Arbejdsmiljøkonferencen 2005 Nyborg Strand, 2. marts. Tage Søndergård Kristensen AMI.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Social Kapital – rig på relationer
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Arbejdsmiljø i ældreplejen i Danmark Satspuljeprojekt (6)
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Arbejdspladsudvikling
Lotte Hornholt Gymnasieskolernes Lærerforening
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
AMICA - skaber et godt psykisk arbejdsmiljø bedre service og produktivitet 5. november 2008.
Vold - et fælles anliggende
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
• Diplom- eksamensprojekt, • SAM 24. marts 2010 • Eksamensprojektstuderende: Karsten Sørensen Karsten Sørensen.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Arbejdsglæde eller sygefravær
AMI’s nye undersøgelse af danskernes psykiske arbejdsmiljø
©2010 Great Place to Work® Institute, Inc. All Rights Reserved Michal Caspersen Pedersen (00575) Medarbejderundersøgelse i Sønderborg kommune 2010 Afdelingsrapport.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet
Lederen og sygefraværet - om at arbejde med sygefravær som leder
Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne.
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Handicaphjælperens psykiske arbejdsmiljø - en interviewundersøgelse
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Ernæringsassistentelevers psykiske arbejdsmiljø i praktikken ved uddannelseskoordinator Lise Lotte Sørensen.
FOR-SOSU Fastholdelse og Rekruttering af ansatte i
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
BAR Jord til Bord Psykisk arbejdsmiljø i landbrug, skovbrug og anlægsgartnerier Undersøgelsen er gennemført for Bar Jord til Bord i perioden september.
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Trivselsundersøgelsen Tórshavn Tage Søndergård Kristensen.
Matematik B 1.
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Virksomhedens sociale kapital - Nyt syn på arbejdsmiljøet?
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Arbejdsmiljø og social kapital: Hvilke sammenhænge er der i de forskellige typer af organisationer? Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet Center for.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Mulighederne for at bringe unge med psykiske funktions- nedsættelser tilbage i arbejde ? Vilhelm Borg seniorforsker NFA Indlæg
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet
Spørgeskemaer om psykisk arbejdsmiljø Tage Søndergård Kristensen
Temadag for inspektorer, pædagogiske ledere og vicerektorer
Info-møde for NAVN PÅ AFDELING d. xx. xxxx
Lederlivsundersøgelse 2015
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Arbejdsmiljøkonferencen 2005 Nyborg Strand, 2. marts. Tage Søndergård Kristensen AMI

Tre-dækker konceptet 1. Niveau:Et kort spørgekema med de vitigste dimensioner til brug på den enkelte arbejdsplads. 2. Niveau:Et længere skema til brug for BST, AT’s kredse, konsulentfirmaer, større arbejdspladser m.v. 3. Niveau:Et langt og grundigt skema til forskningsbrug på internationalt niveau. Skemaet på 1. Niveau er indeholdt i skemaet på 2. niveau, som er indeholdt i skeamet på 3. niveau.

Formål med 3-dækker konceptet 1.At udvikle valide måleinstrumenter til brug på flere niveauer. 2.At forbedre kommunikationen mellem forskerne, de professionelle og arbejdspladserne. 3.At gøre det muligt at foretage nationale og internationale sammenligninger. 4.At forbedre mulighederne for at vurdere arbejdsmiljøet og for at evaluere interventioner. 5.At gøre det lettere at operationalisere vanskelige begreber og teorier.

Principper for opbygningen af Tre-dækker spørgeskeamerne: 1.At komme ”hele vejen rundt” om det psykiske arbejdsmiljø. 2.At have en blanding af ”problem orienterede” og ”anerkendende” dimensioner. 3.At kunne bruge skemaerne i alle sektorer af samfundet (industri, service, arbejde med mennesker, IT osv). 4.At inddrage flere forskellige typer af krav – ikke blot de kvantitative. 5.At have et praktisk og anvendeligt skema, som er teoribaseret.

