Der er altid fokus på sproget i børnehaven. Særligt fokus i uge 2-10 når vi fordyber os i dette tema

Paralleltimer en anden mulighed for undervisningsdifferentiering Holddeling i forhold til Kompetencer Interesser Køn Behov

Det lokale – Børnenes Fjord Mere fokus på udnyttelse af lokale muligheder Arbejder på at drage os nogle erfaringer inden for aktiviteter i og ved vand. Svømning i 4. klasse Aalborg Vandcenter, Aalborg Surfklub (hedder den det) Evolution Race Sti til fjorden Tømmerflåde Fokus på naturgeografi og historie – vikingetid Dramatisk samarbejde (14. september).

5.- og 6. i Aalborg Vandcenter

Gården er en del af skolen

Multibanen – NU!

Pusterummet