1 Anbefalinger til det videre strategi-arbejde med Regionens webløsninger December 2007 Af brugervenlighedskonsulent Elisabeth Landbo.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Borgere, patienter, pårørende
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af Kompetencedelen April 2012 Ved.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
LinkedIn Intro.
Flickr.com – online billeddeling
Få besked når der sker noget nyt KFUM-Spejderne i Danmark Udarbejdet af Ib Rævdal, 13. april 2009.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Undervisning og introduktion november 2013
Velkommen til vores færdige applikationsdesign til kurset CBC hos PDJA. Nederst på billede står fem kategorier, som indeholder materiale, features og værktøjer.
DEN PRIMÆRE NAVIGATION JOEK © TEC 2011 Dit websteds primære navigation er det område på sitet, der indeholder links til de primære sektioner af dit websted,
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Arbejdspladsudvikling
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Peder Ohrt Uddannelsesnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion,
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Implementering af brandingstrategi på nettet
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Introduktion til CURIS
INFORMATIONSMØDE PURE4 / TYPO3 m.v.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Opfattelse af DFIF Forbundet: –Positive –Aktivt, dynamisk og lydhørt forbund Firmasport: – Samvær, uformel, aktivitet.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Før du starter, skal du sikre dig at du har en digital signatur. Få den gennem den ansvarlige på afdelingen (gyn:Christel Nielsen), el. bestilbestil 1.
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
Du finder registreringsskemaet på: dev2. siteloom
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Øvelser Samlet rapport.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Søg efter retningsgivende dokumenter i PRI-systemet November 2010.
Velkommen til: UU+ på Podio Webinaret starter kl 11:00 Bemærk! Du behøver ikke at teste dit webcam og mikrofon, for de er begge slået fra. Det er meningen.
Aftale format – Use cases
Introsidernes betydning
Information om Aula til forældre
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

1 Anbefalinger til det videre strategi-arbejde med Regionens webløsninger December 2007 Af brugervenlighedskonsulent Elisabeth Landbo

2 Formålet ”Formålet med brugerundersøgelsen er at skaffe et vidensgrundlag for det videre strategiarbejde omkring regionens webløsninger og for et egentligt portalprojekt i regionen. Brugerundersøgelsen skal give et klart billede af, hvor vi står i dag og samtidig give en ide om, hvor vores nuværende brugere ønsker, at webløsningerne skal bevæge sig hen. Det vil sige, at brugerundersøgelsen både skal give os et billede af udgangspunktet og retningen samt være medvirkende til at kunne dokumentere hvilke ressourcer et portalprojekt kræver udviklingsmæssigt og driftmæssigt. Brugerundersøgelsen vil indgå som en del af det analysemateriale, der skal udgøre beslutningsgrundlaget for det kommende portalprojekt.” Websites der indgår i undersøgelsen: Sundhedssektoren

3 ’Mit Pinfo’ – intranet På baggrund af de gennemførte analyser, kvalitativt og kvantitativt, kan vi konstatere, at kendskabet til Pinfo er ringe og derfor bliver benyttet Pinfo i lavere grad. For de brugere som kender og benytter Pinfo er tilfredsheden glimrende. Derfor konkluderer vi, at behovet for Pinfo eksisterer og at information af den karakter som findes på Pinfo i dag er relevant for de interne brugere. Derfor anbefaler Snitker og Co. at der i arbejdet med strategien og udviklingen af webløsningerne fokuseres på Pinfo og at brugernes anbefalinger om at skabe et mere synligt Pinfo følges. Anbefalinger: -Pinfo bør være et lukket område, kun for medarbejdere; et reelt intranet – ikke tilgængeligt på en www-adresse. -Personaliseret indgang: Min side: mulighed for at den enkelte medarbejder kun møder relevant information for sin brugergruppe. -Mulighed for selv at designe ’Min side’ med foretrukne områder -Log-ind med mulighed for at tilgå intranettet hjemmefra og ’i felten’ (fra andre PC’er) -Pinfo bør være platform for al den information man behøver i sin arbejdshverdag fra vagtplanen til kørselsgodtgørelsesblanketten -Pinfo som platform bør i fremtiden afløse dokumenter, der gemmes på Q,H, L…- drev -Vidensdeling og rum for tillidsrepræsentanter på et nyt Pinfo

