 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Samspil på tværs i Silkeborg Oplæg 09. maj 2012 – Thisted UU leder Erik Rohde.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Garantiskoleoplæg Vejlederkonferencen den Stefan Rossel UU Silkeborg.
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Hold Fast – et tværregionalt projekt med fokus på frafald.
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin påLæssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Uddannelsesparathed i Skive Kommune
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Roskilde Produktionsskole
EGU – Erhvervsgrund uddannelsen ny lovgivning, nye muligheder
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Tværgående indsats for unge årige
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Hold Fast Oplæg ved UUO-møde om De gymnasiale uddannelser Christian Alnor rektor ved Middelfart Gymnasium og HF.
Fra grundskole til ungdomsuddannelse Seminar for UU-medarbejdere og medarbejdere på de tekniske skoler. Sorø den 27. marts 2006 og Middelfart den 3. april.
”Vi når målet – men hvordan?”
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin på Læssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse. Projektet er lavet i samarbejde med Århus.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Kontanthjælpsreformen
Visioner for bedre uddannelser og samarbejde 26. marts 2007 Skoleleder Søren Clausen.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Uddannelsesafklarende samtaler
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Unge, alkohol og stoffer. Organisering – samspil på tværs Det Frie Gymnasium Niels Brock, EUD Hotel- og restaurantskolen Københavns Kommunes Ungdomsskole.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
VEJLEDNING TIL FORANDRING D.7. MAJ 2014 WORKSHOP : KONTANTHJÆLPS- REFORMEN I PRAKSIS 1Anne Eghøje Slagelse Jobcenter.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Vejledning der gør en forskel Konference om vejledning af personer med handicap, Nyborg Strand den 26. marts 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Opgaven! Endnu flere unge skal have en ungdomsuddannelse. Færre unge på offentlig forsørgelse. Færre unge på førtidspension.
Love om UU § 19. Ungdommens Uddannelsesvejledning skal gennem en opsøgende og opfølgende indsats tilbyde unge under 25 år, der ikke er i gang med eller.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Sådan – gør vi… Sådan gør vi med modtageunge i Aarhus Kommune. Samarbejdet mellem Børn.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
/Bent Storgaard Etablering af UU-Vestegnen Mange opgaveudvidelser siden 2004 ”Uafhængig af sektor- og institutionsinteresser” UU-Vestegnen:
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
Søren Løkke Konsulent på Ungeområdet Jobcenter Frederikssund Kommune LBR projekt.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Klædt på til en erhvervsuddannelse
Regionsprojekt på Campus Køge
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
DEN GODE OVERGANG SKIVE SYDDANMARK/ MIDTJYLLAND FREDERIKSHAVN HORSENS
Konference UUDK – 29. september 2014
Præsentationens transcript:

 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne  Vision Eleven oplever at garantiskolen giver mulighed for et fleksibelt og sammenhængende uddannelsesforløb Garantiskolen er en kendt og anerkendt mulighed internt på skolerne og eksternt i det omgivende samfund  Værdigrundlag Eleven i centrum Fleksibilitet og nytænkning Samarbejde, engagement og handlekraft

20 % garantiskoleelever 80 %

 Alle ungdomsuddannelser  UU  Produktionsskolen  Ungdomsskolen – 10. klassecenteret  Kommunale afdelinger  Jobcenteret  Familieafdelingen

 ikke en institution af mursten  har mange adresser  et handlende netværk  består af mellemledere og vejledere  mødes 6- 8 gange om året  dagsorden udarbejdes på skift  Beslutninger bliver gennemført

 Sikre at alle unge har mulighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse  Sikre at alle tænker ”garantiskole”, når der er forhindringer  Fra fragmenterede uddannelsesforløb til èn sammenhængende vej til uddannelse!  Slut med nederlagsfølelser ved frafald! Frafald = omvalg !