Antal spørgsmål: Skala ForskerskemaMellemskemaKort skema Kvantitative krav Kognitive krav Emotionelle krav Krav om at skjule følelser Sensoriske krav Indflydelse Udviklingsmuligheder Frihedsgrader Mening i arbejdet Involvering i arbejdspladsen Forudsigelighed Rolle-klarhed Rolle-konflikter Ledelseskvalitet Social støtte Feedback Sociale relationer Socialt fællesskab Utryghed i arbejdet 44 Tilfredshed med arbejdet 74 Generelt helbred Mentalt helbred Vitalitet Adfærdsmæssig stress Somatisk stress Kognitiv stress Sense of coherence 9 Handlingrettet coping Selektiv coping Resignerende coping Antal spørgsmål Antal skalaer Samlet oversigt over skalaer og antal spørgsmål i tre-dækker konceptet:

Point           Nærings- og nydelsesmiddelarb. Chauffører Rengørings- assistenter Kontorassistenter Ekspedienter og kasseassistenter Bygningsarbejdere Teknikere og konstruktører Lagerekspedienter Kokke og smørrebrødsjomfruer Arkitekter og ingeniører Gymnasielærere Arbejdsledere,Industri Lærere v. erhv.skoler, fritidsundervisning Bankassistenter Direktører og chefer Repræsentanter Pædagoger Pædagogmedhjælpere 10 jobs med højest tilfredshed 12 øvrige jobs 10 jobs med lavest tilfredshed  Indflydelse og udviklingsmuligheder Social støtte og ledelse Sygehjælpere og Plejehjemass. N=1858. Hoveddimensioner fra ”det korte skema” Montører og elektrikere Danskernes psykiske arbejdsmiljø

Tre-dækker II De vigtigste nyheder:  Større database (1858  ca. 4000).  Nye tal  Muligheder for ”branchebilleder” og sammenligning med ”branche”  Netbaseret udgave  Nye dimensioner  Nye spørgsmål  Sletning af dimensioner  Obligatorisk uddannelse for brugere

Tre-dækker II Nye dimensioner:  Værdier:Tillid og troværdighed Retfærdighed og respekt Rummelighed og socialt ansvar  Helbred og velbefindende:Stress Depression Søvn Træthed/udbrændthed Selv-værd (self efficacy)  Belønning

Værdier på arbejdspladsen: Tillid og troværdighed Ledelsen stoler på, at medarbejderne gør et godt stykke arbejde 74% Virksomheden er ærlig og etisk korrekt overfor omverdenen 70% De ansatte stoler i almindelighed på hinanden 68% De ansatte holder ikke informationer skjult for ledelsen 64% De ansatte kan give udtryk for deres meninger og følelser 63% De ansatte holder ikke informationer skjult for hinanden 62% Ledelsen holde ikke informationer skjult for medarbejderne 58% Man kan stole på udmeldinger fra ledelsen 54% Medarbejderne stoler i almindelighed på ledelsen 51% Tredækker II I meget høj grad/ i høj grad N = 2100 lønmodtagere Foreløbige tal

Værdier på arbejdspladsen: Retfærdighed og respekt Alle behandles som ligeværdige mennesker 67% De ansatte behandles med respekt af ledelsen 62% Ledelsen anerkender, at alle kan tage fejl en gang imellem 56% De ansatte behandles retfærdigt 56% Man bliver anerkendt for et godt stykke arbejde 49% Arbejdsopgaverne fordeles på en retfærdig måde 45% Konflikter løses på en retfærdig måde 43% Alle forslag fra de ansatte behandles seriøst af ledelsen 42% Nogle medarbejdere favoriseres ikke frem for andre 39% Tredækker II I meget høj grad/ i høj grad N = 2100 lønmodtagere Foreløbige tal