4 Udbred kendskabet til Pinfo På baggrund af de gennemførte analyser, kvalitativt og kvantitativt, kan vi konstatere, at kendskabet til Pinfo er ringe og derfor bliver benyttet Pinfo i lavere grad. For de brugere som kender og benytter Pinfo er tilfredsheden glimrende. Derfor konkluderer vi, at behovet for Pinfo eksisterer og at information af den karakter som findes på Pinfo i dag er relevant for de interne brugere. Derfor anbefaler Snitker og Co. at der i arbejdet med strategien og udviklingen af webløsningerne fokuseres på Pinfo og at brugernes anbefalinger om at skabe et mere synligt Pinfo følges. Anbefalinger: -Udbred kendskabet til Pinfo og fortæl brugerne, at det findes! -Begynd i dag! -Når et nyt Pinfo launches skal der tages højde for allokering af ressourcer til præsentation, læring og PR -Tænk i lavpraktisk information - screendumps med forklaring - mere end ressourcekrævende e-learningssystemer… -Formålet er at fortælle de interne brugere: Hvad er Pinfo? Hvad kan du bruge Pinfo til i din hverdag? Hvordan gør du? -Tænk ligeså meget på eksisterende medarbejdere som på nye medarbejdere

5 Telefonbog er efterspurgt… På baggrund af de gennemførte analyser, kvalitativt og kvantitativt, kan vi konstatere, at en velfungerende online telefonbog er et stort ønske for alle interne brugergrupper. De eksterne brugergrupper (borgere, patienter, pårørende, samarbejdspartnere) har for så vidt samme behov for konktaktoplysninger. De kan dog bedre leve med tilgængelige centrale kontaktoplysninger på eksempelvis afdelingsniveau eller blive ledt via et centralt hoved- telefonnummer til en omstilling, der kan lede til den rette person. Anbefalinger: -I arbejdet med den nye webløsning bør der med høj prioritet allokeres ressourcer til udviklingen af en velfungerende, opdateret online telefonbog. -Alle medarbejdere og brugere af rn.dk, sygehus-sites og Pinfo efterspørger en opdateret online telefonbog. -Medarbejdere vurderer telefonbogen som et vigtigt og betydningsfuldt arbejdsværktøj -Telefonbogen bør indeholde navn, funktion, direkte telefonnummer og mail-adresse.

6 Søgemaskine er efterspurgt… På baggrund af de gennemførte analyser, kvalitativt og kvantitativt, kan vi konstatere, at en velfungerende søgemaskine er et stort ønske for alle interne og eksterne brugergrupper. Alle brugergrupper har problemer med søgning, og for så informationstunge websites har en velfungerede søgemaskine central betydning for den samlede brugeroplevelse og brugertilfredshed. Anbefalinger: -I arbejdet med den nye webløsning bør der med høj prioritet allokeres ressourcer til udviklingen af en velfungerende søgemaskine. -Søgning bør gennemføres på tværs af de forskellige webløsninger. -Det bør overvejes, hvilke søgemaskineløsninger der findes på markedet sammenholdt med mulighederne for optimering af den eksisterende søgemaskine.

7 Google integreret søgemaskine på Hvidovre hospital/gynækologisk afdeling

8 Søgeresultat på ’parkering’

9 Præsentation af søgeresultat ’parkering’

10 Google integreret søgemaskine på Undervisningsministeriets website

11 Region syddanmark Sitemap – oversigt over sitet – bliver sammen med velfungerende søgemaskine efterspurgt af flere bruger-grupper. Her et eksempel på sitemap fra Region Syddanmark.