 Har vokset sig større  Fra EUD og produktionsskolen til mange instanser og uddannelser  Fra elevsager til strategier, politikker og projekter  Fra det personrelaterede til det mere institutionsrelaterede  Fra det uformelle til det mere formelle

 FoU projekter  Garantiskolepladser  Pro-Erhverv  Hold Fast  Pro-Kom  Fælles vejlederkonference  Uddannelsesparathedsvurdering  og …..

 FoU-projekt 1 ”Best Practice” Målet var at udvikle regionale netværk mellem erhvervsskoler og produktionsskoler. Her fødtes ”Garantiskole-ideen” i Silkeborggruppen  FoU-projekt 2 ”Udvikling af grundforløbspakker” Et projekt, hvor medlemmerne af garantiskolen arbejdede på at udvikle nye og bedre grundforløbspakker. Det blev til Pro-Erhverv

1. Som en del af deres grundforløb 2. Afbryde deres grundforløb for at indskrives på produktionsskolen i et længere forløb og uddannelsesskifte 3. Men vi slipper dem aldrig, før en ny aftale er på plads 4. Der er udarbejdet samarbejdsaftaler om betaling

 Et samarbejde mellem produktionsskolen, UU og erhvervsuddannelserne  Et tilbud til unge, der ved, de vil have en uddannelse, men det kunne ligeså godt være smed som pædagog  Den unge kommer omkring mange erhvervsområder i kombinationsforløb på ungdomsuddannelserne og i praktik

 Et EU-finansieret projekt for Region Syd og Midt  Ungdomsuddannelser og UUs indsats for at fastholde de unge i deres uddannelse  Garantiskolen er brugt til at koordinere og prioritere ansøgningerne

 Udviklet i et samarbejde mellem jobcenteret, UU og produktionsskolen  Tilbud til ordinære produktionsskoleelever og unge kontanthjælpsmodtagere.  Aktiveret efter LAB loven med henblik på afklaring af uddannelsesvalg  Et vejlednings- og kompetenceafklaringsforløb som første del af den unges videre forløb i garantiskolen

 Garantiskolen afholdt en vejlederkonference for alle involverede institutioner.  Skal sikre viden blandt kommunens vejledere om mulighederne i garantiskolesamarbejdet  Ny konference er på vej…..

 Garantiskolen har i fællesskab lavet et udkast til procedure  Udkastet er efterfølgende udbygget og vedtaget  Processen vil blive fulgt tæt  Erfaringer opsamles og drøftes

 Flere unge får ungdomsuddannelse i Silkeborg På 5 år fra en 30.plads til en 5. plads af alle landetskommuner antal unge af en ungdomsårgang, der forventes at opnå en ungdomsuddannelse (Uni-C statistik, analyse og UU)  Færre unge under 30 år på kontanthjælp i Silkeborg Silkeborg Kommunes forventning var en stigning på 7% i antallet af unge i offentlig forsørgelse Der blev til et fald på 26% af de arbejdsmarkedsparate 2% af de ikke-arbejdsmarkedsparate ( Beskæftigelsesplan 2010)

 Garantiskolen er repræsenteret i det kommunale forum, der arbejder med en helhedsorienteret ungestrategi for Silkeborg Kommune  Back to basis er at garantiskolen fortsætter med at være en netværksorganisation der agerer og tilpasser sig til de nye behov og udfordringer der opstår

 Fælles rusmiddelpolitik  Fælles forståelse af begrebet mødepligt  Gensidig inspiration til elevstøttefunktioner

Silkeborg uddannelsesforening Garantiskolen initiativer i forhold til frafaldstruede elever EUD netværket Vejledernetværk overordnede initiativer i forhold til fastholdelse

STS?54 SHS?10 SOSU?42 SPHS?07 Anden udd.?06 Ledig?22 I alt111221?

 Der kommer flest elever fra EUD  I 2011 er der kommet 4 elever fra gymnasium og HF – det er ca. 20 %!