Lektion 15 – Afgøre om fare for sammenstød

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Har VIP’ere en formidlingsforpligtelse – og hvor langt rækker den i givet fald? Praksisudvalgets konference 23/ om forskningsformidling Oplæg ved.
Advertisements

Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Test i skibslys Denne lille test lavet til hjælp for den mundtlige del af Duelighedsprøven i sejlads for fritidssejlere. Hvis du svarer korrekt på spørgsmålet,
Søkortet, bredde- og længdegrader, positioner
Velkommen til et tjek af dine alkoholvaner!
Dialysebehandling er, uanset dialysemetode, en belastning og betyder store ændringer i det daglige liv for den hvis liv afhænger af dialyse og for de nære.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Lektion 25 Pligt til at hjælpe andre fartøjer og personer i nød
Kurver Hvorfor og hvordan?.
Reglernes del 2: Når både mødes
Yachtskipper /2013 Navigation: Magnetisme Kurssætning
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Reduktion AM 2009.
FOKUS! På vores udvikling.
Yachtskipper /2010 Navigation: Magnetisme Kurssætning
Test i tågesignaler Denne lille test lavet til hjælp for den mundtlige del af Duelighedsprøven i sejlads for fritidssejlere. Hvis du svarer korrekt på.
Lektion 16 – Søvejsreglerne (vigereglerne)
Lektion 6 - Tid, fart og distance
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.

Lektion 21 Behørigt udkig, søvagt, skibsførerens ansvar
Misvisning og deviation
Farvandsafmærkning Farvandsafmærkning er søens vejskilte og trafiklys, som markerer hvor på havet du kan sejle sikkert - og hvor du skal holde dig væk.
Vagtholdsbekendgørelsen
Lydsignaler for forskellige kategorier af skibe
- en smart mellemting mellem overheads og lysbilleder (dias)
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Stedlinje er en linje på jorden hvorpå skibet befinder sig.
Navigatoriske publikationer
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Lektion 8 – Bestiksejlads
Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints
Lektion 18 Sejlads i snævre løb og trafiksepareringsområder
Lektion 3 – Kompasretninger og kompasset
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Behørigt udkig, søvagt, skibsførerens ansvar
1 Omvalg – Skattedepartementets kommentar til forlig !
Bestiksejlads og sejladsplanlægning
Quiz i navigationslys Hvad ser du her? 1. Fiskeskib 2.
En ganske from historie….
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Lanterner og dagsignaler
Særlige regler for sejlads i indre danske farvande
22 spørgsmål til mundtlig overhøring til duelighedsprøven
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
UDVEKSLINGSMØDE 19. NOVEMBER 2013
Reduktion AM 2009.
D E T G O D E V Æ R T S K A B F O R D A N S K E C A M P I N G P L A D S E R B I L L U N D 1 6 – 1 7 J A N U A R R E F L E KT I O N E R O G A R.
Sportsmanship Hovedregler Definitioner
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
1 UNION-FIND. 2 inddata: en følge af heltalspar (p, q); betydning: p er “forbundet med” q uddata: intet, hvis p og q er forbundet, ellers (p, q) Eksempel.
Yachtskipper /2010 Terrestrisk navigation: Stedlinier
En undersøgelse af biblioteksservicen i landdistrikter. Et samarbejde mellem Esbjerg, Varde, Ringkøbing-Skjern og Skive biblioteker samt Center for Landdistriktsforskning.
Regelkurset, afsnit 3 Når både mødes 2 (Afsnit B).
Et mærkeligt skib.
Definitioner 2 Når både mødes 1 (Afsnit A)
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 - Opfølgning og evaluering Deltager valgte emner Seminar 7 -Leverandør-
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Kan økologiregler sikre dyrevelfærd?
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Kapsejladsregler Kort opsummering. Materiale Kapsejladsreglerne og yderligere forklaringer findes i Dansk Sejlunions regelkursus:
Kapsejladsreglerne på 2 timer
Præsentationens transcript:

Lektion 15 – Afgøre om fare for sammenstød Når to skibes kurser skærer hinanden, kan der være fare for sammenstød. Ved at undersøge om retningen til det andet skib ændrer sig, kan man finde ud af, om faren er reel.  Regel 7 (Søvejsreglerne) Fare for sammenstød (a) Ethvert skib skal bruge alle forhåndenværende midler, som er hensigtsmæssige under de foreliggende omstændigheder og forhold, til at afgøre, om der er fare for sammenstød. Hvis der er nogen som helst tvivl herom, skal sådan fare anses for at være til stede. (b) Hvis radaranlæg forefindes og er i drift, skal det benyttes på behørig måde, herunder til fjernafsøgning for at få tidlig varsko om fare for sammenstød og endvidere til plotning eller tilsvarende systematisk observation af konstaterede genstande. (c) Antagelser må ikke bygges på mangelfulde oplysninger, især ikke mangelfulde radaroplysninger. (d) Ved afgørelsen af, om der er fare for sammenstød, skal bl.a. følgende forhold tages i betragtning: (i) sådan fare skal anses for at være til stede, hvis kompaspejlingen af et skib, der nærmer sig, ikke kendeligt forandrer sig; (ii) sådan fare kan undertiden være til stede, selv når en kendelig forandring i pejlingen er tydelig, især ved nærmelse til et meget stort skib, eller til et slæb, eller ved klos nærmelse til et skib. © Dragør Navigationsskole

Fare for sammenstød. Pejlingen til det andet skib ændrer sig ikke!!! Du skal kunne huske (udenad): ”Hvis jeg ser et andet skib, pejler jeg pejle dette gentage gange over kompasset*. Hvis pejlingen ikke ændrer sig, kan der være fare for sammenstød**. Hvis der er fare for sammenstød, og jeg skal vige, skal jeg gøre dette i god tid og med en klar og tydelig manøvre. Hvis det andet skib skal vige, vil jeg fortsat holde godt øje med skibet indtil det andet skib er klart af mig. Jeg skal holde kurs og fart indtil da”. * Du kan også pejle ”relativt” til det andet skib over et fast punkt på dit eget skib (f.eks et scepter (rækværk), klampe eller andet fast punkt på dækket). Dette fordrer dog, at du sidder i samme position, når du pejler det andet skib, samt at du ligger støt på samme kurs. ** Selvom pejlingen er konstant til det andet skib, er der ikke altid fare for sammenstød, idet det andet skib jo også kan sejle væk fra dig på en kurs der også bevirker, at pejlingen ikke ændrer sig.

Forholdsregler for det skib der skal gå af vejen Regel 16 Forholdsregler for det skib, der skal gå af vejen Ethvert skib, der er forpligtet til at gå af vejen for et andet skib, skal så vidt muligt i god tid tage effektive forholdsregler til at holde godt klar. © Dragør Navigationsskole

Forholdsregler, for det skib der skal holde kurs og fart Regel 17 Forholdsregler for det skib, der skal holde kurs og fart (a) (i) Når det ene af to skibe skal gå af vejen, skal det andet holde sin kurs og fart; (ii) sidstnævnte skib kan imidlertid tage forholdsregler for at undgå sammenstød ved selv at manøvrere, så snart det bliver klar over, at det skib, der er forpligtet til at gå af vejen, ikke tager fornødne forholdsregler i overensstemmelse med disse regler. (b) Når af en eller anden årsag det skib, der er forpligtet til at holde kurs og fart, er kommet så nær, at sammenstød ikke kan undgås ved forholdsregler alene fra det skibs side, der skal gå af vejen, skal det tage sådanne forholdsregler, som bedst vil kunne bidrage til at undgå sammenstød. (c) Et maskindrevet skib, der i overensstemmelse med denne regels punkt (a) (ii) tager forholdsregler for at undgå kollision med et andet maskindrevet skib på skærende kurs, må, dersom omstændighederne i det givne tilfælde tillader det, ikke dreje til bagbord for et skib, som det har på sin bagbords side. (d) Denne regel fritager ikke det skib, som skal gå af vejen, for forpligtelsen til at gå af vejen. Læs mere her: http://navigationsskole.dk/skibslys,-fare-for-sammenstod.html © Dragør Navigationsskole