12 kan være mere borgervenligt… På baggrund af de gennemførte analyser, kvalitativt og kvantitativt, kan vi konstatere, at de eksterne brugere af rn.dk, borgere, har et ønske om at rn.dk fremstår som en samlet indgang til regionen. Derfor anbefaler Snitker & Co, at der i arbejdet med strategien og udviklingen af webløsningerne i fremtiden fokuseres på at skabe et rn.dk, der fungerer som en indgangsportal til regionen. Anbefalinger: -En god samling af relevante links vil imødekomme borgernes ønske om et mere borgervenligt rn.dk. -Links må også gerne dække områder, der har at gøre med fx turisme og kultur i regionen -Rn.dk må gerne i fremtiden fortælle historien om region nord – forsøge at beskrive, hvad det særegne ved regionen er (’brande region nord’)

13 Region Syddanmark - Blog Hvad er en weblog? ”Blogs er en forkortelse af weblogs. Det er åbne dagbøger på internettet, hvor brugere taler med hinanden. Bloggen adskiller sig fra hjemmesider og debatfora både i stil og form. Blogs har mennesket i fokus og omdrejningspunktet er personlige oplevelser og meninger. Nogle blogs beskæftiger sig med politik, andre med et bestemt tema, andre fortæller om dagens oplevelser og andre igen kommenterer de internetsider de besøger. Den første blog blev oprettet i 1996 og i dag findes der over 55 mio. blogs på verdensplan. Antallet fordobles hvert halve år. En blog består af en række kortere tekster, som man kalder poster. Alle indlæg har en dato og det nyeste indlæg står øverst på siden. Gamle indlæg og tilhørende kommentarer flyttes til et arkiv. Bloggen har ingen redaktionel linje, ingen PR – strategi man skal underordne sig. Man har kun sig selv og sin samvittighed at leve op til. (fra menupunktet ’Hvad er en weblog)

14 Region Syddanmark - Blog Blogs kan være en måde at få dialog mellem brugere på et website… og mellem beslutningstagere og borgere…

15 Sygehus-websites bør være mere borgervenlige… På baggrund af de gennemførte analyser, kvalitativt og kvantitativt, kan vi konstatere, at de eksterne brugere af rn.dk - borgere, patienter og pårørende - har et ønske om at sygehus- websites under rn.dk fremstår mere borgervenlige. Derfor anbefaler Snitker & Co, at der i arbejdet med strategien og udviklingen af webløsningerne i fremtiden fokuseres på at skabe sygehus-websites, der retter sig endnu mere mod borgerne. Anbefalinger: •Tilstræb at al fagsprog minimeres og at fagudtryk forklares, gerne i parentes, så man både kan se fagbetegnelsen og lægmandsoversættelsen •Alle brochurer, der er henvendt til patienter og pårørende bør være tilgængelige online •”Hvor kan jeg finde hvad” og ”Find vej” er populære menupunkter, når brugerne får dem præsenteret…

16 Odense hospital – ’Find vej’ ’Find vej’ placeret i venstre-menu

17 ’Find vej’ Odense hospital og Middelfart sygehus… ’Find vej’ menupunktet indeholder desuden transport-muligheder med tog og bus

18 Sygehus websites for ansatte På baggrund af de gennemførte analyser, kvalitativt og kvantitativt, kan vi konstatere, at de interne brugere af sygehus-websites, plejepersonale, læger, andet sundhedspersonale og administrativt personale har forskellige behov. Lægerne skiller sig markant ud fra de andre brugergrupper idet deres behov for information overvejende er af faglig karakter. Derfor anbefaler Snitker & Co, at der i arbejdet med strategien og udviklingen af webløsningerne i fremtiden fokuseres på at skabe sygehus-websites, der forsøger at tilgodese disse forskellige brugergruppers ønsker. Anbefalinger: -’Mit Pinfo’ personaliseret indgang med ’Min side’: mulighed for at den enkelte medarbejder kun møder relevant information for sin brugergruppe -Det er et stort ønske for brugere af sygehus-websites, at oftere opdatering af sygehus-websites prioriteres i webløsningerne i fremtiden. -Online telefonbog -Velfungerende søgemaskine -Kliniske vejledninger og instrukser prioriteres i udviklingen af webløsningerne i fremtiden. Lægerne har et ønske om en udbygning af det kliniske vejledningssystem.

19 Brug brugerne i det videre arbejde med regionens webløsninger…