Værdier på arbejdspladsen: Socialt ansvar og rummelighed Mænd og kvinder behandles som ligeværdige 75% Der er plads til ældre medarbejdere 74% Ansatte med helbredsproblemer handles godt 68% Der er plads til ansatte med forskellig race og religion 66% Der er mulighed for at tage sig af familien, når der er brug for det 64% Der er plads til forskellighed 61% Der er plads til ansatte med skavanker og handicaps 43% Tredækker II I meget høj grad/ i høj grad N = 2100 lønmodtagere Foreløbige tal

Krænkende adfærd og konflikter Skænderier eller konflikter51% Sladder eller bagtalelse39% Ubehagelige drillerier 9% Mobning 8% Trusler om vold 7% Fysisk vold 3% Sex-chikane 2% Foreløbige tal for 2004 N = 2158

Hvordan er det gået med det psykiske arbejdsmiljø 1997 – 2004? N = 1858 (1997) og 2158 (2004). For 2004: Foreløbige tal. Ikke til offentliggørelse. Krav:Højt arbejdstempo42%49%  Indflydelse:Indflydelse på hvordan arbejdet udføres85%81%  Udviklingsmuligheder:Lære nyt gennem arbejdet65%56%  Mening:Meningsfulde arbejdsopgaver77%78%  Forudsigelighed:Informationer i god tid40%35%  Social støtte:Social støtte fra kolleger54%43%  Tilfredshed:Tilfreds med job’et alt i alt93%89% 

Hvis en virksomhed overvejer at anvende AMI’s korte eller mellemlange skema om psykisk arbejdsmiljø, anbefales det at overveje følgende punkter, inden man går i gang: 1.Sæt aldrig en undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø i gang, hvis det ikke er hensigten at tage resultaterne alvorligt og handle på dem bagefter. 2.Det er frivilligt at deltage i en kortlægning af det psykiske arbejdsmiljø, men en svarprocent på mindre end 60% er utilfredsstillende og er måske i sig selv et tegn på dårligt arbejdsmiljø. 3.Deltagelse er anonymt. Hvis der udregnes gennemsnit for grupper på under 15 personer, bør de implicerede give deres udtrykkelige samtykke. 4.De personer, som deltager i en kortlægning, har også ret til at kende resultaterne. 5.Ansvarlige repræsentanter for ledelsen, mellemlederne og medarbejderne bør deltage i forberedelsen til og opfølgningen af kortlægningen. Man bør ikke bruge ”sidevognsudvalg” med ”ildsjæle”. ”Bløde retningslinier” for brugen af AMI’s spørgeskemaer om psykisk arbejdsmiljø

Forsat: 6.Det et vigtigt at skelne mellem vilkår, som er ”en del af jobbet”, og belastninger, der bør ændres. Prøv ikke at ændre på noget, der ikke kan laves om, og lad være med at acceptere forhold, som burde forbedres. 7.Der findes ingen standardløsninger på de forskellige problemer. Det er vigtigt, at løsningerne udvikles af virksomheden og bliver en integreret del af den daglige arbejdsgang med henblik på at opnå bedre produktivitet og kvalitet. 8.Det er en god ide at gentage kortlægningen efter et par år for at se, om de ønskede forbedringer har fundet sted. 9.Mange arbejdspladser har glæde af at gentage kortlægningen med faste mellemrum som en del af både ”det udviklende arbejde” og ”den lærende organisation”. 10.En kortlægning af det psykiske arbejdsmiljø skal ikke betragtes som en dom eller en karakterbog. Der er tale om et redskab for udvikling og dialog. Disse retningslinier er udarbejdet i samarbejde med virksomheder og konsulenter ”Bløde retningslinier” for brugen af AMI’s spørgeskemaer om psykisk arbejdsmiljø

Tre-dækker skemaerne (”COPSOQ”) er oversat – eller under oversættelse – til en række sprog:  Engelsk  Tysk  Spansk  Svensk  Norsk  Flamsk  Portugisisk (Brasilien)  Japansk  Tyrkisk ”Tre-dækker” på andre sprog

SLUT Denne præsentation (og mange andre) Er at finde på