Brugerdreven innovation Hvordan kan vi anvende brugernes behov som udgangspunkt for innovation? Og dermed blive mere konkurrencedygtige? Lene Feldthus.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Advertisements

- på vej mod et mere innovativt Danmark
Lene Feldthus Andersen
Værktøj til CSR-dreven innovation Der skal udvikles et nyt værktøj til CSR-dreven innovation. Vores mål er, at værktøjet skal inspirere og hjælpe danske.
Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
8 Segmentering på producentmarkedet
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Prioritering.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Gode råd og eksempler på faldgruber
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Produktion og Logistik
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Sprog/billeder på Internettet
Bliv klogere på salg til kommuner Dialog-workshop –
Den nye rolle for design
’Vandpartnerskabet’ v/Marianna Lubanski DWF temamøde den 21. April ’Det Danske Vandskab – nu og i fremtiden’
Afslut med at henvise til Modstrøm
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
InnovationsAgenterne Innovationstjek præsenteret af Innovationsagent Kai Ormstrup Jensen DELTA.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Arbejdet i foreningen Sindslidendes Vilkår siden 1999
Pinpoint.
Anders Hoffman, Ph.d. Kreativ direktør, FORA Brugerdreven innovation i den danske modeindustri.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Introduktion til projektet
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Forretningsmodel.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Konceptualisering af forretningsmodellen
Nye teknologier kræver innovative forskningssamarbejder - myter og svar om forskningssamarbejder mellem virksomheder og universiteter innovation.
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
Brugerdreven Innovation Brugerdreven innovation eller ”åben innovation” er et for- holdsvis nyt begreb. Et begreb Danmark, som det første land, har sat.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
GNU - projektet projektmetode og design
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Videncenter for virksomheders globalisering v/Tine Svane Hansen
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Bornholms Fødevarestrategi Baggrunden for projektet Fødevarestrategien er et led i projektet Fødevareudviklingscenteret II,
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Definition Kriterier Design og evaluering
”… hvis du kigger på de personer der arbejder i virksomheden, så er der en overrepræsentation af selvgjorde, selvmotiverede, selvdrevne mennesker med et.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Koncepter og butikskæder
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Præsentationens transcript:

Brugerdreven innovation Hvordan kan vi anvende brugernes behov som udgangspunkt for innovation? Og dermed blive mere konkurrencedygtige? Lene Feldthus Andersen Specialkonsulent E-mail: feldthus@crt.dk Tel.: +45 5644 0036 02-04-2017 1

Hvad er brugerdreven innovation? Brugerdreven innovation i praksis Oversigt Hvad er innovation? Hvad er brugerdreven innovation? Brugerdreven innovation i praksis 02-04-2017 2

Hvad er innovation? Innovation drives af konkurrence 3 kilder til innovation: Priskonkurrence Organisation Logistik Købmandskab Making things cheaper • Ny forskning og teknologi Teknologisk forspring Producere billigere Form og funktion Making things better Udækkede brugerbehov Forståelse af kundebehov Omsætte viden til unikke produkter Making better things Innovation drives af konkurrence Om at levere produkter eller ydelser, som er anderledes og ikke let kan kopieres. En proces hvorved der skabes noget nyt Ikke bare i produkter eller ydelser, men også i relationer, organisation, forretningsmodeller og processer. 02-04-2017 3

Hvad er brugerdreven innovation? Har innovation ikke altid handlet om forbedring for kunden? Fokus på kunderne er ikke brugerdreven innovation Systematisk indsamling af viden om brugerbehov Specielt fokus på ikke-erkendte behov Kompetence til at omsætte til innovation Kræver nærkontakt af tredje grad 02-04-2017

Brugerdreven Forsknings- /Teknologidreven Fra Jørgen Rosted, Brugerdreven innovation - Resultater og anbefalinger. FORA 2005

Særlige karakteristika ved brugerdreven innovation Strategisk fokus på “consumer pull” (frem for ”technology push” – at producere, hvad der sælger frem for at sælge, hvad der produceres Indtægtsfremmende aktiviteter (frem for omkostningsreducerende aktiviteter) ved at udvikle løsninger der bedre opfylder brugerbehov – at investere flere kompetencer og ressourcer, mere energi i at forstå brugerbehov og at udvikle løsninger der mere specifikt er målrettet at opfylde de behov. Brug af flerfaglighed i innovationsprocessen, f.eks. føje etnologer, antropologer og designere til ingeniørerne og forretningsfolkene. Mere direkte inddragelse af brugeren i innovationsprocessen – enten gennem observationer, paneler eller ved at lave dem lave det selv. Et forretningsmiljø præget af åbenhed og samarbejde

Nordisk Ministerråd, Understanding User-Driven Innovation Nordisk Ministerråd, Understanding User-Driven Innovation. TemaNord 2006:522

Brugerdreven innovation i praksis Tre svagheder i DK Mangler kompetencer til at arbejde med kundebehov og kundeforståelse Begrænset samarbejde med videncentre om kundebehov og kundeforståelse Mangler kompetenceklynger med stærke netværk der giver adgang til specialiseret viden om både teknologi og kundeforståelse Hvordan ser det ud på Bornholm? 02-04-2017 8

Brugerdreven innovation i praksis Og Gnistan We have returned to a consumer focus – meaning that rather than selling what we produce, we produce what sells. There is an important distinction. Hans Stråberg, CEO Electrolux 10 http://www.electrolux.com/ The Customer Insight Group er et team på 15 personer der har til opgave at hjælpe hele organisationen med at bruge kundeindsigtmetoderne. Har identificeret 268 tøjvaskproblemer og 342 problemer med opbevaring af mad. Lego og lead user metoden http://mindstorms.lego.com/NXTLOG/default.aspx 02-04-2017 9

Brugerdreven innovation i praksis Design af borgerservice: to designvirksomheder anvendte en brugercentreret tilgang, der involverede både interne og eksterne brugere af Borgerservice. Analyserede målgruppens behov og sammenholdt oplysningerne med eksisterende erfaringer fra borgerbetjening. Udviklede 10 personligheder, der repræsenterede typiske brugere af Borgerservice. De blev brugt i fokusgrupper og rollespil, hvor man gennemspillede sagsbehandlingssituationer for at finde frem til den optimale fysiske indretning Bikva Brugerinddragelse i kvalitetsvurdering Evalueringsmetode der kan anvendes til brugerdreven innovation i forhold til offentlige ydelser 02-04-2017 10

Brugerdreven innovation i praksis Århus, den 31. juli 2007 PRESSEMEDDELELSE Århus med i nyt internationalt turismeprojekt Sammen med 13 andre byer fra 8 lande i Norden og Baltikum deltager Århus i projektet ”Experience Design in City Tourism”, der er finansieret med 2,12 mio. NOK fra Nordisk Innovations Center i Oslo og ledes af Wonderful Copenhagen. Projektet skal skabe ny viden om, hvordan turisterne både forbruger turismeoplevelser og producerer egne oplevelser i de respektive byer og indebærer bl.a., at turister i Århus i august skal svare på en lang række spørgsmål om deres ferie. Bornholms overnatningskapacitet – hvordan bør den udvikles? 02-04-2017 11

Husk regler for brainstorm! Og så til workshoppen Formålet er at finde frem til ideer til projekter om brugerdreven innovation Fremgangsmåden er Brainstorm om forhindringer Brainstorm om løsninger Prioritering om nødvendigt Gruppering om nødvendigt Kan løsningerne samles i et eller flere projekter? Husk regler for brainstorm! 02-04-2017