FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Ytringsfrihed og sygeplejersker
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KONFERENCE FOR SYGEPLEJERSKER I KOMMUNERNE 11.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VISIONER FOR UDDANNELSE TIL SYGEPLEJERSKER INDENFOR.
Arbejdspladsudvikling
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. OVERENSKOMST – FAGLIGHED – TRIVSEL OG SYGEPLEJEFAGLIG.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE SUNDHEDSKARTELLETS FORLIG Overenskomstforhandlingerne.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. TR-OMRÅDEMØDE 18. MARTS 2013 OK 13 REGIONAL.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen
Kvantitative metoder
Spilleregler.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FAGLIGHED I EN OMSKIFTELIG HVERDAG.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE OVERENSKOMST- FORHANDLINGERNE 2011 RESULTAT.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE FREMTIDENS LEDELSESSTRUKTUR – HVAD ER DER BRUG.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KRAV TIL OK 11 DET REGIONALE OG KOMMUNALE OMRÅDE.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. ARBEJDSTID SELVTILRETTELÆGGENDE.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. OVERENSKOMST- FORHANDLINGERNE 2011 RESULTAT.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VELKOMMEN TEMADAG DEN 27 FEBRUAR. GOD KVALITET.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE PRIVAT ANSATTE SYGEPLEJERSKER.
Refleksioner og opsamling ift. i går
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE HVAD ER DE AFGØRENDE SPØRGSMÅL NÅR FREMTIDENS.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VELKOMMEN TEMADAG DEN 20 FEBRUAR. GOD KVALITET.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. HVILKEN INDFLYDELSE KAN OK-15 FÅ FOR SYGEPLEJEFAGET.
FORSIDEVARIANT 2 1 LEDER MIN LEDER MIT ARBEJDSMILJØ – OG HVEM LEDER HANS/HENDES? VED GRETE CHRISTENSEN, FORMAND, DANSK SYGEPLEJERÅD PÅ FAGDAG I KREDS MIDT.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE ER NUTIDENS KRÆFTSYGEPLEJE RETTET MOD FREMTIDEN?
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KARRIEREUDVIKLING I DSR.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. HVORDAN ER JEG EN GOD KOLLEGA? 1 DOG SÅDAN.
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE DEN DANSKE BESKÆFTIGELSESPOLITIK - FØR, NU OG.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. HVORDAN FAGPROFESSIONELLE PÅVIRKES AF NEDSKÆRINGER.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Kort til handling - psykisk arbejdsmiljø i sygeplejen
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN PRÆSENTATION AF DIALOGVÆRKTØJET MÅLGRUPPE: SYGEPLEJERSKER (ARBEJDSPLADSNIVEAU)

INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen FORMÅL • At skabe et fælles ”professionelt” arbejdsmiljøsprog i gruppen, der beskriver det psykiske arbejdsmiljø • At drøfte idéer til tiltag, der kan forbedre det psykiske arbejdsmiljø ved behov herfor. 2

INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen ”KORT TIL HANDLING” Værktøjets titel er dobbelttydigt og skal signalere at: 1. Der er kort vej til handling – også når vi taler om det psykiske arbejdsmiljø! 2. Der er tale om nogle (fysiske) kort som kan igangsætte en dialog, der gerne skal munde ud i handlinger til forbedring af det psykiske arbejdsmiljø. 3

INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen ARBEJDSMILJØSPROG 4 Jeg kommer hos en borger der har et stort alkoholforbrug, og som ofte er påvirket og ubehagelig overfor mig. Jeg er nogen gange utryg ved, at vi kun er en sygeplejersker, når vi skal på besøg, fordi…. Jeg er nervøs for at lave fejl, når jeg doserer medicin på grund af de mange forstyrrelser hele tiden. Sidst var der ……

INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen ARBEJDSMILJØSPROG 5 Jeg kommer hos en borger der har et stort alkoholforbrug, og som ofte er påvirket og ubehagelig overfor mig. Jeg er nogen gange utryg ved at vi kun er en sygeplejersker, når vi skal på besøg, fordi…. Jeg er nervøs for at lave fejl, når jeg doserer medicin på grund af de mange forstyrrelser hele tiden. Sidst var der …… • Kognitive krav • Indflydelse i arbejdet • Emotionelle krav • Forudsigelighed • Krav om at skjule følelser • Kvantitative krav • Forudsigelighed • Mening i arbejdet

INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen HVAD KAN VÆRKTØJET BRUGES TIL? Igangsætte og strukturere sygeplejerskers dialoger om sammenhænge mellem sygeplejefagligt arbejde og arbejdsmiljø Undersøge arbejdsmiljøindholdet i dialoger om den sygeplejefaglige praksis – og skabe grundlag for et fælles ”professionelt” arbejdsmiljøsprog Formulere forslag til handlinger, som kan forbedre sygeplejerskers psykiske arbejdsmiljø 6

INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen CENTRALE DIMENSIONER I DET PSYKISKE ARBEJDSMILJØ Omdrejningspunktet i værktøjet er 12 centrale dimensioner i sygeplejerskernes psykiske arbejdsmiljø koncentreret omkring: • Forhold der udspringer af selve arbejdet (arbejdets karakter) • Måden arbejdet er organisering • Samspillet/relationerne mellem mennesker 7

INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen DE 12 DIMENSIONER Kvantitative krav Kognitive krav Emotionelle krav Krav om at skjule følelser Indflydelse i arbejdet Mening i arbejdet Forudsigelighed Rolleklarhed Rollekonflikter Social støtte i arbejdet Feedback Socialt fællesskab 8

INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen ELEMENTER I DIALOGVÆRKTØJET Værktøjet ”Kort til handling” består af : Et hæfte, 12 kort med beskrivelser af dimensionerne, 10 oversigtskort til deltagerne, en film, et dialoghjul – anbefales til dialoger i mindre grupper (op til 10 deltagere) 9

INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen DIALOGVÆRKTØJET – AFPRØVNING Filmeksemplet ”Travl” – en fælles læringscase - drøftelse af dimensioner og handlinger 10

INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen RAMMER, ROLLER OG OPGAVER Rammer Max 10 deltagere minutter Uforstyrret ”rum” Fotokopier af notatark til alle deltager (bagerst i hæftet) Bord til rådighed som kan placeres mellem deltagerne Roller og opgaver Interveiwer vælges som -Støtter fortælleren i at folde sin historie ud -Holde tiden -Sikre at deltagerne får identificeret dimensionerne i casen og drøftet idéer til handlinger 11

INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen DIALOGVÆRKTØJET – TRIN FOR TRIN 1.Alle får et eksemplar af oversigtskortet ”helt kort” og læser det igennem 2.Dialoghjulet foldes ud på bordet, så alle kan se det 3.De 12 dialogkort lægges ud på bordet med tekstsiden nedad 4.En deltager fortæller om en konkret arbejdssituation (5-10 minutter). Interviewer kan understøtte fortællingen med spørgsmål. 5.De øvrige deltagerne lytter og forholder sig til, hvilke dimensioner der er i spil i casen - deltagerne må gerne tage et dialogkort op for at læse mere om det eller for at placere det på dialoghjulet. 12

INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen DIALOGVÆRKTØJET – TRIN FOR TRIN 6. Når fortællingen er færdig, diskuteres arbejdsmiljøindholdet i casen med afsæt i spørgsmålene i dialogkortene (15 minutter)- interviewer kvalificerer drøftelsen med udgangspunkt i beskrivelsen af dimensionerne i hæftet 7.Deltagerne drøfter hvilke handlinger casens arbejdsmiljøindhold giver anledning til (20 minutter) 8.Det aftales hvem der herefter gør hvad, herunder hvem der følger op på eventuelle beslutninger (aftalerne nedskrives eventuelt) 13

INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen EVALUERING – VURDERING AF VÆRKTØJETS ANVENDELIGHED Hvad er jeres vurdering af værktøjets anvendelighed ift: - at opnå kendskab til indholdet i de enkelte dimensioner i det psykiske arbejdsmiljø og derved få et fælles grundlag for et ”professionelt” arbejdsmiljøsprog? - at få øje på sammenhænge mellem faglige snakke og dimensioner i det psykiske arbejdsmiljø? -at opnå et fælles ”professionelt” arbejdsmiljøsprog? -at skabe handlinger på arbejdspladsen? Hvordan vurderer I sværheds-/lethedsgraden ift. at kunne bruge værktøjet? Har I forslag til i hvilke sammenhænge værktøjet kan bruges? 14